Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!  (gelezen 2738 keer)

Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Gepost op: 2015/06/16, 14:39:56 »
Krijg ik daar een herinnering van de belasting dat ik nog geen aangifte zou hebben gedaan!Terwijl ik dat al gedaan heb zodra de voor af ingevulde gegevens beschikbaar waren.Heb gekeken naar een kopie in de map belasting,maar die is met niks meer te openen,althans niet het belastingprogramma.Alleen als .DAT aanwezig en vrij weinig te lezen als Libre office die opent.De .deb waarschijnlijk wel,maar daar staan natuurlijk geen gegevens meer in,waar door ik alles weer opnieuw moet doen.
Is er nog een mogelijkheid hier toe?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/16, 15:34:42 »
Gewoon die file sturen naar de belastingdienst ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/16, 16:20:10 »
Oeioei, Lowlands, wat is hier toch gebeurd??

Ik geef weer wat er bij mij te zien is (en ik heb de teruggaves al binnen, dus tot zover alles goed gegaan hier)

Ik heb geïnstalleerd via de tar.gz download: ib2014_linux.tar.gz

Dat programma heeft bij mij twee submappen in de map 2014ibv in je thuismap: bin en share. In bin staan bij mij twee xml bestanden: **********.ibv2014. De sterretjes zijn de persoonsnummers. Dat zijn ongetwijfeld de aangiften voor mij en mijn vrouw. Platte tekst, prima te lezen als je om de codes heenkijkt. En ik heb een pdf met de ontvangstbevestiging.

Die mappen zijn weg bij jou? En is er geen centrale map belastingdienst.nl met ook zulke submappen? Ik heb trouwens nergens een .DAT bestand bij mij.

Ontvangstbevestiging ziet er zo uit:



Ik heb de persoonlijke gegevens even weggepoetst.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar ik vrees het ergste.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/16, 16:37:34 »
Nee,dat heb ik niet,ben denk ik ook nog vergeten ben om een kopie te maken.Maar dan kan er toch geen bestand in die map belasting 2014 staan?Of slaat hij het nog onvoltooide formulier zo op?
Nee,vrees dat ik hem op nieuw moet maken.. :'(
Weet wel dat ik gewoon weer het ga afdrukken in het vervolg..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/16, 16:44:10 »
Lijkt me sterk dat de belasting hier iets mee kan doen...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/16, 17:16:06 »
De eerste twee regels van mijn xml bestand, wat volgens mij de aangifte is, zien er zo uit:

<via:VoorInvulinformatie2014 Version="v1.0" xmlns:via="http://xml.belastingdienst.nl/schemas/VIH/2014/01"><via:IBPV2014><p186:GegevensAangever xmlns:
p186="http://xml.belastingdienst.nl/schemas/VIH/2014/01"><p186:Belastingjaar>2014</p186:Belastingjaar><p186:Watermerk>be4da968831f4738b71877e8f0a32a83<

Daarna komen er persoonlijke gegevens in het bestand, dus vanaf daar geef ik het liever niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/16, 21:58:11 »
Zulk soort zaken print ik altijd als PDF, zodat ik het kan mailen, indien nodig.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/17, 12:30:42 »
toch zou je het moeten kunnen openen met het belastingaangifte programma. Een .dat bestand wordt namelijk altijd geopend door het programma waarmee het gemaakt is.
En voortaan uitprinten, dat doe ik ook al jaren en jaren. Je hoeft het niet helemaal uit te printen, je hebt keuze uit 2 opties. Helemaal of de verkorte versie.
Zelfs in mijn windows tijd nog, printte ik het uit ipv dat ik het opsloeg op de pc.
Ja,schrijf toch dat ik dat vergeten was.Of ik dacht nou dat blijft wel in dat belastingproggie staan..Ik weet niet meer hoe ik toen dacht..En je weet toch,als je alles keurig hebt gedaan hoef je het nooit te raadplegen.Doe je het niet dan moet het in eens wel.. >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/17, 20:35:03 »
Vandaag kreeg ik ook een brief van de belastingdienst, dat ik mijn aangifte nog niet had ingestuurd.

Ik zei al, ik had alles als PDF op mijn computer staan, maar dat maakt niet uit. Die juffrouw zei, hier is hij niet binnengekomen, dus moet je hem opnieuw insturen.

Ik dus naar de website van de belasting, online invullen gekozen. Alles was al ingevuld, zoals ik dat een aantal maandne geleden had gedaan, dus alleen maar op het knopje verzenden, en klaar was het.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/17, 23:09:29 »
Dus misschien komt het omdat wij niet online hebben in gevuld? :o
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/18, 00:33:09 »
Kon wel eens wezen, maar puur even voor de weet: ik heb hem ook niet online ingevuld. Ik heb hem off-line klaargemaakt en toen pas via het programma naar de belastingdienst toegestuurd. En dat ging helemaal goed. Ik heb de verwachte teruggave ontvangen. Dat is dan gewoon wat ik in die aangifte had staan. De echte controle is pas later, maar dat terzijde.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/18, 11:39:57 »
Wij zitten ook nog te wachten op de beschikking. Maar ook geen "niet ontvangen".
Wij hebben hem ook offline ingevuld en daarna gekopieëerd en op de post gedaan.  :laugh:

Sjah. Omgekeerde bewijslast. Dus altijd zorgen voor bewijzen (het verzenden ook vastgelegd ;) ).
En zelfs dan "wint" bd meestal, want zij hebben correctierecht waar het hen aanrekenbare fouten betreft.
U zei gewaarschuwd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/18, 11:50:50 »
Kon wel eens wezen, maar puur even voor de weet: ik heb hem ook niet online ingevuld. Ik heb hem off-line klaargemaakt en toen pas via het programma naar de belastingdienst toegestuurd. En dat ging helemaal goed. Ik heb de verwachte teruggave ontvangen. Dat is dan gewoon wat ik in die aangifte had staan. De echte controle is pas later, maar dat terzijde.
Ja,dat is ook zo iets,dat kreeg ik niet te zien,hoeveel ik terug kreeg!Anders zie je dat altijd meteen.Dus er is echt bij de BD iets fout gegaan hoor..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/18, 11:58:48 »
Ja, daar ben ik nou ook bang voor!

Even voor de weet: was dat bij jou zo'n online aangifte?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/18, 12:23:49 »
Die juffrouw van de belastingdienst wist te vertellen, dat vooral mensen die het hadden laten invullen door de vakbonden problemen hadden, omdat er een fout in dat belastingprogramma zat.

Ikzelf had het belastingprogramma gedownload, Ingevuld en verstuurd. Het is dus wel aangekomen op de website, want toen ik het gister online wilde invullen, waren alle gegevens die ik eerder had ingevuld, al aanwezig.

Dus was het voldoende om op de verzendknop te drukken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/18, 12:37:53 »
Wat een rare zaken met die Belastingdienst!

@sidonia,

En heb jij eerder dan wel die ontvangstbevestiging gekregen (zie mijn eerdere post)?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/18, 14:44:26 »
Nah, ik volg dit topic uit nieuwsgierigheid en was blij dat het bij mij goed was gegaan. Online ingevuld, bevestiging was ook al binnen. En vandaag kreeg ik alsnog een herinnering op de mat! Er is duidelijk iets fout gegaan bij de belastingdienst.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ajjp

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/18, 14:57:00 »
Vóór iedereen denkt dat bij de belastingdienst altijd alles fout gaat: nee, dat is niet zo!
Ik heb de aangifte on-line ingevuld (ik begrijp overigens niet dat niet iedereen hiervoor gekozen heeft) en de voorlopige aanslag is al twee weken geleden binnengekomen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/18, 15:19:17 »
@jvecht  Inderdaad had ik de ontvangstbevestiging gekregen.
Die juffrouw zei dat dat niks uitmaakt of ik hem had gekregen. Mijn aangifte ws bij hun niet binnen, dus bevestiging of niet, opnieuw indienen.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/18, 15:42:06 »
Ok,gedaan.Snap alleen niet dat ik nog 242 € moet betalen als ik en rente van mijn hypotheek en de rente van een verbouwlening aftrek...Volgens mij klopt er iets niet..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/18, 15:45:53 »
Ok,gedaan.Snap alleen niet dat ik nog 242 € moet betalen als ik en rente van mijn hypotheek en de rente van een verbouwlening aftrek...Volgens mij klopt er iets niet..

Wellicht kunnen ze je hier verder helpen http://www.belastingforum.nl/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/18, 17:00:35 »
@jvecht  Inderdaad had ik de ontvangstbevestiging gekregen.
Die juffrouw zei dat dat niks uitmaakt of ik hem had gekregen. Mijn aangifte ws bij hun niet binnen, dus bevestiging of niet, opnieuw indienen.

Nou, dan vind ik persoonlijk toch dat ze bij deze overheidinstelling de hand in eigen boezem dienen te steken. En als het dan ook nog zo simpel is dat alles daar staat en je alleen nogmaals op het knopje moet drukken, dan lijkt het mij niet onredelijk wat stevigere kritiek naar voren te brengen
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joseph

  • Lid
Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/18, 18:28:07 »
Heb ook zo'n brief mogen ontvangen.
Ben er zeker van dat ik had ondertekend via Digid na het offline voorbereiden, controleren etc van de aangifte.
Maar had dus niet gecheckt of ik de ontvangstbevestiging ook daadwerkelijk binnen had (was tot nu toe altijd goed gegaan....stom....).

Weet inmiddels waarom die ontvangstbevestiging niet op mijn computer had staan.
Je moet na bevestiging op de tekst de regel/bestand aanklikken ipv op OK drukken anders download je hem niet.

Vervelende is dat je de oude ontvangstbevestiging niet kan ophalen zoals onder kopje "geen ontvangstbevestiging gekregen" wel wordt gesuggereerd.
Je moet dan opnieuw bevestigen waarna je een nieuwe ontvangstbevestiging genereert met huidige datum/tijd (zal met die "fantastische we kunnen het niet leuker maar wel makkelijker maken service" te maken hebben dat je je aangifte keer op keer kan aanpassen/indienen waarbij ze alleen de laatst ontvangen versie behandelen).

Heb die nieuwe ontvangstbevestiging nu uiteindelijk wel "gedownload" middels het op het bestand klikken toen ik hem eerst nergens kon terugvinden.
Na downloaden stond hij bij mijn in mijn downloadmap en niet in de verborgen mappen .belalastingdienst.nl of ib2014-****** en ook niet in de zichtbare map belastingdienst.nl

En met de "nieuwe" ontvangstbevestiging zie ik met vertrouwen evt. gezever tegemoet.
Heb een officieel programma van hun eigen site gebruikt en als dat dan ergens tussen indienen en ontvangen niet werkt is dat niet mijn probleem.

@ Lowlands
Had ook ff een probleem met openen van dat bestand maar bij mij staat onder "Kantoor"  het programma "Aangifte inkomstenbelasting 2014" dat die die .dat en .ibd wel kan openen.
Kan je gelijk zien of alles afgevinkt is tot onderaan.

Re: Help!De belasting heeft mijn aangifte 2014 zoek gemaakt!
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/18, 18:50:26 »
Vóór iedereen denkt dat bij de belastingdienst altijd alles fout gaat: nee, dat is niet zo!
Ik heb de aangifte on-line ingevuld (ik begrijp overigens niet dat niet iedereen hiervoor gekozen heeft) en de voorlopige aanslag is al twee weken geleden binnengekomen.
bij mij dus ook, zoals ik al vertelde.

edit: topic staat als opgelost, maar is het wel opgelost?  :o :o
Wat mij betreft wel toch?Ik heb toch opnieuw ingezonden.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.