Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hotplug  (gelezen 3605 keer)

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Gepost op: 2006/12/04, 18:16:12 »
Op de een of andere manier zijn er bij mij wat instellingen veranderd. Grafisch inloggen als root heb ik weer voor elkaar gekregen maar een aangekoppelde USB-stick o.i.d. wordt nog steeds niet automatisch gemount. Ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat een dergelijk apparaat pas na het inpluggen in /dev verschijnt zodat ik in ieder geval makkelijk aan de naam kan komen en via de console kan aankoppelen :) Maar automatisch gaat natuurlijk altijd beter. Weet iemand waar dat in te stellen is?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hotplug
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/04, 18:19:11 »
Citaat van: RichardH
Grafisch inloggen als root heb ik weer voor elkaar gekregen
Niet echt slim, maar is je eigen keuze.

Voor je usbdisk, welke versie ubuntu gebruik je en welke merk usbdisk?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/05, 06:34:20 »
Dit kan alles zijn. Wordt ie auto gemount of niet? Dus wat zegt df -k voor het inpluggen en df -k na het inpluggen?

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/05, 19:03:20 »
Kiwinote: Ik gebruik Kubuntu, Dapper. Niets gaat nog automatisch, ook mijn MP3 speler niet. Mijn USB stick is overigens een Packart Bell Audio Key MP3 speler die het niet meer doet. Maar aangezien het geheugen nog wel werkt heb ik hem gedegradeerd tot USB stick.
Waarom is grafisch inloggen als root niet verstandig? Is mijn PC dan makkelijker op afstand over te nemen? Lokaal ben ik de enige die toegang heeft tot de PC.

Kennywest: Omdat het apparaat wel in /dev verschijnt, na het inpluggen heb ik /dev/sde en /dev/sde1, neem ik nu aan dat de hotplug goed is maar de automount niet.  De uitvoer van df -k is voor en na het inpluggen gelijk, zonder /dev/sde1.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hotplug
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/05, 21:16:57 »
Alle mappen waar je echt iets met je pc kan doen (ie laten crashen) worden afgeschermd met een sudo wachtwoord (in grote lijnen dan). Als je een virus erge schade wil aanrichten zal hij deze sudo rechten dus moeten hebben. Je geeft nu als het ware de virus rechten. Maar goed, als je gewoon een beetje veilig je pc gebruikt zal je niet zo snel problemen krijgen.
Voor je mp3speler kan je hetbeste je /etc/fstab posten.

PS met virus bedoel ik dan ook een hacker, als die je systeem binnen kan dringen.

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/05, 22:05:22 »
Voor alle duidelijkheid: ik kan wel grafisch inloggen als root, maar dat doe ik alleen als ik echt iets moet doen wat alleen de root kan en ik dat ook niet vanuit de gebruiker kan doen. /etc/kde3/kdm is gewijzigd op 17 oktober en ik ben er pas in december achtergekomen toen ik niet als root in kon loggen.

fstab verandert niet als je de stick in de konsole aankoppeld, dus hier is het antwoord ook niet te vinden. Mijn fstab is van 6 augustus...  Tussen 6 aug en nu heb ik diverse malen een externe usb disk aangekoppeld.

De 'oude' situatie was als volgt:
1. Stop een MP3-speler, usb-stick of geheugenkaart in de PC
2. Er wordt een map in /media aangemaakt
3. Het USB-apparaat wordt aangekoppeld
4. Er verschijnt een venster 'Wat wilt u doen?' (bijv. openen in nieuw venster)
5. En alles werkt perfect :)

De nieuwe situatie:
1. Stop een MP3-speler, usb-stick of geheugenkaart in de PC
2. Er verschijnt een venster 'Wat wilt u doen?' (bijv. openen in nieuw venster)
3. Het werkt niet :(

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hotplug
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/06, 19:50:10 »
Stuur eens de uitkomst van:
sudo fdisk -l(terwijl je usb ingeplugt zit)
en de code van je fstab graag :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/06, 19:50:26 »
Ik wil u niet ontmoedigen, maar ik heb maanden zitten sukkelen met hetzelfde probleem. Bekijk eens dit:
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingRemovableDevices?highlight=%28removable%29%7C%28devices%29

