Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren  (gelezen 1885 keer)

Offline Geordi

  • Lid
Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Gepost op: 2009/11/26, 10:25:12 »
Hallo mede Ubuntu gebruikers,

Ik krijg het niet voor elkaar om de adobe flashplayer die ik toen ik het nodig had en geïnstalleerd heb werkend te krijgen. Wil het opnieuw proberen te installeren.
Nu is het fout geïnstalleerd en Ubuntu geeft aan om pakketbeheer te starten of apt-get in een terminal.
Dat allebij geprobeerd en geprobeerd te verwijderen maar dat lukt niet.
Pakketbeheer sluit automatisch af en in de terminal apt-get krijg ik deze melding.

Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)

Wie kan me verder helpen ik heb Ubuntu net geïnstalleerd in dual boot met vista.
Ben nog nieuw in Linux gebied dus graag een simpele uitleg.

Offline Dave

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/26, 10:53:53 »
er mag maar 1 versie van pakketbeheer actief zijn.

Offline Geordi

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/26, 19:20:07 »
Maar een terminal is toch geen pakketenbeheer mmar iets waar je handmaig software kan verwijderen?
Als ik in de terminal type apt-get remove flashplayer dan krijg ik die foutmelding.
Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
Als ik het pakketbeheer start dan krijg ik dat flashplayer verkeert is geinstaleerd en moet verwijderen, druk je op ok dan sluit pakketbeheer.
Hoe krijg ik dan toch die flashplayer gedelete ??? ???
Graag een stap voor stap uitleg ben nog nieuw met linux.

Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/26, 19:22:18 »
Een terminal is niet iets waarmee je handmatig software kunt verwijderen. het is een manier om de computer te bedienen met commando's. En daar hoort bij dat je software kunt installeren of verwijderen. In principe zijn al die pakketbeheerders (Synaptic enz.) gewoon een grafische schil bovenop commando's.
Zet sudo voor je commando om het uit te voeren als systeembeheerder. Voer dan je wachtwoord blind in (geen sterretjes, hoort zo).

sudo apt-get remove pakketnaam

Overigens, als Firefox Flash nodigt heeft, zal Firefox dat zeggen via een balk die dan verschijnt. heb je dat gezien? Je kunt het ook handmatig installeren via Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum. Zoek even op "adobe flash" en installeer het.

Offline Dave

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/26, 19:27:51 »
Maar een terminal is toch geen pakketenbeheer mmar iets waar je handmaig software kan verwijderen?
Als ik in de terminal type apt-get remove flashplayer dan krijg ik die foutmelding.
Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
Als ik het pakketbeheer start dan krijg ik dat flashplayer verkeert is geinstaleerd en moet verwijderen, druk je op ok dan sluit pakketbeheer.
Hoe krijg ik dan toch die flashplayer gedelete ??? ???
Graag een stap voor stap uitleg ben nog nieuw met linux.

owh wouh je hebt het voor elkaar dus.
pakket conflicten dus.

Inderdaad verwijderen die zooi is de optie en probeerde je al.
Zou dan de cleaners en pakket reparatie opdrachten eens proberen.
Meestentijds voldoet dat wel.
eerst deze:
sudo dpkg --configure -a

Offline Dave

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 19:31:38 »
Een terminal is niet iets waarmee je handmatig software kunt verwijderen. het is een manier om de computer te bedienen met commando's. En daar hoort bij dat je software kunt installeren of verwijderen. In principe zijn al die pakketbeheerders (Synaptic enz.) gewoon een grafische schil bovenop commando's.

Volgens mij bedoel je het ietsies anders dan zoals ik het nu lees.
Wat je kunt installeren via de comandline kun je ook weer verwijderen er mee.
Pakketbeheer controleert meer afhankelijkheden en heeft gewoon de voorkeur in deze.


Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 19:34:29 »
Een terminal is niet iets waarmee je handmatig software kunt verwijderen. het is een manier om de computer te bedienen met commando's. En daar hoort bij dat je software kunt installeren of verwijderen. In principe zijn al die pakketbeheerders (Synaptic enz.) gewoon een grafische schil bovenop commando's.
Volgens mij bedoel je het ietsies anders dan zoals ik het nu lees.
Wat je kunt installeren via de comandline kun je ook weer verwijderen er mee.
Pakketbeheer controleert meer afhankelijkheden en heeft gewoon de voorkeur in deze.
Synaptic gebruikt gewoon apt, je kunt apt op de commandline hetzelfde laten doen als Synaptic, alleen moet je dan even de manual induiken voor de juiste opties en zo ;)

Offline Geordi

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/27, 00:23:25 »
Als ik Synaptic pakketbeheer gebruik om te deinstaleren krijg ik deze melding;

E: Pakket adobe-flashplugin moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer (1). Gaarne rapporteren.


Als ik in de terminal typ;
sudo apt-get remove flashplayer dan krijg ik;

E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/27, 08:23:26 »
Als ik Synaptic pakketbeheer gebruik om te deinstaleren krijg ik deze melding;

E: Pakket adobe-flashplugin moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer (1). Gaarne rapporteren.


Als ik in de terminal typ;
sudo apt-get remove flashplayer dan krijg ik;

E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Het lijkt erop dat je een ander programma tegelijk aan hebt staan. Probeer het eens als je je computer net aan hebt gezet.

Offline Geordi

  • Lid
Re: Wil een foutieve flashplayer deïnstaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/27, 08:34:57 »
Het lijkt erop dat er in het archief beschadigt / verdwenen is omdat als ik opnieuw wil installeren ik deze melding krijg

******e@Home:~$ sudo apt-get install mvidia-setting
[sudo] password for *****t:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket adobe-flashplugin moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
*****t@Home:~$


Dus ik denk dat die archief moet hersteld worden maar wie kan me daar mee helpen?