Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?  (gelezen 13044 keer)

Atom

  • Gast
[How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Gepost op: 2008/12/29, 01:39:24 »

Hoe installeer ik Kubuntu Linux?

Stap 1

Installatie cd downloaden

Als eerste hebben wij een Live cd nodig, deze kunnen we downloaden van http://www.kubuntu.org/getkubuntu je hebt ook de keuze om er te kopen, en gratis laten opsturen.

In dit artikel gaan we er vanuit dat we hem downloaden, hij vraagt welke versie je wilt, Kubuntu 8.10 of Kubuntu 8.04, verder kun je kiezen voor amd64 of  x86, voor amd64 heb je een processor nodig die 64 bit ondersteund.

Wat is het verschil tussen 8.10 en 8.04?

8.04 is een LTS versie, wat inhoudt dat die versie 3 jaar lang ondersteuning en bug fixes krijgt, maar verwacht geen grote updates hier voor zul je toch echt moeten upgrade naar 8.10, maar 8.04 is wel net iets stabieler, omdat 8.10 KDE4.1 gebruikt, wat ook stabiel is, maar niet zo stabiel als kde3, dat is wat 8.04 nog gebruikt.

Waarom KDE4 en geen KDE3?

Je vraagt je misschien af waarom Kubuntu gekozen heeft om een minder stabiele versie van KDE mee te leveren, nou dit is eigenlijk makkelijk uit te leggen, Kubuntu vond het tijd om verder te gaan, ook omdat KDE4 een punt heeft bereikt waar het bruikbaarder is dan KDE4.0, maar het voornaamste punt is, dat de toekomst in KDE4 zit, en niet KDE3, KDE4 is de opvolger van KDE3.

Dus als je geen KDE4 wilt gebruiken dan is de keuze simpel en dan kies je voor 8.04, waar KDE3 standaard is, in dit artikel word de aandacht gevestigd op 8.10, zie hier onder nog het verschil tussen KDE3 en KDE4.


Kubuntu 8.04 gebruikmakend van KDE3.5.9


KDE4.1 ( Hier maakt Kubuntu 8.10 gebruik van )

Stap 2

De computer opstarten vanaf de Live CD.

Nu we het verschil tussen 8.04 en 8.10 weten gaan we starten met het echte werk, de installatie, hiervoor hebben we 2 opties, een ervan is de Computer opstarten vanaf cd, ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe dit moet? De 2e is door de cd te starten vanuit Windows, dat wijst zich vanzelf, en kan ook niks mis gaan, daarom behandeld ik ik de 1e optie.

Als de cd in de computer heb gedaan en hij start zul je een scherm zien waar je de taal kan selecteren, dit verdwijnt overigens automatisch na aantal seconden. Als je Nederlands neemt, denk er dan aan dat je internet verbinding hebt, want er moeten taalpakketten gedownload worden tijdens de installatie, je kunt uiteraard ook later nog de taal installeren, maar voor nieuwelingen is dit minder handig.


Selecteer de taal die jij wens te gebruiken.

Nu je de taal geselecteerd heb, kom je bij een boot venster, deze vraagt of jij Kubuntu wilt uitproberen zonder te installeren of direct installeren, wij kiezen voor Kubuntu uitproberen, wij doen dit, zodat kunnen kijken of onze hardware werkt, en of het ons bevalt.


Boot keuze

Na dat we dat hebben gedaan moeten we wachten dat de computer is opgestart, als alles goed gaat zie je dit scherm laden.


Laadscherm van Kubuntu bij het opstarten


Opstart animatie KDE4.1

Nakijken of je hardware werkt

Nu we de live cd hebben op gestart gaan we kijken of onze hardware werkt, als eerste starten we Amarok >Programma´s>Multimedia>Amarok, dit programma is de standaard Muziek speler, met een ogg, of welkoms geluid komen we erachter of ons geluid werkt.

Next is internet >Favorieten>Konqueror en dan typ een willekeurig adres in, je kunt ook kijken of je verbinding heb door rechts in je systeemvak te kijken of daar een groen wereld rondje is, als het grijs is ben je niet verbonden met internet, in algemeen hoeven deze iconen geen uitleg, maar door met rechter muisknop op het grijs rondje te klikken kun je een verbinding tot stand brengen, Lan word meestal vanzelf gedetecteerd, Wifi moet handmatig ingesteld worden, via >knetworkmanager>ath0 of wlan, en dan gewoon de wizard volgen, dit heeft ook eigenlijk geen uitleg nodig.

Knetworkmanger zit in de systeemvak gewoon, net zoals in Windows ongeveer dus. Nu gaan we kijken of je van de speciale desktop effects gebruik kan maken, ik zelf heb een intel gma en deze werken meestal wel, maar nvidia en ati werken meestal ook wel.

Om de speciale effecten aan te zetten moeten we naar systeeminstellingen gaan, deze vinden we ook tussen favorieten, maar zit ook tussen het sub menu Systeem.


Het Configuratie scherm in KDE4.1

Als je systeeminstellingen gestart heb klik je op Bureaublad heb je dat gedaan dan krijg je het volgende te zien.


Klik op Enable desktop effects om te zien of ze werken.

Zou het niet werken, dan moet je even wachten, dan valt hij weer terug op de oude instellingen. In algemeen zijn dit alle dingen die na moet kijken, nu gaan we beginnen met de installatie.

De installatie

Nu we alles na hebben gekeken, kan de installatie beginnen. Klik op het icoontje links waar install staat, klik hier op.


Klik op het install icoontje.

Na dat je dat gedaan hebt, krijg je een install wizard te zien, hier moet je een aantal vragen beantwoorden, en instellingen goed zetten, hier onder kun  je zien hoe dit venster eruit zou moeten zien.


Hier kun je ook je taal selecteren.

De 2e vraag is in welk land je woont, om de tijdzone goed in te kunnen stellen, we hadden al Nederlands als taal geselecteerd dus er word automatisch Amsterdam geselecteerd.


Vraag 2

Hierna klik je op volgende en dan vraagt hij naar je toetsenbord indeling, nou meeste van ons zullen US English hebben maar de Belgen hebben vaak azerty.


Hier kun je toetsenbord indeling selecteren

Nu komt eigenlijk het moeilijkste van de installatie de schijfindeling, het beste is om dit handmatig te doen, en als je slim bent maak je in Windows al een partitie van 10 gb of groter, aanbevolen is 20, en het is ook aan bevolen om Wisselgeheugen aan te maken, dit heet SWAP in Linux, ik zelf heb 5 GB geloof ik, en als ik niet fout heb was de de soms dat je meer SWAP moest hebben dan je geheugen, maar daar neem ik het niet zo nauw mee, dus zonder zou je ook kunnen, maar beste als je toch minimaal 1 gb aan maakt.

Helaas weet ik niet uit te rekenen hoeveel swap een systeem nodig was, maar ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dubbel moest zijn van je geheugen, SWAP doet trouwens niet je gewone geheugen vervangen, het helpt wel.

Selecteer Handmatig.

Ik zal hier onder een voorbeeld laten zien van mijn schijf indeling.

Door op de button Partitie bewerken te drukken, kun je mount pad aan geven en type.

Hier onder zie je hoe ik mijn schijven heb in gedeeld, dit is maar een voorbeeld, je kunt ook besluiten alleen een / partitie te maken, maar bij een schone installatie moet die wel worden geformatteerd dus daarom is beter om een  /home en / te hebben.


Voorbeeld indeling

Hierna moet je nog je persoonlijke gegevens in vullen en een wachtwoord instellen en dan ben je klaar en duurt het ongeveer 40 min tot de installatie klaar is.

Vul hier je persoonlijke gegevens in en maak een wachtwoord aan.

Je moet nog even de installatie bevestigen.

Stap 3
[/b]

Multimedia ondersteuning en Wine

Nu we klaar zijn met de installatie moeten we nog multimedia ondersteuning hebben, je kunt die via Adept doen, wat te vinden is bij Programma´s>Systeem> of je opent Konsole, wat op de zelfde plek te vinden is.

Via Adept
Zoals ik hier boven al uitgelegd heb, is Adept te vinden via programma´s>systeem
wanneer je het programma start moet je wachtwoord in geven, dit is voor de veiligheid zodat er geen ongewenst software op je computer komt.

Nadat we het wachtwoord in gevoerd hebben, kun je via adept zoeken naar Kubuntu-restricted-extras, dit pakket installeert oa flash en java, en mp3 en video ondersteuning voor de meeste video formaten, voor video prefereer ik trouwens VLC, deze is ook beschikbaar in Windows.

Via Konsole

Konsole is een terminal, waar je commando´s kan geven, een beetje zoals dos. Waarom via Konsole? Nou het is gewoon snellere om een paar commando´s in te voeren, zo voeren we voor kubuntu-restricted-extras het volgende in sudo apt-get install kubuntu-restricted-extras , als het fout gespeld is dan word het pakket uiteraard niet gevonden, als we dat hebben gedaan, word er een wachtwoord gevraagd en dan begint de installatie.

Voor andere programma´s te installeren kun je ook het commando gebruiken sudo apt-get install programma-naam .

Wine

Als je Windows programma´s wilt installeren, dan moet je Wine installeren, Wine is een soort van schil waar door Windows programma´s in Linux kunnen draaien, volgens de bedenkers van Wine is Wine geen emulator. Dus als je wilt installeren dan kun je dat op zelfde manier doen zoals we de multimedia ondersteuning geïnstalleerd hebben. Wine is geen vervanging voor Windows zelf, dus verwacht niet dat elk programma werkt.

op winhq.org kun je nakijken welke programma´s werken, je kunt ook een gok wagen, zo kan ik je vertellen dat kruitvat foto software zonder problemen werkte.

Ik hoop dat dit artikel nuttig was.
Geschreven door

Wesley Velroij ( kurosaki_ichigo )

Hij is hier verbannen, maar hij was van mening dat deze handleiding hier op forum moest komen, dus vandaar dat ik hem hier post, hij levert toch zijn bijdragens aan de gemeenschap, en als hij niet mag posten dan post ik zijn artikels wel. Eventuele fouten mogen eruit gehaald worden.

Je kunt Wesley bedanken door hem een mailtje te sturen, zijn e-mail adres is velroijATgmailDOTcom
« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 14:49:18 door Atom »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/29, 07:55:59 »
Ziet er prachtig uit, mooi gedaan, toch even een opmerking het E-mail adres kan je het beste veranderen in
velroij apenstaartje gmail.com

om te voorkomen dat er spam verzonden wordt.

gr

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/29, 09:25:47 »
Je kunt dit beter plaatsen op onze wiki.

tomaat

  • Gast
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/29, 12:37:13 »
ni-ce... zo initiatieven zijn uiteraard meer dan welkom!!

Moest ik er ook zoveel van kennen zou ik ook wel iets schrijven, misschien doe ik wel eens een joomla-tut ofzo

Atom

  • Gast
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/29, 14:31:20 »
Je kunt dit beter plaatsen op onze wiki.

Heb aan Wesley Velroij gevraagd of het op de wiki mag staan, en hij gaf toestemming, dus jullie mogen het rustig opnemen in de documentatie. Ik weet zelf niet direct of ik het ook zelf daar kan plaatsen.

Ik heb net nog paar screenshots toegevoegd die Wesley niet kon maken, maar net wel op internet vond, hiermee is de installatie handleiding ook klaar mee.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 14:52:16 door Atom »

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/02, 14:21:27 »
8.04 is geen LTS bij Kubuntu, kijk maar: http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download

Kubuntu 8.10 - Featuring the cutting edge KDE 4 and maintained until April 2010
Kubuntu 8.04 - Featuring the mature KDE 3 and maintained until October 2009

Voor de multimedia-ondersteuning en dergelijke heb ik al de how-to gemaakt: http://sites.google.com/a/daworld.nl/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

Offline siegi

  • Lid
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/02, 15:17:53 »
@Vistaus zou je die pagina voor multimedia ondersteuning in kubuntu op de wiki willen zetten?

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/02, 15:31:15 »
@Vistaus zou je die pagina voor multimedia ondersteuning in kubuntu op de wiki willen zetten?


Ga ik strakjes doen :)


Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/03, 11:03:32 »
Beste Atom,

Ik zou je willen vragen of ik deze tutorial op mijn site zou mogen zetten. De URL van mijn site is: http://anwise.site40.net/
Als u dit liever niet heeft, dan maakt dat natuurlijk niet uit. Maar het zou wel prettig zijn als ik dit zou mogen.

Met vriendelijke groeten

Anton Willemse

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/04, 17:10:42 »
8.04 is geen LTS bij Kubuntu, kijk maar: http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download

Kubuntu 8.10 - Featuring the cutting edge KDE 4 and maintained until April 2010
Kubuntu 8.04 - Featuring the mature KDE 3 and maintained until October 2009

Is nog steeds niet aangepast in de how-to.


Offline siegi

  • Lid
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/06, 16:05:42 »
Ik heb even naar de handleiding voor multimedia gekeken. Een goed begin.
Maar heb toch wat bedenkingen. Het zou veel simpeler moeten kunnen. Bedenk dat mensen die met linux beginnen al heel wat documentatie moeten doorlezen. Deze handleiding kan dus best zo kort en efficient mogelijk zijn.

Na de installatie van kubuntu-restricted-extras heb je normaal alle codecs die je nodig hebt (oa die van xine).
Aangezien kubuntu nergens default gstreamer gebruikt zie ik geen reden waarom je die zou installeren.
Met deze punten kan je de eerste stappen al heel wat simpeler maken.

vlc lijkt me idd een goede keuze als extra speler.

Je geeft vervolgens nog een opsomming van alle players, maar hierbij zou het onderscheid tussen audioplayer en videoplayer volgens mij best gemaakt worden. Ik zou me hier ook beperken tot kde based alternatieven.

Ten slotte geef je aan dat volgende pakketen moeten geïnstalleerd worden: w32codecs, non-free-codecs en libdvdcss2 .

non-free-codecs heeft volgende beschrijving
This package depends on the binaries codecs package matching your architecture
 (w32codecs for i386, w64codecs for amd64 and ppc-codecs for powerpc systems).
Het zorgt er dus gewoon voor dat afhankelijk van je architectuur, het juist codecs pakket wordt geinstalleerd.
Daarom zou ik de ten installeren lijst verkorten in: non-free-codecs en libdvdcss2



Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/06, 17:18:13 »
Dat stukje met extra codecs klopt wel, want dat heb ik van Pjotrs site gehaald (de w32codecs enzo).

En ik zal inderdaad nog de lijst aanpassen naar audio- en videospelers.

Overigens, is GStreamer op Kubuntu 8.04 wél het default backend, alleen sommige programma's hebben een eigen Xine-library. Maar je kan GStreamer eraf gooien en Xine installeren (wat bij mij dus niet lukt). Op 8.10 is Xine het default backend en op 9.04 ook.

Offline siegi

  • Lid
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/06, 17:42:05 »
Ik vind het mooi dat er eens een handleiding komt voor het stijgend aantal kubuntu gebruikers.
Ik had graag zelf de aanpassingen gedaan maar heb er helaas de tijd niet voor.
Dat stukje met extra codecs klopt wel, want dat heb ik van Pjotrs site gehaald (de w32codecs enzo).
Het is niet omdat pjotr het schrijft dat het klopt he :) Die Engelse tekst die ik daar geef heb ik niet zelf verzonnen.
Bijv als je 32 bit draait is w32codecs een afhankelijkheid van non-free-codecs, en dus zal w32codecs automatisch geinstalleerd worden. Maar als je daarintegen 64 bit draait dan is w64codecs een afhankelijkheid van non-free-codecs.
Door non-free-codecs te installeren zal je er dus steeds voor zorgen dat het juiste codec pakket wordt installeert. Wat de handleiding een pakje simpeler maakt omdat je geen onderscheid hoeft te maken tussen 32bit, 64bit of zelfs powerpc.
Citaat
Overigens, is GStreamer op Kubuntu 8.04 wél het default backend, alleen sommige programma's hebben een eigen Xine-library. Maar je kan GStreamer eraf gooien en Xine installeren (wat bij mij dus niet lukt). Op 8.10 is Xine het default backend en op 9.04 ook.
Over kde4 in hardy kan ik niets zeggen. Maar kde3 in hardy gebruikt wel degelijk xine, (onder andere kafeinne en amarok). En intrepid idd ook. 
Ik wil maar zeggen iets dat voor kde 4 in hardy (geen LTS) nodig is hoeft niet iedereen te doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 17:44:33 door siegi »

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/06, 18:39:45 »
Tip, maak de screenshots opnieuw in een VirtualBox.

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/06, 20:25:34 »
@siegi: Ok, ik ga akkoord met wat je zegt en zal zsm de wijzigingen doorvoeren :) Echter, ik wel aanmerken dat ik zelf Kubuntu 8.04 met KDE 4 gebruik en van daaruit heb ik dus de guide geschreven, met enkele aanpassingen voor de 8.10 gebruikers (want daar heb ik ook ervaring mee, pc hiernaast en mijn vaders pc). Dus begrijp wel, ik heb het niet alleen voor 8.04 geschreven. Maar ik zal er dan wel bij zetten in de guide dat dit op 8.10 niet nodig is, want dat ben ik vergeten ;)

Atom

  • Gast
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/19, 14:25:52 »
Beste Atom,

Ik zou je willen vragen of ik deze tutorial op mijn site zou mogen zetten. De URL van mijn site is: http://anwise.site40.net/
Als u dit liever niet heeft, dan maakt dat natuurlijk niet uit. Maar het zou wel prettig zijn als ik dit zou mogen.

Met vriendelijke groeten

Anton Willemse


Zullen we zeggen dat het onder de GPL valt? Dus ja je mag hem op jouw site zetten, het is Kubuntu en das opensource, ps dit artikel ging over 8.10, en die maakt gebruik van kde4.1, die ik overigens zelf direct altijd upgrade naar kde4.2. rc ( straks de final )

Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/19, 20:12:01 »
Ja dit artikel ging ook over 8.10, maar we hadden het over mijn multimedia-handleiding die ik vanuit 8.04 heb geschreven ;)

Overigens snap ik niet helemaal waarom er als opmerking bij mijn multimedia guide staat dat het niet gebruiksvriendelijk is en abrakadabra voor nieuwe gebruikers. Ik begrijp best dat het met screenshots iets duidelijker wordt, maar ik heb toch al veel uitgelegd in de guide en hoe je alles moet doen?

Overigens ga ik nog wel even dat stukje met de Terminal vervangen door de grafische versie, had dat stukje van Pjotr gekopieerd ;)

timmy

  • Gast
Re: [How to]Hoe installeer ik Kubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/19, 12:01:07 »
Nu komt eigenlijk het moeilijkste van de installatie de schijfindeling, het beste is om dit handmatig te doen, en als je slim bent maak je in Windows al een partitie van 10 gb of groter, aanbevolen is 20, en het is ook aan bevolen om Wisselgeheugen aan te maken, dit heet SWAP in Linux, ik zelf heb 5 GB geloof ik, en als ik niet fout heb was de de soms dat je meer SWAP moest hebben dan je geheugen, maar daar neem ik het niet zo nauw mee, dus zonder zou je ook kunnen, maar beste als je toch minimaal 1 gb aan maakt.
Heel knap, zo lang zonder maar één punt  ^-^