Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows OS market share??  (gelezen 2570 keer)

Offline jos34

  • Lid
Windows OS market share??
« Gepost op: 2018/11/15, 15:45:15 »
In ieder geval 1, mischien 2 loopt er te liegen:

http://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/desktop/worldwide

https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options=%7B%22filter%22%3A%7B%22%24and%22%3A%5B%7B%22deviceType%22%3A%7B%22%24in%22%3A%5B%22Desktop%2Flaptop%22%5D%7D%7D%5D%7D%2C%22dateLabel%22%3A%22Trend%22%2C%22attributes%22%3A%22share%22%2C%22group%22%3A%22platformVersion%22%2C%22sort%22%3A%7B%22share%22%3A-1%7D%2C%22id%22%3A%22platformsDesktopVersions%22%2C%22dateInterval%22%3A%22Monthly%22%2C%22dateStart%22%3A%222017-11%22%2C%22dateEnd%22%3A%222018-10%22%2C%22segments%22%3A%22-1000%22%7D

Welke klopt nu het best volgens de waarheid volgens jullie? Statcounter geloof ik sowiezo niet echt. De Windows 10 for free aanbieding is alang afgelopen, dus hoe kan het marktaandeel van dit OS nog steeds zo veel en snel stijgen? Netmarketshare lijkt me dan betrouwbaarder. Verder geloof ik niet dat zoveel mensen overstappen op een weinig toevoegend OS met weinig spectaculaire features.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 15:47:03 door jos34 »

Re: Windows OS market share??
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/15, 16:55:15 »
Omdat Win 10 standaard op nieuwe HW zit en dus geen bewuste aankoop is.

Edit:
HW= hardware
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 21:47:58 door VuurVosje »

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/15, 18:17:21 »
Wat is HW?? En dan nog wat verklaard het verschil? Volgen Netmarketshare is W7 overigens nog steeds net iets meer in gebruik.

Edit op 20-11-2018:
HW = Hardware
« Laatst bewerkt op: 2018/11/20, 19:31:54 door jos34 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows OS market share??
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/15, 19:53:37 »
Grappig om te zien dat het al lang niet meer ondersteunde Microsoft Windows XP (4,23%) op de desktop nog steeds veel populairder is dan Linux (1,41%) :o
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/15, 20:01:28 »
Volgens Netmarketshare. Kan ik hieruit tevens opmaken dat je hun info betrouwbaarder vind?

Offline sidonia

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/15, 20:18:40 »
Zoals al opgemerkt, Windows is standaard geinstalleerd als je een computer koopt, dus niet verwonderlijk dat Windows het meest gebruikte OS is.

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/15, 20:39:05 »
Hangt er wel vanaf waar je hem koopt, er zijn plekken waar je PCs zonder OS of met Ubuntu voorgeinstalleerd kan kopen.
Zo heb ik 2 OS loze en 1 met Ubuntu voorgeinstalleerd.
Maar meestal helaas niet. Verder duwt natuurlijk ook het bedrijfsleven je Windows door je strot. (als ze nou eens Edubuntu op de basisscholen gebruiken?)

Mama je moet Ubuntu gaan gebruiken, echt  veel beter dan Windows!  =D

Verder is de OEM versie goedkoper, dus als iemand achteraf toch Windows wil (van gedachte veranderd) moet ie extra Windows Tax betalen voor de Retial versie.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 20:42:35 door jos34 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows OS market share??
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/15, 20:58:55 »
als ze nou eens Edubuntu op de basisscholen gebruiken?
Het laatste release van Edubuntu is 14.04 LTS waarvoor de ondersteuning april 2019 afloopt.  :|
All told, the project appears dead.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Phil II

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/16, 02:22:55 »
Zoals al opgemerkt, Windows is standaard geinstalleerd als je een computer koopt, dus niet verwonderlijk dat Windows het meest gebruikte OS is.
een computer is een communicatiemiddel , een werkinstrument , speelgoed en we treden het IoT tijdperk in :o(
de grote massa ligt er nu eenmaal niet van wakker van hoe het kan en wat er in een computer  zit om dit tot stand te brengen

je koopt een computer , er staat sowieso Windows 10  op , gans de wereld gebruikt het , een goede virusscanner ? en een paar grote-kuis programma's erop , what's the problem ?

denken jullie nu echt dat de grote massa hun hersenen aan het pijnigen zijn met wat de mogelijke gevaren zijn van het gebruik van  dit besturingssysteem  ?

verbaast mij dan ook uitermate dat er al zovelen zijn die Linux als besturingssysteem in gebruik hebben
+/- 1,5 %  ?  dat zal zo blijven , tot zolang dat Ubuntu 18.04 LTS ... Linux Mint 19 in mindere mate  , geen besturingssysteem is dat hetzelfde kan / doet  als Windows en het standaard te verkrijgen is op het merk en type computer dat je wenst aan te kopen

ja maar Phil II , je vergeet het geniale Dual Boot en VM ! (vergeet iig Wine) ... geniaal zonder twijfel , maar voor wie ? 
voor deze +/- 1,5 % marginalen , wie anders ?

wie zijn nu deze zonderlinge +/- 1,5 % ?
Linux mag dan een levensverlengend elixir voor ouder wordende computers zijn ( niet pejoratief bedoeld ) ,
hier en daar duiken er meer en meer gebruikers op die bewust gekozen hebben voor dit besturingssysteem omwille van z'en veilige , betrouwbare en stabiele eigenschappen ... 1,5 % van de 1,5 % ?

hoeveel ga je'r vinden die zoals ik Windows 10 volledig verwijderd hebben op hun computers ten voordele van Linux en van miserie in de rubriek Algemeen zit te poosten omdat hij er verder niets over te vertellen heeft dan dat hij hier best mee tevreden is?

hoeveel Linux gebruikers gaan nog er nog overblijven na dat ik groenten aan het eten ben langs de kant van de wortels en dat deze verouderde computers op het containerpark zullen liggen ?

« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 04:41:03 door Phil II »

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/16, 10:38:37 »
als ze nou eens Edubuntu op de basisscholen gebruiken?
Het laatste release van Edubuntu is 14.04 LTS waarvoor de ondersteuning april 2019 afloopt.  :|
All told, the project appears dead.

Edubuntu is toch gewoon Ubuntu met wat extra educatie pakketten/software, aangeppast achtergrondje etc.?

In dat geval zou een Ubuntu 18.04 bv. ook naar Edubuntu om te bouwen moeten zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows OS market share??
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/16, 10:42:59 »
verbaast mij dan ook uitermate dat er al zovelen zijn die Linux als besturingssysteem in gebruik hebben
+/- 1,5 %  ?  dat zal zo blijven
Het grootste nadeel is, dat er geen de Linux is, er is alleen een Linux
Er is zoveel versnippering, dat een leek al snel het spoor bijster is.
Mijn advies aan nieuwe gebruikers is altijd:
1. Bedenk wat je er mee wilt doen,
2. Probeer zoveel mogelijk distributies uit, op een USB stick,
3. Gebruik geen kleine distributies, maar kies voor een distributie met goede ondersteuning (in Nederland),
4. Sluit je aan bij deze groep, nadat je een keuze hebt gemaakt.

Weet je niets, neem dan Xubuntu en ga vandaar uit de rest verkennen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/16, 10:46:36 »
Zoals al opgemerkt, Windows is standaard geinstalleerd als je een computer koopt, dus niet verwonderlijk dat Windows het meest gebruikte OS is.
een computer is een communicatiemiddel , een werkinstrument , speelgoed en we treden het IoT tijdperk in :o(
de grote massa ligt er nu eenmaal niet van wakker van hoe het kan en wat er in een computer  zit om dit tot stand te brengen

je koopt een computer , er staat sowieso Windows 10  op , gans de wereld gebruikt het , een goede virusscanner ? en een paar grote-kuis programma's erop , what's the problem ?

denken jullie nu echt dat de grote massa hun hersenen aan het pijnigen zijn met wat de mogelijke gevaren zijn van het gebruik van  dit besturingssysteem  ?

verbaast mij dan ook uitermate dat er al zovelen zijn die Linux als besturingssysteem in gebruik hebben
+/- 1,5 %  ?  dat zal zo blijven , tot zolang dat Ubuntu 18.04 LTS ... Linux Mint 19 in mindere mate  , geen besturingssysteem is dat hetzelfde kan / doet  als Windows en het standaard te verkrijgen is op het merk en type computer dat je wenst aan te kopen

ja maar Phil II , je vergeet het geniale Dual Boot en VM ! (vergeet iig Wine) ... geniaal zonder twijfel , maar voor wie ? 
voor deze +/- 1,5 % marginalen , wie anders ?

wie zijn nu deze zonderlinge +/- 1,5 % ?
Linux mag dan een levensverlengend elixir voor ouder wordende computers zijn ( niet pejoratief bedoeld ) ,
hier en daar duiken er meer en meer gebruikers op die bewust gekozen hebben voor dit besturingssysteem omwille van z'en veilige , betrouwbare en stabiele eigenschappen ... 1,5 % van de 1,5 % ?

hoeveel ga je'r vinden die zoals ik Windows 10 volledig verwijderd hebben op hun computers ten voordele van Linux en van miserie in de rubriek Algemeen zit te poosten omdat hij er verder niets over te vertellen heeft dan dat hij hier best mee tevreden is?

hoeveel Linux gebruikers gaan nog er nog overblijven na dat ik groenten aan het eten ben langs de kant van de wortels en dat deze verouderde computers op het containerpark zullen liggen ?

Volgens geruchten her en der, zou Microsoft's volgende besturingsysteem weleens een Linux kunnen zijn, benieuwd waar dat dan heen gaat. 1 ding kunnen we dan wel stellen, er zullen meer Linux programma's dan ooit zijn, tenminste voor Microsoft's distributie dan. Maar aangezien de onderliggende schil, hetzelfde is zouden die programma's zeer gemakkelijk naar bv. Ubuntu te poorten moeten zijn.

Overigens lees ik wel dat Windows 10 de laatste Windows versie ooit zal zijn, maar nergens dat het de laatste desktop OS van Microsoft zou zijn. Bizare mogelijkheid waar jullie waarschijnlijk nog niet aan gedacht hebben. Microsoft brengt een opvolger uit met een nieuwe naam, Doors bijvoorbeeld.  =D =D ;)
Al zullen velen het waarschijnlijk nog steeds Windows noemen, net zoals sommige mensen ook nog steeds Ziggo zeggen terwijl het in 2015 al is gefusseerd tot UPC. Terwijl Ziggo dus alang niet meer bestaat.
Of mensen die  nog steeds Nederland 1 zeggen ipv. NPO 1.

Nu we toch bezig zijn, waarom kiest Microsoft er eigenlijk niet voor een Linux OS uit te brengen? Google heeft dat ook gedaan met Android.

Maar Ontopic, welke klopt nu volgens jullie brter, Statcounter of Netmarketshare?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 14:18:09 door jos34 »

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/16, 16:17:48 »
Verder is de OEM versie goedkoper, dus als iemand achteraf toch Windows wil (van gedachte veranderd) moet ie extra Windows Tax betalen voor de Retial versie.

Nee. Als de pc eenmaal geactiveerd is kun je gewoon de iso voor jou windows versie downloaden en instaleren.
Wordt dan automatisch geactiveerd.
Moet je wel in eerste instantie windows naar huis laten bellen. Anders heb je inderdaad pech.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/16, 17:24:09 »
Een Windows laptop waar Windows 10 op was geinstalleerd en geactiveerd, verwijders. (Partities verwijderd)
Daarna een ISO gedownload van Microsoft en geinstalleerd op de laptop.
Windows was direct geactiveerd. Voordeel van deze methode vind ik, dat alle meuk die je normaal mee geinstalleerd krijgt, verdwenen is.
Ook als je Ubuntu installeerd op deze laptop, en later besluit om er toch weer Windows op te zetten, is dat geen enkel probleem,
Na installatie van Windows is deze direct weer geactiveerd.

nahjo

  • Gast
Re: Windows OS market share??
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/16, 17:39:53 »
Citaat
Volgens geruchten her en der, zou Microsoft's volgende besturingsysteem weleens een Linux kunnen zijn,
Even glazen bollen  :)
Onder Windows gaat alleen nog door MS gecertificeerde software draaien en de rest mag onder WSL hun dingen doen. Dit alles om het ecosysteem rondom Windows in leven te houden (bijvoorbeeld antivirussen boeren) en Windows zelf 'veilig' te houden  ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/16, 19:48:45 »
Verder is de OEM versie goedkoper, dus als iemand achteraf toch Windows wil (van gedachte veranderd) moet ie extra Windows Tax betalen voor de Retial versie.

Nee. Als de pc eenmaal geactiveerd is kun je gewoon de iso voor jou windows versie downloaden en instaleren.
Wordt dan automatisch geactiveerd.
Moet je wel in eerste instantie windows naar huis laten bellen. Anders heb je inderdaad pech.

Je koopt een PC zonder OS, dan heb je later toch echt een retial versie nodig, als je daar alsnog een echt legitieme Windows op wilt. De OEM versie mag namelijk alleen worden  verkocht in combinatie met een nieuwe PC.

Offline rico70

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/16, 20:02:27 »
Je kan gewoon een OEM / System builder versie kopen gebruiken, is volkomen legaal. Support moet je dan uiteraard wel zelf doen

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/16, 20:58:30 »
Hoezo legaal? In de gebruikersvoorwaarden staat duidelijk dat de software alleen mag worden verkocht (dus ook gekocht) in combinatie met een nieuwe PC.

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/18, 14:46:46 »
Welke klopt nu het best volgens de waarheid volgens jullie? Statcounter geloof ik sowiezo niet echt.
Zelf vertrouw ik statcounter wel. Alleen doe ik dat met deze hyperlink  http://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/#monthly-201801-201810 of deze voor Nederland http://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/netherlands#monthly-201801-201810 Dan is het Linux marktaandeel zelfs nog kleiner. En ook een groter OS X marktaandeel. Ik zie daarom OS X meer als een concurrent voor Linux dan Windows.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/20, 19:28:04 »
Het ging over het marktaandeel van Windows versies onderling, miet de totale Windows marktaandeel tegenover Linux, MekOS etc.

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/01, 10:41:19 »
Huh? Volgens Netmarketshare is het marktaandeel van zowel W10 als W7 afgelopen maand gedaald (bij W10 m.i. voledig terecht gezien het ge*** met de Oktober update), alleen ten gunste van wat eigenlijk? Linux? :) Windows XP? :) DOS? :) Commodore 64?

De gegeven in de grafiek komen overigens niet overeen met de tabel.

Tabel zegt:

Windows 7   41.41%
Windows 10   35.85%

Grafiek:

W7: 38,89
W10: 38,14


Overigens in de tabel de marktaandeel van W7 afgelopen maanden steeds hoger dan in de grafiek.
En die van W10 steeds lager dan die in de grafiek.

MacOSX 10.13 en W8.1 is trouwens ook gedaald.



Statcounter is nog niet bijgewerkt met gegevens November, volgens die is W10 nu heel snel aan het stijgen. (klinkt mij een beetje vreemd voor een OS waar de 1 jaar gratis aanbieding alang van verlopen is), en W7 heel snel aan het dalen.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 10:48:10 door jos34 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows OS market share??
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/01, 11:02:55 »
Statcounter is nog niet bijgewerkt met gegevens November, volgens die is W10 nu heel snel aan het stijgen. (klinkt mij een beetje vreemd voor een OS waar de 1 jaar gratis aanbieding alang van verlopen is), en W7 heel snel aan het dalen.
Migrerende bedrijven? Die zitten vaak nog op W7, terwijl het levenseinde van W7 in zicht komt....
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 11:40:17 door Pjotr »

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/01, 14:20:04 »
Levenseinde? Je bedoelt ondersteuning. Je kunt na Jan 2020 gewoon 7 blijven gebruiken, net als XP, DOS of Windows 95. (Al wil Microsoft ons doen willen geloven dat dat niet zo is) Of dat verstandig is, is een ander verhaal, maar die keuze licht uiteraard bij de gebruiker of het bedrijf. Als de betreffende PC niet voor internet toepassingen gebruikt wordt of is verbonden lijkt me dat sowiezo niet heel erg.

Statcounter is nog niet bijgewerkt met gegevens November, volgens die is W10 nu heel snel aan het stijgen. (klinkt mij een beetje vreemd voor een OS waar de 1 jaar gratis aanbieding alang van verlopen is), en W7 heel snel aan het dalen.
Migrerende bedrijven? Die zitten vaak nog op W7, terwijl het levenseinde van W7 in zicht komt....

Maar volgens Netmarketshare is W10 dan weer gedaalt, of telt die Server versies van Windows niet mee? En Statcounter wel?
Maar ook it is geen bewijs, volgens mij mag de consumenten versies van Windows ook gewoon in bedrijven gebruikt worden, en de bedrijft versie (behalve Enterprise mischien?) ook thuis.

PS. Voor 7 kan trouwens ook nog betaalde support gekocht worden door bedrijven tot Jan 2023.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 14:27:26 door jos34 »

Offline jos34

  • Lid
Re: Windows OS market share??
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/02, 11:23:01 »
Het begint steeds raarder te worden, volgens Statcounter is het W10 marktaandeel in Dec. juist gedaalt en die van W7 gestegen.
Kan ik opzich wel begrijpen gezien het amateuristisch geprutst met de November LTS (Late to ship) update.
Ik vraag mij af of mensen een OS nog een kans willen geven die eerst al je persoonlijke bestanden heeft gewist.

Volgens Netmarketshare is W10 nu gestegen en W7 voorbij gegaan. 7 Gedaalt en nu onder W10.

Het is trouwens wel heel toevallig dat dit voorbij gaan precies 1 jaar later is dan op Statcounter. Louter toeval of doorgestoken kaart?


Een andere vraag in welk(e) land(en) meet Netmarketshare eigenlijk? Want bij statcounter zijn de marktaandelen ook per land in te zien. Maar bij Netmarketshare niet.

Grappig om te zien dat het al lang niet meer ondersteunde Microsoft Windows XP (4,23%) op de desktop nog steeds veel populairder is dan Linux (1,41%) :o

Gelukkig is Linux dan weer wel populaider dan Windows Vista.

En tja, Wat een boer niet kent dat vreet hij niet is ook wel het spreekwoord. En dat is ook te zien aan het Windows XP Marktaandeel. Het  zal al enorm helpen als men in het onderwijs Linux gaat gebruiken, en dan te beginnen bij de basis school (of nog beter kleuter school)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 12:14:54 door jos34 »