Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een klein beetje propaganda voor Ubuntu  (gelezen 2502 keer)

een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Gepost op: 2012/06/18, 11:21:09 »
Vandaag ging het op het radio 1 programma "Peeters en Pichal" over hackers die de naam Sabam misbruiken en mensen geld aftroggelen. Blijkbaar betreft hetv een bepaald virus.
Heb gauw wat reclame gemaakt voor Ubunbtu: http://www.radio1.be/content/wordt-de-naam-sabam-misbruikt-door-hackers#more
Citaat
Een andere mogelijkheid is om Windows buiten te gooien en in de plaats daarvan Linux OS te installeren. Een heel gebruiksvriendelijke distributie van dit besturingssysteem is Ubuntu.
Linux kent nauwelijks virussen en er hoeft dus ook geen virusscanner geïnstalleerd te worden. Bovendien beschik je over een 30.000 online softwareapplicaties. Dit allemaal legaal!
Linux Mint 18.3  Xfce


Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/18, 12:07:09 »
Waarom "nauwelijks virussen"? Dat moet zijn: "géén virussen"!

Nee, dat moet zijn : "nauwelijks"
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware#Viruses

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/18, 12:11:38 »
Dat is pure FUD hoor. Er zijn wel conceptvirussen gemaakt voor Linux, maar een virusinfectie "in the wild" is onmogelijk. TENZIJ je als malwaremaker een gebruiker kunt overtuigen je malware te downloaden en dan als root te starten. Dan kan zoiets natuurlijk wel. Tot dusver ben ik nog geen Linux-gebruikers tegengekomen die zo dom zijn vreemde software als root te starten.

Offline jabuca

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/18, 12:30:35 »
Virussen komen vaak op het besturingssysteem Microsoft Windows voor. Andere besturingssystemen, bijvoorbeeld GNU/Linux en Mac OS X, werden zelden aan computervirussen blootgesteld. Hier is sinds eind jaren 00 verandering in gekomen, omdat andere besturingssystemen aan populariteit winnen en die andere systemen minder goed beschermd zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Computervirus

Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2012/06/18, 21:05:18 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/18, 12:50:11 »
Dat is pure FUD hoor. Er zijn wel conceptvirussen gemaakt voor Linux, maar een virusinfectie "in the wild" is onmogelijk. TENZIJ je als malwaremaker een gebruiker kunt overtuigen je malware te downloaden en dan als root te starten. Dan kan zoiets natuurlijk wel. Tot dusver ben ik nog geen Linux-gebruikers tegengekomen die zo dom zijn vreemde software als root te starten.
Hier ga je er van uit dat er geen beveiligingslekken of andere exploits zijn. Er moet maar één exploit zijn in een programma dat als root draait, en je hebt root-rechten.

Merk op dat Mac OS X ook een Unixsysteem is, met een rootgebruiker, sudo, e.d. en dat er toch blijkbaar virussen voor Mac bestaan (alhoewel het hier om een lek in Flash en Java ging, twee stukken software die niet de beste reputatie hebben op dat gebied).

Merk ook op dat er geen rootrechten aan te pas gekomen zijn -- alles draait lokaal als gebruikeraccount, maar dat neemt niet weg dat je pakweg een keylogger kan draaien, in iemand zijn bestanden kan gaan snuffelen, remote access krijgen, ... Het enige wat je dan niet kan doen is het systeem verkloten -- voor de rest kan je alles wat een gewone gebruiker kan.

Bovendien, het Waterfall-incident bewijst dat sommige Linuxgebruikers toch iets te snel dingen downloaden... Ik wil maar zeggen, gnome-look is een vertrouwde site, en hoeveel van ons halen een .deb-pakket uit elkaar voor het te installeren?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/18, 15:20:53 »
[Off-topic] Geeft wel te denken als dat allemaal lees van SeySayux.

Dus in feite kan je met ubuntu evenmin op je twee oren slapen, door de 'zwakheden' van diverse progjes in je systeem als ik het goed begrijp.
Dus kom ik in feite terug op wat wij doen (mede dankzij Wanda's blog) een standaardinstallatie zo veel mogelijk slopen  en enkel er in zetten wat je effectief gebruikt.

Maar even terzijde gedacht; is Mac niet bekend om het niet of nauwelijks dichten van haar veiligheidslekken ? En doet Ubuntu op dat vlak het niet stukken beter (als de regen van updates bekijk) ? [Off-topic]

Wel een leuk stukje reclame voor Ubuntu als ik dat tekstje lees ;) doe zo verder zou ik zeggen !!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/18, 15:51:08 »
Android zit vol met virussen en is ook Linux.
Daar installeert men het ook zelf, dus onmogelijk is het niet.

En vergeet niet dat Ubuntu nu veel nieuwe gebruikers krijgt die in Windows ook domme acties deden en overal maar ja op geven en als er om iets gevraagd word, dat geven zonder na te denken.



Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/18, 16:20:38 »
@Bloom je maakt reclame voor Mint. Dat is niet de bedoeling. ;)

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/18, 16:35:34 »
Maar even terzijde gedacht; is Mac niet bekend om het niet of nauwelijks dichten van haar veiligheidslekken ? En doet Ubuntu op dat vlak het niet stukken beter (als de regen van updates bekijk) ? [Off-topic]
Apple gebruikt een iets andere stategie waarbij systeemupdates allemaal in één keer uitkomen in plaats van pakketje per pakketje. Microsoft volgt een soortgelijke strategie (Patch Tuesday). Merk op dat zowel Apple als Microsoft in geval van behoorlijke beveiligingslekken hun updates wél direct uitbrengen.

De reden waarom Apple en Microsoft hun updates in grote brokken uitbrengen heeft voornamelijk te maken met professionele klanten: mensen die netwerken van 100'en computers moeten up to date houden. Met Ubuntu zou je bijna iemand moeten aannemen die de hele dag niets anders doet dan overal updates installeren. Gevolg? Updates van Ubuntu worden ook in grote "brokken" geïnstalleerd (1x om de twee weken of zo).

De meeste beveiligingslekken waar thuisgebruikers zich zorgen over moeten maken zijn kwetsbaarheden in Flash, Java, ... Helaas hangen we hierbij van een gesloten vendor af, die niet altijd evenveel zin heeft zijn product op te lappen. Gelukkig zou HTML5 hier een verandering aan moeten brengen.

Een kwetsbaarheid in de kernel waarmee je root kan krijgen als je al lokaal ingelogd bent, klinkt indrukwekkend, maar de meeste gebruikers moeten hier geen vrees om hebben. Je moet al software gedownload hebben die van het lek gebruik kan maken. Dit soort kwetsbaarheden wordt dan ook meestal vrij snel gedicht (op alle operating systems).

Nogmaals, op alle operating systems blijft het advies hetzelfde: installeer updates, klik niet op verdachte links, open geen verdachte bestanden, draai niet met meer rechten dan je nodig hebt. Dan blijf je zo goed als virusvrij op welk OS je ook zit -- ik heb geen AV meer op Windows staan, draai onder een beperkt account, heb UAC op maximum gezet en wachtwoord vereist.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/18, 16:49:07 »
@Joris: Linux doet het wel wat beter ja, maar kwetsbaarheden zijn er altijd wel. Niks is 100% veilig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/19, 08:48:44 »
@Joris: Linux doet het wel wat beter ja, maar kwetsbaarheden zijn er altijd wel. Niks is 100% veilig.

Als je, je systeem uit laat staan wel =D

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/19, 10:49:59 »
@Bloom je maakt reclame voor Mint. Dat is niet de bedoeling. ;)
Gaat dat over mijn post op de site van VRT Radio1?
Ubuntu adviseer ik niet meer, mijn favoriet is tegenwoordig Xubuntu (of Voyager). Mensen die overstappen van WinVista of Win7 raad ik Linux Mint aan (met MATE of Cinnamon) omdat dat qua interface daar heel nauw bij aanleunt.
Ik ben geen slaafs aanhanger van alles Ubuntu hoor, ik kies en adviseer wat ik het best vind werken in een bepaalde situatie of voor een bepaalde gebruiker.

