Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem  (gelezen 512 keer)

Hallo,

Ik probeer Lubuntu 14.04 LTS op een oudere Pentium III laptop met een  processorsnelheid van 450 MHz en een RAM-geheugen van 256 MB te installeren. Volgens mij zou dat moeten lukken.
Ik krijg echter na installatie geen goed beeld. De beeldscherm instelling is dus een probleem. De identificatie van het beeldscherm lijkt mislukt zijn. Of is het video geheugen wellicht te gering?
Weet iemand hier een oplossing voor?
Bij voorbaat dank voor de reacties.





Offline aartje

  • Lid
Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/20, 18:23:00 »
Nee, vergeet het maar om een Ubuntu of Mint te draaien op een pentium 3 met
256 MB. Daar heb je toch wel 512 MB (minimaal, redelijk comfortabel met 1GB)
voor nodig. Zeker als er nog door de video ook geheugen wordt afgesnoept.

Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/20, 20:17:31 »
De specs zijn wel wat gering. Je kunt beter Bodhi Linux installeren op die hardware, die is nog lichter Lubuntu maar wél gebaseerd op 14.04 LTS met alle langetermijnsondersteuning van dien: http://bodhilinux.org
Let er wel op dat je voor deze oude laptop de Legacy-downloadoptie kiest op de Bodhi-website (directe link, in het geval je er misschien overheen leest op de site ;) http://sourceforge.net/projects/bodhilinux/files/3.0.0/bodhi-3.0.0-legacy.iso/download)

Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/20, 20:23:32 »
Ik zou daar eerder Puppy Linux op gooien of AntiX !! Die zullen wel erop draaien, de rest heb ik serieuze vragen over....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/20, 22:57:28 »
Ik heb met behulp van mini CD Lubuntu 14.04 geinstalleerd en werkend gekregen op een Dell Latitude C610 PIII met 256Mb.
De Live CD is te zwaar en ook Bodhi Live CD is te zwaar om te installeren
Alleen Lubuntu via miniCD lukte, maar trouwens ook PCLinuxOS LXDE lukte.

Maar 512MB zou beter zijn.

DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline aartje

  • Lid
Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/21, 09:51:44 »
Ik heb met behulp van mini CD Lubuntu 14.04 geinstalleerd en werkend gekregen op een Dell Latitude C610 PIII met 256Mb.
De Live CD is te zwaar en ook Bodhi Live CD is te zwaar om te installeren
Alleen Lubuntu via miniCD lukte, maar trouwens ook PCLinuxOS LXDE lukte.

Maar 512MB zou beter zijn.

Ik heb Lubuntu12.04 draaien op een pentium 3, 2,4 GHz met 1GB en vind dat toch wel het minimum
om een beetje gerieflijk normale programma's te draaien (Libreoffice/Firefox/Thunderbird etc.)
Misschien desnoods met 512 MB.

Ik kan me nog net voorstellen dat je met kunst en vliegwerk Lubuntu aan de praat zou kunnen
krijgen met 256 MB, maar om dan nog zinnig met de standaardprogramma's te kunnen werken ???

Het kan natuurlijk eventueel een hobby zijn om zo'n antieke laptop aan de praat te krijgen..........


Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/21, 12:19:46 »
Bodhi draait hier prima voor huis-, tuin- en keukengebruik op een laptop uit 1999 met 384 MB RAM (voorheen 256 MB RAM). Geen probleem dus :) Natuurlijk wel even Pjotr's snelheidstrucjes (swappiness verlagen enzo) doorvoeren.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: installatie Lubuntu op laptop ; geen beeld ; beeldscherm probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/21, 14:10:53 »
Ik heb met behulp van mini CD Lubuntu 14.04 geinstalleerd en werkend gekregen op een Dell Latitude C610 PIII met 256Mb.
De Live CD is te zwaar en ook Bodhi Live CD is te zwaar om te installeren
Alleen Lubuntu via miniCD lukte, maar trouwens ook PCLinuxOS LXDE lukte.

Maar 512MB zou beter zijn.

Ik heb Lubuntu12.04 draaien op een pentium 3, 2,4 GHz met 1GB en vind dat toch wel het minimum
om een beetje gerieflijk normale programma's te draaien (Libreoffice/Firefox/Thunderbird etc.)
Misschien desnoods met 512 MB.

Ik kan me nog net voorstellen dat je met kunst en vliegwerk Lubuntu aan de praat zou kunnen
krijgen met 256 MB, maar om dan nog zinnig met de standaardprogramma's te kunnen werken ???

Het kan natuurlijk eventueel een hobby zijn om zo'n antieke laptop aan de praat te krijgen..........

Kunst en vliegwerk was niet nodig, op de site van Pjotr na dan.
Natuurlijk kan je daar geen zware applicaties draaien zoals LibreOffice, maar die is ook niet standaard geinstalleerd op Lubuntu.
Standaard applicaties werken, ja natuurlijk heb je maar 256Mb dus daar moet je wel rekening mee houden.
Maar het werkt.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook