Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie  (gelezen 987 keer)

Offline daigu

  • Lid
Op mijn nieuwe workstation wil ik Ubuntu 12.04 LTS (Ubuntu -12.04.2-desktop-amd64.iso vanaf CD) installeren. Op mijn huidige systeem draai ik ook Ubuntu (11.10) dus ik heb al enige ervaring met dit OS en met de installatie, maar mijn nieuwe hardware wijkt op twee punten af waardoor ik twijfel over een aantal zaken. Ik heb op een aantal termen gezocht op dit forum en via Google, maar geen concrete antwoorden gevonden; eigenlijk zijn de vragen ontstaan na het Googlen  :P

Voor mijn huidige systeem zegt parted -l het volgende:

Model: ATA ST31500341AS (scsi)
Disk /dev/sda: 1500GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos

Number  Start   End     Size    Type      File system     Flags
 1      1049kB  1463GB  1463GB  primary   ext4            boot
 2      1463GB  1500GB  37.0GB  extended
 5      1463GB  1500GB  37.0GB  logical   linux-swap(v1)

Mijn nieuwe systeem heeft een Seagate Constellation ES.3 4TB HDD, een Samsung 840 Pro 256GB SSD, en 128GB geheugen.
Ik ga geen Windows (of wat dan ook) naast Ubuntu draaien, en ik wil de SSD eigenlijk enkel gebruiken voor (MySQL) databases.
Het systeem zal gebruikt worden als standalone MySQL workstation (MySQL, php, LibreOffice Calc, R, Evolution, Firefox).

Ik heb https://help.ubuntu.com/community/DiskSpace al gelezen, maar kom er niet helemaal uit.

  • Als Installation Type moet ik denk ik kiezen voor "Something else" (create or resize partitions yourself)?
  • De HDD is groter dan 2TB. Moet ik dus voor "gpt" gaan i.p.v. "msdos"?
  • Mits "gpt", dan heb ik waarschijnlijk met (U)EFI te maken en zal ik https://help.ubuntu.com/community/UEFI volgen.
  • Is het verstandig om de HDD te partitioneren anders dan op de standaard manier? Of beter gezegd, wat is een goede partitie strategie voor de HDD?
  • Ik neem aan dat ext4 als filesysteem een goede keuze is?
  • Is er misschien toch een reden om Ubuntu op de SSD te installeren? Eventueel zonder bepaalde folders zoals /home
  • Ubuntu heeft (als het goed is) TRIM support voor de SSD. Is dat iets wat tijdens de installatie kan/moet worden aangegeven?

Alvast bedankt  :)


Re: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/06, 21:31:10 »
Ik heb een SSD schijf van 60GB die ik opgedeeld heb in 3 partities van 20 GB -10% Zie https://sites.google.com/site/computertip/ssd . op een van de partities heb ik Ubuntu staan, een partitie aangewezen met / hier op staat het systeem. de home partitie / home en de swap staan op de HHD. Opeen andere HDD heb ik alleen Foto's staan. Ext4 gebruik ik altijd. Wat betreft de HDD van 2 TB kan ik je niet helpen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/06, 22:25:15 »
Ik heb een SSD schijf van 60GB die ik opgedeeld heb in 3 partities van 20 GB -10%
Jammer dat je je dure SSD schijf niet 100% gebruikt.

Het is volgens mij altijd (zowel bij Windows als bij ext2/3/4, zowel op een SSD als op een HDD) goed om 10%-20% ruimte vrij te houden op het filesysteem (voor optimale werking) maar je kan alles (100%) partitioneren. Ruimte voor over-provisioning is er al af, die ziet fdisk niet. Los van het partitieschema kan de SSD controler alle vrije ruimte gebruiken voor optimalisatie, mits TRIM wordt ondersteund.

Edit: Bij een hele nieuwe (ongebruikte of "secure erased") SSD kan nog niet (nog nooit) gepartitioneerde ruimte gebruikt worden voor over-provisioning.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/07, 15:37:48 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/06, 23:26:22 »
Misschien wat ongelukkig geschreven. Ik heb op de totale schijf 10% ruimte (6GB) gehouden voor over-provisioning gehouden. Ik had altijd begrepen dat dit nodig was, dus niet op die manier. Binnenkort eens aanpassen. Bedankt voor je opmerking. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline daigu

  • Lid
Re: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/07, 18:19:08 »
Om maar even op mezelf te reageren (ik zal uiteindelijk alle antwoorden in de originele post plaatsen)...

De HDD is groter dan 2TB. Moet ik dus voor "gpt" gaan i.p.v. "msdos"?

Volgens Wikipedia kun je voor een 512-byte sector HDD die groter is dan 2TB geen MBR (oftewel MSDOS) partitie tabel gebruiken. Er staat wel vermeld dat Seagate en Western Digital ook schijfjes hebben gebakken met 4KB sectors, maar de datasheet van mijn schijf geeft aan dat die 512-byte sectors heeft.

Conclusie: JA
Voor HDDs groter dan 2TB moet je de GUID Partition Table (GPT) gebruiken (maar voor schijfjes met 4KB sectors is MBR ook mogelijk).



Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie 12.04, gpt vs msdos, SSD en HDD, partitie strategie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/08, 16:13:12 »
Met gpt en schijf groter dan 2 TB, daar kun je met een oude pc niet van booten.
Je kunt hem wel als 2e schijf inbouwen en met gpt formateren.(dus linux of windows heb je dan al werken.)