Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Edubuntu downloaden  (gelezen 2129 keer)

Offline pmertens

  • Lid
[opgelost] Edubuntu downloaden
« Gepost op: 2009/05/01, 19:10:40 »
Hallo iedereen,

Ik ben volledig nieuw in Linux en weet er totaal niets van. Als leerkracht in het basisonderwijs wil ik graag Edubuntu uitproberen.
Kan iemand me vertellen waar ik de Nederlandse versie als ISO kan downloaden?

Ik heb het al geprobeerd via http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download, maar als ik daar Edubunta 9.04 addon CD aanvink, dan krijg ik een foutmelding bij het downloaden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 20:04:54 door pmertens »

Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/01, 19:16:45 »
Normaal gezien moet je het hier vinden: http://edubuntu.org/Download

Citaat
Starting with this release the Ubuntu Educational Addon CD has been moved from http://releases.ubuntu.com to http://cdimage.ubuntu.com, meaning that it will not be mirrored. Please download it using Bittorrent when possible as http://cdimage.ubuntu.com will be extremely loaded for the next few days. Note that previous releases will still be located at http://releases.ubuntu.com

Als je installeert kies je gewoon Nederlands als taal, en dan downloadt hij automatisch alle NL-taalpaketten (tenminste als er een internet aansluiting is)

Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/01, 19:21:45 »
Hallo pmertens, welkom :)

Ik zie al over welke foutmelding je het hebt. Als je op de door jou genoemde pagina Edubuntu probeert te downloaden, krijg je een 404-error. Dit betekent dat het bestand niet gevonden kan worden. Een fout op onze site dus. Probeer het eens vanaf de hoofdsite, Ubuntu.com dus.  of de directe link die in het eerste antwoord wordt voorgesteld.

Zoals hierboven vermeld, is Edubuntu tegenwoordig een add-on voor Ubuntu :)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 19:27:30 door Cumulus007 »

Offline pmertens

  • Lid
Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/01, 19:37:40 »
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben ondertussen zowel Ubuntu als de addon voor Edubuntu aan het downloaden. Ik probeer me zo snel mogelijk in te werken in deze Linux-wereld, al moet ik toegeven dat het niet altijd even gemakkelijk is...

BTW, hoe zit dat eigenlijk met de drivers? Bij mijn huidige laptop kreeg ik een CD-tje erbij met drivers voor beeldscherm, geluidskaart, internetsettings, ... maar ik zie dat die enkel compatibel zijn met Windows 200 en Windows XP.

Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/01, 19:41:17 »
de meeste drivers zitten al bij linux, maar voor bijvoorbeeld je draadloze netwerkkaart of videokaart is het nog wel eens nodig dat je deze drivers apart installeert,
hierover zal dan een melding komen en het is dan een kwestie van een paar klikken om deze drivers ook binnen te halen.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/01, 19:49:38 »
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben ondertussen zowel Ubuntu als de addon voor Edubuntu aan het downloaden. Ik probeer me zo snel mogelijk in te werken in deze Linux-wereld, al moet ik toegeven dat het niet altijd even gemakkelijk is...

BTW, hoe zit dat eigenlijk met de drivers? Bij mijn huidige laptop kreeg ik een CD-tje erbij met drivers voor beeldscherm, geluidskaart, internetsettings, ... maar ik zie dat die enkel compatibel zijn met Windows 200 en Windows XP.
Even kort uitgelegd:

heel veel apparaten hebben één en dezelfde chip. Bijvoorbeeld, er zijn tientallen verschillende draadloze kaarten, van merk ABC tot XYZ, in de vorm van een USB-stick of een PCI-kaartje, die in hun behuizing dezelfde chip hebben zitten. Hierdoor hoeft men maar één keer een driver te schrijven. Met deze driver is vervolgens een groot scala aan apparaten te besturen. Althans, zo wordt dit onder Linux, en een aantal andere besturingssystemen gedaan.

Onder Windows echter, moet voor elk afzonderlijk apparaat een driver geschreven worden. Onder Windows geldt het verhaal hierboven niet. Daarbij komt óók nog eens dat Windows heel weinig hardware zelf ondersteunt. Als je een merk-PC koopt, bijv. van HP of Compaq, zijn al die drivers al meegeïnstalleerd. Het _lijkt_ dan dus alsof Windows dat zelf allemaal heeft gedetecteerd, maar dat is vaak niet zo.

Heel veel hardware werkt onder Linux out-of-the-box (dat wil dus letterlijk zeggen: direct uit de verpakking). Bij sommige hardware moet een driver geïnstalleerd worden, maar dit is vaak om licentietechnische redenen. Ubuntu is namelijk een Linux-distributie die 100% opensource software wil meeleveren. De Linux-driver voor Nvidia-grafische kaarten is bijvoorbeeld niet opensource, en kan dus niet zomaar meegeleverd worden. Gelukkig is de driver installeren gebeurd emt één klik op de knop, met een ingebouwd driverprogramma. je hoeft dus niet zelf de driver te downloaden, dit is sterk afgeraden wegens problemen die dan kunnen optreden!

Maar om zeker van je zaak te zijn: kun je hier even merk en type laptop posten? Dan kunnen we even nagaan of ja hardware goed werkt met Ubuntu/Linux.

Je kunt altijd nog vanaf de Live-cd van Ubuntu je hardware uittesten :)

Offline pmertens

  • Lid
Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/01, 20:03:31 »
Ik heb een Toshiba Satellite Pro (A40 serie)
processor: Pentium 4 (Mobil intel) van 2.80 GHz

Offline pmertens

  • Lid
Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/02, 14:16:19 »
Heb alles gedownload en werkt perfect op mijn laptop.
Ga me nu bezig houden om te zien of inderdaad alles werkt (drivers, poorten) en om Ubuntu wat te verkennen.

Alvast bedankt voor de correcte linken, de razendsnelle en prachtige service en support en vooral voor het enthousiasme dat ik hier op dit forum ervaar. Een goede start...

Voor mij mag deze topic gesloten worden, ik vermoed dat ik dit niet zelf kan, hé...

Re: Edubuntu downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/02, 14:23:04 »
Mooi dat het is gelukt :)

Om het topic als opgelost te markeren, voeg je even [opgelost] toe aan de titel.