Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hard- en software in Ubuntu Linux  (gelezen 771 keer)

Gast

  • Gast
hard- en software in Ubuntu Linux
« Gepost op: 2006/10/21, 16:34:11 »
Ik wil graag het volgende weten: ik ga bij de installatie van Ubuntu de partitie C: laten verwijderen. D: laat ik staan, hier zet ik ook de bestanden die ik wil houden op (.ODT .HTML .ODS etcetera) maar: op D: staan ook een aantal applicaties (o.a. in de map tools). Dit zijn o.a. Acrobat Reader en PowerDVD. Ik neem aan dat ik, in Linux, hier niks aan heb. Kan ik deze gewoon verwijderen? Ook wil ik graag weten of Ubuntu Infrarood ondersteunt. Zijn de drivers voor de hardware van mijn laptop trouwens universeel of werken deze enkel op Windows (ik ga overstappen van WinXP naar Ubuntu Linux).
M.V.G en (bij voorbaat) dank,
Florian

osc4r

  • Gast
hard- en software in Ubuntu Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/21, 16:48:01 »
Die applicaties zijn inderdaad weinig meer waard in Ubuntu, echter zal het afspelen van DVD's ook niet direct gaan maar zijn er enige dingen voor nodig, zoals het aanpassen van de sources.list om zo de w32codecs te kunnen installeren. De hardware wordt bijna altijd direct ondersteund zonder dat er enige extra's geinstalleerd moeten worden. Voor infrarood zou ik het niet weten, misschien dat anderen hier wel beter antwoord op kunnen geven. Tevens zou ik oppassen met de partitie D: die je laat staan, als die bijv. NTFS is kan je hier wel vanaf lezen maar niet naartoe schrijven e.d.. Misschien is het beter om er even een DVDtje voor te branden met alle gegevens erop, en die dan uiteindelijk terug te schrijven naar de hardeschijf, zodat deze volledig naar Ubuntu's wensen geformateerd kan worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hard- en software in Ubuntu Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/21, 16:55:01 »
Je neemt de stap: goed zo!

Mijn raad is: doe Windows niet meteen weg en maak je PC (voorlopig) tweevoudig opstartbaar. Gebruik voor partitioneren de Gparted LiveCd. Helemaal grafisch, intu

hard- en software in Ubuntu Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/21, 17:57:00 »
Hoi ik heb me geregistreerd dus staat er nu geen 'gast' meer :cool:
@pjotr123 ik had begrepen dat ik het ook gewoon nog v