Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard  (gelezen 3046 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Gepost op: 2015/05/31, 18:11:18 »
"Klok & Klepel" is bedoeld om duidelijkheid te geven in een wirwar van begrippen en eigenschappen van digitale audio-signalen en is niet bedoeld voor welles/nietes discussies - die vecht je maar op het schoolplein uit.  Het is een verzameling hyperlinks naar instructies en wiki-pagina's. 

De eerste "les" die ik voor u bij elkaar gesprokkeld heb, gaat over het omvormen van analoge naar digitale signalen :
Digital Show & Tell

De video is afkomstig van Xiph.org  . Xiph.Org Foundation is een non-profit organisatie die tot doel heeft de vrije toegang van multimedia-standaarden te respecteren en te verspreiden.     

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/31, 21:32:49 »
EZ-man, de zondagsschool is best wel off topic en past volgens mij  hier veel beter.
Vechten op het schoolplein, dat is voor mij héél lang geleden  =D
Je filmpje heb ik helemaal bekeken, techniek interesseert me nu eenmaal, dankzij jou weer terug in de schoolbank, ik voel me weer jong  :D

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/07, 17:14:50 »
Les 1  - BIJLAGE
Een korte toelichting op de wiskundige begrippen die in de video gebruikt wordt bij het werken met golven en wat de in de wiskunde "discreet" en "eindigheid" betekenen.

Analoge golven
In de wereld om ons heen zijn golfverschijnselen (geluid, water, licht) heel gewoon. Golven zijn regelmatig fluctuaties van een bepaalde grootheid (luchtdruk, hoogteverschillen op het wateropppervlak).

Die golven kunnen zeer ingewikkeld van structuur zijn, maar de wiskunde heeft een manier gevonden ze te beschrijven als een optelling van eenvoudige golven met verschillende harmonische frequenties.

De golf worden als een (oneindige) nummerieke reeks frequenties  geschreven. Hoe meer termen de reeks bevat waarmee men rekent, hoe nauwkeuriger de wiskunde de werkelijkheid benadert. We bevinden ons nog steeds in de analoge wereld, maar het is een vereenvoudigde wiskundige wereld.

Discrete functies
Bij de omzetting van een analoog signaal in een digitale functie maakt men het signaal discreet: er bestaat alleen een waarde (=golfhoogte) op een bepaald tijdstip, op andere tijdstippen bestaat er geen waarde. Hier wordt een soort "Alles of Niets" gespeeld.

Indien de discrete functie vervolgens weer wordt omgevormd naar een analoog signaal, wordt de nauwkeurigheid (t.o.v. het oorspronkelijke signaal) bepaald door de hoeveelheid termen (verschillende harmonische frequenties) die gebruikt worden bij deze bewerking (D-A conversie).
 

INFO Wikipedia
  -  http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische_reeks
  -  http://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_analysis
  -  http://en.wikipedia.org/wiki/Discrete_mathematics
« Laatst bewerkt op: 2015/06/07, 17:35:22 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/07, 17:17:27 »
Les 2 - Storingen op analoge audiokabels
Laten we het deze keer een uitstapje maken naar de analoge wereld: Storingen op analoge audiokabels. Want de kwaliteit van het signaal wordt bepaald door de zwakste schakel en daarom kunnen we niet om de eerste (en laatste) stap van de audioketen heen.

De meest voorkomende storing op audiokabels wordt veroorzaakt door aardlussen en een gebrekkige afscherming. De volgende video verklaart het principe van afscherming:  Video - Balanced Audio vs. Unbalanced Audio Signals - Understanding how they work


Aanvulling :  Overzicht van mogelijke storingen op audio
Popschool Maastricht - Storingen op electronische muziekinstrumenten en  audio bekabelingen


Overzicht van analoge Audio-only bekabelingen op Wikipedia
PC System Design Guide
- 3.5 mm TRS minijack

Balanced audio   
- 6.35 mm TRS audio jack (shielded twisted pair),
- XLR (shielded twisted pair)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/21, 11:44:26 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/21, 11:50:10 »
Les 3 - Digitale Audiokabels
Laten we vandaag eens iets meer vertellen over de  digitale audio kabels. Deze bekabeling zal je niet bij mijn PC terug vinden (alle signalen blijven in de kast), maar ze worden vaak wél gebruikt door de enthousiaste muzikanten met een homestudio. Én in de "ouderwetse" audio-installatie, bijvoorbeeld tussen cd-speler en versterker.

