Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen ordenen - van Windows naar Edgy  (gelezen 2491 keer)

ghostbear

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Gepost op: 2006/11/24, 02:01:40 »
Hoi iedereen !

Zoals jullie hier wel vaker tegenkomen vermoed ik, ik ben een totale linux newbie met een HELE BERG vragen.
Ik heb al verschillende distro's geprobeerd (oa fedora 5 , Mandriva , Suse , Arch , Debian en Knoppix) en heb besloten dat het Kubuntu wordt omdat ik sommige distro's zelfs niet aan de praat kreeg en Kubuntu veel positieve kritieken krijgt.

Alles is goed gelukt. Het OS staat op de HD van mn oude PC (een P3 @ 450MHz met 384MB RAM en een oud ATIkaartje 9250 ofzow, LAN en HDD van 20GB) Ik heb de Kubuntu variant ge

Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/24, 02:30:38 »
Je denkt idd In Windows, en vergeet alles maar.
echt helemaal alles.

Linux werkt heel anders, en met name Debian/Ubuntu werkt op een eigen manier.
Hij zet alles geordend op de juiste plaats voor je, op zijn manier.
Hier is niet omheen te werken.
Als je dit gaat veranderen stort je hele OS in elkaar.

Dus altijd wanneer je iets installeerd word dit op de juiste manier gedaan en op de juiste plek neergezet, hier kan je nix aan doen en hoef je ook nix aan te doen.
Je moet dan ook altijd netjes Uninstallen om iets te verwijderen, want hij houd dit bij in zijn registers.
Gooi daarom ook nooit zomaar dingen weg van de HD, anders sloop je de boel grondig.
Dit is nu eenmaal Vroeghur uitgedacht en alle software pakketen die worden gemaakt doen dit.

Dit geld dus ook voor de snelkoppelingen, die komen altijd in het juiste menu.
Lekker makkelijk want je hoeft zelf nergens over na te denken. :P

Je vraag hoe een HD in te delen komt eigenlijk te laat.
Je hebt namelijk Kubuntu al geinstalleerd.
( zou zeggen probeer ook eens Ubuntu Dapper 6.06LTS en begin als beginner niet met edgy, dit is nog experimenteel )
LTS betekent Long Term Support voor 5 jaar, en daar is reeds 1 jaar van om.
In die tussen tijd zie je de naam Feisty (Dapper 6.10) voorbij komen dit word namelijk de opvolger.
Wederom niet aan beginnen als beginner

effin de HD.
Die word grofweg in 3 delen gehakt.
1. De /home # hier staat alles in van je, wat je geinstalleerd hebt en je instellingen ed, en deze is de moeite waard om te backuppen, wanneer je een nieuwe install doet van je hele OS.

2. De SWAP # die houd je 150% van je geheugen, mits je gebruik maakt van de slaapfunctievan je PC.
Doe je dit niet volstrekt 300 a 500 MB ook, want de SWAP word zelden aangesproken.
Mits je 1 Gig of meer geheugen in je PC hebt.

3. De /ex of root  # hier staan alle proggie's en zaken die hij gebruikt en die geinstalleerd zijn.

Als je voor je /home 5 a 10 Gig aanhoud zit je voorlopig wel snor, meer mag ook mja.
Je mag ook wel een 3 Gig aanhouden, echter heb je ruimte op je HD en kom je later tekort zit je ff te knutselen om die /home groter te maken.

De rest houd je voor je /ex -root

Klein voorbeeld.
Ik heb op een partitie van 20Gig Ubuntu geinstalleerd.
Inmiddels mezelf helemaal suf geinstalleer wat betreft allerhande programma's en heb nog 14 Gig over.

Om je een idee te geven.
Iemand gaf laatst een mooi voorbeeld voor de Ubuntu server.
Komplete installatie met toeters en bellen neemt nog geen 3 Gig in beslag.
Maagoe die heeft dan ook geen desktop, wat een paar 100 Mb vreet :)

Nogmaals vergeet Windows helemaal.
Ubuntu/Debian lijkt er niet eens op.

Mappen ed maak je altijd in je /Home, en het liefst in de map die de naam heeft waarmee je ingelogd bent.
Omdat alles transparant werkt kan je ook van alles op je eigen desktop gooien, ook al is dit 2 Gig groot.
Wederom werkt dit anders dan in Windows.
Als je dit in Windows doet duurt het booten 10 minuten langer of hij loopt vast. :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

budster

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/24, 02:56:42 »
de homedir komt nog uit de unix tijd, toen waren computers erg duur en werkte er daarom meerdere mensen op een computer, direct of via terminal. Je homedir is dan ook veel meer als "my documents" uit windows.

Vink maar eens "show hidden files" aan in nautilus. Alle bestanden die bij de eigenaar van de home horen staan daar. persoonlijke files, instellingen en zelfs programma's (die alleen voor DIE gebruiker zijn bestemd). Het is ook de plek om scriptjes te zetten die bij DIE gebruiker horen.

