Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu  (gelezen 2232 keer)

OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Gepost op: 2010/08/04, 08:30:31 »
Ben al geruime tijd gebruiker van Ubuntu en heb inmiddels diverse updates gedaan. Ik besloot deze keer een clean install te doen van V 10.04 Na een succesvolle installatie (inmiddels meerdere keren), wil Ubuntu niet starten. Er zit iets niet goed met de boot manager maar ik weet niet waar en weet niet wat ik er aan moet doen.
- Op deze configuratie heeft Ubuntu al geruime tijd gedraaid
- Er staat geen ander OS op
- Voor installatie is de gehele schijf gewist en ik heb gekozen om Ubuntu zelf de schijfindeling te laten maken.

Via de terminal vanaf de life cd heb ik e.e.a geprobeerd maar ik kom niet verder. Ik heb via wiki gelezen wat je met Grub kan doen maar dat is allemaal erg ingewikkeld en Ubuntu is juist bedoeld voor gewone gebruikers zoals ik. De versie van Grub die is geinstalleerd is 1.98
Hoe krijg ik het Grub boor menu opgestart en hoe kan ik evt. iets hierin wijzigen?
Kortom hoe krijg ik Ubuntu weer aan de praat? Is bij vorige versies nooit een probleem geweest.


Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/04, 08:33:43 »
Wat is de EXACTE melding die je krijgt op het scherm?

Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/04, 10:49:41 »
No Operating system found

Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 11:12:44 »
En weet je zeker dat dit niet een foutmelding van de computer (BIOS) zelf is, maar van Grub? Ik vermoed namelijk het eerste.

Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 11:22:59 »
Vermoedelijk heb je in de bios de boot volgorde verandert of nog erger, bepaald dat hij niet van de harddisk mag booten.
In dat geval kijkt de bios nu alleen nog maar naar de cd/dvd speler ..... en sja ?

Als daar geen cdtje inzit zal hij deze melding geven.

Dus ff de boot volgorde veranderen in de bios en dan zal alles weer werken..... ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/04, 14:37:01 »
Helaas is het niet zo simpel. '
PC boot in de volgorde CD - HD Zonder CD moet de Bios dus doorgaan naar de HD

Ik heb wel ergens gelezen dat er een Issue kan zijn met SATA en IDE. De CD speler is IDE en de HD is SATA.
Ik heb daarom ook al geprobeerd om in de Bios het booten van CD uit te zetten. De melding die ik krijg is No OS found.
Ik zie helemaal niets van Grub en weet ook helemaal niet of Ubuntu Grub heeft ingesteld. Wel krijg ik bij grub -v te zien dat ik Versie 1.98 heb geinstalleerd.
I m stuck, help!

Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/04, 18:47:13 »
Grub is misschien niet goed geïnstalleerd, probeer deze eens te herstellen. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: OS start niet (no OS found), Geen bootmenu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/04, 19:50:44 »
No Operating system found

In het BIOS vind je een optie om een bepaalde harde schijf als eerste, tweede, derde......... schijf te zetten. Staat daar als eerste harde schijf misschien een andere dan de schijf waarop het besturingssysteem staat?


Edit: ik bedoel dus NIET de bootvolgorde. ^-^  Het is bij de andere pc die hier staat wel gebeurd dat het ding van de een op de andere dag bij het opstarten niet meer wist waar het besturingssysteem te vinden was. Kijkje in het BIOS genomen en toen bleek dat de twee harde schijven in die pc 'van plaats gewisseld' waren. De pc 'keek' dus op de verkeerde harde schijf naar een besturingssysteem.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 20:04:41 door Mikkel »