Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Speeldistrootje gezocht  (gelezen 5327 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Speeldistrootje gezocht
« Gepost op: 2009/11/03, 15:29:13 »
Hallo allemaal,

Om te testen zoek ik een speeldistrootje, ik vraag me af of jullie tips hebben. Globale voorwaarden:
  • Hoge updatesnelheid
  • Meerwaarde naast Ubuntu en Kubuntu, als het heel erg op Ubuntu lijkt hoef ik geen andere distro. Dit heeft natuurlijk een raakvlak met Gnome en KDE, maar niet helemaal.
  • Geen problemen, want anders is het er net zo snel af als het erop staat. XD

Wat zouden jullie aanbevelen?

mvg
Thijs


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 15:50:24 »
Citaat van: sites.google.com/site/compuertip/minidistributies
DSL is niet geschikt voor moderne computers, want hij heeft een oude Linuxkernel (de stuurprogramma's voor uw harde waar, zitten al standaard in de Linuxkernel en hoeven dus niet apart geïnstalleerd te worden).
Het betreft een lege partitie op de laptop waar ik nu achter zit, het hoeft dus niet perse klein te zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 15:55:36 »
Release Candidate 2 van openSUSE 11.2, waarvan de finale versie over een paar weken verschijnt: http://software.opensuse.org/developer/nl

Ben ik zelf ook benieuwd naar... maar ik wacht even op de definitieve versie. Daarna ga ik deze pagina bijwerken: http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 16:05:49 »
Ik heb al eerder naar Suse en Fedora gekeken, toen lukte het niet. Zou je Gnome of KDE adviseren?

Edit: of allebei XD
Edit2: ik besloot maar eens verder te lezen, ik heb inderdaad Gnome gedownload, helaas wel 64-bit. Met (K)Ubuntu heb ik daar ook nooit problemen mee gehad, wel een probleem met 4 GB RAM en 32-bit.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 16:12:46 door Thijsg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 16:12:02 »
openSUSE is eigenlijk "van nature" een KDE-distro. Volgens mij is het ook de distro waar KDE 4 het beste in werkt (minste problemen).

Maar ik hou meer van Gnome, dus daarom installeer ik 'm zelf altijd daarmee.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 16:14:40 »
Ok, ik denk dat ik voor allebei ga, dan kan je het verschil beter zien.;)

Edit: de download is klaar, Systeem>Beheer>USB-opstartschijf aanmaken is eenkennig, ik download Unetbootin.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 16:49:55 door Thijsg »

Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/05, 13:05:03 »
Als ik denk aan een speel distro dan denk ik meteen aan gentoo......

De meerwaarde tov *buntu is dat je veel meer controle hebt over het systeem en ook gedwongen word om alle belangrijke instellingen zelf te doen, het systeem word helemaal opgebouwd uit source code door de super slimme package manager emerge.
na de installatie van gentoo weet je zeker veel meer over je hardware en software dan daarvoor, ook heb je dan een systeem wat helemaal aan jouw eisen voldoet en ook alleen de programma's (en opties) bevat die jij ook echt gebruikt.
Het aanleren is niet erg moeilijk gezien de zeer uitgebreide documentatie in de gentoo wiki maar ook door de extra real-time documentatie bij opdrachten zoals emerge.

kortom, wil je snel een werkend en uitgebreid systeem blijf dan bij ubuntu, leer je graag en vind je het leuk om een paar dagen op te offeren aan het compileren en configureren van je systeem dan is gentoo het ideale speelgoed.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/05, 13:21:03 »
Wat dacht je van Lubuntu?
Gewoon een command-line systeem installeren en dan de lubuntu-desktop er bij installeren.
Lekker simpel en "recht-voor-zijn-raap" en toch up-to-date !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jeroensum