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/19, 10:52:24 »
Kwetsbaarheden bestaan er in Linux inderdaad ook, maar die kunnen niet in dezelfde mate en met hetzelfde succes misbruikt worden als bij Windows. Weer een kwestie van architectuur.
Niettemin acht ik het niet uitgesloten dat er vroeg of laat dingen opduiken die argeloze gebruikers vragen hun beheerwachtwoord in te tikken en die dan malware blijken te zijn. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat in de Linux-wereld gebruikers niét argeloos zijn!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/19, 11:01:04 »
Kwetsbaarheden bestaan er in Linux inderdaad ook, maar die kunnen niet in dezelfde mate en met hetzelfde succes misbruikt worden als bij Windows. Weer een kwestie van architectuur.
Niettemin acht ik het niet uitgesloten dat er vroeg of laat dingen opduiken die argeloze gebruikers vragen hun beheerwachtwoord in te tikken en die dan malware blijken te zijn. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat in de Linux-wereld gebruikers niét argeloos zijn!

Die lui zul je altijd houden en daarom adviseer ik ze allemaal om het software centrum te gebruiken.
Op Skype en Chrome na hoeven ze eigenlijk ook niets anders te gebruiken.



@Bloom je maakt reclame voor Mint. Dat is niet de bedoeling. ;)
Gaat dat over mijn post op de site van VRT Radio1?
Ubuntu adviseer ik niet meer, mijn favoriet is tegenwoordig Xubuntu (of Voyager). Mensen die overstappen van WinVista of Win7 raad ik Linux Mint aan (met MATE of Cinnamon) omdat dat qua interface daar heel nauw bij aanleunt.
Ik ben geen slaafs aanhanger van alles Ubuntu hoor, ik kies en adviseer wat ik het best vind werken in een bepaalde situatie of voor een bepaalde gebruiker.

Ja daar ging het om.
Ik installeerde normaal Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu maar op Kubuntu na is Xubuntu en Ubuntu vervangen door Voyager.
Dit mede omdat je daar niet zit te klooien met dat iets niet werkt omdat je nog van alles erop moet zetten zoals de restricted extra's.
Dat is mede waarom ik ook wel eens Mint doorgeef aan iemand die het zelf wil doen.
Scheelt een hoop uitleg met wat ze anders nog in moeten stellen.1

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/19, 11:01:23 »
Virussen komen vaak op het besturingssysteem Microsoft Windows voor. Andere besturingssystemen, bijvoorbeeld GNU/Linux en Mac OS X, werden zelden aan computervirussen blootgesteld. Hier is sinds eind jaren 00 verandering in gekomen, omdat andere besturingssystemen aan populariteit winnen en die andere systemen minder goed beschermd zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Computervirus
Zoals ik eerder al uitlegde ligt het zeker niet aan populariteit.  Dat is wel een vaak voorkomende uitspraak en die wordt ook vaak herhaald door Microsoft en haar "evangelisten".
Denk aan Apache versus IIS onder Windows. Die laatste is het minst populair en wordt toch het meest en met succes aangevallen. De eerste en belangrijkste voorwaarde voor hackers en voor malware is dat een inbraak mogelijk moet zijn. Windows is het enige platform dat starten van systeemvreemde software toelaat en software ook toelaat om wijzigingen in het systeem aan te brengen en zelfs onderdelen van Windows te vervangen zonder dat daar enige beperking op zit omdat er geen authenticatieprocedure voor zoiets ingebouwd zit (en nee, de UAC van WinVista en hoger beperken alleen de GUI maar leggen software geen strobreed  in de weg).
Linux zit gelukkig heel anders in elkaar, dus zal het ook met stijgende populariteit voor malwaremakers zeer moeilijk worden een Linux-systeem te besmetten. Zolang Linux-gebruikers zich niet laten verleiden overal maar het beheerwachtwoord in te tikken zonder zich ooit af te vragen waarvoor dat eigenlijk nodig is. Ik denk dat wij met zijn allen een taak hebben als al dan niet geroutineerde Linux-gebruikers om beginnenlingen in de Linux-wereld te begeleiden en hen er ook op te wijzen dat Linux alleen onkraakbaar is en blijft als je niét bij elke pop-up je beheerwachtwoord intoetst zonder je ooit af te vragen waarom.

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/19, 11:08:07 »
Die lui zul je altijd houden en daarom adviseer ik ze allemaal om het software centrum te gebruiken.
Op Skype en Chrome na hoeven ze eigenlijk ook niets anders te gebruiken.
Ja, dat doe ik ook altijd. Ik heb al mijn familie, vrienden, kennissen en buren die ik naar Linux heb overgezet gezegd om nooit dingen op internet te zoeken en te downloaden, maar uitsluitend met het softwarecentrum te werken. En als ze iets willen hebben dat daar niet in staat, het eerst aan mij te vragen. Deze aanpak werkt tot dusver prima.
Ik beschouw trouwens als mijn grootste succes een verstandelijk gehandicapte jongen (18 jaar oud maar IQ ongeveer 75) wiens notebook die hij van zijn ouders gekregen had, ik van WinVista (uiteraard tjokvol malware) overgezet heb naar Linux Mint met Cinnamon en die is daar vreselijk gelukkig mee en demonstreert het aan iedereen die hij maar kent. En hij bleek er veel vlugger mee weg dan ik verwacht had. Ik hoef hem al niks meer uit te leggen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/19, 12:17:32 »
Dat is altijd mooi.
Zo heb ik iemand Xubuntu gegeven en dat aangepast door er een ander dock onder te zetten.
Daarbij een documentje gemaakt met hoe alles werkt en uit het menu wat dingen verwijderd.
Nu  werkt die persoon zonder hulp op het systeem en is er zeer gelukkig mee. Hoef niet meer iedere keer het systeem in orde te maken.
In het begin belde ze wel eens dat ze het voor elkaar had gekregen om iets uit het software centrum te installeren en daarna een starter in het dock te zetten zonder enige hulp.

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/19, 12:57:44 »
MATE sluit aan op Windows 7? Cinnamon komt wel in de buurt ja, maar MATE lijkt totaal niet op Win 7. Totaal andere interface. Cinnamon en KDE komen het dichtst in de buurt.

@Bloom: Je hebt ook Linux-virussen die zonder root kunnen draaien. Zie ook SeySayux zijn post.

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/19, 13:11:47 »
MATE sluit aan op Windows 7? Cinnamon komt wel in de buurt ja, maar MATE lijkt totaal niet op Win 7. Totaal andere interface. Cinnamon en KDE komen het dichtst in de buurt.
Het menu zoals zich dat bij Linux Mint MATE opent lijkt erg op dat van Windows. Een standaard MATE desktop niet, die lijkt immers op Gnome2. Dat Linux Mint MATE is geen perfecte kopie (dat was denk ik ook niet de bedoeling), maar het leunt wel dichter aan bij Win7 dan bij XP.
@Bloom: Je hebt ook Linux-virussen die zonder root kunnen draaien. Zie ook SeySayux zijn post.
SeySayux extrapoleert dingen die onder Windows kunnen naar Linux. Zo makkelijk is dat allemaal niet onder Linux. Eerst en vooral moet je een stuk uitvoerbare code in het systeem brengen en dat moet dan ook uitvoerbaar gemaakt worden. Dat is al meteen het eerste probleem. Alles wat binnenkomt via internet is, in tegenstelling tot bij Windows, niet uitvoerbaar. De gebruiker moet het dus al willens en wetens uitvoerbaar maken. Elk stuk software dat gestart wordt zonder rootrechten heeft alleen de rechten van de gebruiker waaronder het gestart is. Veel Linux internetdiensten draaien onder een eigen gebruiker die geen rechten heeft buiten de bestanden en directory's van de dienst zelf. Dus zelfs als via een lek uitvoerbare code ingeplant zou kunnen worden, kan die dus nergens aan.
Het zou wel mogelijk zijn met medewerking van de gebruiker (uitvoerbaarheid he) maar zonder rootrechten een stuk spyware te lanceren. Dat kan de homedirectory van de gebruiker doorsnuffelen, maar verder niets. Het kan zich niet in de startroutines van Linux inlassen omdat dat rootrechten vereist, dus hoe zorgt het ervoor dat het iedere keer weer gestart wordt? Sommige desktopsystemen onder Linux hebben een user-gebonden startscript en dat zou daarvoor wel zonder rootrechten misbruikt kunnen worden, maar dat is voor iedere desktopomgeving anders en sommige hebben die functie helemaal niet.
Bovendien kan een keylogger helemaal niet zonder rootrechten. Ook weer omdat software zonder rootrechten geen toegang heeft tot de hardware en geen functies van de desktop kan omleiden naar zichzelf.
Dus: zo makkelijk is het nu ook weer niet om een stuk spyware zonder rootrechten echt nuttig te maken voor een hacker. Onder Windows is zoiets véél makkelijker en dat is dus de voor de hand liggende aanvalsroute  - ook als Linux populairder zou worden.

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/19, 13:15:08 »
"Alles wat binnenkomt via internet is, in tegenstelling tot bij Windows, niet uitvoerbaar."

Is niet persé waar. Als ik bijv. de installer van Dirk Dashing downloadt dan is ie meteen al uitvoerbaar. Is gewoon een .bin-bestand. Kan ook zonder sudo geïnstalleerd worden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/19, 13:23:56 »
"Alles wat binnenkomt via internet is, in tegenstelling tot bij Windows, niet uitvoerbaar."
Is niet persé waar. Als ik bijv. de installer van Dirk Dashing downloadt dan is ie meteen al uitvoerbaar. Is gewoon een .bin-bestand. Kan ook zonder sudo geïnstalleerd worden.
Fout. Op de website van Dirk Dashing staat duidelijk "3. After download is completed, you may need to update the file permissions to run the installer". Je moet de file dus wel degelijk uitvoerbaar maken voordat die kan gestart worden.
En inderdaad: ik heb het script gedownload en erop gedubbelklikt. Geen uitvoering, wel wordt het geopend in een hexeditor. Vanaf de terminal "toegang geweigerd". Reden: niet uitvoerbaar.
Zonder rootrechten kan dit binaire script (na toekenning van de uitvoerbaarheidsrechten) nergens aan buiten de homedirectory van de gebruiker. Het desktopmenu wordt per gebruiker opgeslagen, dus zonder rootrechten kan een programma zich inderdaad in het menu integreren. Maar ook daarmee is zo'n programma nog niet veel als we over malware praten. Voor een spelletje kan dit voldoende zijn, afhankelijk van waar het precies aan moet kunnen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/19, 13:40:14 »
@Bloom, roep je dit om alleen maar Microsoft zwart te maken en zo?
Want daar lijkt het wel op. heb het idee dat je sinds de jaren 90 niet meer met Windows hebt gewerkt en dat je anti Microsoft en clossed source bent.
Mag best maar roep dan niet dat Linux veilig is. Android toont aan dat het heel makkelijk is om mailware en virussen in Linux te verspreiden.
Het is zelfs zo dat ik al jaren geen virussen meer in Windows heb gehad maar dat ik al verschillende virussen en mailware op mijn Android telefoon heb gehad, meer zelfs dan dat ik in al die jaren op mijn pc heb gehad.
Als ik van die ervaring uit ga dan is voor mij Windows veel veiliger dan Android (LInux).

Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/19, 14:01:10 »
@Bloom: Schone installatie 12.04 hier. Bestand was meteen uitvoerbaar. Kun je dat dan voor me verklaren?
Zelfde voor Hyves Desktop trouwens.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: een klein beetje propaganda voor Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/19, 16:35:06 »
Waarom "nauwelijks virussen"? Dat moet zijn: "géén virussen"!

Nee, dat moet zijn : "nauwelijks"
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware#Viruses

citaat van wikipedia:
However, few if any are in the wild, and most have been rendered obsolete by Linux updates

oftewel, gewoon je updates blijven installeren, dan komt het helemaal goed! =D =D