Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless adapter  (gelezen 2941 keer)

Offline janvanha

  • Lid
Wireless adapter
« Gepost op: 2010/08/07, 17:39:50 »
Ik werk op een heel recente (april 2010) Medion PC in dual boot met WIN 7 en Ubuntu 10.04. Ben newbie in Linux.
Mijn PC is uitgerust met o.a. een Realtek8191SU Wireless Lan 802,11n USB 2.0 Network adapter. In WIN 7 werkt dat perfect en in Ubuntu wordt die adapter niet herkend, zelfs niet na installatie van de door Realtek meegeleverde Linuxversie van het stuurprogramma.
De installatie mislukt eigenlijk. In de uitgepakte bestanden is er bv Makefile te zien en een config, maar geen van deze commando's kunnen worden uitgevoerd; zelfs is het nodige commando make niet te vinden.
Een andere Linuxversie van Realtek, de rtl8192se_linux_2.6.0015.0127.2010.tar.gz vertoonde na het uitpakken wel de make en config en Makefile en die konden worden uitgevoerd, blijkbaar zonder error meldingen maar nog steeds bleef de adapter onvindbaar
Met Ndiswrapper lukt het ook niet. Het lijkt er sterk op dat de adapter zelfs hardwarematig niet bestaat voor Ubuntu!!
Kan iemand me hier verder helpen?


Offline ADHDer

  • Lid
Re: Wireless adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/09, 14:17:13 »
Het makkelijkst wat er is en vaak het probleem oplost is even bekabelen en dan updates binnenhalen en even naar systeem => beheer => stuurprogramma's dan zoekt hij zelf naar beschikbare stuurprogramma's. Als je geluk heb haalt hij hem vanzelf binnen.

Offline janvanha

  • Lid
Re: Wireless adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/14, 17:15:26 »
OK. Dus bekabelen en updates binnenhalen.
Maar een update binnenhalen veronderstelt toch dat er BASIS is die er al opstaat en die dan moet aangepast worden.
Bij mij ziet de PC  (in Ubuntu althans) de PCI wirelesskaart niet en dus bestaat die gewoon niet.
Waar moet de update van bv het stuurprogramma dan geplaatst worden?
Bijgevolg is werken met synaptic onmogelijk? Of vergis ik me?

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Wireless adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/14, 18:23:32 »
als je de gegeven stappen volgt die gegeven zijn word er gezocht naar hardware en of er nog externe software nodig is. dit is de manier voor mensen die bijvoorbeeld een videokaart hebben die een linuxdriver nodig hebben.

als dat niet werkt zou ik graag willen weten welke stappen je onderneemt om ndiswrapper werkend te krijgen.
daarbij komt nog dat je overige driver hebt uitgeschakeld om ndiswrapper werkend te krijgen. (in principe)
dit zal je dus ongedaan moeten maken lijkt me

sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist.conf
zoek naar de volgende tekst onderin:
blacklist bcm43xx
blacklist b43
blacklist b43legacy
blacklist ssb


en haal die weg.
en verwijder heel even de driver bij "windows wireless drivers"
dit levert namelijk problemen op als er meerdere drivers bezig zijn


even samengevat:
haal tekst weg
deactiveer drvier in ndiswrapper
test even met bedraad of je een driver krijgt

werkt het nog niet?
probeer het nog is met ndiswrapper. het is niet de beste oplossing omdat het netwerk problemen oplevert bij upgraden van een kernel, maar er zijn wel mensen die zo internet hebben kunnen krijgen met die realtek kaart

Offline Timmeah87

  • Lid
Re: Wireless adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/24, 10:00:32 »
he, ik heb een soort gelijke adapter met in ieder geval dezelfde chipset, ben complete newbie bij ubuntu maar ik zou er graag mee leren werken.
bij mij herkent ubuntu (10.10) de adapter wel maar hij vind geen netwerken. ik ga er tenminste vanuit dat linux mijn kaart wel herkent omdat de melding links boven in veranderd van no device naar not connected als ik mijn draadloze kaart inplug.
met de oplossingen op de wiki kom ik er niet uit weet iemand wat ik zou kunnen doen?

EDIT:
Lsusb geeft:
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 005: ID 0bda:8174 Realtek Semiconductor Corp.
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0151 Realtek Semiconductor Corp. Mass Storage Device (Multicard Reader)
Bus 001 Device 002: ID 03f0:8011 Hewlett-Packard
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

waarbij ik er van uit ga dat device 005 mijn stickie is. linux geeft aan dat het om de 8174 realtek chip gaat echter windows (en daar werkt et weer is wel) geeft aan de 8192 SU realtek chip...

oftewel #ikbendewegkwijt
alvast bedankt voor de moeite
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 10:29:14 door Timmeah87 »


Offline Mark81

  • Lid
Re: Wireless adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/27, 14:31:37 »
he, ik heb een soort gelijke adapter met in ieder geval dezelfde chipset, ben complete newbie bij ubuntu maar ik zou er graag mee leren werken.
bij mij herkent ubuntu (10.10) de adapter wel maar hij vind geen netwerken. ik ga er tenminste vanuit dat linux mijn kaart wel herkent omdat de melding links boven in veranderd van no device naar not connected als ik mijn draadloze kaart inplug.
met de oplossingen op de wiki kom ik er niet uit weet iemand wat ik zou kunnen doen?

EDIT:
Lsusb geeft:
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 005: ID 0bda:8174 Realtek Semiconductor Corp.
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0151 Realtek Semiconductor Corp. Mass Storage Device (Multicard Reader)
Bus 001 Device 002: ID 03f0:8011 Hewlett-Packard
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

waarbij ik er van uit ga dat device 005 mijn stickie is. linux geeft aan dat het om de 8174 realtek chip gaat echter windows (en daar werkt et weer is wel) geeft aan de 8192 SU realtek chip...

oftewel #ikbendewegkwijt
alvast bedankt voor de moeite

Misschien de moeite waard om te proberen:
Open terminal en geef de opdracht sudo cp -R /lib/firmware/RTL8192SE /lib/firmware/RTL8192SUVervolgens rebooten en dan zou het kunnen werken.

Tenminste, zo heb ik net mijn USB adapter aan de praat gekregen :)