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/05, 15:03:42 »
Geef Mandriva eens een zwengel, draai het zelf alweer een tijdje en dat bevalt prima. Mandriva is her en der wat lomper (meer zelf klussen in config files) dan Ubuntu maar kent ook weer meer gebruikers gemak in de vorm van een Control Center zoals Yast van SuSE maar dan een heel stuk vlotter. Je kunt ff snel een firewall opzetten, parental controls inregelen, services configgen, etc. Het is een RPM-based distro en je voelt af en toe dat het geen apt-get is maar urpmi staat z'n mannetje en doet het imho erg goed.
Als je eens echt gek wilt doen dan zou je ook eens naar unices als openBSD of OpenSolaris kunnen kijken, laat je daarin niet afschrikken door het UNIX gevoel en probeer het eens. Ik heb ze beide gedraaid en veel kennis opgedaan, gewoon door er mee te spelen :)
“Vide ne humanitatem cum animi debilitate confundas”

Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/05, 15:48:43 »
als je graag eens BSD probeert is PC-BSD ook een goede aanrader om mee te beginnen, dan heb je wel een gemakkelijke grafische installer gezien voor sommigen de openbsd installer nogal wat problemen oplevert en er toch wel wat verschillen zijn met linux, vooral de device namen is behoorlijk wennen. 
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/05, 16:02:56 »
Thijs wil je een speeldistro waar je heel veel zelf moet doen of een die erg makkelijk is?
In het eerste geval LFS in het tweede geval Pardus.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/05, 16:19:07 »
Ik vond zelf Zenwalk Linux ook wel aardig, dat is redelijk up-to-date. En vriendelijk voor de wat minder krachtige hardware, de speel pc is meestal niet het meest recente snelheidsmonster  ;)

Maar als je op de bleeding edge wil zitten is Arch Linux ook wel een aanrader. Bloedsnel, rolling release en super makkelijk up-to-date te houden dmv pacman -Syu...

Maar goed, Arch moet je wel helemaal zelf configureren dmv conf bestanden. Zeer leerzaam, maar kan ook best lastig zijn. Voordeel van Arch is wel dat je de meeste pakketten niet zelf hoeft te compileren, het is dus vooral configureren wat de klok slaat. De documentatie is overigens wel uitstekend en ook op het forum is men vriendelijk en behulpzaam.

Offline Double12

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/05, 17:56:19 »
Als ik denk aan een speel distro dan denk ik meteen aan gentoo......

De meerwaarde tov *buntu is dat je veel meer controle hebt over het systeem en ook gedwongen word om alle belangrijke instellingen zelf te doen, het systeem word helemaal opgebouwd uit source code door de super slimme package manager emerge.
na de installatie van gentoo weet je zeker veel meer over je hardware en software dan daarvoor, ook heb je dan een systeem wat helemaal aan jouw eisen voldoet en ook alleen de programma's (en opties) bevat die jij ook echt gebruikt.
Het aanleren is niet erg moeilijk gezien de zeer uitgebreide documentatie in de gentoo wiki maar ook door de extra real-time documentatie bij opdrachten zoals emerge.

kortom, wil je snel een werkend en uitgebreid systeem blijf dan bij ubuntu, leer je graag en vind je het leuk om een paar dagen op te offeren aan het compileren en configureren van je systeem dan is gentoo het ideale speelgoed.
+1
Ik zou zeker voor Gentoo gaan. Ik heb het nu op mijn laptop staan. De installatie is een heel proces, maar verloopt uitstekend dankzij de duidelijke handleiding. Alle software die je installeert wordt uit de broncode gecompileerd speciaal voor jouw systeem, de software is dus helemaal geoptimaliseerd en je installeert geen onnodige afhankelijkheden.
Verder heb je altijd de nieuwste software, en het is gewoon rolling release, dus geen gezeur met upgraden naar een nieuwe versie. Je zit namelijk gewoon constant al je software te updaten!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/05, 19:53:36 »
Ik ga eens kijken, als het eenmaal draait kan je er trots op zijn. ;)

Re: Speeldistrootje gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/06, 16:32:50 »
Ik kan Arch Linux aanraden. Het is een rolling release distro voor 'gevorderden' vergelijkbaar qua opzet met Gentoo.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 19:22:08 door AptlyNamed »