Video instructie - Verklaard digital audio signal types die in gebruik kunnen zijn bij een recording studio.
Er wordt gesproken over S/PDIF, AES, Toslink, ADAT, and MADI. Digital audio signals in the project and home recording studio

Overzicht van DIGITALE Audio-only bekabelingen op Wikipedia
S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format). Via Coaxial or Optical cables.   
- RCA Jack (Coaxial),
- TOSLINK (Optical),
- BNC (Rare)

AES3 (also known as AES/EBU)
- RCA Jack (Coaxial),
- XLR (shielded twisted pair),
- TOSLINK (Optical),
- BNC

Theoretische achtergronden van digitale signaal verwerking, geplaatst in een historisch perspectief :
    Video - Digital Signal Processing Lecture 2
« Laatst bewerkt op: 2015/06/21, 12:01:33 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/28, 22:38:49 »
Les 4 - Data compressie en Psychoakoestische Maskering

Digitale bestanden kunnen m.b.v. compressie worden verkleind, zodat het minder ruimte in neemt op de harde schijf of in een kortere tijd door de telefoonlijn kan worden gestuurd. De wiskundige Professor David Brailsford legt de essentie uit van Data Compressie

Maar men kwam er achter dat geluidsbestanden nog verder kunnen worden gecomprimeerd. De wetenschappelijke inzichten op het grensvlak tussen neurologie en akoestische waarneming hebben het fenomeen Psychoakoestische Maskering bloot gelegd. Het waarnemen van geluiden door mensen is erg complex. De volgende video legt uit hoe mensen geluiden die tegelijkertijd klinken wel/niet van elkaar kunnen onderscheiden : Auditory stream segregation

Wat is Maskering - We laten het uitleggen door een jong kereltje, Harry Gibbons : https://www.youtube.com/watch?v=ggYyEzvghnk

Tenslotte en korte beschouwing over het vakgebied van de electro-akoestiek. :  Discussing psychoacoustics. Dit is heel lang gedomnineerd door technische aspecten, maar is nu meer gericht op de complexe ruimtelijke waarneming van geluid.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/28, 23:17:10 »
Goede topic. Ga door EZ-man!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/12, 14:47:50 »
Les 5 - Welk audio-formaat is het beste?

De vraag die al heel lang op ieders lippen brandt:
  Vertel eens jongen, wat is nu een audio-formaat dat ik moet gebruiken?

Datacommunicatie - In een maanloze nacht lees je de krant bij het licht van eeen kaars of electrische lamp. De seinlamp wordt nog steeds op marineschepen gebruikt, maar is niet bedoeld voor het bijlichten van de kapitein als hij zijn liefje schrijft. In plaats daarvan is de seinlamp bestemd voor korte zakelijke berichten tot 10 - 15 mijl en open zicht.

Het communicatiemiddel, dat voor een bepaald doel wordt toegepast, is zo gekozen dat het de boodschap, binnen bepaalde toleranties, storingsvrij weet over te brengen. Het  moet robuust zijn, ongevoelig voor de verwachte invloeden van buitenaf.

Dat is het korte antwoord. Nu meer in detail.

A - Voor de echte muziekliefhebber : geen degradatie van het oorspronkelijke geluid 
Als je muziek wil afspelen op de manier zoals het ooit is vastgelegd in de muziekstudio, kies dan FLAC. De datacompressie van FLAC is te vergelijken met die ZIP of tar en die verandert het signaal - na de-compressie - niet. Ook vergt de-compressie van FLAC weinig rekenkracht en kan door een "simplel" apparaat worden uitgevoerd, waardoor de kans op extra fouten wordt verkleind.

Voor het beoordelen van verschillen in signalen, zijn ruwweg twee methode:
1 -  Luistertest, bv ABX
2 -  Metingen uitvoeren. Zie de video van Borg Soundlab - Audio Myths Workshop. In de video wordt o.a. een methode uitgelegd om verschillen te meten door twee signalen van elkaar aftrekken. Het rest-signaal geldt als bewijs dat er een verschil is.

