Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu  (gelezen 1545 keer)

WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Gepost op: 2014/08/27, 15:56:11 »
Ben toe aan een nieuwe desktop PC. Mijn oude (9  jr ) Medion krijgt nu enkele hardwarematige probleempjes (slijtage denk ik) met de DVD drive, en soms gaat het opstarten niet helemaal goed omdat het bios niet goed opstart (kontakten?). Met daarna een heleboel foutmeldingen
Draait nu op Xubuntu 14.04.1, maar Firefox is af en toe best erg traag aan het worden. 
Enfin daarom hier mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met deze nieuwe Medion PC op Ubuntu:

http://www.medion.com/nl/shop/medion-akoya-pc-p5321-g-410019057.html?wt_mc=nl.intern.PC%20aanbiedingen-carousel..on-ma&wt_cc3=PC%20aanbiedingen-carousel&wt_cc1=1_4
« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 15:59:09 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/28, 11:11:39 »

Kan iemand misschien iets melden over enkele technische details (zie hiervoor de hierboven gegeven Medionsite).
Grafische kaart is een NVIDIA® GeForce® GTX 760-videokaart met 1,5 GB DDR5 videogeheugen
Of de 128GB SSD, ik heb er nog geen ervaring mee; werkt dat ook met Ubuntu?
Liefst naast Windows (waar ik al enkele jaren niet meer mee werk)
Enfin alle extra info is welkom.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/28, 11:27:45 »
Geen ervaring met deze bak, maar de specificaties zien er goed uit voor Linux (de videokaart van Nvidia). De kans op problemen in Linux, lijkt me klein.  :)

Omdat 't een voorgeïnstalleerde Windows 8 betreft, kun je deze maatregelen toepassen voor een soepele installatie van Linux naast Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/28, 13:23:13 »
Dank Pjotr en jouw site zou ik bij een nieuwe installatie echt niet kunnen of willen missen.
Mijn oude Medion  PC heeft vanaf 2008 uitsluitend op diverse Ubuntu edities gedraaid en nagenoeg zonder problemen.
Mede dankzij jouw prima hulpsite.
Pas de laatste twee jaar draai ik op de oude PC op Xubuntu. Voornamelijk omdat ik bij Xubuntu eenvoudige lay-out van schermen.
Op de nieuwe wil ik toch eerst weer eens gaan proberen met Ubuntu. Als dat (unity snelstarters etc ) toch weer niet bevalt ga ik weer terug naar Xubuntu.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/28, 15:10:52 »
Of je installeert op Ubuntu de Gnome-fallback. en Cairo dock.
Dan kan je kiezen voor het "ouderwetse" menu of het Cairo-dock
Of je installeert Mate, dan heb je bijna de "oude" Ubuntu terug ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/28, 16:48:52 »
Omdat ik binnen 1-3 werkdagen de PC binnen krijg is het inderdaad goed vooruit te kijken.
Dank voor jullie suggesties, Femke en Ron
De aanpak die Femke noemt kende ik wel, maar Mate die Ron noemt nog niet...
Vind wel een versie voor Ubuntu 14.10, maar is er ook een 14.04.1 LTS versie?

