Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem schijfindeling bij het installeren  (gelezen 855 keer)

laducia

  • Gast
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Gepost op: 2008/03/06, 11:58:43 »
Hallo,

Misschien staat het er al wel, maar heb het zo snel niet kunnen vinden. Als ik Ubuntu 7.10 (alternate) wil gaan installeren en bij schijfindeling ben aanbeland kies ik handmatig, want ik wil niet dat mn andere partities eraan gaan (kheb namelijk het idee dat het anders wel is omdat er iets staat dat je je hele hdd gebruikt..)

Maar dan kies ik de gewenste schijf en dan kan ik heel de partitie instellen enzovoorts, maar ik zie nergens iets staan dat ik die partitie wil gebruiken om linux te installeren. Ik heb echt tot denk wel anderhalf uur gezocht maar niets kunnen vinden. Kben bang dat ik iets over het hoofd zie ofzo.. Khad ook wel iets gevonden dan ging hij verder maar dan had hij geen bestandssysteem. Weet iemand toevallig wat het probleem is en hoe k het kan veranderen?

In ieder geval bedankt ;)

Offline curie001

  • Lid
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/06, 13:00:02 »

Offline vanadium

  • Lid
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/06, 13:02:40 »
Ik denk dat als je goed kijkt er bij de "automatische" opties ook iets moet zijn in de zin van "gebruik vrije ruimte van de schijf". Als je het echt handmatig wil doen, dan moet je zelf éérst de nodige partities creëeren (minstens twee, een systeempartitie en een swap) en daarna zeggen aan het installatie programma welke partitie voor wat gebruikt moet worden  (de "koppelpunten"). Het is die tweede stap die je blijkbaar over het hoofd gezien hebt

Offline curie001

  • Lid
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/06, 13:02:49 »
Kijk hier even  mischien word je iets duidelijker
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/



gr dave

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/06, 13:14:31 »
Koppelpunt voor partitie waarop Linux moet komen, is "/" (zonder de aanhalingstekens).

Kijk ook hier eens:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

laducia

  • Gast
Probleem schijfindeling bij het installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/06, 16:11:55 »
Oke, alvast bedankt voor de reacties. Ga het gelijk even proberen, maar de uitleg is allemaal met de live cd, en daar krijg ik eerst een hele reeks van getallen wat heel lang duurt, is dit normaal of niet? Hij was eerst na 3 kwartier nog niet klaar...

Mja ik ga in ieder geval weer verder met dingetjes proberen :)

Kdenk dat mn live cd gewoon niet goed is gebrand of iets dergelijks want kging hem testen en moest hem rebooten, dus ik brand even een nieuwe