Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???  (gelezen 1608 keer)

Offline jos34

  • Lid
DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Gepost op: 2018/02/19, 13:09:31 »
DVD is dus 720x576 resolutie. Hierin wordt dus oftewel een breedbeeld 16:9 beeld in opgeslagen of een normaal 4:3 beeld. (Anamorp noemde ze dat geloof ik)
Maar dit zou dus wel betekenen dat een 16:9 DVD een minder scherp beeld geeft dan 4:3 omdat meer beeldinformatie moet worden opgeslagen in dezelfde resolutie?

PS. Waarom wordt hier in de bovenbalk eigenlijk standaard geschreeuwd? (TOPIC: DVD BREEDBEELD MINDER SCHERPTE DAN DVD MET NORMAAL BEELD???  (GELEZEN 1 KEER))
« Laatst bewerkt op: 2018/02/19, 13:12:41 door jos34 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/19, 16:42:04 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/DVD-video

Het standaard beeld van een DVD heeft een breedte van 720 punten.
als dit voor breedbeeld wordt ingezet wordt dit over de volle breedte uitgesmeerd.
als dit voor 4x3 wordt ingezet en je links en rechts zwarte balken hebt, staan die 720 punten dichter bij elkaar.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/19, 16:51:45 »
Dus ja, 16:9 is theoretisch wat minder scherp in horizontale richting - hetzelfde aantal pixels beslaat een grotere breedte. Praktisch neem je die verminderde horizontale scherpte niet echt waar, en al zeker niet op bewegende beelden. Op onze klassieke beeldbuis TV's (waren de norm toen DVD de toekomst was) zag je het al helemaal niet.

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/20, 13:20:24 »
Dus ja, 16:9 is theoretisch wat minder scherp in horizontale richting - hetzelfde aantal pixels beslaat een grotere breedte. Praktisch neem je die verminderde horizontale scherpte niet echt waar, en al zeker niet op bewegende beelden. Op onze klassieke beeldbuis TV's (waren de norm toen DVD de toekomst was) zag je het al helemaal niet.

Maar weer beter dan 4:3 letterbox want nog slechter is want dit moet in alle 4 de richtingen uitgesmeerd worden.

Ik vraag mij trouwens wel af wat een 4:3 TV hier eigenlijk mee doet, dat Anamorp beeld. Als je het verkeerd afstelt heb je dan smalle uit elkaar gerekte koppen toch?

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/20, 17:42:25 »
Citaat
Maar weer beter dan 4:3 letterbox want nog slechter is want dit moet in alle 4 de richtingen uitgesmeerd worden.
Neen. Je 4:3 wordt over beperktere breedte uitgesmeerd (maar je hebt zwarte randen aan de zijkant), je 16:9 wordt over de ganse breedte uitgesmeerd (voor de meelezers, dit gaat over DVD beelden van initieel dezelfde resolutie, maar bestemd voor 4:3 dan wel 16:9 weergave).

Als je display minder resolutie heeft dan de DVD, zoals de klassieke beeldbuis, dan kan je dat kwaliteitsverschil onmogelijk zien.

Citaat
Ik vraag mij trouwens wel af wat een 4:3 TV hier eigenlijk mee doet, dat Anamorp beeld. Als je het verkeerd afstelt heb je dan smalle uit elkaar gerekte koppen toch?
Je DVD speler genereert een 16:9 beeld of een letterboxed 4:3 beeld, alnaar je instelt op die DVD-speler instelt. Bij het afspelen met instelling  16:9 op een 4:3 scherm wordt wellicht dat 4:3 scherm helemaal gevuld, en krijg je dus een naar boven en naar onder uitgerokken beeld.

Er komen dus twee parameters bij kijken om een beeld correct weer te geven: 1) het videobestand bevat een "vlag" die aan de DVD speler aangeeft hoe hij het beeld moet schalen. 2) Met de instelling op je DVD speler geef je aan wat de verhouding van je TV-scherm is.

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/20, 21:42:54 »
Citaat
Maar weer beter dan 4:3 letterbox want nog slechter is want dit moet in alle 4 de richtingen uitgesmeerd worden.
Neen. Je 4:3 wordt over beperktere breedte uitgesmeerd (maar je hebt zwarte randen aan de zijkant), je 16:9 wordt over de ganse breedte uitgesmeerd (voor de meelezers, dit gaat over DVD beelden van initieel dezelfde resolutie, maar bestemd voor 4:3 dan wel 16:9 weergave).

Als je display minder resolutie heeft dan de DVD, zoals de klassieke beeldbuis, dan kan je dat kwaliteitsverschil onmogelijk zien.

Citaat
Ik vraag mij trouwens wel af wat een 4:3 TV hier eigenlijk mee doet, dat Anamorp beeld. Als je het verkeerd afstelt heb je dan smalle uit elkaar gerekte koppen toch?
Je DVD speler genereert een 16:9 beeld of een letterboxed 4:3 beeld, alnaar je instelt op die DVD-speler instelt. Bij het afspelen met instelling  16:9 op een 4:3 scherm wordt wellicht dat 4:3 scherm helemaal gevuld, en krijg je dus een naar boven en naar onder uitgerokken beeld.

Er komen dus twee parameters bij kijken om een beeld correct weer te geven: 1) het videobestand bevat een "vlag" die aan de DVD speler aangeeft hoe hij het beeld moet schalen. 2) Met de instelling op je DVD speler geef je aan wat de verhouding van je TV-scherm is.

Nee ik bedoelde:



Dat andere noem je eigenlijk pillarbox.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/21, 08:58:57 »
Ik had het over je opmerking waarbij je stelde dat het voor 4:3 slechter was dan voor 16:9. Nee dus. 4:3 anamorf gecodeerd beeld bevat informatie voor een smallere  beeldbreedte, terwijl 16:9 slechts evenveel informatie bevat voor een grotere beeldbreedte.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/21, 09:44:53 »
Bij balken toegevoegd onder en boven op een 4x3 scherm, is de breedte nog steeds 720, maar de hoogte 576 samengeperst dus een hogere verticale resolutie. Daar ziet het beeld er dus scherper uit (verticaal)

Er bestaat nog zoiets als PAL+ daarbij worden extra lijnen gegenereerd voor een hogere resolutie. Deze functie heeft door het prijsverhogende aspect echter bar weinig navolging gekregen. De meeste TV's kunnen daar niet mee overweg.

Een DVD via scart/RGB of SVHS aansluiting heeft op zich al een hogere resolutie dan een standaard analoge PAL uitzending.
HDMI geeft ook de hoogst mogelijke DVD èn BLU-RAY resolutie, waarbij de meeste spelers tegenwoordig ook converteren naar 720p ofwel volle frames ipv interlaced.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/21, 15:30:18 »
Volgens mij begrijpen jullie mij niet helemaal, ik doel dus op een 720x576 verhouding met een 4:3 flag met een 16:9 beeld met zwarte balken gecodeerd in het beeld zelf.
Deze moet bij een 16:9 TV dus in alle 4 de richtingen uitgerekt worden om een beeldvullend beeld te krijgen.

Zie bovenste afbeelding:

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/21, 18:49:36 »
Wel vind je nu zelf het beste beeld van de twee?

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD breedbeeld minder scherpte dan DVD met normaal beeld???
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/24, 15:41:08 »
2de, de kleuren zijn daar trouwens ook warmer.