Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Notificaties van forum  (gelezen 3944 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Notificaties van forum
« Gepost op: 2015/07/15, 15:57:36 »
Hallo allen,

Is het mogelijk om de inhoud van de reactie per mail te ontvangen, wanneer ik de reguliere notificatie ontvang?

Deze optie is er op andere fora en vind ik behoorlijk handig. Soms wil ik een topic volgen (inhoudelijk) en kan ik het vanuit de mail doen. Bijvoorbeeld op de smartphone.
In andere gevallen vind ik het handig omdat ik nuttige antwoorden, tips en reacties zo makkelijk "opgeslagen heb staan". Anders moet ik ze kopieren en in leafpadjes opslaan of naar mijzelf mailen... Ik heb er geen betere oplossing voor.


EDIT: bedankt voor het verplaatsen. Ik was in de veronderstelling dat dit gedeelte alleen voor de team leden was.
[Moderator Input: bedoeld voor forum-teamleden en/of community-leden (mits ontopic). Dus ook voor jou ! :) ]
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 21:31:11 door Joshua Orbit »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/16, 12:05:13 »
Is het mogelijk om de inhoud van de reactie per mail te ontvangen, wanneer ik de reguliere notificatie ontvang?
Ja, dit is een hele goede suggestie.

Nu krijg je alleen te horen *dat* er iets veranderd is in de draad en door *wie*, maar niet wat. Ik schat dat als de inhoud in de notificatie-mail zou staan, ik in 90% van de gevallen niet meer naar het forum hoef.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/16, 13:20:02 »
Dat is helaas niet mogelijk in de forumsoftware.
En dat is ook niet handig om toe te voegen, want je krijgt maar eenmalig een mailtje dat er iets in dat topic is gebeurd. Pas als je weer eens op het forum geweest bent en dat topic gelezen hebt krijg je weer een mail als er weer een reactie bij komt.
Als je dus alleen de mail leest en niet het topic zelf, dan mis je updates.

En voor iedere nieuwe bijdrage een mail sturen is ook geen optie. Want als er in korte tijd een stel reacties komen dan krijg je daar ook een hoop mail van. En voor de server is het ook niet handig. Stel maar eens voor dat er 10 mensen geabonneerd zijn op een topic en er 10 nieuwe reacties geplaatst worden. Dan moet de server al 100 mailtjes sturen. Op een redelijk druk forum kom je dan al snel in de problemen.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Notificaties van forum
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/16, 13:58:15 »
Als het niet mogelijk is in de forumsoftware kun je daar natuurlijk niet omheen. Denk ik?

De overige punten zijn te betwisten (omdat het al dan niet om persoonlijke voorkeuren gaat).

Geeft het extra server belasting? Elke reactie een mail ontvangen is al mogelijk in de forum(software)opties en ik heb het aanstaan.  Zie plaatje. Iedere reactie ontvang ik keurig een mail.
Echter zonder de inhoud van het forum.



Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/17, 00:32:12 »
Ik heb de instellingen nog eens nagekeken, maar het is niet mogelijk om de inhoud van bijdragen mee te sturen bij een notificatie.
Om dit aan te passen moet je de broncode van het forum op meerdere plekken aanpassen. En dat doe ik liever niet, want dat is een hoop (uitzoek)werk en kan voor problemen zorgen bij upgrades van de forumsoftware.

Wat de belasting op de server betreft kan het sturen van veel mail voor een flinke load zorgen. En het aantal mailtjes kan explosief stijgen zoals ik al zei: aantal leden x aantal reacties enz.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/17, 08:12:57 »
Wat de belasting op de server betreft kan het sturen van veel mail voor een flinke load zorgen. En het aantal mailtjes kan explosief stijgen zoals ik al zei: aantal leden x aantal reacties enz.
Het *aantal* mails zal niet stijgen wanneer de inhoud wordt meegestuurd. Want dat aantal was en is afhankelijk van de persoonlijke instelling van het lid (zoals ook hierboven door bjeli uitgelegd). Dit kan dus geen argument zijn om dit niet te willen doen.
Citaat
Ik heb de instellingen nog eens nagekeken, maar het is niet mogelijk om de inhoud van bijdragen mee te sturen bij een notificatie.
Om dit aan te passen moet je de broncode van het forum op meerdere plekken aanpassen. En dat doe ik liever niet, want dat is een hoop (uitzoek)werk en kan voor problemen zorgen bij upgrades van de forumsoftware.
Tsja, als het niet in de standaard zit, wordt het idd moeilijk om de wens uit te voeren. Mss in een volgende versie van de software? Is daar iets van bekend? Of kan daar een request voor worden neergelegd?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/17, 08:54:08 »
Over het aantal mails: dat klopt. Dat ik dat aanhaalde is omdat de standaardinstelling (1x een mail, pas bij het lezen van dat topic evt een nieuwe mail) zo is om het verkeer te beperken. Individuele leden kunnen dat aanpassen als ze dat willen, maar het is niet de standaard voor de overige duizenden leden.

Nieuwe opties komen pas weer bij SMF 2.1, maar wanneer die uitkomt is niet bekend. Suggesties kan je doen op de site van SMF: http://www.simplemachines.org/community/index.php?board=3.0

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/17, 09:20:50 »
Als ik hier kijk, zou het toch wel  mogelijk moeten zijn:
Citaat
When sending notification of a reply to a topic, send the post in the email (but please do not reply to these emails)
If this setting is enabled and you subscribe to a topic, SMF will copy the contents of the new reply into the email.
http://wiki.simplemachines.org/smf/Notifications
Het kan natuurlijk zijn dat dat de versie is die wij niet hebben. Maar het lijkt iig zo dat het wel vanuit de standaard voorzien is.
Het is ook typisch dat van de 4 opties die genoemd worden op de gelinkte wiki-pagina, er 3 aanwezig zijn op de versie van ons forum, maar die we (ik) wil, net niet......
« Laatst bewerkt op: 2015/07/17, 09:45:40 door markba »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/17, 09:56:58 »
Ik heb geen idee waarom we die hier niet hebben. Misschien is dit een oude instelling van SMF 1.x die niet meer bestaat in SMF 2.0.x?
Bij de beheerdersinstellingen van het forum heb ik ook niks kunnen vinden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/17, 10:00:30 »
Ik heb geen idee waarom we die hier niet hebben. Misschien is dit een oude instelling van SMF 1.x die niet meer bestaat in SMF 2.0.x?
Bij de beheerdersinstellingen van het forum heb ik ook niks kunnen vinden.
De link waarnaar ik verwijs, gaat zo te zien niet over een archief oid. Daarmee lijkt het me dat de info gaat over de *laatste* versie van SMF. Interesting.....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/17, 10:08:14 »
Ik heb het al gevonden, het is wel mogelijk om in te stellen dat de berichten meegestuurd worden.

De reden dat het uit staat is dat deze instelling ook geldt voor de inhoud van persoonlijke berichten die meegestuurd wordt in de notificatie. Met als gevolg dat hele hordes aan leden per e-mail reageren op een PM. En die mails komen dus bij het forumteam terecht, niet bij de afzender van de eerdere PM.

Edit de inhoud van de mail die gestuurd wordt mét de tekst van een persoonlijk bericht:
Citaat
Je hebt zojuist een persoonlijk bericht ontvangen van <naam> op Ubuntu Nederlands.

BELANGRIJK: Onthoud dat dit alleen maar een notificatie is. Reageer niet op deze e-mail!

Het bericht wat je werd gestuurd was:

<inhoud bericht>

Beantwoord dit persoonlijk bericht hier: https://forum.ubuntu-nl.org...enz

En nog gebeurde het meerdere keren per dag dat er toch geantwoord werd op zulke mails.
-Privacyredenen (persoonlijke berichten die doorgestuurd worden naar het team)
-geen schakelstation willen zijn (nee, je moet via het forum reageren, niet via de mail want die gaat naar ons)
- en beschuldigingen dat we rommelen met de persoonlijke berichten (ik weet zeker dat ik een PB gestuurd heb!1een! wat hebben jullie daarmee gedaan!)
Dat zijn de redenen dat het aangepast is.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/17, 10:30:41 door Johan van Dijk »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/17, 10:46:13 »
De reden dat het uit staat is dat deze instelling ook geldt voor de inhoud van persoonlijke berichten die meegestuurd wordt in de notificatie. En nog gebeurde het meerdere keren per dag dat er toch geantwoord werd op zulke mails.
Voor persoonlijke berichten staat (nog) steeds zo, heb ik net gecontroleerd. Blijkbaar zijn die 2 instellingen onafhankelijk van elkaar.
Citaat
Ik heb het al gevonden, het is wel mogelijk om in te stellen dat de berichten meegestuurd worden.
Dus dan mogen we aannemen dat dit ook gebeurt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/17, 10:56:09 »
Dat ga ik dan even uitzoeken. Het kan zijn dat het voor oude accounts zo blijft werken en dat het bij nieuwe accounts uitgezet is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/17, 11:05:03 »
Ok, in blijheid wachten we af....  ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/17, 11:25:51 »
Dat ga ik dan even uitzoeken. Het kan zijn dat het voor oude accounts zo blijft werken en dat het bij nieuwe accounts uitgezet is.
Dit was het dus. Bij oude accounts die ingesteld hadden dat ze ook de inhoud in de mail wilden zien bleef de instelling behouden. Voor nieuwe accounts staat het standaard uit en kan het niet aangezet worden.
Inmiddels heb ik dit via een MySQL query rechtgezet: nu staat het bij iedereen uit.

Wil je deze instelling heel graag terug, dan kan ik dat op verzoek handmatig voor je aanpassen in de database als je belooft dat je niet op de notificatiemails zal antwoorden ;) Dat geldt ook voor bjeli en andere leden die dat graag willen.
Ik ga het niet voor iedereen weer aanzetten vanwege de redenen die ik eerder noemde.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/17, 11:27:58 »
Wil je deze instelling heel graag terug, dan kan ik dat op verzoek handmatig voor je aanpassen in de database als je belooft dat je niet op de notificatiemails zal antwoorden ;)
Ja, ik wil.  :D

Offline bjeli

  • Lid
Re: Notificaties van forum
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/17, 11:32:35 »
Wil je deze instelling heel graag terug, dan kan ik dat op verzoek handmatig voor je aanpassen in de database als je belooft dat je niet op de notificatiemails zal antwoorden ;)
Ja, ik wil.  :D

Idem. Svp aanzetten voor mij. Hierbij beloof ik plechtig niet te zullen antwoorden  :D
Ik kan me goed voorstellen dat er leden zijn die het niks vinden (ook begrip voor). Maar Johan, helemaal fantastisch dat je het zo oplost!!!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/17, 11:37:51 »
Bij deze :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/27, 22:21:30 »
Wil je deze instelling heel graag terug, dan kan ik dat op verzoek handmatig voor je aanpassen in de database als je belooft dat je niet op de notificatiemails zal antwoorden ;)
Ja, ik wil.  :D
Blijkbaar is dit voor mij nog niet ingesteld. Kan dat alsnog gebeuren?
(het lijkt me veel simpleer om het meteen maar voor iedereen te doen ipv per individueel verzoek, maar wie ben ik?)

Re: Notificaties van forum
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/27, 23:03:30 »
Straks met de nieuwe SMF-versie wordt het in ieder geval beter, dan heb je een persoonlijk notificatiecentrum op het forum :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Notificaties van forum
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/27, 23:30:20 »
Ik heb het één en ander nog eens getest, sorry voor de notificaties die je mogelijk gekregen hebt...

Het probleem is dat er 1 instelling is die bepaalt of de inhoud van persoonlijke berichten en de inhoud van een nieuwe reactie op een topic meegestuurd mag worden. Die 2 kunnen dus niet apart ingesteld worden. Het is óf allebei aan, óf allebei uit.

Nu weet ik verder niet of dit een bug is in SMF of niet, maar ik had het eerder zo ingesteld dat de inhoud niet meegestuurd mocht worden. In de database had ik voor een aantal leden de instelling handmatig aangepast zodat voor hun de inhoud wel meegestuurd mag worden. Simpelweg een 0 of een 1 veranderen in een bepaald veld.
Die handmatige instelling blijkt dus wel te werken voor persoonlijke berichten, maar niet voor de inhoud van reacties op een topic.

Momenteel staat de inhoud meesturen weer aan, dus iedereen die dat wil kan dat zelf aanpassen in zijn of haar profiel bij de notificatie-instellingen.

Voor nieuwe leden ga ik kijken of ik die instelling standaard op uit kan zetten, want die maken zich het meest schuldig aan het reageren per e-mail op de notificaties. En dat gedrag is de reden dat ik de instellingen aangepast had.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Notificaties van forum
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/28, 10:05:58 »
De instelling staat nu idd aan. Tnx. Ben benieuwd!