Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity  (gelezen 3128 keer)


Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/17, 16:47:53 »
Ik wil dat niet, ik wil een vervolg op gnome2. >:(   Hoe moeilijk kan het zijn? Wordt het dan echt tijd om van distributie te veranderen? En nee geen Xubuntu, ook mijn PC wilt ook echt werken, sober dat wel, maar niet te.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/17, 16:53:21 »
In 12.04 is de fallback verbeterd ;)

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/17, 17:22:11 »
Is dat van belang? Als er terug gevallen wordt, is dat meestal op mijn persoontje.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/17, 17:22:24 »
Gewoon Fedora 16 met Gnome-shell 3. Veeeeeeeeel beter dan Ubuntu's userinterfacerommel.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/17, 17:24:42 »
Gewoon Fedora 16 met Gnome-shell 3. Veeeeeeeeel beter dan Ubuntu's userinterfacerommel.
Wanneer ze bij GNOME 3 gaan beseffen dat hun UI voor een groot deel uit lucht, loze ruimte bestaat, zal ik een poging waren.
GNOME Shell kent zulke grote ontwerpfouten betreft het ontwerp van het thema. Veel te veel padding tussen elementen, zodat kostbare schermruimte verloren gaat.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/17, 17:25:30 »
Ik zal dat eens gaan proberen Crashit. Het is al weer een tijdje terug dat ik Fedora heb geprobeerd.
@Cumulus007, hoe bedoel je precies kostbare scherm ruimte?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/17, 17:27:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/17, 17:47:45 »
Gewoon Fedora 16 met Gnome-shell 3. Veeeeeeeeel beter dan Ubuntu's userinterfacerommel.

Ik wil niet lullig zijn, maar ik vind het ongepast dat je Fedora aanraadt en Unity waardeloos noemt in een serieus topic over plannen voor Unity. Dat heeft niks met de plannen in de link uit de openingspost te maken en komt meer als reclame/bashing over.

Verder Cumulus +1

Nu weer ontopic graag.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/17, 18:27:06 »
Gewoon Fedora 16 met Gnome-shell 3. Veeeeeeeeel beter dan Ubuntu's userinterfacerommel.

Ik wil niet lullig zijn, maar ik vind het ongepast dat je Fedora aanraadt en Unity waardeloos noemt in een serieus topic over plannen voor Unity. Dat heeft niks met de plannen in de link uit de openingspost te maken en komt meer als reclame/bashing over.
Lol :-) Heb je ook wel gelijk in hoor. Ik raak alleen steeds meer gefrustreerd van Unity en Ubuntu. Het lijkt zo'n beetje een eindeloos 'work in progress' te zijn, waarbij de userinterface eigenlijk nooit af is en waarbij alle versies een proeftuin zijn voor het volgende idee. Ik mis gewoon een goede, duidelijke lijn en visie in het interface-design.

Hetzelfde geldt voor het idee dat je hierboven onder de aandacht brengt. Ziet er allemaal wel leuk uit enzo, maar hoe handig is het echt? Van Firefox heb ik vrijwel nooit tien of twintig vensters open, dat is echt iets uit het jaar 2000. Alles gaat bij het browsen tegenwoordig in tabs, wat veel handiger en overzichtelijker (en waar ik er soms inderdaad 20 van open heb staan, ook niet echt handig). Van een muziekprogramma zul je ook geen twintig vensters nodig hebben, evenmin als van een e-mailprogramma etc. Het enige waar ik me iets bij voor kan stellen is dat je allerlei tekstbestanden open hebt staan. Maar of dat zo handig is?

Unity probeert die chaos en wildgroei aan geopende apps een beetje overzichtelijker te maken, terwijl Gnome-shell zegt: heb je die chaos echt nodig? Het antwoord daarop is vrij simpel: nee. Daardoor ga ik in ieder geval veel bewuster om met alle applicaties die ik open heb staan. Degene die je nodig hebt, laat je staan op een van de bureaubladen, degene die je niet nodig hebt kun je beter sluiten (of naar een ander bureaublad verplaatsen). Ergo, Gnome-shell dwingt me om zelf orde te brengen in de applicatiechaos, terwijl Unity dat voor mij probeert te doen (en daarin imo jammerlijk faalt).
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/17, 18:27:07 »
http://design.canonical.com/2012/03/task-switching-in-ubuntu-and-a-introduction-to-the-spread/

Wat een geweldig leuk stuk om te lezen! :)
Ja hoor ,echt een hartstikke leuk stukkie schitterende ontwikkeling. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/17, 19:00:15 »
Ik zal dat eens gaan proberen Crashit. Het is al weer een tijdje terug dat ik Fedora heb geprobeerd.
@Cumulus007, hoe bedoel je precies kostbare scherm ruimte?
Werp een blik op de volgende afbeeldingen:
http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/09/media.png
http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/09/cc-all.png

Slechts twee voorbeelden. Je ziet enorme menu's met in mijn ogen lelijke rondingen. Veel marge rond de inhoud, die niet nodig is. Je ziet pictogrammen met heel veel witte ruimte, deprimerende grijze tinten.

Offline MKe

  • Lid
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/17, 19:28:01 »
Task switchen is idd een van de zwakke punten in Unity en voor mij een reden om naar kde over te stappen. Ik ga dit zeker proberen als het uitkomt.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/17, 19:40:45 »
Ik zal dat eens gaan proberen Crashit. Het is al weer een tijdje terug dat ik Fedora heb geprobeerd.
@Cumulus007, hoe bedoel je precies kostbare scherm ruimte?
Werp een blik op de volgende afbeeldingen:
http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/09/media.png
http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/09/cc-all.png

Slechts twee voorbeelden. Je ziet enorme menu's met in mijn ogen lelijke rondingen. Veel marge rond de inhoud, die niet nodig is. Je ziet pictogrammen met heel veel witte ruimte, deprimerende grijze tinten.
Juist, helemaal duidelijk. Eigenlijk ruimtevervuiling dus.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/17, 20:32:01 »
ik weet niet of ik het nu wel of niet begrijp. maar volgens mij gaat het over verschillende schermen op verschillende bureaubladen en dat duidelijk en snel zichtbaar maken waar het staat. dit kan nu ook met linuxmint 12, door op het icoontje te klikken wat links boven in de hoek staat en dan krijg je het volgende te zien. rechts staan de diverse bureaubladen, in het midden de huidige, en een aantal snelkoppelingen links. erg mooi, vind ik
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/17, 20:40:39 »
@chaos7: Dat is dus gewoon GNOME Shell.
Maar ik vind dat juist onhandig.

@crashit: Nou, Unity verandert niet meer zoveel sinds 11.10 hoor. En wat jij handig vindt, hoeft een ander nog niet handig te vinden. Ik heb een aantal weken met GNOME Shell doorgebracht en ik raakte steeds zenuwachtiger en zenuwachtiger. Ik gebruikte dan nog niet eens die bureaubladen want ik heb een hekel aan meerdere bureaubladen.
Ik zeg niet dat Unity zo perfect is, maar ik vind Unity wel prettiger om mee te werken in ieder geval.

En meerdere vensters open... tja, ik heb soms meerdere e-mailvensters open met mailtjes die ik nog moet typen. Meid bij mij in de klas heeft ong. 4 Firefox-vensters open, allemaal met verschillende tabs (en zij gebruikt ook Unity sinds deze week). Dus het komt wel degelijk voor. Nu zijn dit dan 2 voorbeelden, maar er zijn er vast meer.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/17, 21:07:46 »
@crashit: Hier heb je trouwens je design perspective voor Unity: https://docs.google.com/document/d/1EdrlUuZvA9P8-BZufUU2KlHGjg49p9UacF4MCL0U5uA/edit?pli=1

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/17, 21:27:27 »
Hmm, als ik dit goed begrijp.

Klik op een icoontje in de Launcher en krijg een Spread van alle vensters van die applicatie.
Klik op een icoontje in het Dock en krijg een Exposé van alle vensters van die applicatie.

Wow, dat klinkt al even opwindend, vernieuwend en origineel als druk op Command+Shift+/ Alt+Spatie uiteraard om te zoeken in menu's!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/17, 21:53:37 »
Zoeken in menu's = ALT ingedrukt houden.

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/18, 18:06:44 »
Zoals al opgemerkt, een goede taskswitching heb je gegarandeerd bij KDE. Alleen zit die nu in nauwe schoentjes door de support van Canonical die gaat wegvallen.
Mocht er dan geen goede oplossing in het verschiet komen is het voor mij duidelijk: OpenSuse KDE.

Ik zou eens heel graag hebben dat ze Unity voor een keer grondig afwerken i.p.v. telkens te vernieuwen om te vernieuwen.

Misschien dat ik het nog eens een run geef 5 versies verder van nu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/18, 18:18:08 »
Ik ga het als ik mijn nieuwe S939 bordje heb erop zetten. Maar KDE blijft op de laptop staan. Ik denk dat ik naar mint KDE ga als Kubuntu slecht gaat: De repo's van Ubuntu met het gemak van Mint :)

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/18, 21:46:32 »
Timo, zet Mint dan de ondersteuning verder van KDE ? Dat zou wel cool zijn. En ook mijn probleempje opgelost dan, kwestie van bij een Debian-derivaat te blijven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline midas

  • Lid
Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/19, 08:19:39 »
Nou, Linux Mint KDE zit samen met de distributie Netrunner in Blue-Systems. Het is nog een vrij jong initiatief...maar op de niet al te lange termijn moet dat pakketten/scripts opleveren voor een betere KDE/GTK integratie e.d. Bijgesloten link is reeds een voorbeeld van een bijdrage uit het project:

https://projects.kde.org/projects/playground/base/kde-gtk-config

Is al opgenomen in Netrunner 4.1 en mogelijk in de volgende LM KDE-versie.

More to come...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/19, 20:06:51 »
Op Webupd8 staat het nog iets duidelijker aangaande de nieuwe Spread: http://www.webupd8.org/2012/03/new-unity-spread-design-for-ubuntu-1210.html

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/19, 23:27:59 »
Op Webupd8 staat het nog iets duidelijker aangaande de nieuwe Spread: http://www.webupd8.org/2012/03/new-unity-spread-design-for-ubuntu-1210.html

Citaat
Moving the pointer over a preview displays the window title in the titlebar and also, a close button is available so you can close the window directly from the spread:
Spatie en je krijgt een live-preview van het hele venster, dus ook de titel. Check.

Citaat
You'll also be able to filter windows by typing (based on window title):
Check.

Citaat
Filtering windows by typing will also be available to the SUPER+W spread which displays all the windows on the desktop.
Drie vingers omhoog swipen, maar check.

Citaat
The new Spread will also feature multi-monitor support: each monitor will have its own spread, each with the windows belongig [sic] to that monitor.
Check.

Iemand vindt Mac OS X blijkbaar een goed voorbeeld daar bij Canonical...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Canonical: Task switching in Ubuntu / de toekomst van Unity
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/19, 23:41:26 »
... of Windows. Live Previews van vensters bestaat al sinds begin deze eeuw. De app VistaGlazz deed dat toen, dat is daarna geïmplementeerd in Vista (maar in de tussentijd had OS X het al geïmplementeerd). Dus ook bij OS X is het niet origineel.

Verder is er een wezenlijk verschil tussen swipen en typen, dus dat gaat sowieso niet op.

Verder is dat multi-monitor met eigen vensters normaal, zo'n beetje ieder OS/populaire DE heeft dat wel.