Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal Ubuntu 16.04 start niet op !  (gelezen 912 keer)

Terminal Ubuntu 16.04 start niet op !
« Gepost op: 2019/02/07, 18:18:58 »
Hoi allemaal ,
mijn terminal start niet op en kan ook geen updates downloaden of doorvoeren .
Bij ubuntu software krijg ik wel updates maar kan ze niet downloaden .

Hoe kan ik dit oplossen , graag uw reacties .
Alvast bedankt .

Met Vriendelijke Groet .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal Ubuntu 16.04 start niet op !
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/12, 09:57:41 »
Dat je zelfs je terminal niet meer kan opstarten, doet mij vermoeden dat er toch iets vreselijk fout is met je systeem. Je kan altijd naar een tekstterminal gaan (helemaal buiten de grafische omgeving om) door te drukken op Ctrl+Alt+F3 (of ook ..F4, ..F5, dit geeft telkens verschillende consolesessies). Log daar in, en daar kan je dan terminal commando's  ingeven om te pogen de fout(en) te detecteren en te herstellen.

Iets wat je al kan proberen, is gebroken packages herstellen:
sudo apt-get install -f
Mocht dat je pakketsysteem terug herstellen, herinstalleer dan eens ubuntu-desktop: mochten er pakketten ontbreken, dan komen die weer binnen:
sudo apt install --reinstall ubuntu-desktop

Mocht ook dit goed gaan, dan moet het zeker mogelijk zijn bij een volgende opstart terug je terminal op te starten. Indien niet, maak dan eens een nieuwe gebruiker aan. Log in als die nieuwe gebruiker. Werkt de terminal wel, dan weet je dat het aan de accountconfiguratie ligt. Werkt het ook niet, herinstalleer dan even gnome-terminal.

Je keert terug naar je grafische scherm in oudere Ubuntu versies met Ctrl+Alt+F7, in nieuwere versies met Ctrl+Alt+F2. Opletten: ik was bij het testen hier mijn grafische sessie kwijt (moest herinloggen), dus vermijd dat er geen niet bewaard werk openstaat.

Je kan altijd nog via de terminal je computer goed afsluiten met
sudo shutdown now

Re: Terminal Ubuntu 16.04 start niet op !
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/24, 12:35:11 »
Hoi bedankt voor je reactie, maar wat ik ook probeer het lukt niet,want toen ik sudo apt-get install -f had gedaan zei terminal dit: E: Sub- proces
 /usr/bin/dpkg returned a error code (1) en fouten gevonden tijdens verwerken van: steam:i386 . Kan ik ubuntu opnieuw installeren zonder dat ik
gegevens verlies?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal Ubuntu 16.04 start niet op !
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/25, 11:03:45 »
Dit kan door in het installatieprogramma voor "iets anders" te kiezen. Dan moet je zelf de koppelpunten aangeven zoals die nu bestaan voor je huidige installatie. Hierbij geef je ook aan of het betreffende volume geformatteerd moet worden of niet. Standaard staat "formatteren" aan. Zet dat af. Zo blijven alle data staan. Alle systeembestanden worden overschreven, maar gebruikersconfiguratie en data niet.

Veel beter blijft echter een volledig verse installatie, waarbij je alles wist en nadien je gegevens terug zet.