Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Permissies mount HD  (gelezen 2668 keer)

IndiepoprockJesse

  • Gast
Permissies mount HD
« Gepost op: 2005/09/23, 00:59:37 »
Hoi,

Ik ben voor het eerst bezig met Ubuntu, omdat ik er achter kwam dat mijn wireless kaartje eindelijk werkte onder linux, dus was ik heel blij en heb ik het meteen geinstalleerd..

ik zit nu alleen met een probleempje..

de rest van mijn harde schijf is gemount op dit moment, ik heb via dit https://wiki.ubuntu.com/AutomaticallyMountMSWindowsPartitions?highlight=%28change%29%7C%28permissions%29%7C%28mount%29

de harde schijven automatisch te laten mounten door middel van winmac_fstab..

Tot dusver ben ik gekomen, maar nu, al mijn permissies van mijn schijven (zowel de fat32 schijf als de ntfs schijf (waarvan ik weet dat die niet zo te mounten is dat ik em kan bewerken) staat op 755, zodat ik er ip niets aan toe kan voegen of veranderen.. ik wil namelijk een bestandje op mijn widnows schijf zetten omdat daar iets fouts zit en ik iets er opnieuw op moet zetten, en omdat het ook wel vrij handig is als ik op die schijf wat dingetjes kan opslaan..

nu heb ik van alles geprobeerd, en dit is wat ik krijg van de fstab-config:

#Added by winmac_fstab utility
/dev/hda2 /media/0\040GB\040Disk\040(hda2) ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/hda1 /media/0\040GB\040Disk\040(hda1) vfat rw,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/hda5 /media/0\040GB\040Disk\040(hda5) vfat rw,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0

ip klopt dat en moet ik gewoon kunnen bewerken..

nou dat lukt dus niet.. aangezien ik niet weet hoe ik manueel in de console de permissies van zoiets kan veranderen (nu wel, ik heb inmiddels sudo chmod 777 media/hda5 gedaan en dat werkte ook niet, btw ook door sudo chmod 777 0\ GB\ Disk\ \(hda5\)/ te doen
), had ik geprobeerd met gksudo nautilus het in een gui te doen, het vage is dus dat als ik de permissies wil veranderen op dat moment van hda5, dat dus niet lukt, en mijn vinkje steeds automatisch verdwijnen bij de r en w instellingen, en als ik vinkjes wil zetten bij  Special Flags, dan krijg ik deze error:

Sorry, couldn't change the permissions of "0 GB Disk (hda5)".

Ik weet niet wat ik er mee aan moet, wie kan mij helpen?!

alvast bedankt en groet,

Jesse

Permissies mount HD
« Reactie #1 Gepost op: 2005/09/23, 08:50:02 »
Permissies van ntfs/fat schijven zijn niet te veranderen met chmod of welke ander tool dan ook, dit komt doordat ntfs/fat niets van permissies weten. Je geeft de gesimuleerde permissies daarom als argumenten tijdens het mounten.

Het zou leuk zijn als het veranderen van umask/fmask (die permissies) of ro naar rw in fstab zou weken, maar helaas: Omdat microsoft de specificaties van NTFS niet wil vrijgeven kan niemand een driver maken die veilig naar NTFS schrijft. Schrijven naar een NTFS schijf is dus gewoon niet mogelijk.

bratdaking

  • Gast
Permissies mount HD
« Reactie #2 Gepost op: 2005/09/23, 10:07:14 »
Die mount argumenten kun je veranderen door je fstab file te bewerken.
Maak wel eerst een kopietje:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup

dan bewerken via:
sudo gedit /etc/fstab

zoek de regel van je fat schijf en verander daar de masks
Ik heb mijn drive als volgt gemount:
/dev/sda6       /windows        vfat    iocharset=utf8,gid=1121,umask=002        0       0

de iocharset zorgt ervoor dat hoofd en kleine letters worden weergegeven, gid geeft een groeps id aan de schijf en umask 002 geeft 775 als permissies (777 raad ik je ook niet aan om te doen, daarmee zet je de harde schijf voor alles en iedereen open).
Maar ik ben ook geen held op het gebied van mounten, dus misschien zijn er betere opties...

IndiepoprockJesse

  • Gast
Permissies mount HD
« Reactie #3 Gepost op: 2005/09/23, 11:46:22 »
@ Dennis; Zoals ik in mijn post al zei, weet ik dat het veranderen van de permissies voor ntfs schijven niet werkt.. toch ebdankt!

@bratdaking: dankje, ik ga het proberen! Ja ik weet dat 775 inderdaad slimmer is als 777, maar ik wilde gewoon die permissies kunnen veranderen..

en als ik die rw,user,fmask=0111,dmask=0000 verander in iocharset=utf8,gid=1121,umask=002 heeft dat dan nog verdere gevolgen?!

IndiepoprockJesse

  • Gast
Permissies mount HD
« Reactie #4 Gepost op: 2005/09/23, 16:23:36 »
En bedankt! het is inmiddels gelukt, ik heb permissies! Ik begin gelukkig steeds meer van de logica te snappen van linux, maar het blijft ingewikkeld..

groet,

Jesse//

maarten84

  • Gast
Permissies mount HD
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/14, 16:22:50 »
Stel dat ik een FAT32 partitie aanmaak op mijn externe HD. Kan ik dan naar deze schijf schrijven zonder problemen te hebben (eender welke). Ik zou namelijk vb. downloads naar een windows-pc willen kunnen transferen.

Permissies mount HD
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/14, 18:04:16 »
Ja hoor, gaat prima. Als je hem maat netjes mount :)