Kijk eens of er tijdens het debuggen fouten verschijnen.
Heb je soms toevallig zitten klooien met PAM. Dan helpt deze link:
http://kennywest.blogspot.com/2006/10/linux-problems-in-ubuntu-icons-do-not.html

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/07, 13:52:05 »
De uitvoer van fdisk -l
Schijf /dev/sde: 257 MB, 257818624 bytes
32 koppen, 56 sectoren/spoor, 281 cylinders
Eenheden = cylinders van 1792 * 512 = 917504 bytes

 Apparaat Boot      Start         Einde    Blokken  Id  Systeem
/dev/sde1   *           1         281      251750+   6  FAT16
en van fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda1       /boot           ext3    defaults        0       2
/dev/hda4       /home           ext3    defaults        0       2
/dev/hda2       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
Deze fstab is van 6 augustus, ik denk dat ik toen Kubuntu ge

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/07, 14:07:14 »
Het document over debugging van removable devices gaat uit van Ubuntu en Gnome. Ik gebruik Kubuntu en dus KDE. Ik wacht eerst even andere opties af voordat ik hiermee ga klooien.
Ikmweet niet eens war PAM is, dus heb ik er ook niet mee lopen klooien (hoop ik). Het bestand waarover gesproken wordt, /etc/pam.d/common-session is ook van 6 augustus en dus niet door mij gewijzigd.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/07, 15:05:15 »
Juist, maar ook in Kubuntu wordt HAL gebruikt. Probeer die al eens te debuggen. Lukt het auto mounten overigens als je inlogt als andere gebruiker (dus niet als root)?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hotplug
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/07, 18:36:46 »
Back eerst je fstab up, probeer daarna dit regel toe te voegen aan je fstab:
/dev/sde1 /media/usbdisk auto noauto,users 0 0Weet niet zeker of dit gaat werken, maar is wel de moeite wward om te proberen. Probeer anders een nieuwe gebruiker aan te maken en kijk of het daar werkt.

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/08, 20:42:53 »
Kennywest: Het automounten lukt helemaal niet.
Kiwinote: fstab aanpassen werkt wel, maar dat betekend dus dat ik voor elke USB-poort en voor elke gleuf in de kaartlezer een regel aan moet maken + een map in /media.
Ik vond die 'oude' methode eigenlijk wel heel erg mooi. Maar als het voorlopig niet anders kan dan zal ik fstab maar aanpassen.
Kennywest: kan het nu nog steeds aan HAL liggen of is dat nu uitgesloten?

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/08, 22:53:35 »
Ik heb even met Adept gekeken wat er zoal ge

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/09, 09:45:12 »
Dat kan je proberen. Als het dan nog niet werkt zal je toch

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/11, 16:36:39 »
Het herinstalleren van HAL helpt niet. De simpelste oplossing is volgens mij regels in fsab toevoegen voor de kaartlezer en de usb-poorten. Aan debuggen heb ik eerlijk gezegd niet zo veel zin, hoewel het misschien simpeler is dan het klinkt.
Een ding heb ik wel geleerd: ik hou nu van elke update een logboekje bij zodat ik precies weet wat er op mijn systeem veranderd.
Kennywest en Kiwinote bedankt voor de hulp en de moeite.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/11, 18:36:42 »
Doe zoals ik. Elke dag een beetje googlen en ooit vind je de oplossing.

RichardH

  • Gast
Hotplug
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/12, 19:39:03 »
De HAL-update van vandaag heeft het probleem opgelost. Ik heb in fstab braaf #-jes voor de nieuw toegevoegde regels gezet en een USB-stick ingeplugd die automatisch werd gemount. Ik heb nu hal 0.5.7-1ubuntu18.2kubuntu1 en ik had volgens mij hal 0.5.7. Klein verschilletje, grote gevolgen...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hotplug
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/12, 22:00:26 »
Waarschijnlijk heeft de update ergens een nieuw config bestand gezet dat bij u om zeep was. apt-get remove --purge en apt-get install (dus volledig verwijderen en opnieuw installeren) kan in dat geval ook helpen.
Bij u heeft het dus geen maanden geduurd ... chance.