Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf mounten  (gelezen 2048 keer)

arrie

  • Gast
Externe harde schijf mounten
« Gepost op: 2007/11/15, 12:00:22 »
Ik draai Ubuntu 7.10 en wil een externe hd benaderen. Hierop staat een backup van mijn bestanden. Wanneer ik de drive (hij staat er tussen als Externe HD) wil accessen, krijg ik een melding: 'Kan volume niet aankoppelen'. Ik heb de bestanden nodig! Wat kan ik doen om het werkend te krijgen en geen data verloren te laten gaan?

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/15, 15:18:08 »
Als het een ntfs schijf is, dan moet die onder Windows gechecked (=gerepareerd) worden vooraleer Linux hem wil mounten. Als je er niet op schrijft, dan kan je hem handmatig mounten (via de commandolijn) met de "-o force" optie.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Externe harde schijf mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/15, 15:25:59 »
Het kan voldoende zijn om je schijf in Windows aan te sluiten en daar op de 'propere manier' af te koppelen (Klikken op het icoontje in je taakbalk en dan Apparaat veilig verwijderen of zoiets te kiezen). Nadien zou het eventueel wel moeten lukken. Lukt het hiermee nog niet, dan kan je eerst nog een schijfcontrole in Windows doen waarbij je moet aanduiden dat hij automatisch fouten in het bestandssysteem moet herstellen. De laatste optie is mounten met de force optie die vanadium beschrijft.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline glupper68

  • Lid
Externe harde schijf mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/16, 17:03:06 »
probeer  ntfsconfig eens onder synaptic
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Benjamin1987

  • Gast
Externe harde schijf mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/19, 18:08:46 »
de o-force optie in ubuntu is wel tamelijk veilig. Ik heb er onlangs nog mee geprutst en verschillende informatiebronnen op nageslagen en het de ervaringen zijn vrij positief. Het probleem met de NTFS schijven die ook onder windows aangekoppeld zijn geweest al snel een zogenaamde "unclean logfile" hebben waardoor je hem moeilijk kunt mounten.  Doormiddel van een synapticprogramma kun je deze logfile wel weer wissen zodat je hem weer kunt mounten.