Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update en upgrade opdrachten in terminal  (gelezen 6471 keer)

Offline rederik01

  • Lid
update en upgrade opdrachten in terminal
« Gepost op: 2013/02/10, 15:28:18 »
wanneer ik een update bericht krijg voer ik de update tegenwoordig altijd uit via de terminal en dan blijkt dat lang niet altijd alle updates uit het update bericht worden geïnstalleerd. ik krijg nu steeds het volgende bericht:

De volgende pakketten zijn achtergehouden:
  linux-headers-generic linux-image-generic
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 2 niet opgewaardeerd.

iemand een idee waarom het via de terminal niet lukt?



Offline siegi

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/10, 15:48:25 »
Met het commando apt-get upgrade worden geen nieuwe pakketen geinstalleerd.
De pakketen die je moet updaten zijn kernel updates, voor het geval er iets zou mis gaan. (zo kan je oude blijven gebruiken.)
Je hebt apt-get dist-upgrade nodig indien je deze pakketten wil installeren.

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/10, 16:04:15 »
wanneer ik een update bericht krijg voer ik de update tegenwoordig altijd uit via de terminal en dan blijkt dat lang niet altijd alle updates uit het update bericht worden geïnstalleerd. ik krijg nu steeds het volgende bericht:

De volgende pakketten zijn achtergehouden:
  linux-headers-generic linux-image-generic
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 2 niet opgewaardeerd.

iemand een idee waarom het via de terminal niet lukt?

Ik benieuwd waarom je de upgrade via de terminal uitvoert. Wat is er niet goed aan de gebruikelijke updater? Eventueel kunnen we een suggestie aan de ontwikkelaars overmaken om hem beter te maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/10, 17:09:17 »
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Voor alle duidelijkheid: het laatste onderdeel veroorzaakt geen versie-opwaardering (release-upgrade), maar levert o.a. nieuwere kernels.

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/10, 20:36:50 »
wanneer ik een update bericht krijg voer ik de update tegenwoordig altijd uit via de terminal en dan blijkt dat lang niet altijd alle updates uit het update bericht worden geïnstalleerd. ik krijg nu steeds het volgende bericht:

De volgende pakketten zijn achtergehouden:
  linux-headers-generic linux-image-generic
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 2 niet opgewaardeerd.

iemand een idee waarom het via de terminal niet lukt?

Ik benieuwd waarom je de upgrade via de terminal uitvoert. Wat is er niet goed aan de gebruikelijke updater? Eventueel kunnen we een suggestie aan de ontwikkelaars overmaken om hem beter te maken.

Waarom zou er iets mis moeten zijn met de gebruikelijke update-manager? Misschien vindt de TS het juist fijner om commando's uit te voeren? Dat zegt helemaal niks over of hij/zij vindt dat de gebruikelijke update-manager wel of niet goed is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/11, 10:36:14 »
Dat doe ik met een scriptje, dat /home/ron/bin/up, ik kan dus gewoon "up" in toetsen, de rest gaat vanzelf.
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/11, 14:29:09 »
Zoals  siegi opmerkt in de 1e reactie kan je met apt-get upgrade geen nieuwe pakketten installeren. Dat kan met apt-get install:
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-generic linux-image-generic
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 14:31:08 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rederik01

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/11, 16:09:10 »
dank voor alle reacties.

wat betreft de update-manager:

ik ga er vanuit dat de update-manager iedere keer dat je hem een opdracht tot installeren van een update geeft om een authentificatie vraagt. in de praktijk valt dat vies tegen. vaak ging hij direct aan de slag zonder daar naar te vragen om het een volgende keer weer wel te doen.

als je een pakket via het software centrum wil installeren dan wordt altijd om authentificatie gevraagd. je moet administrator rechten hebben. zo zou de update-manager ook moeten werken. toch?

Offline Bloom

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/11, 16:11:09 »
Het wachtwoordsysteem voor de beheerder staat standaard zo ingesteld, dat het rootwachtwoord een vijftien minuten gecachet wordt. Als je dus binnen die termijn opnieuw een beheerdertaak uitvoert, wordt niet opnieuw een wachtwoord gevraagd. Na die termijn wel en uiteraard ook bij de eerste beheeropdracht nadat het systeem gestart is.
Als je wil dat er altijd om een wachtwoord gevraagd wordt, kan dat zo ingesteld worden.

Offline rederik01

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/11, 16:13:47 »
authentificatie = authenticatie

Offline rederik01

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/11, 16:17:05 »
heb net de update-manager aan het werk gezet en hij vroeg nu wel om authenticatie  =D

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/11, 16:35:53 »
Dat doe ik met een scriptje, dat /home/ron/bin/up, ik kan dus gewoon "up" in toetsen, de rest gaat vanzelf.
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Ik ben niet bekend met het werken met scripts. Heb je dan in de "bin" map eerst een mapje "up" aan gemaakt? Of in welke map moet ik dat script plaatsen? Hoef je in de terminal dan enkel nog "up" in te tikken?
Zou wel handig zijn.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/11, 17:05:29 »
ik ga er vanuit dat de update-manager iedere keer dat je hem een opdracht tot installeren van een update geeft om een authentificatie vraagt. in de praktijk valt dat vies tegen. vaak ging hij direct aan de slag zonder daar naar te vragen om het een volgende keer weer wel te doen.
Voor het opwaarderen van pakketten die standaard in Ubuntu zitten en door Canonical bijgehouden worden, wordt geen paswoord meer gevraagd. Dat is wellicht om het allemaal wat gebruiksvriendelijker te maken. Wel wordt je paswoord gevraagd voor kernel updates en updates uit repo's van derden.

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/11, 17:46:31 »
Dat doe ik met een scriptje, dat /home/ron/bin/up, ik kan dus gewoon "up" in toetsen, de rest gaat vanzelf.
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Ik ben niet bekend met het werken met scripts. Heb je dan in de "bin" map eerst een mapje "up" aan gemaakt? Of in welke map moet ik dat script plaatsen? Hoef je in de terminal dan enkel nog "up" in te tikken?
Zou wel handig zijn.
Waarschijnlijk heeft ron de map /home/ron/bin aan PATH toegevoegd. "up" is dan gewoon de naam van het bestandje. (een script hoeft helemaal geen .sh erachter te hebben, extensies zijn betekenisloos in Linux)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 18:09:55 door erik1984 »

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/11, 20:15:07 »
Het wachtwoordsysteem voor de beheerder staat standaard zo ingesteld, dat het rootwachtwoord een vijftien minuten gecachet wordt. Als je dus binnen die termijn opnieuw een beheerdertaak uitvoert, wordt niet opnieuw een wachtwoord gevraagd. Na die termijn wel en uiteraard ook bij de eerste beheeropdracht nadat het systeem gestart is.
Als je wil dat er altijd om een wachtwoord gevraagd wordt, kan dat zo ingesteld worden.

Dat geldt anders niet voor de update-manger; die vraagt sinds 12.04 niet meer om een wachtwoord behalve bij een enkele kernel-update.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/13, 15:36:50 »
Waarschijnlijk heeft ron de map /home/ron/bin aan PATH toegevoegd. "up" is dan gewoon de naam van het bestandje.
Niet nodig, in Ubuntu wordt standaard de map ~/bin in het zoekpad opgenomen en kunnen scripts uit deze map worden gestart door de naam te typen. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/13, 16:42:37 »
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Betekent het dat ik gewoon bovenstaande code in leafpad kan overnemen en dan opslaan onder bijvoorbeeld de naam  "updates" in de bin map?
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/13, 17:14:05 »
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Betekent het dat ik gewoon bovenstaande code in leafpad kan overnemen en dan opslaan onder bijvoorbeeld de naam  "updates" in de bin map?

Ja. Wel in je eigen bin map dan, zoals Ron ook heeft gedaan.

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/13, 17:46:40 »
Zelfs voor mij onduidelijk wat er nu bedoeld wordt.

Je hebt home, dan je naam en dan bestaat er geen map bin (die bestaat wel in je bestandsbeheer!!!!!)
Dus als ik het zo lees, dan moet je een map maken die bin heet en daar het gedit of leafpad geval met de naam up inzetten.
Dan in de terminal alleen up neerzetten en enter.

Dit werkt dus voor geen meter, krijg up: opdracht niet gevonden

Daarom zei ik ook eerder in dit draadje dat je deze map eerst nog aan de variabele PATH moet toevoegen. 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/13, 18:25:46 »
Daarom zei ik ook eerder in dit draadje dat je deze map eerst nog aan de variabele PATH moet toevoegen.
En zoals ik eerder zei in dit draadje: dat is in Ubuntu niet nodig. De map moet er wel zijn en kan anders worden gemaakt:
mkdir ~/binAls je het tekstbestand in deze map hebt geplaatst moet je het nog wel "uitvoerbaar" maken:
chmod +x ~/bin/up
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/13, 18:29:40 »
Wanneer de map /home/<naam>/bin bestaat, dan wordt deze tijdens het booten toegevoegd aan het path.
Na het maken dus wel even rebooten !
De scripts die in die map staan, moet je wel de flag "uitvoerbaar" geven, dat kan vanuit het blader programma, met de rechter-muistoets (voor de rechtshandigen).

Edit: Is die TestCees me alweer voor :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/13, 19:04:32 »
Zelfs voor mij onduidelijk wat er nu bedoeld wordt.

Je hebt home, dan je naam en dan bestaat er geen map bin (die bestaat wel in je bestandsbeheer!!!!!)
Dus als ik het zo lees, dan moet je een map maken die bin heet en daar het gedit of leafpad geval met de naam up inzetten.
Dan in de terminal alleen up neerzetten en enter.

Dit werkt dus voor geen meter, krijg up: opdracht niet gevonden

Daarom zei ik ook eerder in dit draadje dat je deze map eerst nog aan de variabele PATH moet toevoegen.
En als je nu ook nog wilt uitleggen hoe dat in zijn werk gaat, dan zijn wij tevreden.  ;) ;) ;) ;)
Niet iedereen is zo makkelijk met scriptjes. Ik ken mijn eigen script om na installatie al mijn proggies te installeren, maar dat heb ik nooit aan een path hoeven toevoegen.

Ik weet er zelf ook niet alles van hoor, blijkt uit de verbeteringen van Ron en testcees :P Je hoeft die map dus niet handmatig aan PATH toe te voegen, dat gaat vanzelf bij het rebooten blijkbaar.

Om te bekijken welke mappen er in je PATH staan kun je dit doen (de mappen zijn gescheiden door dubbele punten):
echo $PATH

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/13, 19:19:29 »
De bin map staat niet in je home map maar in bestandssysteem, dus ik snap totaal niet wat Ron bedoeld met: /home/ron/bin/up
Er zijn meerder bin mappen in je systeem. Als gebruiker heb je geen recht om daar een script in te plaatsen. De map ~/bin (/home/angela/bin) is een persoonlijke bin map waar je als gebruiker je eigen scripts (zoals dit up script) kan plaatsen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: update en upgrade opdrachten in terminal
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/13, 19:21:09 »
angela@angela ~ $ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
angela@angela ~ $

De bin map staat niet in je home map maar in bestandssysteem, dus ik snap totaal niet wat Ron bedoeld met: /home/ron/bin/up

Je moet eerst die map zelf aanmaken, dus /home/angela/bin moet bestaan bij jou. Daar moet dat updatescript in komen te staan. Vervolgens zou het systeem zelf, nadat je een keer opnieuw hebt gestart, die map toevoegen aan PATH. Als je dan "up" intikt gaat ie ook in /home/angela/bin op zoek naar het bestand "up".