Het creatieve Proces
We hebben het hier telkens over afwijkingen. Afwijkingen in afspeelapparatuur en niet over het maken van een "smerige sound" tijdens het creatieve proces, tijdens de opnamesessies. Dat zijn heel persoonlijke keuzes.

Ik kan je bv. laten luisteren naar Microphonie I van Karlheinz Stockhausen, een romantische uitvoering van Bach op piano door Friederich Gulda, die Zauberflöte in een uitvoering van Böhm in de jaren 60 of Tristan und Isolde gedirigeerd door Furtwangler. Die laatste opname is oorsponkelijk gesneden op een 78-toeren plaat en de muziek samen het gekuch en gestommel van het publiek in de zaal mengt heel erg goed met het gezang van een merel op een zwoele zomeravond als de tuindeur open staat.

Microphonie I is geen favoriet van mij, hoewel ik het voor het eerst hoorde op 16- 17-jarige leeftijd en is daarom meer verbonden met een nostalgisch gevoel. Ik begreep er geen hout van, maar is een goed voorbeeld van hoe de microfoon de opname kan beinvloeden. Als je iets langer op YouTube rondkijkt zijn de lezingen die Stockhausen in Engeland gaf de moeite waard.


B - Voor streaming toepassingen: Beperken van de Bitrate
De noodzaak om geluid flink te comprimeren kan het best begrepen worden als je VIOP en mobiele spraaktelefonie als uitgangspunt neemt. Het verzenden van de signalen mag  weinig energie vergen en de vertraging (als gevolg van de compressie-berekeningen) moet minimaal zijn.

Het open audio-formaat Opus zal (voor bepaalde toepassingen) de opvolger worden voor MP3. In de nu volgende video wordt uitgelegd welke strategie is gevolgd om een sterke compressie van het signaal te halen, terwijl het goed verstaanbaar blijft. Opus, the Swiss Army Knife of Audio Codecs. Het geheim is dat de mate van compressie voor verschillende frequentiegebieden kan verschillen op een zelfde moment. Ook kan men zeer snel "schakelen" tussen sterke en matige compressie, zonder dat het echt hoorbaar wordt.



Afsluitende opmerking
Hiermee zijn we aan het einde gekomen van een zoektocht naar het beste audio-formaat.
Dat is er niet, het is afhankelijk van wat je je als doel stelt.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 19:02:17 door EZ-man »

Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/12, 15:40:50 »
Ok,even commentaar op de eerste post:Allemaal leuk en aardig,maar de clou bij dit alles is natuurlijk onze oren.En dan blijkt gewoon dat 196 kbps beter klinkt dan een lager getal,natuurlijk gecombineerd met 24 bit.Het zal dan wel de noise zijn die we bewust of onbewust toch horen,ook al kan het niet verklaart worden met deze testen.En dat komt natuurlijk door dat dit gemaakt is met redelijk makkelijke signalen.Zeker met een sinusgolf van 1000 hz.Een muzieksignaal is vele malen ingewikkelder dan zelfs een bloksignaal en daarom moeten we toch streven naar zo veel mogelijk bits en kbps...Tenzij natuurlijk iemand een beter alternatief heeft.Zo als waarom kappen op 20 Khz??Er is vaker aan getoond dat we toch wel hoger kunnen horen dan 20 khz,bewust of onbewust.
Ook ouderen.Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt.Vergelijk het frekwentiespectrum maar eens van een signaal afkomstig van een prima CDspeler en het signaal wat er uit komt van een goede analoge installatie.Dan ziet men toch een duidelijke hoeveelheid signaal boven 20 khz dan wat er uit een goede CDspeler  komt en dat is toch duidelijk het verschil tussen analoog en digitaal.
En dat verschil zit hem vooral in de nagalm en echo signalen.Ik heb nog nooit een digitale uitvoering gehoord van een concert waar bij ik dacht:wow wat een prachtige ruimteweergave!Zelfs bij mijn toch echt geen super installatie kan ik dat nog steeds horen,dat verschil.Dus het zit hem toch echt in de fijnste signalen die verwerkt worden en kennelijk onderweg verdwijnen in een digitaal signaal.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 15:44:55 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/12, 16:52:46 »
Het open audio-formaat Opus zal (voor bepaalde toepassingen) de opvolger worden voor MP3.
Alleen is dat geen open standaard !
Voor geluid zijn er maar 2 open standaarden, OGG en AAC.
Een openstandaard moet in Europa aan 4 dingen voldoen:
1.  De standaard is goedgekeurd en zal worden gehandhaafd door een not-for-profit organisatie, en de lopende ontwikkeling gebeurt op basis van een open besluitvormingsprocedure die toegankelijk is voor alle belanghebbende partijen (consensus of meerderheidsbeschikking enz.);
2.  De standaard is gepubliceerd en over het specificatie document van de standaard kan vrijelijk worden beschikt of het is te verkrijgen tegen een nominale bijdrage.
Het moet voor een ieder mogelijk zijn om het te kopiëren, beschikbaar te stellen en te gebruiken om niet of tegen een nominale prijs;
3. Het intellectuele eigendom - m.b.t. mogelijk aanwezige patenten - van (delen van) de standaard is onherroepelijk ter beschikking gesteld op een royalty-free basis;
4.  Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard;
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/12, 17:07:12 »
Ron, hier kom ik niet helemaal uit. De definitie die jij geeft van open-source kan ik niet een-op-een leggen op die van Opus. Het mag vrij gebruikt worden.

