Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Putty wil niet werken. Crash ?  (gelezen 3054 keer)

Offline LvdK

  • Lid
Putty wil niet werken. Crash ?
« Gepost op: 2019/10/12, 15:14:44 »
Ik ben nieuw op dit forum en gebruik voor het eerst Xubuntu op een oud  Packard Bell DOT SE netbookje met een Intel N570 op 1,66GHz en 2 GB RAM.
De installatie van Xubuntu is gelukt en draait. Niet al te snel maar zeker bruikbaar.

Nu wil ik het programma Putty gebruiken voor een seriële verbinding met een FTDI USB adapter.
De USB adapter is er als ttyUSB0 te zien, dus dat lukt.
Maar Putty zelf wil niet. Ik heb het geïnstalleerd via Software onder Xubuntu, maar het werkt niet.
Het start op maar ik kan na configureren niet verder.
Ook starten via het terminal venster lukt niet en er verschijnen foutmeldingen. Zie screendump.

Geen idee wat het is. Graag hulp !

nahjo

  • Gast
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/12, 17:25:34 »
Misschien putty weer verwijderen en het op de volgende wijze installeren via de terminal:
sudo apt install puttyOp deze wijze heb ik hetzelfde putty venster als via de windows versie wanneer ik het via de terminal start.

Offline MKe

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/13, 07:14:37 »
Wat doe je met putty? It's dat die SSH client die op Windows bestaat? Als dat zo is heb je het niet nodig. SSH gaat prima vanaf de terminal, het is helemaal geïntegreerd in Linux.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/13, 12:49:18 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/13, 09:04:28 »
Inderdaad, ik gebruik SSH reeds lang.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

nahjo

  • Gast
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/13, 09:38:39 »
COM poorten heren geen SSH
Citaat
Nu wil ik het programma Putty gebruiken voor een seriële verbinding

 


Offline MKe

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/13, 12:51:08 »
COM poorten heren geen SSH
Citaat
Nu wil ik het programma Putty gebruiken voor een seriële verbinding

 

aha, niet goed gelezen, bedankt. Ik ken putty voornamelijk als ssh interface voor Windows, vandaar.

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/13, 13:07:36 »
Bedankt voor de snelle reacties !
Ik wil  Putty inderdaad gebruiken als een terminal naar een seriele COM poort.
Na de suggestie :
Citaat
Misschien putty weer verwijderen en het op de volgende wijze installeren via de terminal:
sudo apt install putty
loopt Putty helaas nog steeds vast met dezelfde foutmeldingen....

Moet eerlijk bekennen dat mijn eerste kennismaking met Xubuntu niet al te prettig aanvoelt als het eerste programma wat je zelf installeert al direct vast  loopt.... :(
Een simpele terminal naar een COM poort moet toch eenvoudig mogelijk zijn ?
Is er een andere mogelijkheid ?

nahjo

  • Gast
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/13, 13:28:46 »
De foutmeldingen die je hebt zijn gebruikelijke meldingen in een terminal wanneer je een grafisch programma start in de terminal.
Putty start wel maar krijgt blijkbaar geen verbinding met de COM poort zoals jij die verwacht. Het zou normaal een verbinding moeten zijn naar een /dev/ttySx poort maar wat ik van je begrijp heb je niet een echte COM poort aan je systeem maar een USB naar serieel converter. In Windows heb je dan vaak een driver die een virtuele COM poort maakt en de communicatie naar USB omzet naar die virtuele COM poort.
De vraag is nu of in Linux ook een virtuele COM poort gemaakt is of kan worden om via de USB converter te gebruiken. Helaas kan ik je daar niet bij helpen maar wie weet krijg je alsnog hulp.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/13, 14:25:28 door nahjo »

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/13, 15:55:20 »
Linux maakt een ttyUSB0 aan zodra de adapter aangesloten wordt. De driver lijkt dus aanwezig.
Zo'n FDTI232 adapter moet zeker onder Linux werken  want bij een Raspberry Pi gebruiken ze die heel vaak, o.a bij het uitlezen van een slimme meter.
Dus.... ?

nahjo

  • Gast
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/13, 16:24:52 »
Linux maakt een ttyUSB0 aan zodra de adapter aangesloten wordt. De driver lijkt dus aanwezig.
Zo'n FDTI232 adapter moet zeker onder Linux werken  want bij een Raspberry Pi gebruiken ze die heel vaak, o.a bij het uitlezen van een slimme meter.
Dus.... ?
Doen ze dat uitlezen van de slimme meter met Putty?
Het dingetje zal het wel goed doen maar het protocol om te communiceren met het apparaat wat je hebt aangesloten is ??????

Offline ajjp

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/13, 17:09:06 »
Citaat
Moet eerlijk bekennen dat mijn eerste kennismaking met Xubuntu niet al te prettig aanvoelt als het eerste programma wat je zelf installeert al direct vast  loopt....
Dat is een kwestie van pech hebben bij de keuze van de eerste ... :(
Ik heb er zelf meer dan 50 geïnstalleerd, en nog nooit is er een vastgelopen. Bovendien is het nog maar de vraag of het aan Xubuntu ligt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/13, 17:41:03 »
Zo'n FDTI232 adapter moet zeker onder Linux werken
Die hardware zou zelfs "out of the box" behoren te werken, lees ik hier in deze Ask Ubuntu.

Verder wordt sudo voor grafische programma's  over het algemeen afgeraden. Bovendien heeft putty geen sudo nodig.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/13, 18:04:52 »
Citaat
  Die hardware zou zelfs "out of the box" behoren te werken, lees ik hier in deze Ask Ubuntu.
Inderdaad zou zo'n FTDI 232 adapter gewoon out of the box moeten werken onder Ubuntu/Xubuntu, dat had ik ook al gelezen.
Onder Windows kan ik gewoon via zo'n kabel met terminal software (b.v TeraTerm) de poort van mijn slimme meter bekijken. De slimme meter spuugt er om de seconde gewoon leesbare tekst uit.
Dit wilde ik nu ook eens met Xubuntu doen. Maar helaas....
Dus nogmaals : er komt een device ttyUSB0, maar Putty komt niet verder dan z'n configuratie scherm en daarna valt er niets meer mee te doen.
Weet iemand wat die foutmeldingen eigenlijk betekenen ? 

Offline MKe

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/13, 19:25:28 »
Ja, dat zijn de standaard waarschuwingen die je krijgt als je een grafisch programma start vanuit de console. Heeft niets met je probleem te maken

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/13, 19:34:19 »
Tja, wat nu ?
Als niemand weet waarom Putty niet wil werken, is er dan een ander seriële terminal programmaatje hiervoor ?

Offline MKe

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/13, 20:42:30 »
Ik weet niet of het aan putty ligt. Ik heb het gevoel dat je computer poort niet herkent wordt. Ja, het USB apparaat is gezien, tenminste dat er iets aanhangt, maar dat wil niet zeggen dat Xubuntu weet dat het een USB to com converter is. Meer kan ik je op dit moment niet helpen. Hopelijk is er hier iemand anders die vaker met dit soort com poorten werkt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/10/13, 20:58:50 »
In dit topic uit 2012 wordt nog wel applicatie Cutecom genoemd. Maar ook Reactie #5 van Johan van Dijk over jezelf lid te maken van de dialout groep, lijkt me belangrijk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/10/13, 21:37:14 »
Dank je wel Jolo en anderen,  ik ga het eens  allemaal rustig bekijken als newbie.
Ik laat het vervolg aan jullie weten !

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/10/13, 23:06:01 »
Is het een echte com poort? of via een USB aansluiting?

sudo putty /dev/ttyUSB0 -serial -sercfg 9600,8,n,1,N # voor via USB
sudo putty /dev/ttyS0 -serial -sercfg 9600,8,n,1,N # voor echt serieel

Afhankelijk van de (BIOS) instellingen van de "echte" serieel poort kan dit ttyS0, ttyS1, ttyS2 of ttyS3 zijn.

Moest heel diep graven om mijn CP2102/CP2109 USB te vinden en te testen ;) (voorheen gebruikt om routers te debricken)
Kijk voor de serieel mogelijkheden met (terminal):
ls /dev/ttyS? && ls /dev/ttyU*voorbeeld:
/dev/ttyS0  /dev/ttyS1  /dev/ttyS2  /dev/ttyS3
/dev/ttyUSB0
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/10/17, 21:03:37 »
Inmiddels weer wat verder dankzij jolo :
Citaat
In dit topic uit 2012 wordt nog wel applicatie Cutecom genoemd. Maar ook Reactie #5 van Johan van Dijk over jezelf lid te maken van de dialout groep, lijkt me belangrijk.

Ik heb mezelf dus maar lid gemaakt van de dialout groep, maar dat had geen effect, Putty komt nog steeds niet verder dan het configuratiescherm.
Echter : Het genoemde cutecom werkt WEL ! Zie bijlage.
Dat betekent dus dat /dev/ttyUSB0 aanwezig is, inclusief de juiste driver.
Nu Putty nog...
Ik heb Putty client geinstalleerd via "Software" van Xubuntu. Zou ik een andere software bron moeten nemen of zo?

Offline jolo

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/10/17, 21:37:11 »
In Ubuntu komt Putty uit de universe repo. Info over een recenter versie zou je eventueel kunnen checken op https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/10/17, 23:08:08 »
Hoi,

Probeer eens Domoticz te installeren op dat netboekje, dat zou moeten lukken. En dan via Domoticz zou je dan die slimmemeter uit kunnen lezen.
Maar persoonlijk zou ik voor deze taak een raspberry pi nemen. Die is veeeel kleiner dan zo'n netboek. En dat is wel weer handig, want in de meterkast is er meestal niet veel ruimte.
En de raspberry pi met Domoticz is gewoon via je browser af te lezen

groet,

Steven

Offline LvdK

  • Lid
Re: Putty wil niet werken. Crash ?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/10/18, 18:31:40 »
Citaat
Probeer eens Domoticz te installeren op dat netboekje, dat zou moeten lukken. En dan via Domoticz zou je dan die slimmemeter uit kunnen lezen.
Maar persoonlijk zou ik voor deze taak een raspberry pi nemen. Die is veeeel kleiner dan zo'n netboek.

steef76, dat is uiteindelijk ook de bedoeling met een raspberry pi. Maar eerst wilde ik als newbie alvast wat ervaring opdoen met Linux op een oud netbookje én mijn (zelfgemaakte) kabeltje testen om de P1 poort uit te lezen van de slimme meter.
Ik dacht dit even te testen met een Putty serial connection , een programma zoals ik kende uit het verleden, maar helaas...
 Het kabeltje met een FTDI232 chip en cutecom werkt dus goed. De meter spuugt om de seconde data eruit. Zie vorige bijlage.

Ik vond nog een programmaatje : moserial, zoiets als cutecom. Ook dat werkt prima.

Ik heb nu voldoende mogelijkheden om een seriële verbinding te testen.
De noodzaak om Putty aan de gang te krijgen vervalt dus eigenlijk.
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
Dank aan iedereen !