Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar is mijn 2 de harde schijf?  (gelezen 621 keer)

Mia33

  • Gast
Waar is mijn 2 de harde schijf?
« Gepost op: 2009/09/05, 14:48:51 »
Hi,

Ik ben onlangs overgestapt op Ubuntu en alles prima, alleen mis ik mijn 'verkenner'.  Ik kom met de functie 'Locatie' al een heel eind, maar mijn 2 de harde schijf is niet zichtbaar (en daar zou ik graag de foto's op wegschrijven).
Voor de rest wordt het 'opslag' aspect me pas nu wat duidelijker:
- is het zo dat alles wat ik in Ubuntu's persoonlijke map opsla, ik niet kan raadplegen via Windows (en omg.)?
- is het ook zo dat alles wat ik via Ubuntu opsla, wordt opgeslagen in de Ubuntu's toegewezen schrijfruimte (oeps, ik werk met foto's dus dat zal ik moeten aanpassen, maar dat vind ik wel in dit forum).
- Kan ik via 'Locaties' alleen kijken binnen de Ubuntu schijfruimte (hoewel totale Hard disk capaciteit vermeld staat)
- moet/kan ik specifiek die 2 de harde schijf aan Ubuntu toewijzen als opslag of is dat niet nodig/nutteloos?

Groetjes, Mia

Offline track

  • Lid
Re: Waar is mijn 2 de harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 15:04:40 »
Hoi Mia,

welkom op het forum !

Als je met een schijf wilt werken moet die bij Uby eerst "gemount" worden.
(= in de software "aangesloten").
Dat doet hij bij alle Linux-schijven automatisch, maar dat werkt ook met andere
schijven.  Die vind je onder [locaties] in het tweede hokje allemaal terug.

Klik er op en je zult zien, hij mount hen.  En je kunt hen ook weer loskoppelen.
Dat is bij verwijderbare media verplicht voor je hen er uit haalt !
Anders kan het mis gaan, met name bij USBtjes !  Dus hier: altijd netjes ontkoppelen (rechtsklik).

Om een Uby- schijf vanuit Win.. te kunnen benaderen moet je een extra driver (voor ext3) hebben,
dat wordt dus iets ingewikkelder.  Dus zou je liever alles vanuit Uby "verdelen" ...

track

Mia33

  • Gast
Re: Waar is mijn 2 de harde schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 15:12:11 »
Hi Track,

Klein detail, het is een inwendige harde schijf.
Moet ik die ook 'gemount' worden? (ze was reeds aanwezig op't moment van de Ubuntu istallatie).

Mia

Offline track

  • Lid
Re: Waar is mijn 2 de harde schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 15:21:20 »
Om precies te zijn:  je mount niet de schijven, maar de partities.
En daar heb je meerdere op een schijf meestal.
Bij jou zal het de Win..- partitie zijn plus een Uby-werkpartitie plus een "swap".
(uby gebruikt er een eigen partitie voor, Win.. een bestand)
Uiteraard is de Uby- partitie bij het opstarten al gemount, voor de anderen: zie boven.

track