http://opus-codec.org/license/   
Implementation
Both the reference implementation and the revised implementations on opus-codec.org are available under the three-clause BSD license. This BSD license is compatible with all common open source and commercial software licenses.

Tools
Most of the command-line Ogg-based tools that are shipped as part of the separate opus-tools package are also released under the three-clause BSD license.

En in een kadertje staat daar, in het kort : 
 + You can encode or decode Opus-compatible streams for any purpose at no cost.
 + You can integrate the reference Opus encoder and decoder in any application, program, or product, even commercially, at no cost.
 + You can create your own compatible implementations of the Opus specification and give them away or sell them.
 -  You may not do these things if you engage in Opus-related patent litigation against any user of Opus.

Goed dat je de moeite hebt genomen het allemaal door te ploegen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/12, 18:06:30 »
Goed dat je de moeite hebt genomen het allemaal door te ploegen.
Doorploegen heb ik al gedaan, toen iemand beweerde dat DOCX een openstandaard was.
Zolang MS éénzijdig veranderingen kan doorvoeren, is het geen open standaard.

Let er wel op, dat de Amerikaanse definitie anders is, dan de Europese definitie !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/12, 18:21:53 »
Let er wel op, dat de Amerikaanse definitie anders is, dan de Europese definitie !

Ja, praat me eens bij  :D

Misschien heb jij de definitie van Open Standaard voor ogen die de Nederlandse overheid hanteert?

De licentie van Opus zegt  three-clause BSD license. Dat is een vrij gebruikelijke licentie in de wereld van Open Source Software. 
Het is geen GNU GPL die we kennen van Linux. Maar dat is Libre Office ook niet, dat is een Mozilla Public License

Het op eigen houtje de compressie-methode van Opus veranderen is ook niet zo "handig",
want je loopt het risico dat niemand je meer kan verstaan.
Dus dat er zekere beperkingen aan het gebruik vast zitten is logisch.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/12, 19:11:22 »
Het geheim is dat de mate van compressie voor verschillende frequentiegebieden kan verschillen op een zelfde moment. Ook kan men zeer snel "schakelen" tussen sterke en matige compressie, zonder dat het echt hoorbaar wordt.

Kleine toevoeging: De kern van de Opus audio-compressie
Onderstaande afbeelding is de sheet die in de videopresentatie van Jean-Marc Valin werd getoont.

Uitleg:
In de Opus compressie techniek is het frequentiespectrum opgedeeld in blokken waarvoor de mens wel/niet kritisch is m.b.t. het herkennen van geluiden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/12, 21:30:37 »
Ja, praat me eens bij  :D
Misschien heb jij de definitie van Open Standaard voor ogen die de Nederlandse overheid hanteert?
De Nederlandse overheid gebruikt als definitie de Europese regels, alleen de datum kan verschillen, omdat dat mede afhankelijk is het gebruik.

Over Nederlandse overheden gesproken, er zijn overheden, die voor de notulen een MP3 file gebruiken.
Ook MP3 is geen openstandaard, er rusten n.l. patenten op, een overheid mag het daarom niet gebruiken voor publicatie.
Sterker, voor alle communicatie naar de burgers, moeten ze een goedgekeurde open-standaard gebruiken.
Volgens de webstandaarden versie 2, moet er naast de geluids-notulen ook en uitgetypte versie zijn, iets dat veel tijd kost.
Dat is dan ook de reden, dat een hoop gemeenten geen notulen meer publiceren op een openbare website.

Ja, ik ben degene die een flink aantal gemeenten regelmatig vragen stelt, tenslotte bepaald de overheid de regels, maar dan moeten ze zich er zelf wel aan houden :lol:
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 21:32:38 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/12, 21:41:26 »
EZ-man, goed dat je zoveel moeite doet en ik lees het allemaal. Maar de Zondagsschool is voor mij al hééél lang geleden en ik heb toch geen herinneringen aan iets dat zo ingewikkeld was. Alzheimer misschien?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/12, 22:03:43 »
@Ron, de zaak is complex, dat betekent nog  niet dat het onoplosbaar is.  ^-^
We noemen ogg heel vaak een audio-format, maar dat is een audio-CONTAINER:
Citaat
The Ogg transport bitstream is designed to provide framing, error protection and seeking structure for higher-level codec streams that consist of raw, unencapsulated data packets, such as the Opus, Vorbis and FLAC audio codecs or the Theora and Dirac video codecs.  BRON: https://wiki.xiph.org/Ogg

En nu komt het:
De overheid noemt ogg een audio-FORMAT. (not)  :o


@jvecht: ik heb nooit een stap in de zondagschool gezet. De inspiratie voor dit initiatief kwam van KOZ: Kunst op Zondag, een serie artikelen op de blog Sargasso.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/12, 22:13:11 »
@EZ-man, je reageert niet op Lowlands, is zijn reactie out of topic?
Vooral deze bewering vind ik interessant : "waarom kappen op 20 Khz??Er is vaker aan getoond dat we toch wel hoger kunnen horen dan 20 khz,bewust of onbewust."
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 22:17:52 door RikRik »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/12, 22:46:54 »
#RikRik: ja die opmerkingen van Lowlands zijn errug vaag:
Er is vaker aan getoond dat we toch wel hoger kunnen horen dan 20 khz,bewust of onbewust.

De oorsprong van dergelijke bevindingen stamt uit de beginjaren van de digitalisering. Heel vaak zijn de pop-klassiekers op een zeer slechte manier van analoog naar digitaal omgezet.

We wisten in het vinyl-tijdperk al dat de muziekindustrie trash maakte door slechte persingen. De matrijzen waren vuil en werden slecht gevuld met materiaal. In de muziekwinkel luisterde je heel geconcentreerd naar de nieuwste plaat van ...  en het knetterde uit de koptelefoon. Nee, vergelijk dat eens met de oude Atlantic Records met Mingus (opnames eind 50). En de vinyl-trash van eind jaren 70 herhaalde zich met de digitalisering jaren 80-90.

Dat is het technische verhaal, de  artistieke kant is ook veranderd. Daarvoor moet je kijken naar de klassieke muziek. Tot eind jaren 60 maakte men een muzikaal evenwichtig product. Later ging men dirigenten en solisten als popsterren vermarkten wat tot gevolg heeft dat de bijrollen en muzikanten minder belangrijk werden.

Een opname van Mozart's die Zauberflöte, jaren 60, is een genot om te luisteren. Een opera met gesproken intermezzo's.
Die toneelstukjes overtuigen!

Citaat
Boem-Boem!!

Prinz:      Was war dass?
Dame 1:   Sie kommt!
Dame 2:   Sie kommt!
Dame 3:   Sie kommt!
Prinz:      Wer?
Damen: Die Königin der Nacht!!

 ..... en langzaam zwelt de muziek aan en komt zij op.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 00:37:44 door EZ-man »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/12, 22:58:08 »
Cristina Deutekom in de zauberflöte!!!,  het is de mooiste uitvoering die ik ken, bijzonder dat je met zo'n voorbeeld komt... 
Ik ben benieuwd naar de reactie van Lowlands  ;)
EZ-man, bedankt voor je bijdrage op dit forum!

