Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Malware op Dell  (gelezen 686 keer)

Malware op Dell
« Gepost op: 2015/11/24, 12:43:19 »
http://tweakers.net/nieuws/106450/dell-gebruikers-melden-aanwezigheid-rootcertificaat-met-private-sleutel.html
http://tweakers.net/nieuws/106465/dell-erkent-veiligheidsblunder-met-certificaat-op-pcs.html

Nou, iedereen die hier boos was op Lenovo mag nu ook boos worden op Dell, want ze zijn blijkbaar geen haar beter. Voor mij (helaas) geen Lenovo meer en voor zover ik Dell al ooit overwogen heb, voor mij nu ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/24, 12:49:51 door Vistaus »

Re: Malware op Dell
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/24, 13:00:17 »
Ik denk dat je dan beter helemaal geen computer meer aankoopt van geen een merk.

Amerikaanse elektronica is gewoon zooi geworden waar je beter met je handen af blijft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Malware op Dell
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/24, 13:14:15 »

Re: Malware op Dell
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/24, 14:20:06 »
Ik denk dat je dan beter helemaal geen computer meer aankoopt van geen een merk.

Amerikaanse elektronica is gewoon zooi geworden waar je beter met je handen af blijft.

Eh, mijn System76-laptop is ook Amerikaans en kwam standaard met Ubuntu. Geen kwaadaardige software te vinden. Dus het land van herkomst zegt weinig. Daarbij is andere elektronica dan ook niet beter, want China is ook geen lief land en daar worden toch de meeste computers van allerlei merken in elkaar gezet...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Malware op Dell
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/24, 14:43:03 »
Bij Dell ging het om een certificaat om bep. gegevens (service tag) over ssl te delen. Bij Lenovo ging het om Superfish, dàt is malware. Het dient dus een compleet ander doel en hoewel het een flinke blunder is, zijn de beweegredenen van Dell zodanig anders, dat ik het hen kan vergeven.

Re: Malware op Dell
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/24, 15:30:54 »
Ach het zou mij echt niet verbazen dat de andere computer fabrikanten ook rotzooi in hun installaties stoppen.
Maar dat maakt mij helemaal niets uit want het eerste wat ik doe met een nieuwe laptop is xubuntu eroverheen knallen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Dell
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/25, 00:03:08 »
Inderdaad Steef. Ze gaan maar lekker hun gang met die computers. Ze graven zo wel hun eigen graf, zou je haast zeggen. En wij zetten er gewoon Linux op.


Ik heb een leuke Dell Optiplex, fijn ding, met Xubuntu vanzelfsprekend, er zelf met zorg en toewijding opgezet. Het oorspronkelijke systeem ligt veilig opgeborgen in een kast.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Malware op Dell
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/25, 13:57:20 »
Bij Dell ging het om een certificaat om bep. gegevens (service tag) over ssl te delen. Bij Lenovo ging het om Superfish, dàt is malware. Het dient dus een compleet ander doel en hoewel het een flinke blunder is, zijn de beweegredenen van Dell zodanig anders, dat ik het hen kan vergeven.

Oke, 1 keer, soit. Maar nu is er alweer een lek ontdekt, dat lijkt me toch niet zo best?

http://tweakers.net/nieuws/106491/tweede-rootcertificaat-met-privesleutel-op-dell-laptops-gevonden.html