Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: copy commando werkt niet geheel correct  (gelezen 825 keer)

copy commando werkt niet geheel correct
« Gepost op: 2019/05/04, 16:04:30 »
os = Xubuntu 18.04

Gisteren heb ik eerst in een VM een copy commando getest om de volledige inhoud van de Firefox .default-folder te kopieren naar een backup locatie en dat werkte perfect. Toen ik datzelfde commando vervolgens op m'n host systeem toepaste werkte het slechts gedeeltelijk.
Het gaat om het volgende commando :
cp -R /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default /home/user/DOCS/Firefox/BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER

De .default-folder wordt wel volledig gekopieerd, echter hij wordt niet IN de folder 'BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER' geplaatst, maar ERONDER. Ik heb dan dus twee BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER's onder elkaar staan, waarbij de onderste de inhoud heeft van de .default-folder.
In theorie zou de .default-folder met volledige inhoud toch IN de (eerste/normale) BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER moeten staan met behoud van de naam xxxxxxxx.default?
Ik ben helaas geen terminaltijger. Weet iemand wat hier fout gaat? Thx.
Een boek doet het altijd...

Offline koos4401

  • Lid
Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/04, 17:23:52 »
Heb je de opdracht cp -R /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default /home/user/DOCS/Firefox/BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDERvanuit je Home-folder gedaan of vanuit de ......./BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDERLijkt net of de cp-opdracht  in een andere folder begint dan jij denkt/verwacht.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

nahjo

  • Gast
Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/04, 18:09:56 »
Er hoeft maar een klein verschilletje te zijn tussen je VM en 'normale' werkomgeving.
Voorbeeld bij de een /Firefox/ en bij de ander /FireFox/ en je heb al een andere map

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/04, 21:58:27 »
Het gaat om het volgende commando :
cp -R /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default /home/user/DOCS/Firefox/BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER
Wat gebeurt er als je achter bovenstaande regel een / plaatst, dus:
cp -R /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default /home/user/DOCS/Firefox/BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER/

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/05, 18:17:58 »
@koos4401 : Ik heb de opdracht gewoon vanuit m'n home folder gedaan
@Paul : uitgeprobeerd maar maakt geen verschil :(

Een boek doet het altijd...

Offline koos4401

  • Lid
Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/05, 20:25:47 »
Mijn Home-map heet - zoals je mischien verwacht - :     ~/koos4401
Heet jouw home-map echt ~/user, of heet de map toch naar jou? ( ~/kfboerne of zo?) Dan zou er in een of andere automatische substitutie iets mis gaan.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/06, 14:32:55 »
Ivm privacy pas ik hetgeen ik hier op het forum plaats altijd aan. Vandaar dat je 'user' ziet staan ;)

Nog steeds heb ik geen idee wat hier fout gaat?? Zou het een bug kunnen zijn of zo?
Een boek doet het altijd...

Offline Bloom

  • Lid
Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/06, 18:07:14 »
Als je de hele folder wil kopiëren en niet alleen de inhoud, mag de eerste parameter van de cp -R niet eindigen op een / en de tweede parameter MOET eindigen op een /. Dan werkt het correct.

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/06, 23:22:15 »
Als je de hele folder wil kopiëren en niet alleen de inhoud, mag de eerste parameter van de cp -R niet eindigen op een /
Dat is toch niet het geval?

en de tweede parameter MOET eindigen op een /. Dan werkt het correct.
Met rsync heb ik ook grote verschillen gezien met bronmappen met en zonder slash, en doelmappen met en zonder. Dat luistert heel precies. Vandaar mijn suggestie een slash achter de opdracht te plaatsen, maar dat blijkt dus niets uit te maken.

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/07, 20:06:33 »
Vandaar mijn suggestie een slash achter de opdracht te plaatsen, maar dat blijkt dus niets uit te maken.

Inderdaad. Dat heb ik juist speciaal uitgetest.

Ik heb nogmaals het commando getest en wel met slashes achter beide parameters, zonder slashes, met 1 slash achter parameter 1 en zonder slash achter parameter 2 v.v.
De uitkomst is bij ALLE voornoemde cp commando's HETZELFDE zoals reeds vermeld in mijn eerste thread. Is dat niet vreemd, want dat is niet in lijn met hetgeen Bloom schrijft :
'Als je de hele folder wil kopiëren en niet alleen de inhoud, mag de eerste parameter van de cp -R niet eindigen op een / en de tweede parameter MOET eindigen op een /. Dan werkt het correct.'
In mijn geval maakt het blijkbaar niet uit waar en of ik slashes plaats. De uitkomst is immer dezelfde  :o.

Mijn computer begint blijkbaar een eigen wil te ontwikkelen =D
Een boek doet het altijd...

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/07, 21:20:41 »
Misschien tijd om rsync te gaan gebruiken? Dat werkt altijd als een trein (vooropgesteld dat de slashes op de juiste plek staan! ;))

Re: copy commando werkt niet geheel correct
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/10, 21:59:41 »
Nou, ik ben zelf maar wat gaan testen en ben achter de oorzaak gekomen.
Ik dacht laat ik de underscores in de mapnaam BACKUP_FF_DEFAULT_FOLDER eens verwijderen zodat de mapnaam BACKUPFFDEFAULTFOLDER wordt. En voila, het copy commando werkt naar behoren.

Was niemand hier bekend mee?
Een boek doet het altijd...