Edit: ik bedoelde deze opname uit 1971 https://www.youtube.com/watch?v=c0cKnC3UvWU
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 10:07:45 door RikRik »

Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/12, 23:35:28 »
Ja,ik wil wel reageren hoor,al vind ik het niet zo nodig eigenlijk.Alleen al het feit dat hij die opname geweldig vind zegt al alles.Toen werd er niet gekapt op 20 khz.Er zijn filmpjes op youtube die laten zien hoe erg er gekapt wordt op een CD,die laten dus het spectrum zien van een CD.En een vergelijking met het spectrum van een Vinyl LP.En bij een MP 3 bestand is dat gewoon nog erger,dat kan je al zien als je het .wav  bestand vergelijkt met het mp3 bestand van een opname van een LP..Kijk maar eens op Audacious als die een mp 3 bestand af speelt,er zit nog maar weinig hoog in..
En waarom?Omdat de electronica in die tijd dat de CD werd geintroduceerd die hoge frekwenties gewoon nog niet aan kon!En vooral de bitrate hoger dan 16 bit niet aan kon.Want de electronica moest veel stabieler zijn dan toen nog mogelijk was om de stapjes tussen lage bitrate en hoge bitrate,althans toen 16 bit te kunnen uit lezen.Want je praat echt om tienden van millivolts als verschil.

Dus eigenlijk  zitten we nu nog steeds met een opslagmedium dat zwaar verouderd is..
En de DVD als nieuw medium had er lang moeten zijn,maar is eigenlijk ook al aan het verouderen.USBsticks hoera!!Daar maakt een 50 Mb bestand niet zo veel meer uit voor muziek,er kan zo veel op en het wordt steeds meer..Desnoods zet je er de .wav bestanden op!
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 23:39:22 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/13, 00:04:38 »
Lowlands, boven de 20 kHz brengt toch niets. Het volgende octaaf is 40 kHz.

Een octaaf betekent een verdubbeling van de frequentie, zo weten we sinds Pythagoras, de oude Griek. Van 20 kHz naar 24 kHz is ruw weg een kleine terts. Wat moet dat voor extra dimensie geven in de boventonen. Toch helemaal niks.

Maak eens opnamen van een carillion en filter de boel eens vanaf 20 kHz. Let wel op: wat is de kantelfrequentie van je filter en hoeveel dB val het per octaaf af? Pas op hoor, pak je het een beetje professioneel aan? ;-)

Dat je verschillen kan meten is niet zo interessant. Kijk eens naar de isofonen op deze website. De mens is niet zo gevoelig voor frequenties boven de 15 kHz.

En dat alle YouTube filmpjes naar audiofiele maatstafen rommel is dat komt omdat het een mp3-achtige compressie heeft ondergaan. Maar dat is nog geen bewijs dat boven de 20 kHz zo veel meer te beleven valt.

PS:
Dit zijn allemaal zaken die in de voorgaande lessen zijn behandeld, het lijkt me goed dat je nog eens terug kijkt.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 00:44:35 door EZ-man »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/13, 09:47:45 »
Het is wel zo, dat het verschil tussen een sinus, een blokgolf en een zaagtand goed hoorbaar is.
Deze vormen ontstaan door harmonischen van de grondtoon.
Een toon van 1000Hz kan al door filteren boven de 20kHz van vorm veranderen, dus van klank veranderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/13, 10:08:12 »
@Ron: Ja, met de boventonen die wij in een een geluidsignaal waarnemen, kunnen we de verschillende dingen van elkaar onderscheiden.

Bijna niemand heeft een helder idee over de verschillen tussen 20 kHz en 24 kHz.
Daarom een link naar twee Wikipedia lemma's :
  -   Toonhoogtes Piano klavier
  -   Voorbeelden van toonhoogtes, frequenties

Zoals je kan aflezen: de hoogste noot op een piano in 4186 Hz. De ruim twee octaven (tot 20 kHz) die daarboven nog bestaan zijn gevuld met boventonen die in dat instrument ontstaan. En een gemis van de  kleine terst daar boven, betekent niet bijzonder veel voor ons idee van een piano (of welk ander instrument dan ook).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/13, 12:27:39 »
de hoogste noot op een piano in 4186 Hz.
En de noten lopen in frequentie op met een 12e machts-wortel 2 per (halve)noot (12 tonen en halve tonen per octaaf).
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.