Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Levensduur hardware  (gelezen 9503 keer)

Offline dude

  • Lid
Levensduur hardware
« Gepost op: 2012/01/01, 12:53:48 »
Door Ubuntu ben ik al jaren van het probleem verlost dat ik steeds nieuwe hardware moet kopen, omdat het operating system na verloop van tijd trager wordt. Daarmee wordt het lonend om te letten op de duurzaamheid van de hardware.

Maar hoe zou ik bij de aanschaf van bijv. een moederbord een beeld kunnen vormen van de levensverwachting ervan???

Zelf heb ik in het verleden een paar keer pech gehad met nieuwe hardware die het na enkele jaren begaf. Het viel me toen op dat de oude PC's op mijn werk nauwelijks onderhoud vroegen, en ik heb voor enkele tientjes zelf zo'n apparaat (een IBM Thinkcenter) via internet gekocht. Die kantoor-PC draait nu al jaren prima onder Ubuntu. Maakt weinig lawaai en gebruikt relatief weinig stroom. Functioneert prima voor internet en kantoortoepassingen, terwijl er met Windows inmiddels niet meer mee te werken valt. Maar nu ik overweeg om een apparaat aan te schaffen voor media-toepassingen (of om die wellicht zelf te bouwen), kan niet meer over de heg kijken bij professionele organisaties en zien hoe zij de kosten van hun werkplekken laag houden. Dat betekent dat ik zelf weer moet gaan nadenken over de duurzaamheid van mijn hardware. Dat lijkt me lastig, want de consumentenmarkt lijkt gemaakt voor mensen met Windowscomputers die om de paar jaar hun meuk weggooien.

Iemand tips of suggesties waar ik moet beginnen met informatie inwinnen? Over waar ik op moet letten? Over welke merken goed zijn?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/01, 12:55:52 door dude »

Offline Tom

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/01, 13:25:13 »
Simpel kiezen voor een goed merk bv HP.
Ken veel mensen die dat gebruiken (desktops) en de gemiddelde is toch zo rond de 8 jaren oud en nooit iets aan gehad (en nog dagelijks in gebruik).
Mijn HP desktops zijn 5 en de andere 3 jaren oud.
Goed een beetje geluk moet je hebben ,dat is bv bij een Mercedes auto ook.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 11:50:07 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/01, 14:12:04 »
Is lastig. Goedkoop spul gaan soms lang mee (had eens een heel goedkoop ding gekocht (800 gulden) met een luid ratelende harde schijf. Is nooit stuk gegaan) en duurdere merken gaan soms onverwachts stuk.

Maar er zijn wel een paar dingen waar je op kunt letten, zoals het vermijden van te hoge chip-temperaturen en ook temperatuurschommelingen van het moederbord. Een belangrijk kwaliteitscriterium zijn de elektrolytische condensatoren. Als daarop is bezuinigd: niet kopen!

 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/01, 14:26:45 »
-Meeste hardware is goed tegenwoordig.
http://gathering.tweakers.net/ hier kun je voorbeelden zien, die zijn allemaal goed. http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72 zelf pc samenstellen. Dus als je niks weet van pc's dan deze voorbeelden gebruiken, dan weet je tenminste dat je geen oude pc koopt(oude model/hardware).
Pc niet overclocken dit kan nooit goed zijn, anders zou intel amd dit allang zelf gedaan hebben.

-Voeding is het belangrijkste van de hele pc (en wordt ,meestal niet genoemd bij specificatie), indien deze niet goed werkt(op en neer met voltages), of te weinig stroom levert, dan ga je op den duur merken aan je overige hardware. Bekijk voedingen, dan pak je 2 600 Watt voedingen(goedkope en dure), kijk naar de Amp die ze leveren op de 12 volt, dan zie je waarom je nooit een goedkope moet kopen.Op http://gathering.tweakers.net/ kun je zien welke voedingen goed kwaliteit zijn.
Koop ook liever een beetje sterkere voeding.

