Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statisch IP via Wireless  (gelezen 7508 keer)

Statisch IP via Wireless
« Gepost op: 2008/06/04, 16:26:41 »
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in Ubuntu een statisch IP adres in te stellen voor laptops.

Op dit moment heb ik de huidige configuratie thuis:

Copperject (van provider Alice gekregen) met het ip 172.19.3.1, deze is doorgelust naar een WRT56GL van Linksys met het ip 172.19.3.2 of 192.168.1.1. Deze Linksys WRT56GL heeft weer 4 poorten waar elk een computer op aangesloten zit. 1 met Ubuntu server (192.168.1.100) 1 met Ubuntu (192.168.1.101), nog 1 met Ubuntu (192.168.1.103) en 1 met Windows XP (192.168.1.102). Deze zijn geconfigureerd met een vast (statisch) IP.

Naast deze 4 pc's heb ik nog 2 laptops thuis. 1tje met alleen Windows Vista en 1tje met Vista en Ubuntu, ook zit er nog een Nintendo Wii op het draadloze netwerk.  

In verband met portforwarding wil ik nu graag dat mijn Laptop (dualboot Vista en Ubuntu) ook een vast IP krijgt, deze krijgt hij nu nog via DHCP.

Op mijn linksys heb ik nummer 100 t/m 104 uitgesloten van DHCP dus deze kan geen conflicten opleveren.

Heeft iemand een idee hoe ik een (vast) statisch IP wireless kan configureren onder Ubuntu?
------------------------------------------------------------------------
michael@raamwerk:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1b:38:ca:44:1e  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
          Interrupt:18

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1476 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1476 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:61992 (60.5 KB)  TX bytes:61992 (60.5 KB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1d:e0:31:18:0b  
          inet addr:192.168.1.108  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21d:e0ff:fe31:180b/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:6871 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:7270 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:2970139 (2.8 MB)  TX bytes:757018 (739.2 KB)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-1D-E0-31-18-0B-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00  
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
------------------------------------------------------------------------
File: /etc/network/interfaces                        

auto lo
iface lo inet loopback

------------------------------------------------------------------------

File: /etc/network/interfaces op desktop computer met statisch ip            

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet staic
address 192.168.1.101
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

------------------------------------------------------------------------

Router: Linksys WRT56GL
MAC Filtering enabled op router
WPA2 Personal

Offline 3rwin

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 16:36:43 »
Linkermuisknop op het netwerk pictogram in het mededelingengebied. Daar kiezen voor Handmatige configuratie. Scherm ontgrendelen. Draadloze verbinding selecteren en kiezen voor eigenschappen. Rest wijst zichzelf.

Statisch IP via Wireless
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 16:47:25 »
Dat werkt voor geen meter hier. Het netwerk probeert niet eens te connecten, doet gewoon niks. Ook een ander netwerk kiezen werkt niet meer.

Offline 3rwin

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 16:52:20 »
Citaat van: Klosje
Dat werkt voor geen meter hier. Het netwerk probeert niet eens te connecten, doet gewoon niks. Ook een ander netwerk kiezen werkt niet meer.
Dat klopt, u zet de zwerende modus uit dus er is alleen een connectie mogelijkheid met het opgegeven netwerk. Werkt deze niet klopt. Dan klopt er waarschijnlijk een van uw instellingen niet.

Statisch IP via Wireless
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 16:53:44 »
Misschien iets te simplistisch van mijn kant: maar kan in je router de lease tijd van je DHCP niet gewoon op "forever" zetten? Heeft praktisch gezien hetzelfde effect en vereist minimale aanpassing, goh wat ben ik weer lui vandaag :P
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Statisch IP via Wireless
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 17:03:44 »
Helaas niet Shadow Dragon, het maximum is 9999 minuten, wat neer komt op +/- een week.

3rwin, ik heb alles nagelopen en gecontroleerd, maar het wil niet lukken. Heb jij er ervaring mee, dat het wel lukt? Ik heb t vandaag al eerder geprobeerd op die manier, maar op andere fora's werd dat afgeraden aangezien de standaard netwerk manager niet voor een static ip gebouwd is.

Offline 3rwin

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/04, 17:20:54 »
Zie nu op mijn laptop dat het inderdaad met een draadloze verbinding niet wil lukken. Ik ging er vanuit dat het net zo (goed) werkte als met een bedrading verbinding.

Statisch IP via Wireless
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/04, 17:22:18 »
Haha, tja was het maar zo een feest ;). Die 2 ubuntu desktops was een 2-minuten klusje. Met wireless valt het tot nu toe FLINK tegen.

Offline petervs

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/04, 17:55:18 »
Ubuntu MATE 16.04

Statisch IP via Wireless
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/04, 17:57:52 »
Citaat van: Schiemanski
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.ubuntugeek.com/change-ubuntu-system-from-dhcp-to-a-static-ip-address.html
Dat gaat over "Normale LAN verbindingen", niet over wireless ;) die guide had ik gebruikt voor mijn desktop's. Maar toch bedankt!

Offline petervs

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/04, 19:09:39 »
Ubuntu MATE 16.04

Statisch IP via Wireless
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/09, 09:16:26 »
Citaat van: Schiemanski
Deze?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=153152
Nope, nogsteets niet gelukt. Maar men ploetert verder :) als het me gelukt is laat ik het uiteraard weten ;).

Statisch IP via Wireless
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/12, 16:15:15 »
Gaat niet lukken Wireless netwerk is onvindbaar na instellen van vast IP adres, ik heb hier al heel wat tijd aan besteed maar het werkt echt niet.

Statisch IP via Wireless
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/14, 15:10:55 »
Ik werk hier inmiddels drie weken draadloos met een statisch ip adres. In ubuntu kan dat dus wel degelijk.
Ik heb ongeveer alle instellingen op dit forum wel uitgeprobeerd. Die lukten bij mij geen van alle.
Ik werk hier met experiabox (kpn) en daarachter heb ik een Belkin router met een Belkin usb stikkie in de ubuntu, want die heeft zelf geen draadloos kaartje. De experiabox vindt hij ook, maar de belkin router geeft een beter signaal bij mij (ongeveer 40m afstand tussen router en pc).
Mogelijk is het beginnersgeluk, maar misschien werkt het bij jou ook.
Eerst stel je handmatig je static IP adres en alle andere gegevens geheel in (zoals hierboven beschreven), vervolgens laat je hem zoeken dwz: het NM molentje draait. Vindt vervolgens niks (volgens mij een stevige ubuntu bug). Daarna behoud je dezelfde gegevens in je netwerkinstellingen en zet dan pas je zwervende modus aan. Bij mij doet hij het dan meteen en vindt het netwerk. Vervolgens natuurlijk nog wel even inloggen in je router. Verander daarna niks zodra het eenmaal werkt (anders moet alles weer opnieuw). Dan zal hij ook na elke herstart automatisch verbinden. Is bij mij geen echt snelle lijn (1-2 Mbps), maar werkt verder prima.
Je kunt ook eerst uitproberen met de liveCD; die maakte bij mij meteen kontakt in mijn netwerk dus toen wist ik dat het mij ook moest lukken.
Succes
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Statisch IP via Wireless
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/16, 16:48:37 »
@Klosje: ben benieuwd of het nu ook is gelukt in jouw configuratie. Zo niet dan kunnen we allemaal weer diep zoeken wat er bij jou misgaat. Maar misschien werkt t nu ook als een zonnetje.
Bij mij althans nog wel.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

monnick

  • Gast
Statisch IP via Wireless
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/19, 11:22:08 »
Ik ben toevallig gisteren zelf ook begonnen met het uitvogelen hoe het zit met een statisch IP-adres bij een draadloosnetwerk onder hardy. Ik vind ten eerste dat het niet werkt zoals het zou moeten werken want voor zo ver ik weer vul ik bij 'handmatige configuratie' alle gegevens correct in (zo had ik het ook op windows staan).

Wanneer ik de handmatige configuratie opsla en vervolgens het venster sluit valt de verbinding die ik had dmv zwervende modus weg en er wordt _geen_ verbinding gemaakt met de setup van de handmatige config. Er lijkt ook helemaal niks te gebeuren, dit terwijl het netwerk wel gewoon beschikbaar is aangezien ik er in zwervende modus wel verbinding mee krijg.

Ook vind ik het ergerlijk dat ik ergens kan troubleshooten of dat ik geen foutmeldingen te zien krijg. Zo weet ik nooit wat  er fout zit. Maar goed, ik ga verder uit proberen! Zodra ik een werkende oplossing heb zal ik die direct posten, en ik zal zeker het topic in de gaten houden voor eventuele tips / oplossingen. :)

Statisch IP via Wireless
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/21, 12:04:18 »
Ben het wel met monnick eens dat draadloos in Ubuntu niet werkt hoe het zou moeten werken. Dat het tenslotte toch werkt lijkt daarom vaak meer geluk dan wijsheid.
De zwervende modus (heeft ook wel iets mysterieus) doet dingen die aan ons zicht (en ingetypte instellingen??) wordt onttrokken. De NM applet wordt op een of andere manier ook aangestuurd (of geactiveerd?) als je er met de cursor op komt of is het toeval dat het dan "opeens" gaat werken?
Ik ben overigens prima tevreden met mijn nog steeds werkende draadloos verbinding die automatisch opstart na elke start.
Aanbeveling: Ubuntu in de (nabije) toekomst graag beter inzichtelijk maken in draadloze verbindingen. Beetje aandacht hiervoor (er zijn relatief veel topics over problemen met draadloos) door de ubuntu systeembeheerders zou op zijn plaats zijn.
Ik weet niet of dit misschien niet een apart topic zou moeten zijn/worden: wat kan en moet er verbeteren aan het instellen van draadloze verbindigen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Statisch IP via Wireless
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/24, 12:46:39 »
Een andere manier voor een statisch IP adres in ubuntu vond ik hier: http://www.ubuntugeek.com/change-ubuntu-system-from-dhcp-to-a-static-ip-address.html

Heb het hier niet uitgeprobeerd omdat de Belkin router en USB bij mij lekker blijft werken.
Als je live CD het lukt om draadloos te verbinden, kan jij het ook, is mijn devies.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
Statisch IP via Wireless
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/24, 18:33:03 »
Voor een statisch IP-adres zijn de volgende pakketjes noodzakelijk:
sudo apt-get install resolvconf dhcpcd
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Statisch IP via Wireless
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/25, 11:50:28 »
@woteb: ik heb die pakketjes (bij mijn weten) nooit binnengehaald en toch werkt het hier OK.
Misschien heeft Ubuntu dus nog andere routines (zoals ik wel vaker vermoed) die dat IP adres bepalen?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Statisch IP via Wireless
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/27, 18:00:22 »
@ Klosje: inmiddels VIER weken geleden dat je in dit topic reageerde.
ALLES nu OK??
Wij willen natuurlijk graag weten of wat we met elkaar delen bij anderen ook werkt.
En zo nee hoe we ermee verder kunnen gaan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Statisch IP via Wireless
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/05, 18:04:20 »
Hmm, ik heb jullie methodes uitgeprobeerd. Sorry voor de late reactie, maar ik had het even te druk met werk en mijn examenvreugde te vieren ;).

De methode van Peterbeter werkt wel, maar niet naar behoren aangezien het conflicten oplevert als ik inlog op een ander netwerk. Hij weigert dan een ander netwerk te conecten.... heel raar.

Op ubuntugeek had ik ook al gekeken en die methode werkt ook ;) maar weer hetzelfde probleem dat conecten op een ander netwerk niet lukt.

Mijn oplossing is voor nu OpenSuse 11 met KDE 4 ;) daar kan ik per wireless connectie handmatig een ip configuratie toepassen. Misschien als ik even wat tijd over heb deze "vakantie" dat ik even ga stoeien ermee, en dan laat ik jullie uiteraard de resultaten weten ;).

Vriendelijke groet.

Statisch IP via Wireless
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/05, 23:02:10 »
@Klosje: bedankt voor je reactie en nog proficiat met je examenvreugd, geslaagd naar ik aanneem.
 ja OpenSuse is een ander verhaal. Ben er niet kapot van, maar elk wat wils.
Blij dat je wel draadloos kunt verbinden, alleen begrijp ik niet dat je dan weer moeite hebt met het connecten met andere netwerken. Ik heb hier twee verschillende draadloze verbindingsmogelijkheden die wel allebei werken.
Maar ik werk op een desktop en dan heb ik aan een verbinding voldoende. Voor een laptop kan dat anders zijn.
Belangrijk dat je in principe wel kunt connecten.
Wil je dit topic dan afsluiten (onderaan het eerste post item kun je dat: mark as solved.
En off-topic: Ubuntu is veel flexibeler dan OpenSuze (heb de live CD hier getest).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood