Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk  (gelezen 5117 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Gepost op: 2011/12/04, 11:18:44 »
Misschien een beetje overdreven, maar omdat mijn pc belangrijk voor me is voor mijn inkomsten en data (fotograaf) had ik het volgende bedacht voor mijn nieuwe pc:

2 SSD's van 120 Gb in RAID 1 voor het OS en waar mijn werkbestanden op staan.
2 SATA 600 schijven van 1 TB in RAID 1 voor mijn data.

Kan dit? Is dit een goed idee of overkill? En hoe doe ik dit?
JackTummers.nl

Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/04, 12:57:59 »
De SSD kan je het beste in RAID 0 zetten, dit i.v.m. snelheidsverlies.
Hier nog een van de vele links over RAID
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/04, 16:31:52 »
Misschien een beetje overdreven, maar omdat mijn pc belangrijk voor me is voor mijn inkomsten en data (fotograaf) had ik het volgende bedacht voor mijn nieuwe pc:
2 SSD's van 120 Gb in RAID 1 voor het OS en waar mijn werkbestanden op staan.
2 SATA 600 schijven van 1 TB in RAID 1 voor mijn data.
Kan dit? Is dit een goed idee of overkill? En hoe doe ik dit?
Het kan, maar is het niet nog een beter idee voor je foto's een NAS te voorzien? Zo duur zijn die niet meer en als je een vier- of vijfbaaienkast koopt, kun je nog uitbreiden ook. Begin dan meteen met drie schijven van 1 TB en zet ze in RAID-5.

SSD's in RAID-0 (zoals in een andere reactie gesuggereerd) zijn dubbel zo snel als één ssd, maar het risico verdubbelt dan ook. Als één van je ssd's de geest geeft, ben je meteen het hele volume kwijt. Ik zelf eerder geneigd zijn het OS en de applicaties op één ssd te zetten en de tweede als reserve bij de hand te houden (met van tijd tot tijd een image van het origineel erop). De werkdata (manipuleren van foto's, veronderstel ik) kan op een SATA-schijf (dat kan een RAID-1 zijn voor extra veiligheid) waarvan de inhoud dan regelmatig gerepliceerd wordt naar een NAS. Die NAS geeft je ook de mogelijkheid aan je foto's te kunnen met een note- of netbook elders in je huis of winkel.

Elke Linux ondersteunt standaard RAID, zowel tijdens de installatie als naderhand. Bovendien kan het zowel hardware- als softwarematig. Ik kan je stap-voor-stap instructies geven om een RAID aan te maken op een bestaand systeem, maar dan is het handiger als je eerst keuzes maakt over wat je precies wil doen. Al je data op één systeem (ook al heeft dat RAID) zonder extra back-up is overigens NIET veilig!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/04, 16:42:13 »
Raid dus nooit in raid 0 zetten indien je data belangrijk is.(of je moet perse snelheid hebben).
Raid is gemaakt om door te kunnen werken bij het defect gaan van een hd.
Raid is niet gemaakt om als backup te dienen.

Ik weet alleen niet of ik je ssd kan aanbevelen, omdat er veel uitvallen ivm firmware problemen, en dan is je hd opeens leeg.

Zoek op http://gathering.tweakers.net/ welke ssd's de minste problemen hebben.
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44 hier vind je ook veel info.

Backup
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351
Onderschat backuppen niet!!!!
Ook altijd na backuppen een kontrole laten uitvoeren of de source en destination hetzelfde is. Omdat bij een driver/update/hardware fout al je backup defect is.

Je kan indien je een extra hd in je systeen hangt, bepaalde mappen waar je belangrijke data in zet , backuppen naar je extra hd. Dwz je hebt foto bewerkt, en wilt stoppen met de pc, dan start je een backup naar je extra hd, dan heb je je data 2x. Dit is natuurlijk niet een echte backup, maar een backup met actuele files die gewijzigd zijn.
Deze backup kun je ook nog bijv zo maken dat er 5x de data bewaard wordt, en dan bij de 6x de 1x verwijderd wordt.

Je echte backup mag nooit 24 uur aan de stroom hangen of verbonden zijn met je pc. Bij bliksem/stroom storing, heb je kans dat alles defect gaat. Dus extra externe hd's, of nassen of servers aanschaffen.
Je kan nog een kopie bij familie zetten via internet op een nas, en de familie bij jou thuis, voor als er ingebroken wordt of je huis afbrand.
Zelf zou ik minimaal 3x alles willen hebben, 1x op de pc, en 2x nog apart backuppen.

Voor je pc misschien is 2x ssd voor je os genoeg, en dan 2x een gewone hd(en 1 extra voor backup). Met de gewone hd heb je ook meer ruimte om meer files op te slaan.
Let op of je hd samen werkt met je raid kontroller, kijk goed op de forums, soms geeft dit problemen.(dit is bij hardware raid kontrollers).

Stel deze vraag ook op gathering.tweakers.

« Laatst bewerkt op: 2011/12/04, 16:48:50 door jan11000 »

Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/04, 18:32:53 »
@Bloom, Ik zou persoonlijk ook  een SSD voor het OS gebruiken en niet in RAID, echter de kans op verlies van data hou je ook bij een schijf.

Voor de Data inderdaad RAID 1 of een NAS zoals Bloom ook vermeld, zou mijn voorkeur hebben, maar de T.S. beslist uiteindelijk. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/05, 12:32:08 »
Bedankt alvast voor alle tips :)
Op dit moment heb ik al een soort van 3x alles: in mijn pc een hd met mappen die genummerd zijn vanaf dvd0001 etc. Die mappen van 4.3Gb groot met foto's en andere grafische bestanden staan ook allemaal op een paar externe schijven én ieder afzonderlijke op een dvd. Call me oldfashioned ;) maar de kwaliteit van dvd's vind ik best goed, en als er eens eentje uitvalt heb ik de rest nog.

Ik denk dat ik dan voor mijn eerste opzet ga, dus 2 kleine ssd's voor mijn OS in raid 1 en anders is een OS zo opnieuw geïnstalleerd) en dan die twee extra hd's met daarop /home. Eerst dacht ik een kleine /home ook op die SSD's te zetten om ook daarop mijn foto's te bewerken en eenmaal klaar ze dan pas over te hevelen naar die andre hd's. Op dit moment gebruik ik via de commandline rsync om daarbij een mirror backup te hebben van het origineel, en dat werkt al jaren prima. Maar zo'n NAS is toch wel een goed idee om erbij te nemen. Dan kan ik inderdaad die externe hd's die ik nu heb bij familie neerleggen.
JackTummers.nl

Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/08, 23:11:36 »
voor backup gebruik ik sinds kort https://www.crashplan.com/consumer/store.vtl
139$ voor 4 jaar ongelimiteerde backup van je pc... Het uploaden van je bestanden de 1e keer duurt een paar dagen, maar ja. Ik hoef geen externe schijven meer te kopen of in de gaten te houden, elk bestand wordt automatisch geupload, je vergeet het nooit meer.
Verder had ik eerder deze maand een inbraak bij me thuis. Ze hebben mijn pc laten staan, maar als ze hem nu eens mee hadden genomen met mijn externe hard disk zoals ik voorheen backups deed? brrrr. Nu is er een backup buitenshuis.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/10, 15:49:29 »
Ik heb twee schijven in raid 1 staan voor data, en een ssd als systeemschijf.
Die twee raids had ik niet aangekoppeld of geformateerd, dus dat wil ik nu nog doen, alleen lukt me dit nog niet. Ik krijg steeds de melding One or more block devices are holding /dev/sdb

Een tweede melding die ik krijg is dit:

Error creating partition table: helper exited with exit code 1: BLKRRPART ioctl failed for /dev/dm-0: Invalid argument
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/10, 16:05:43 »
Probeer je een RAID te maken via MDADM software RAID of ben je aan het prutsen met de FakeRAID die op je moederbord zit?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/10, 16:24:49 »
Ik heb een raid gemaakt via de setup utility die bij het moederbord van Asus zit, een P8Z68
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/10, 16:29:54 »
Heb je een dual boot met Windows?
Zo nee, dan kan je beter de ingebouwde mdadm software raid gebruiken.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/10, 16:35:23 »
Nee, geen dual boot en een nieuwe pc met nieuwe schijven.
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/10, 16:37:30 »
Dan zou ik die raid instelling via de setup utility van je moederbord weer ongedaan maken.
Hierna kan je via Ubuntu software raid op een betere manier de raid instellen.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/10, 16:47:31 »
Welk programma kan ik dan het best gebruike?
Heb nu de schijven weer teruggezet naar normaal, en zit nu te kijken in Disk Utility, maar zie op het eerste gezicht alleen maar dat ik de schijven apart kan formateren etc.
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/10, 16:59:26 »
Installeer het pakket mdadm, daarna kan je wel gewoon een RAID aanmaken.
Handmatig kan ook, kijk dan eens naar de linkjes die jan11000 eerder al gaf.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/10, 17:39:56 »
Mdadm is zo te zien handmatig, geen gui. Is er echt geen makkelijker manier?
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/10, 17:54:04 »
Zie de bijlage, die zit gewoon in de disk utility als je mdadm maar geïnstalleerd hebt.
Hoeveel makkelijker wil je het hebben?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/10, 18:01:07 »
Ahum... Tsja, moet je maar net weten als je het nog nooit gebruikt hebt :)
Dat schermpje is te zien via 'File' etc. , en daar was ik nog niet opgekomen. De meeste links die ik op internet vond waren met een hoop commando's in de terminal. Dit is inderdaad veel makkelijker en de raid is al klaar. Bedankt!
JackTummers.nl

Offline jan11000

  • Lid
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/10, 18:15:33 »
Raid moet je goed leren, zodat je weet hoe het werkt en hoe je het kunt repareren.
Dus handleidingen die jij begrijpt printen zodat je het bij de hand hebt.
(nu is je pc leeg, dus je kunt oefenen met een schijf defect maken, dus 1 schijf eruit halen).

Dan moet je weten als de pc zegt schijf sdd defect, dan moet je weten precies welke schijf dit in je pc is, anders ben je nog altijd je data kwijt. Je moet dus weten welke kontroller en poort van de kontroller en welke harde schijf hier op zit.
Zelf heb ik met gksudo lshw-gtk, hier kun je via software kijken waar sdd zit op je moederbord, dit vergelijken met de handleiding/foto van je moederbord, dus waar je kontrollers zitten. Zelf heb ik 8 hd's in raid.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/10, 18:44:14 »
Dat loopt bij mij misschien niet zo'n vaart omdat ik raid 1 gebruik...
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/10, 19:11:04 »
Toch is het wel handig om er iets meer over te lezen, want als je pc het niet doet is het opzoeken van handleidingen ineens een stuk lastiger ;)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/12, 09:23:58 »
Ik heb inmiddels de raid goed werkend, maar nu wil ik hem nog standaard aangekoppeld hebben bij het opstarten. Ik gebruikte daarvoor het programma met de naam 'device storage...' en nog wat, maar die ziet wel dat de twee schijven een raid vormen, maar ik kan alleen maar bij ieder afzonderlijk aangeven dat ze gemount moeten worden. Bij de volgende keer opstarten gaf dat een foutmelding en moest ik nog een keer herstarten en het mounten overslaan.

Hoe krijg ik die raid netjes tijden het booten gemount?
JackTummers.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/12, 10:40:12 »
1: Maak een map aan waar je hem wil mounten. /media/data bijvoorbeeld. Of /storage. Of /home/moxie/data
Kies maar uit wat je handig vindt.

2: Zorg dat je eigenaar bent van die map, anders kan je er niks mee:
sudo chown moxie:moxie /naam/van/map
Gebruik je eigen inlognaam ipv. het voorbeeld moxie dat ik hier noem.

3: Zoek uit hoe je raid heet. Waarschijnlijk /dev/md0 of iets dergelijks.
Voer cat /proc/mdstat uit, of sudo blkid
In de disk utility kijken kan ook.

4: Zet de nodige gegevens in /etc/fstab
/dev/md0      /naam/van/map               ext3    defaults 0       2Pas /dev/md0 aan naar wat je bij stap 3 gevonden hebt.
Heb je hem als ext4 geformatteerd ipv ext3 (zie sudo blkid), dan moet je dat veranderen in bovenstaande regel.

5: Voer sudo mount -va uit om te kijken of hij netjes gemount wordt.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Twee keer een RAID 1, hoe werkt dat nu eigenlijk
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/13, 15:42:55 »
Het werkt. Bedankt voor de 'handleiding' :)
Het enige dat eigenlijk nodig was was de onderste regel, met aanpassing van /dev/md127 en ext 4.
De twee schijven stonden al wel los in de fstab, maar niet als raid.
JackTummers.nl