Misschien is dit de goede site om Mate te installeren voor 14.04 : http://www.omgubuntu.co.uk/2014/08/install-mate-desktop-ubuntu-14-04-lts
Als er betere sites zijn dan hoor ik dat graag.
Gelukkig komt er dus vanaf 14.10 een officiele Ubuntu release met Mate.
Dacht zelf nog aan de Voyager uitvoering, maar daar krijg je een hoop zaken bij die ik niet hoef.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/28, 18:40:47 »
In 14.04 is Mate achteraf te installeren, hij zit daar in de repo's ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/01, 22:33:27 »
Kort mijn eerste ervaringen met mijn nieuwe Medion PC (voor details zie link hierboven).
Ik had me eerst goed ingelezen ivm de voorgeinstalleerde Windows 8. Dankzij de site van Pjotr gineg het allemaal heel vlot en liep de dualboot als een zonnetje.
Tot ik grafische driver ging laten controleren. De installatie had gekozen voor de nouveau driver, maar die stond onderaan in het lijstje van drie. De Nvidia binary driver-version331.38 from nvidia-331 (recommended driver)...In mijn overmoed....nou ja het is een aanbevolen driver tenslotte die NVIDIA driver gekozen........!
Dat heb ik geweten.
Na een herstart kwam grub gewoon in beeld, en ik kon gewoon alles kiezen. Windows8 deed het gewoon, maar Ubuntu had compleet de geest gegegeven.
Er kwam wel de mogelijkheid om te repareren maar daarna al snel de melding dat de grafische toegang onmogelijk was. In dat schermpje reageerde ubuntu ook helemaal niet meer.
Uiteindelijk alle mogelijkheden die Pjotr aangeeft (als je geen beeld hebt) geprobeerd....helaas niets daarvan werkte er.
Toen op de oude pc in de vragen en antwoorden van deze Ubuntu-site gezocht en daar vond ik tenslotte iemand met gelijkaardige problemen. Via de terminal als root de betreffende NVIDIA drivers ge-deinstalleeerd en de nouveau driver geherinstalleerd, maar er kwamen volop meldingen dat een aantal bestanden niet beschikbaar waren (mogelijk geen internet toegang?) Uiteindelijk ben ik daar een halve dag mee bezig geweest. Tenslotte maar opnieuw Ubuntu erop gezet en nu draait het als een zonnetje (met de nouveau driver).
Dus voor deze Medion configuratie kunt u maar beter maar geen NVIDIA driver uitproberen...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/11, 23:09:18 »
Nog enkele aanvullingen op mijn vers geinstalleerde Kubuntu die ik momenteel heb lopen op mijn nieuwe Medion PC (en fijn dat je daar zoveel instelmogelijkheden ter beschikking hebt).

Het bleek dat de swap partitie na een herstart steeds niet werd aangekoppeld (in gparted te zien).
In fstab bleek een verkeerde UUID vermelding te staan. Na het commando: sudo blkid  heb ik de UUID van de swappartitie aldaar gecopieerd in de vermelding van de swap in fstab. Probleem was toen opgelost.

De tff-mscorefonts waren ook heel hardnekking. Steeds maar weer na elke opstart kreeg ik de melding dat ze niet werkten.
Dit commando loste dat uiteindelijkop: sudo apt-get install --reinstall ttf-mscorefonts-installer

Een nog onopgeloste kwestie is dat de pauzestand niet werkt. Als je dat probeert, lijkt de pc wel opnieuw op te starten, maar het scherm blijft zwart.
Ook na aanpassing van grub, zoals Pjotr ( op zijn verder uitstekende hulpsite aangeeft) blijft het scherm leeg.
Nou is dat feitelijk geen enkel probleem, want deze pc doet in minder dan een minuut een complete herstart.
Ik laat dat dus maar zo.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/11, 23:11:21 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/16, 08:03:39 »
In 14.04 is Mate achteraf te installeren, hij zit daar in de repo's ........

Mate is idd voor 98% de oude Gnome omgeving, maar helaas (op mijn hardware) draait het niet goed. Bv. klik ik met rechtermuisknop op een foto en vervolgens op E-mail dan gebeurt er eerst een hele tijd niets en vervolgens komt er een melding "In Ubuntu is helaas een interne fout opgetreden" en zo zijn er nog meer kleine foutjes. De Gnome Fallback doet het hier uitstekend.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/16, 17:02:05 »
Bedankt Ben.
Ben nu Kubuntu aan het uitproberen, omdat je daar heel veel zelf kunt instellen. Heb er Cairo Dock opgezet, en dat oogt meer dan fraai.
Echter na elke opstart komt Cairo dock er dubbel in te staan. Als ik er eentje weghaal komt er soms weer een nieuwe terug.
Googlen toonde dat meer mensen daar last van hebben. Die kunnen dat ¨ergens¨ aanpassen; mij is dat nog niet gelukt...En verder had ik wat last om HPLIP meteen te laten draaien. Steeds de melding dat ¨Python-devel¨ ontbrak. UIteindelijk bleek de oplossing heel simpel: python-dev installeren en nu werkt alles.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/17, 16:46:04 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: WIe heeft ervaring met deze MedionPC en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/28, 10:21:20 »
Als aanvulling op de hierboven beschreven problemen met de Nvidia driver (en de niet werkende pauzeknop...), verwijs ik hierbij naar een ander topic, waar een simpele herinstallatie van de Nvidia driver of blokkering van nieuwe kernelupdates als oplossingen worden beschreven.
zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88031.0
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood