Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] cron foutmeldingen  (gelezen 609 keer)

[opgelost] cron foutmeldingen
« Gepost op: 2012/03/03, 11:57:18 »
In mijn crontab (bewerkt met crontab -e) staan de volgende opdrachten:
0 22 * * * /home/erik/scripts/backup_notify.sh
0 23 * * * /home/erik/scripts/rsync_script_kde.sh

In syslog kom ik de de volgende foutmeldingen tegen:

Mar  2 22:00:01 erik-desktop CRON[2723]: (erik) CMD (/home/erik/scripts/backup_notify.sh)
Mar  2 22:00:01 erik-desktop CRON[2722]: (CRON) error (grandchild #2723 failed with exit status 1)
Mar  2 22:00:01 erik-desktop CRON[2722]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)

Vooral de tweede regel snap ik niet aangezien de scripts 'exit status' 0 lijken terug te geven als ik ze handmatig uitvoer in de terminal. Locatie van de scripts klopt ook.

Het tweede script gaat ook de mist in:
Mar  2 23:00:01 erik-desktop CRON[3422]: (erik) CMD (/home/erik/scripts/rsync_script_kde.sh)
Mar  2 23:00:02 erik-desktop CRON[3421]: (CRON) error (grandchild #3422 failed with exit status 1)
Mar  2 23:00:02 erik-desktop CRON[3421]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)

Zou het komen omdat ik in die scripts gebruik maak van kdialog? het bestand backup_notify.sh is niet veel meer dan een kdialog-regel.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/04, 23:12:37 door erik1984 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: cron foutmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/03, 18:29:35 »
Waarom zou je een grafisch commando vanuit cron uit willen voeren?
Hoe handel je af wat er gebeurt als je niet aan het werk bent? Blijft het script dan hangen totdat je een keuze maakt?
Als het niet interactief is, gaat het schermpje dan wel vanzelf weg? Of zit je als je een dag weg bent ineens met 100 meldingen over een cronjob op je scherm?

Is bovenstaande allemaal geen probleem:
Probeer eens kdialog --display :0 zodat kdialog weet naar welke Xserver hij verbinding moet maken.

Re: cron foutmeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/04, 23:12:18 »
Het backupscript hoeft maar 1 keer per dag worden uitgevoerd, dus ook alleen dan een grafisch berichtje. backup_notify geeft even een berichtje dat de backup zal plaatsvinden en dat de externe HD ingeplugd moet worden (die heb ik standaard niet aangekoppeld dus daar wil ik graag aan herinnerd worden). Het backupscript zelf geeft weer een berichtje als de backup klaar is.

env DISPLAY=:0voor de opdrachtregel plaatsen bleek de oplossing, dus bedankt :)