Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]12.04 wil niet starten op externe HD  (gelezen 1185 keer)

Offline wolfke

  • Lid
[opgelost]12.04 wil niet starten op externe HD
« Gepost op: 2012/08/14, 21:09:47 »
Ik werk al geruime tijd via een externe HD met Ubuntu op mijn PC en nu wil ik op mijn laptop naast winxp ubuntu 12.04 op externe HD installeren.

Die HD bevat 2 windows partities (waar ik afblijf) en heb de rest ingedeeld met Gparted:

SBD5 : ext3 label: /        vlag: boot       15GB
SBD6 : linux swap                         2GB
SBD7 : ext3 label: /home                     25GB

dan installeer ik 12.04,  kies om zelf te specifieren waar hij terecht komt, krijg de melding "no root filesystem", specifieer dat op SBD5 en alles verloopt perfect.

na install zie ik dat:
SBD5 : geen label heeft, vlag: boot      +/-3GB used
SBD6: linux-swap
SBD7 : geen label heeft,  geen vlag       +/- 500MB used

Bij opstarten van laptop: hoor ik externe HD even werken, waarna winXP opstart?!?
(ik ben zeker dat USB eerst staat in Bios)
Wat nu?

Bij install van ubuntu heb ik steeds hetzelfde probleem:
- moet ik partities op voorhand klaarmaken en zoja hoe?
- of zoekt hijzelf een vrije ruimte voor al zijn partities?
- moet ik misschien gewoon kiezen om ubuntu naast windows te zetten? (komt hij daarna vragen waar die moet terechtkomen?)

Bij elke nieuwe release zit ik steeds een aantal dagen te knoeien en moet ik hier hulp vragen. :-[ :-[



« Laatst bewerkt op: 2012/08/18, 16:40:15 door wolfke »

Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/14, 23:12:34 »
Heb je de bootloader (GRUB) wel op de externe HD geinstalleerd?

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/15, 00:02:51 »
Ik heb niets manueel gedaan voor Grub.
Zit dat niet automatisch in de installatie?
Zou die misschien op Sbd7 terechtgekomen zijn, daar waar hij op Sdb5 moet staan?
Sorry, maar Ik weet nietwaar ubuntu wat zet tijdens zo'n installatie.































Offline jan11000

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/15, 11:29:10 »
Met gparted je / partitie de bootable flag geven, werkt dit ?

Anders super grub de 2 cd's branden, met 1 van de  cd's  kun je grub herinstalleren, dan zie je met grub win en ubuntu.

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/15, 11:58:27 »
ik zal morgen wat proberen, want vandaag is het feest.

Ik heb op mijn interne HD nog een aparte lege primaire partitie, kan ik daar ubuntu automatsch laten naartoe gaan?

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/16, 12:34:18 »
Kan me iemand helpen aub?
Daar het mij niet lukt om 12.04 op externe HD te installeren, probeer ik op interne.
die ziet er als volgt uit:

sda1 nfts: winXP         boot
sda2 extended
 sda5: nfts: winXP      (data)
 sda6:  vrij       
tijdens install (naast windows installeren)vraagt hij verdeling van space ts. win en ubuntu te bepalen.
Ik wil dat 12.04 op die sda6 terecht komt en nergens anders, dus kies "advanced" daar krijg ik de verdeling van de partities,formateer die sda6 in ext3 als /  en dan?.... ik zie alleen de optie Install now

Maar, hoe kan ik nu bepalen dat 12.04 op die sda6 terechtkomt en nergens anders?  :-[ :-[

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/16, 13:56:16 »
De '/' staat voor de root van het besturingssysteem. Dus als je die op /dev/sda6 zet zoals je hebt beschreven zal ubuntu ook op /dev/sda6 geïnstalleerd worden.

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/16, 14:26:56 »
bedankt, maar voor alle zekerheid: kan ik dan gewoon 12.04 laten installeren met de optie "naast Windows", want er staat nog steeds dat ubuntu +/- de 1/2 van mijn hele HD gaat innemen.
Ik vermoed dat ik dan de manuele installatie moet doen??

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/16, 14:33:00 »
Ik zou gewoon voor handmatig gaan, en de / op /dev/sda6 zetten.
Ik weet niet precies wat de installatie doet als "naast windows installeren" kiest als je al een partitie naast windows hebt staan. Wat ik zelf meestal doe is vrije ruimte maken (dus met gparted /dev/sda6 verwijderen), het installatieprogramma ziet dan de vrije ruimte en dan krijg je de optie om ubuntu in de vrije ruimte te installeren.

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/16, 14:46:53 »
....Het installatieprogramma ziet dan de vrije ruimte en dan krijg je de optie om ubuntu in de vrije ruimte te installeren....
Dat is juist wat me doet twijfelen: er is nu geen vrije ruimte en toch wil hij 120GB nemen... hij wil die gewoon afpakken van mijn windows-partities en ik wil dat onder controle houden.
Als ik het handmatig doe, loopt er iets fout, want dan krijg ik de keuze niet tussen windows/ubuntu. (iets met Grub)

Ik zal straks nog eens handmatig proberen en hem proberen te sturen naar 3 logische partitie:
een /
een swap
een /home



Offline Mikkel

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/16, 16:00:17 »
Als ik het handmatig doe, loopt er iets fout, want dan krijg ik de keuze niet tussen windows/ubuntu.

Wolfke, als je tijdens de installatie kiest om zelf te bepalen waar Ubuntu moet komen (de handmatige installatie, dus), dan krijg je de keuze tussen Windows en Ubuntu niet. Je hebt immers sda6 aangewezen om Ubuntu te installeren. sda6 wordt je / en die laat je formatteren in ext4. In datzelfde venstertje kun je aangeven hoe groot (in MB's) sda6 moet worden. Voor / is 15 tot 20 GB voldoende, dus dat wordt dan 15000 tot 20000 MB.

Daarna maak je /home aan in de ruimte die je nog over hebt. Niet iedereen vindt een aparte /home nodig, maar zelf vind ik dat wel zo makkelijk. Mocht je Ubuntu een keertje opnieuw moeten installeren, dan formatteer je alleen de / partitie en blijft je /home onaangetast.
Hoe groot je /home wilt hebben, kun je weer aangeven in datzelfde venstertje als waarin je dat voor / bepaalde. Laat wel ruimte over voor een swap-partitie.
De grootte van de swap-partitie is afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die in je pc zit. 'Vroeger' was 2 keer het geheugen de norm, maar tegenwoordig zit er zoveel geheugen in een pc dat 2 x wel erg veel zou worden. In mijn pc zit 8 GB, dus heb ik voor de swap 'maar' 2 GB gekozen en dat voldoet prima.


Edit: o ja, tijdens de installatie kun je aangeven waar de bootloader moet komen. Als ik me goed herinner staat onderaan dat venster met het overzicht van alle partities het regeltje waar Ubuntu de bootloader zet. Ik denk dat jij daar de externe harde schijf moet kiezen als je Ubuntu daarop wilt installeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/16, 16:09:33 door Mikkel »

Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/16, 16:25:10 »
Wat Mikkel zegt. Ik zou die interne schijf lekker met rust laten als je daar bang voor bent ( bang om Windows te slopen) en gewoon opnieuw proberen Ubuntu te installeren op die externe disk EN zorgen dat GRUB daar ook komt te staan. In jouw geval zou de locatie van de bootloader dan /dev/sdb moeten zijn (ervanuitgaande dat de externe schijf sdb is en de interne sda).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/16, 18:58:06 »
Als ik het handmatig doe, loopt er iets fout, want dan krijg ik de keuze niet tussen windows/ubuntu. (iets met Grub)

Nu ik dit nog eens lees, en dan vooral '(iets met Grub)', denk ik dat ik dit daarstraks verkeerd begreep. Ik nam aan dat wolfke het had over een venster tijdens de installatie, maar 'iets met Grub' gaat over geen Grub-menu bij het opstarten, geloof ik.
Die keuze zou je moeten krijgen als je de bootloader op de externe harde schijf zet, wolfke.


Edit:
Ik zou die interne schijf lekker met rust laten als je daar bang voor bent ( bang om Windows te slopen) en gewoon opnieuw proberen Ubuntu te installeren op die externe disk EN zorgen dat GRUB daar ook komt te staan. In jouw geval zou de locatie van de bootloader dan /dev/sdb moeten zijn (ervanuitgaande dat de externe schijf sdb is en de interne sda).

Wat erik1984 zegt. :D  Installeren op de externe schijf was eerst je bedoeling, dus wat ik hierboven heb geschreven over sda6 wordt ingeval een externe schijf dus sdb wanneer die externe tenminste als sdb wordt gezien.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/16, 19:11:59 door Mikkel »

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/16, 21:11:12 »
bedankt Mikkel en erik1984!
Ik heb het nog eens op de interne op een aparte partitie gedaan en ... 't is oke!!
WinXP en ubuntu werken.

Ik heb alleen een / en een swap-partitie gemaakt (tijdens de install) en inderdaad onderaan zie ik waar de bootloader terecht kwam.(kon moeilijk verkeerd nu omdat er alleen een sda is.)

Toch nog 2 vraagjes:
1. moet ik iets doen om de updates binnen te krijgen (ik zie bv. dat FF een oude release is)
2. als ik nu die ubuntu daar weer afgooi (met gparted sda6 deleten). Wat gebeurt er dan met de bootloader, Gaat winxp dan nog gewoon opstarten?
Dit, omdat ik later misschien toch nog eens probeer op die externe HD omdat ik, met jullie uitleg, vermoed dat toen die bootloader op een verkeerde partitie terechtkwam.


 
« Laatst bewerkt op: 2012/08/16, 23:50:48 door wolfke »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/18, 15:26:56 »
1: Je krijgt updates automatisch binnen, maar je kan ook in de dash op 'updates' zoeken en handmatig op updates controleren.

2: Als je nu de ubuntu partitie verwijderd zal windows xp ook niet meer opstarten.

Offline wolfke

  • Lid
Re: 12.04 wil niet starten op externe HD
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/18, 15:50:50 »
bedankt,
1. updates allemaal oke.
2. Euh... als ik ubuntu verwijder, is er toch geen Grub meer, waarom start win dan niet meer op?
  en hoemoet ik dat voorkomen. (want ik wil die 12.4 nu toch nog op een externe HD zetten.

EDIT: gevonden :fixboot en fixmbr.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/18, 16:38:51 door wolfke »