-Pc testen, nieuwe en gebruikte, pc flink belasten en heet maken(in de zomer met 30 graden), dan koeling en voltages checken.
Indien een pc te heet wordt dan verkort je de levensduur heel erg.
Bijv aan de voeding voelen of deze niet te hete lucht lucht afvoert door bijv ventilator te langzaam of defect.
Daarom is het tamelijk belangrijk dat je software mee laat lopen die temps en voltages in de gaten houd en je alarm geeft.
Zelfde geld voor de bios instellen, hier zitten beveiligingen in voor cpu, ventilators, etc.
En dingen als een langzamere ventilator in de voeding zetten, omdat deze teveel lawaai maakt, is natuurlijk om problemen vragen ivm hitte bij hoge belasting en in de zomer, en ja dan gaat je voeding zeker defect.
Pc vaker kontroleren ivm stof.(ivm koeling).
Pc hoog plaatsen, niet laag bij de grond, hierdoor vangt hij veel stof.

-Voor de rest is dit geluk. Of je gaat niet goed om met je hardware. Sommige mensen weten niet dat ze ruw met spullen om gaan.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/01, 14:32:24 door jan11000 »

Re: Levensduur hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/01, 19:00:04 »
Pc niet overclocken dit kan nooit goed zijn, anders zou intel amd dit allang zelf gedaan hebben.
Soms is dit noodzakelijk hoor. Mijn videokaart is anders niet mee te werken, dan kan ik beter een 2e hands kaart voor 10 euro kopen, die doet het misschien nog beter!
Algemene tips zijn: niet overbalasten, harde schijf regelmatig backup van maken, stof eruit houden en goed koel houden.
Mijn ervaring is vaak dat de harde schijf het eerst kapot gaat (5-8 jaar), zeker met laptops (3-6 jaar).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aartje

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/02, 09:42:12 »
En af en toe (1 keer per 2 jaar ? ) je kast aan de binnenkant
stofzuigen. Wees wel voorzichtig daar mee

Offline jan11000

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/02, 10:55:03 »
Je pc kast niet uitzuigen.
Dit ivm je stofzuiger is statisch geladen.
Ja zelfs je kunstof stang is elektrisch geladen.
En je stofzuiger is niet geaard.

Re: Levensduur hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/02, 10:56:48 »
@Wanda +1
HP is een goed merk inderdaad :)
@Cheap: +100
Overklokken kan prima. Intel overklokt heus niet vanwege levensduur-bedreigingen maar vanwege energieverbruik. Lagere overklok (maar niet te laag) resulteert in een lager energieverbruik.
Ik heb ook keurig mijn HP Touchpad overklokt 1,2 naar 1,4 GHz en mijn voormalige Motorola Milestone XT720 ook van 520 MHz naar 1 GHz. Nooit geen problemen mee gehad. Batterij ging zelfs langer mee op 1 GHz, oftewel energiezuininger dus. Maar dat heeft weer te maken met dat Motorola hem te laag onderklokte.

Overigens kun je ook bij de fabrikant van de processor opvragen wat ie aankan en hem overklokken naar dat punt is dus volgens de fabrikant veilig.

Re: Levensduur hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/02, 10:59:21 »
Je pc kast niet uitzuigen.
Dit ivm je stofzuiger is statisch geladen.
Ja zelfs je kunstof stang is elektrisch geladen.
En je stofzuiger is niet geaard.
Hoe verwijder je dan wel het stof ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Levensduur hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/02, 11:14:49 »
Hoe verwijder je dan wel het stof ?
[/quote]Een metalen zuigmond gebruiken en deze verbinden met de kast (aarden).
Beter is het, om het met peslucht te doen, dan kan je op afstand blijven ....... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Levensduur hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/02, 11:35:02 »
Perslucht is het beste, maar zo nodig een stofzuiger voorzichtig gebruiken, vooral geen contact maken met de chips, plekken met veel stof vooral even schoon maken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Levensduur hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/02, 11:37:07 »
Precies. Perslucht of simpelweg de stroom eraf en dan met een zacht, anti-statisch stofdoekje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Levensduur hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/02, 12:00:58 »
Perslucht is inderdaad het beste.

Maar zelf verwijder ik het stof in computerkasten al sinds 1995 met een gewone stofzuiger. Nooit een probleem door gekregen.

Wel opletten dat de stofzuigerbuis geen contact maakt met de computer. Zuigkracht op maximaal zetten, dan kun je afstand houden en toch het stof wegkrijgen. En het stof hoeft niet weg tot het laatste deeltje; als je 90 % op die manier wegkrijgt, dan is dat doorgaans goed genoeg.

