Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fire Fox nieuwe versie installeren  (gelezen 1256 keer)

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Fire Fox nieuwe versie installeren
« Gepost op: 2015/12/17, 19:38:01 »
Hallo Allemaal, Ik heb versie 43 van Firefox binnen gehaald en wil deze op mijn laptopje gooien. Maar..... het is een tar.bz2.  Nu zegt mij dit niets. Ik heb het een keer uitgepakt en ik kreeg dingen te zien waar ik niets van snap. De bestandsnaam is  firefox-43.0.tar.bz2  .

Hoe krijg ik het geinstalleerd op mijn Mint 17 xfce?

Han

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/17, 19:55:09 »
Je hoeft Firefox helemaal niet te downloaden, je krijgt het vanzelf aangeboden als update...

Offline Tom

  • Lid
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/17, 20:47:21 »
Is gisteren binnen gekomen versie 43 met de updates !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/17, 20:49:11 »
Bij een nieuwe installatie doe ik dat altijd via Softwarecentrum (ubuntu). Mint heeft toch ook een soort softwarecentrum?
Ik ga dan geen risico's lopen met tar's of zo. You never know. :police: Net wat gedoe achter de rug met een beta en updates van externe aanbieders, zonder dat ik daar ooit om gevraagd had. :-(

Btw. 43 ook hier aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/17, 20:53:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/18, 21:41:35 »
Jammer. Deze komt van mozilla zelf. Geen hulp? Echt heel jammer....

DarkEra

  • Gast
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/18, 22:05:57 »
FireFox is FireFox en het komt allemaal van Mozilla, of dat nu op Windows, OS X of Linux is, dat maakt dus niet uit. Volgens eerdere berichten zou je nu op Mint FireFox 43 moeten hebben. Dus waarom nog moeite doen om 'm via die tar file te installeren als het toch hetzelfde is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/18, 22:41:04 »
Maik +1

Gooi dat nutteloze zelf binnengehaalde .tar.bz2-bestand gewoon weg. Met een hoera in de prullenbak, dus.

Het is volstrekt onzinnig om Firefox 43 handmatig te gaan lopen installeren, als je via de reguliere updates van Updatebeheer, al gewoon op Firefox 43 zit.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/18, 23:18:26 »
Voor als je het niet weet, linux werkt anders dan windows.

Altijd alle software via de linux server gebruiken, dus software center/synaptic.
Nooit via internet updaten, dan haal je net als windows rotzooi naar je pc.(je weet wel van verschilllende websites downloaden).
Linux houd zelf de updates bij, zeker de veiligheids updates, dit geld voor linux zelf en de andere software die geïnstalleerd is.

Dus gewoon op update drukken, updates installeren, en voor de rest niks downloaden van andere websites, dan werkt je linux het beste.

Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/19, 00:44:51 »
Nou nou, de reacties zijn niet mals en zonder duidelijke uitleg >:(

Bij deze dan...

Hannes, een nieuwe update is leuk (in veel gevallen) maar het kan zo zijn dat er bij het nieuwste ook een aantal andere files niet helemaal goed samenwerken met de laatste programma.
Kortom een programma kan wel beschikbaar zijn, maar is geen garantie voor een stabiele samenwerking met je systeem.
Degene die de kant en klare .deb bestanden maken, maken soms ook 'patches', een aantal van deze mensen maken dus ook de .deb bestanden die iets later naar binnenkomen via de reguliere updates. Kortom het verhoogt de stabiliteit en bezorgt iets minder werk, nadeeltje is dat het vaak een paar dagen duurt..

Het moet mij echt van het hart dat het niveau van antwoorden op een normale vraag wel heel erg laag is, Ubuntu hoort volgens mij laagdrempelig te zijn dus een beetje uitleg bij een normale vraag is volgens mij normaal. Vergeet niet dat overstappers vaak niet anders gewend zijn dan een link aan te klikken die voorgesteld word.


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/19, 10:54:57 »
Nogmaals, hoe krijg ik Firefox 43 geinstalleerd? Ik heb versie 42 en schijnbaar up-dated het systeem geen nieuwe software. En wat hulp betreft, dan ik beter terug gaan naar windows, daar is de hulp wel goed en wordt je niet afgescheept met iets wat ik niet vraag. Nogmaals hoe installeer ik de nieuwe Firefox?

Anders kan ik mij beter melden bij een Amerikaanse Linux site, daar wordt je wel goed geholpen en dat valt mij wel eens vaker op, het verschil in hulp van een Nederlander en een Amerikaan en dan gaat het voordeel naar de Amerikaan. Sorry voor dit botte antwoord.

H.

Offline staf

  • Lid
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/19, 11:17:57 »
Wanneer je Firefox 43 niet binnenkrijgt via de normale updates is er iets mis met uw systeem. Kijk eens in update manager - bewerken - pakketbronnen - maintenance - herstel problemen met merge list.
Krijg je foutmeldingen als je een update probeert?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/19, 11:20:02 »
Ververs Updatebeheer en je zou Firefox 43 in de gewone updates moeten krijgen. Staat al een tijdje  (week of zo?) op de update-servers van Mint 17.x.

Krijg je 'm niet te zien, doe dan in een terminalvenster:
sudo apt-get update
.... en ververs Updatebeheer daarna nog een keer.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 11:28:11 door Pjotr »

Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/19, 12:34:09 »
Voor als je het niet weet, linux werkt anders dan windows.

Altijd alle software via de linux server gebruiken, dus software center/synaptic.
Nooit via internet updaten, dan haal je net als windows rotzooi naar je pc.(je weet wel van verschilllende websites downloaden).
Linux houd zelf de updates bij, zeker de veiligheids updates, dit geld voor linux zelf en de andere software die geïnstalleerd is.

Dus gewoon op update drukken, updates installeren, en voor de rest niks downloaden van andere websites, dan werkt je linux het beste.

Inderdaad moet je niet zomaar van internet downloaden. Wél een kanttekening in deze: Mozilla biedt voor zover ik weet geen besmet pakket van Firefox, dus dat is in het geval van de TS wél veilig.
Maar natuurlijk geldt in dit geval ook dat FF43 via Updatebeheer binnenkomt, hetgeen de aangeraden manier is.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 14:19:26 door Vistaus »

Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/19, 12:35:43 »
Nogmaals, hoe krijg ik Firefox 43 geinstalleerd? Ik heb versie 42 en schijnbaar up-dated het systeem geen nieuwe software. En wat hulp betreft, dan ik beter terug gaan naar windows, daar is de hulp wel goed en wordt je niet afgescheept met iets wat ik niet vraag. Nogmaals hoe installeer ik de nieuwe Firefox?

Anders kan ik mij beter melden bij een Amerikaanse Linux site, daar wordt je wel goed geholpen en dat valt mij wel eens vaker op, het verschil in hulp van een Nederlander en een Amerikaan en dan gaat het voordeel naar de Amerikaan. Sorry voor dit botte antwoord.

H.

Hoewel ik met je eens ben dat Amerikanen in een hoop gevallen vriendelijker zijn en goede (zo niet betere) hulp bieden op veel vlakken, blink je in dit geval zelf niet uit als leesexpert; je leest over de eerste antwoorden heen waarin staat dat Firefox 43 via Updatebeheer binnenkomt. Als je het dan tóch via dat bestand wil doen: pak het uit, navigeer naar die map en dubbelklik op het bestand 'firefox'. Maar dat is niet de aangeraden manier, dat is de Updatebeheer-manier.

In het geval ik het mis heb en je wél die antwoorden gelezen hebt: zou je dat dan ook willen vermelden volgende keer, zodat het duidelijk is voor iedereen dat je iets gedaan hebt met de gedane suggesties? :)
Wél heb ik nog de vraag aan je: waarom is Updatebeheer geen optie voor je? Want ik lees in je posts niet heel duidelijk waarom je liever die andere manier wilt volgen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 14:23:39 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/19, 12:51:29 »
Maar dat is niet de aangeraden manier.
Precies. Want alleen de Firefox die je binnenkrijgt via Updatebeheer, is beproefd en/of optimaal aangepast aan je Mint.

Zo'n generiek bovenstrooms pakket van Mozilla is dat uiteraard niet: dat is slechts het "halffabrikaat" voor de ontwikkelaars van Ubuntu en Mint.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 12:58:18 door Pjotr »

Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/19, 13:02:01 »
Maar dat is niet de aangeraden manier.
Precies. Want alleen de Firefox die je binnenkrijgt via Updatebeheer, is beproefd en/of optimaal aangepast aan je Mint.

Zo'n generiek bovenstrooms pakket van Mozilla is dat uiteraard niet: dat is slechts het "halffabrikaat" voor de ontwikkelaars van Ubuntu en Mint.

Dat klopt, dat ben ik met je eens. Ik had het meer over dat Jan het had over dat je rotzooi binnenhaalt met de topicvraag in het achterhoofd. Halffabrikaat is waar, maar daarmee is het nog geen 'rotzooi'; bij rotzooi denk ik meer aan virussen en malware e.d., dat zal Mozilla ongetwijfeld niet aanbieden. Dat is alles wat ik bedoelde :)
Los daarvan heb ik al gezegd dat Updatebeheer altijd het beste is, vooral ook in het geval van de TS.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 14:18:18 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fire Fox nieuwe versie installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/19, 15:29:27 »
Nogmaals, hoe krijg ik Firefox 43 geinstalleerd?
De goede adviezen heb je allang hierboven gehoord. In linux bestaan er duizend en één manieren om software te installeren. De meest fundamentele manier is die voor de techneuten: zelf de broncode compileren.

Wat het firefox archief betreft, uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken. Het blijkt om een volledig gecompileerde, klaar-voor-gebruik firefox te gaan. Eens uitgepakt, kan je firefox rechtstreeks opstarten door het uitvoerbare bestand "firefox" in één van de folders te dubbelklikken. Wil je het wat meer "professioneel" doen, verplaats dan gans de uitgepakte folders, typisch naar /opt (dit doe je natuurlijk als systeembeheerder: de gewone gebruiker kan dit niet). Plaats een symbolische link naar het uitvoerbare bestand in /usr/bin, zodat je firefox eenvoudig vanaf de terminal kan opstarten met het commando "firefox". Voeg eventueel ook toe aan het menu van de desktopomgeving die je gebruikt.

Nee, dit is de standaard manier niet, tenzij je een echte hobbyist bent en er genoegen uit put zelf wekelijks je nieuwe kernel te compileren. In Ubuntu en Mint kan het anders: sit back and relax, en de laatste, goed voor Ubuntu of Mint beproefde versie komt op een bepaald moment wel automatisch bij je binnenrollen  =D