Persoonlijke files ergens anders op je systeem zetten hoort eigenlijk niet.  Je kan wel je home bijvoorbeeld op een andere partitie zetten. Of je kan een symbolic link (sort of shortcut) naar een andere partitie maken bijvoorbeeld voor je MP3's (al is dit ook niet heel netjes). Maar ja, tis een thuissysteem dus... tja.

Linux kent geen echte map "programfiles", programma's worden letterlijk over je hele systeem uitgesmeert, binary's staan bij elkaar*, icoontjes staan bij elkaar, global configruratie bestanden staan bij elkaar en persoonlijke bestanden staan bij elkaar (in je home dus).

Ik maak in de root van mijn home gewoon folders aan die logisch voor mij zijn, In mijn geval mapje prive. en verder namen van projecten waar ik mee bezig ben. Afhankelijk waar je in je leven mee bezig bent zou ik gewoon mapjes voor maken.

* ik zei dus dat ze bij elkaar stonden maar dat is niet waar, ze staan in /bin /userbin /sbin en /usersbin.

Het dichtst bij wat jij zou willen is /userbin op een andere partitie mounten, al zie ik daar op een thuissysteem niet echt het nut van. Als je jouw systeem netjes wilt houden installeer dan strikt uit repositories, software blijft dan netjes uptodate en is eenvoudig te deinstalleren. Je zal ook merken dat het systeem ook geen last heeft van Enorme groei stuipen zoals windows kent.

Zoals je zelf al zegt, het is moeilijk aan het "windows denken" te ontsnappen, probeer ook niet vast te houden aan de gewoonten van windows. Het is een ander systeem met andere kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld het packagemanagement.

Als je 10 gig vrij maakt voor Linux is dat voldoende voor OS en home .... moet je natuurlijk niet films in je home dir gaan zetten :).

Verder kan ik je als advies geven, hang hier rond op het forum. Er is geen betere manier om te leren als van je eigen fouten.... maar de een na beste manier om te leren is van een ander zijn fouten. en dat bespaart je een hoop ergernis.

nils holkerson

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/24, 03:30:33 »
als ik jou was zou ik de xubuntu-variant installeren, kom je het probleem minder tegen dat je vastloopt.

xubuntu is een variant die goed meedraait op systemen met een langere leeftijd. je hebt bijna hetzelfde als ubuntu in huis maar met een andere grafische schil. deze vraagt een stuk minder van je resources, waardoor je je pc volwaardig kan benutten.

het directorysysteem is idd helemaal anders, per gebruiker heb je een apparte directory, ik ben er nog niet helemaal uit wat er wel en niet bewerkt en verwijdert kan worden

ghostbear

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/24, 10:44:29 »
Hoi hoi,

Super bedankt al om zo'n uber-nOOb vraag meteen te beantwoorden ... I'm already liking this :-D
Ik wil namelijk van Windows af op termijn, maar ik reken toch op anderhalf

Offline Soul-Sing

  • Lid
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/24, 10:58:36 »
Citaat van: ghostbear
Hoi hoi,

Super bedankt al om zo'n uber-nOOb vraag meteen te beantwoorden ... I'm already liking this :-D
Ik wil namelijk van Windows af op termijn, maar ik reken toch op anderhalf

Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/24, 11:15:18 »
Even vertellen hoe mijn indeling is, die best handig is :)

/ (dus de root) is 1 partitie, zo'n 15gig.
Meer dan genoeg voor het aantal programma's dat ik gebruik. Let wel, hier staan enkel programma's op, geen gegevens.

/home (waar de homedirectories zich bevinden) is 50gig.
Documenten enz komen hierop. Dit zijn gegevens per gebruiker.

/media/data 250Gig
Een partitie met films, muziek en andere gegevens die alle gebruikers kunnen raadplegen.

Voordeel van deze setup is dat als een update van het OS niet mogelijk is (zoals bijvoorbeeld met de problemen van Ubuntu 6.06 naar Ubuntu 6.10), ik gewoon het OS opnieuw installeer op de / (de root partitie) en ik mijn /home terug laat mounten. Zo behoud ik mijn gegevens en documenten terwijl mijn OS 'vers' is :)

/media/data kan je gebruiken, maar als je geen gegevens deelt tussen gebruikers kan je even goed zonder deze partitie.

De groottes van de partities pas je natuurlijk aan volgens je eigen wensen.

Onthoud ook dat je op een Linux systeem als gebruiker NIKS verandert aan je / partitie. Gegevens komen enkel en alleen op je home directory (mogelijks ook op een data partitie zoals die van mij).
Dit is natuurlijk geen verplichting maar het is de veiligste methode.

Just my 2 cents :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

ghostbear

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/24, 11:27:03 »
Citaat van: Masuran
Even vertellen hoe mijn indeling is, die best handig is :)

/ (dus de root) is 1 partitie, zo'n 15gig.
Meer dan genoeg voor het aantal programma's dat ik gebruik. Let wel, hier staan enkel programma's op, geen gegevens.

/home (waar de homedirectories zich bevinden) is 50gig.
Documenten enz komen hierop. Dit zijn gegevens per gebruiker.

/media/data 250Gig
Een partitie met films, muziek en andere gegevens die alle gebruikers kunnen raadplegen.

Voordeel van deze setup is dat als een update van het OS niet mogelijk is (zoals bijvoorbeeld met de problemen van Ubuntu 6.06 naar Ubuntu 6.10), ik gewoon het OS opnieuw installeer op de / (de root partitie) en ik mijn /home terug laat mounten. Zo behoud ik mijn gegevens en documenten terwijl mijn OS 'vers' is :)

/media/data kan je gebruiken, maar als je geen gegevens deelt tussen gebruikers kan je even goed zonder deze partitie.

De groottes van de partities pas je natuurlijk aan volgens je eigen wensen.

Onthoud ook dat je op een Linux systeem als gebruiker NIKS verandert aan je / partitie. Gegevens komen enkel en alleen op je home directory (mogelijks ook op een data partitie zoals die van mij).
Dit is natuurlijk geen verplichting maar het is de veiligste methode.

Just my 2 cents :)
Okay lijkt me inderdaad wel tof en handig om gewoon je OS te vernieuwen en al de rest van data nog te hebben. Enkel een vraagje : zit dit alles op 1 hdd of zijn het er meerdere ? En hoe partitioneer je dan op die manier ? WANT in "media" zitten bij mij enkel 2x floppy en 1x CDROM ... ik veronderstel dat jij daar een link hebt gemaakt naar een tweede hdd ? (of isset

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/24, 11:34:47 »
Citaat van: ghostbear
Ik denk dat ik dus meteen maar eens ga formatteren. Dan probeer ik meteen ook eens zelf de partities te veranderen.

Wish me luck :-s

Gho$7 B3@r
Partitioneren doe je het beste en gemakkelijkste met de Gparted LiveCD. Hier haal je 'm: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Gebruik geen Partition Magic, die verknoeit soms Linux partities. Tip: kies EXT3 als bestandssysteem voor Linux (dus geen EXT2). EXT3 heeft namelijk een logboek voor schadevrij herstellen na een onverwachtse harde herstart (stroomstoring of zo).

Als nieuwkomer in Ubuntu, kun je trouwens beter kiezen voor de stabiele LTS-versie 6.06 (Dapper), i.p.v. de wat wankele 6.10 (Edgy).

Veel geluk gewenst!

Groet, Pjotr.

Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/24, 11:47:11 »
Citaat van: ghostbear
Okay lijkt me inderdaad wel tof en handig om gewoon je OS te vernieuwen en al de rest van data nog te hebben. Enkel een vraagje : zit dit alles op 1 hdd of zijn het er meerdere ? En hoe partitioneer je dan op die manier ? WANT in "media" zitten bij mij enkel 2x floppy en 1x CDROM ... ik veronderstel dat jij daar een link hebt gemaakt naar een tweede hdd ? (of isset
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/24, 13:45:23 »
Citaat van: Masuran
Om partities te maken gebruik in gewoon de ingebouwde GParted van de Ubuntu installatie cd. Kan zijn dat de GParted een nieuwere versie is, maar de installatie cd werkte prima bij mij.
Wat jij zegt kan uiteraard ook. Maar de Gparted LiveCD bevat inderdaad een nieuwere versie van Gparted, met wat meer mogelijkheden.

Tweede voordeel is, dat je niet eerst het hele besturingssysteem van Ubuntu hoeft te laden, voordat je aan de slag kunt met partitioneren. Zeker bij ouwe PC's is dat een groot voordeel: eerst ff partitioneren met de Gparted liveCD, dan met de alternate Xubuntu of Ubuntu CD het besturingssysteem erop zetten.

Groet, Pjotr.

ghostbear

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/24, 13:49:42 »
Helo again,

Haha  V!c7orY !!
Heb zonet dus de boel geherformatteerd. Heb Gparted iso gebruikt, maar heb dus ook wel gemerkt dat dit er ongeveer hetzelfde uitziet als via de livecd. Meteen ook maar Dapper installed ... misschien beter dan Edgy om te beginnen. (idd misschien beter met een 100% stabiele versie te werken)

Ik heb 4 partities gemaakt op mn 20GB hdd : 8GB root , 8GB home , 1GB swap en de rest zo'n 2GB is een fat32 schijfje om te testen met windooze. De rest is formatted in ext3 ... zoals Pjotr zei.

Nu kan ik dus beginnen met een verse lei ... :'( snif cs:s servertje

EN wonder o wonder nu zie ik dus bij :/media 3 schijfjes staan : 2x 8GB en 1x 2GB -> enkel swap is onzichtbaar :D (Kubuntu Dapper) Me happy !

Nen dikken merci,

Gho$7 B3@r

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/24, 13:52:03 »
Graag gedaan. Proficiat en veel plezier met Linux!

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/24, 20:25:46 »
ik vind het nogal meevallen met dat totaal anders werken met mappen.
als je je gebruikersmap als D schijf beziet en daarbinnen documenten en downloads enz voel je je gelijk weer thuis in je bewaardoos.

budster

  • Gast
Mappen ordenen - van Windows naar Edgy
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/24, 23:21:07 »
Citaat van: ghostbear
@ budster

Dus als ik het goed begrepen heb komt niet elk programma in een eigen map, maar wel elk type bestand van elk programma samen in