Tip: blokkeer tijdens het stofzuigen van een ventilator, 't ding met een luciferhoutje. Dan gaat-ie niet draaien door het zuigen, en kun je 'm beter reinigen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 12:06:31 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/02, 13:01:02 »
En voordat je aan je pc gaat werken, koppel stroom los.
Dan pc starten en knop 3 seconden ingedrukt houden, dan ontlaadt de pc zich van stroom.
Nu kun je aan je pc gaan werken.
Natuurlijk polsbandje aan je kast vastmaken.

Offline dude

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/02, 21:40:24 »
Wow, veel advies   :D Dank allemaal!   :D :D

Enkele reacties op reacties:

Simpel kiezen voor een goed merk bv HP.
Ken veel mensen die dat gebruiken (desktops) en de gemiddelde is toch zo rond de 8 jaren oud en nooit iets aan gehad (en nog dagelijks in gebruik).
Mijn HP desktops zijn 5 en de andere 3 jaren oud.
Goed een beetje geluk moet je hebben ,dat is bv bij een Mercedes auto ook.

HP lijkt me inderdaad een goed merk. Bij de keuze van een desktop keek ik veel naar kantoren en daar zag ik er veel staan. Het lijkt me dat als een organisatie beslist over duizenden computers, dat ze dan meer reden hebben om goed na te denken over duurzaamheid/energiegebruik/onderhoudsvriendelijkheid dan de meeste consumenten.

... Een belangrijk kwaliteitscriterium zijn de elektrolytische condensatoren. Als daarop is bezuinigd: niet kopen!
 

Ik had inderdaad een keer een computer gekocht van Acer die erg heet werd, met condensatoren die niet tegen hitte konden. Prijs voor 3 goede, nieuwe condensatoren: 1.05 euro. Leren solderen in printplaten: Onbetaalbaar. Ik ben er nog steeds niet uit.

-Meeste hardware is goed tegenwoordig.

Is dat echt zo? Ik had juist de indruk dat mensen steeds frequenter hardware kopen.

http://gathering.tweakers.net/ hier kun je voorbeelden zien, die zijn allemaal goed. http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72 zelf pc samenstellen. Dus als je niks weet van pc's dan deze voorbeelden gebruiken, dan weet je tenminste dat je geen oude pc koopt(oude model/hardware).
Pc niet overclocken dit kan nooit goed zijn, anders zou intel amd dit allang zelf gedaan hebben.

-Voeding is het belangrijkste van de hele pc (en wordt ,meestal niet genoemd bij specificatie), indien deze niet goed werkt(op en neer met voltages), of te weinig stroom levert, dan ga je op den duur merken aan je overige hardware. Bekijk voedingen, dan pak je 2 600 Watt voedingen(goedkope en dure), kijk naar de Amp die ze leveren op de 12 volt, dan zie je waarom je nooit een goedkope moet kopen.Op http://gathering.tweakers.net/ kun je zien welke voedingen goed kwaliteit zijn.
Koop ook liever een beetje sterkere voeding.

-Pc testen, nieuwe en gebruikte, pc flink belasten en heet maken(in de zomer met 30 graden), dan koeling en voltages checken.
Indien een pc te heet wordt dan verkort je de levensduur heel erg.
Bijv aan de voeding voelen of deze niet te hete lucht lucht afvoert door bijv ventilator te langzaam of defect.
Daarom is het tamelijk belangrijk dat je software mee laat lopen die temps en voltages in de gaten houd en je alarm geeft.
Zelfde geld voor de bios instellen, hier zitten beveiligingen in voor cpu, ventilators, etc.
En dingen als een langzamere ventilator in de voeding zetten, omdat deze teveel lawaai maakt, is natuurlijk om problemen vragen ivm hitte bij hoge belasting en in de zomer, en ja dan gaat je voeding zeker defect.
Pc vaker kontroleren ivm stof.(ivm koeling).
Pc hoog plaatsen, niet laag bij de grond, hierdoor vangt hij veel stof.

-Voor de rest is dit geluk. Of je gaat niet goed om met je hardware. Sommige mensen weten niet dat ze ruw met spullen om gaan.

Hier kan ik wat mee. En behalve die tip van dat geluk zal ik me aan je tips houden, en wat dat geluk betreft: Ik hoop dat Vrouwe Fortuna mij toelacht :)

Precies. Perslucht of simpelweg de stroom eraf en dan met een zacht, anti-statisch stofdoekje.

Bedoel je blazen met een rietje ipv stofzuiger?  ???

Offline Ramana

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/04, 21:07:22 »
Een stof zuiger is prima te gebruiken. Statische ontlading is m.i een theoretisch probleem (droge, snelstromende lucht kan oplading veroorzaken), maar wat zou zich moeten opladen daar ieder slang tegenwoordig van plastic is? Houd met de ene hand de mond van de slang vast en met de andere de metalen behuizing en opbouw van statische lading is onmogelijk. En met al die regen is de relatieve vochtigheid nu zo hoog dat...  :)

Off topic:
Statische ontlading ontstaat vaak door... opstaan uit een stoel, bijvoorbeeld na een autoritje (tijdens een droge dag en met goed isolerende schoenen) en dan ff je auto aanraken voor een stevige opdonder..  

Dit is ook het grootste risico als je met gevoelige elektronica bezig bent: je schuift wat op je stoel (=opladen) en staat dan op (= capaciteit verkleinen, dus spanning verhogen) en dan even een chip aanraken en stuk! (was vroeger zo, tegenwoordig zijn de meeste chips aardig bestand tegen deze grapjes). Heb zelf nog wel steeds de gewoonte om m'n handen eerst te aarden aan de behuizing voordat ik dure chips aanraak.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/04, 21:09:07 door Ramana »

Re: Levensduur hardware
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/06, 17:21:03 »
Levensduur is meestal lang, en de garanties zijn meestal bij de topmerken ook goed (Cooler Master en Corsair 5-7 jaar). Levensduur verhogen doe je door hem goed te onderhouden, schoonmaken (compressor of zon blikkie perslucht) en afsluiten als je hem niet gebruik, eventueel harde schijven in standby zetten en koel houden.

Dus een stille en energiezuinige computer die HD filmpjes aankan is de wens? Ik weet niet wat je er allemaal meer mee wilt. Maar om dvd's en zelfs blu-ray af te spelen. Zijn de "embedded moederborden" erg intressant deze zijn vaak passief gekoeld (geen ventilator of een hele kleine). en verbruiken slechts maximaal 50 watt. 1080p speelt dit bordje zonder probleem af http://tweakers.net/pricewatch/274872/asus-e35m1-m.html
Dan je kan je het in een compacte behuizing stoppen, deze bevat al een 160 watt voeding http://tweakers.net/pricewatch/283057/in-win-bm639b.html#tab:prices . Toch raad ik nog wel wat RAM aan omdat het nu vrij goedkoop is (4GB minimaal). En deze moederborden zijn ook nog spotgoedkoop minder dan 100 euro.

En dan natuurlijk nog een DVD ROM speler en Blu-Ray natuurlijk. Ubuntu of Xubuntu installeren eventueel met XBMC en je heb een prachtige HTPC.  ;)

En als het kapot is heb je weer een rede om nieuwe hardware te kopen  :P
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 17:25:56 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline mrGee

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/08, 07:43:50 »
Hallo

Nog even over dat perslucht, mits met beleid is dat bruikbaar; spuit maar eens een hoeveelheid
stof weg en dat dan rechtstreeks de lagering van je koel ventilator in gaat. Dat vind ie niet leuk en
zal uiteindelijk na een tijdje met lawaai gelopen te hebben al jammerend tot stilstand komen.
Hou ook de koelvin vast en laat die niet als een gek meedraaien op de luchtstroom.
En ik heb wel eens mee gemakt (niet in een computer overigens) dat er een component
(fragiel spoeltje) stuk is geblazen

Ik zelf gebruik een antistatische borstel om stof te verwijderen.

Memory latjes zijn nog steeds erg gevoelig voor statische elektriciteit; maar eenmaal geplaatst op het
mobo is dat risico al weer veel minder.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline aartje

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/08, 10:44:47 »
Je pc kast niet uitzuigen.
Dit ivm je stofzuiger is statisch geladen.
Ja zelfs je kunstof stang is elektrisch geladen.
En je stofzuiger is niet geaard.
Sorry, ik heb in de twintig jaar als beheerder honderden PC's, printers etc.
uitgezogen en nog nooit last gehad van statische lading. Zolang de
componenten in het board zitten kan er niet veel mis gaan.
Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn bij het installeren van losse componenten
(geheugen etc.). Je moet wel
even de spanning van het apparaat halen voor je begint te stofzuigen
Je moet je stofzuiger mond niet onnodig tegen de componenten aanhouden.
Verder hoor je bij laserpinters eigenlijk de eventuele toner-resten met een
speciale stofzuiger (hele dure met een speciaal filter) uit te zuigen anders
kan je gezondheid-problemen krijgen en de toner kan eventueel je stofzuiger
vernielen, maar dat heb je eigenlijk alleen in professionele omgevingen waarbij
er minimaal een paar duizend vel per week door de printer gaan.
En perslucht gebruiken kan resulteren in het verplaatsen van het stof naar
plekken waar je het helemaal niet wilt hebben, lagers en zo.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/08, 10:48:52 door aartje »

Re: Levensduur hardware
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/08, 10:46:35 »
Een ASD-bandje kan ook helpen.

Offline dude

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/09, 10:52:59 »
Levensduur is meestal lang, en de garanties zijn meestal bij de topmerken ook goed (Cooler Master en Corsair 5-7 jaar). Levensduur verhogen doe je door hem goed te onderhouden, schoonmaken (compressor of zon blikkie perslucht) en afsluiten als je hem niet gebruik, eventueel harde schijven in standby zetten en koel houden.

Dus een stille en energiezuinige computer die HD filmpjes aankan is de wens? Ik weet niet wat je er allemaal meer mee wilt. Maar om dvd's en zelfs blu-ray af te spelen. Zijn de "embedded moederborden" erg intressant deze zijn vaak passief gekoeld (geen ventilator of een hele kleine). en verbruiken slechts maximaal 50 watt. 1080p speelt dit bordje zonder probleem af http://tweakers.net/pricewatch/274872/asus-e35m1-m.html
Dan je kan je het in een compacte behuizing stoppen, deze bevat al een 160 watt voeding http://tweakers.net/pricewatch/283057/in-win-bm639b.html#tab:prices . Toch raad ik nog wel wat RAM aan omdat het nu vrij goedkoop is (4GB minimaal). En deze moederborden zijn ook nog spotgoedkoop minder dan 100 euro.

En dan natuurlijk nog een DVD ROM speler en Blu-Ray natuurlijk. Ubuntu of Xubuntu installeren eventueel met XBMC en je heb een prachtige HTPC.  ;)


Dank voor de tips.

Lees ik het goed dat die processor in dat 'embedded' moederbord niet zo snel is?

En hoe weet jij dat hij 1080p aan kan? Dat wil ik eigenlijk ook wel kunnen zeggen als ik specificaties lees. Weer jij waar ik dan op moet letten?

Citaat
En als het kapot is heb je weer een rede om nieuwe hardware te kopen  :P

Hahaha, maar dat alibi moet ik nu nog niet gebruiken, want het canibaliseert mijn huidige alibi om mooie meuk te kopen :-)

Re: Levensduur hardware
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/09, 17:31:58 »
In principe valt dat niet zomaar zeggen dat is gewoon een weet of een review lezen. En de processor blijft onder 50% processor gebruik. Op mijn Pentium 4 ligt het verbruik rond de 75-98% in Windows, zal vast beter zijn op Ubuntu  XD

Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline G.W.

  • Lid
Re: Levensduur hardware
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/24, 20:51:48 »
Altijd leuk,  oudere hardware dan toch beetje draaiende te kunnen krijgen, zelf beetje spijt van misschien nodeloze aanschaf dure  pc.   Oude ook geprobeerd met o.a. Ubuntu aan de gang te krijgen, die ondersteund net de oude videokaart helaas niet meer.  Ga toch misschien passende kaart kopen, zo 'm weer wat aan de gang krijgen.

DarkEra

  • Gast
Re: Levensduur hardware
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/24, 23:07:35 »
Je post hier in een topic dat al vijf jaar niet actief is geweest, een beetje overbodig imho.....
Het was beter geweest te reageren in een meer recenter topic over Linux op oudere hardware: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98074.0
« Laatst bewerkt op: 2017/03/24, 23:11:24 door Maik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Levensduur hardware
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/24, 23:42:36 »
Dus een slotje ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.