Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.  (gelezen 980 keer)

Offline force317

  • Lid
Ik wil Kubuntu 7.10 installeren op een PC met een schijf van ca 220GB waar reeds Windows XP Home op staat.

Opstarten via CD lukt natuurlijk wel, hij scant mijn systeem en start op. Mijn eerste probleem is dat mijn pc  achter een DI-524 router zitten met een vast ipadres en mac adres registratie (DHCP uitgeschakeld). In de kubuntu netwerkkaart gegevens zie ik wel het korrekte netwerkkaart macadres staan maar verder slaagt hij er niet in om een ip adres toe te kennen. Waar moet ik dit vast ip adres gaan vermelden ? Heb ik proberen manueel toe te voegen maar dit lukt maar niet (zelfde gegevens als onder XP werden ingebracht). Moet er nog ergens anders iets worden geaktiveerd of gedeaktiveerd in Kubuntu ?

Dit is dus mijn eerste probleem.

Nu mijn tweede vraag : als ik install klik kom ik op het installatiescherm terug waar de grootte van de Kubuntu partitie kan worden ingesteld. Zoals ik als zei is mijn HD zo'n 223 GB groot en ... halfvol ! Toch raad Kubuntu mij aan 175 GB van de schijf te gebruiken ... Vindt ik toch wel een beetje vreemd ... Als ik de ruimte die ik wil gebruiken manueel verlaag tot bvb. 50 GB, kan ik er dan zeker van zijn dat geen gegevens worden overschreven ?

Bedank voor de info !
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Fransdob

  • Gast
Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/05, 12:11:21 »
wellicht kun je met een partitiemanager eerst een aparte partitie aanmaken en dan gaan instaleren. Ubuntu zal de partitie als een aparte schijf zien.

Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/05, 13:20:04 »
Force 317, heb je deze documentatie al gevolgd?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline force317

  • Lid
Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/06, 11:17:43 »
Mijn partitioneringsprobleem is opgelost.

Maar het probleem met mijn router met vast ipadres ... dat is wat anders !!!

Heeft iemand ervaring met het instellen van een vast ip adres op deze router. Moet je misschien in Kubuntu DHCP gaan afzetten of zoiets ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/06, 11:20:11 »
Citaat van: Gijsbert
Force 317, heb je deze documentatie al gevolgd?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Met vriendelijke groet,

Gijs
Met de dokumentatie voor Ubuntu lukt het wel, mijn resterend probleem betreft dus het installen van een VAST ipadres dat mijn router accepteerd. Zoland dat niet is opgelost, wacht ik met installeren ...
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/06, 21:18:21 »
force317, onder Systeem>Beheer>Netwerk kan je een vast ip adres opgeven.
Je verbinding selecteren de vink bij zwervende modus uitzetten en dan kan je je ip adres instellen. Of had je dit al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Kubuntu 7.10 installeren op een PC waar reeds Windows XP op staat.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/06, 21:29:51 »
Router ff poosje uitdoen

windows geeft je mac niet vrij