Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!  (gelezen 78020 keer)

Offline joop13

  • Lid
Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Gepost op: 2009/11/05, 17:51:51 »
Mijn school heeft besloten, hoewel besloten ;), om Magister 5.0 te gaan gebruiken. Deze werkt met Silverlight 2.0. Ik wil er ook thuis mee kunnen werken en dus heb ik Moonlight in Firefox als extentie geplaatst. Ik werk met 8.04.3 en Firefox 3.0.15. Op mijn desktop heb ik wel de Silverlight plugin bij de plugins staan. Op mijn notebook heb ik wel Moonlight 1.99.7 maar geen plugin.

1. Hoe kan ik de plugin installeren op mijn notebook.
2. Op de desktop zijn inmiddels de codecs ook geinstalleerd, maar dat levert alleen op die pagina het bijgevoegde plaatje op. De wolkjes op dat plaatje draaien steeds rond, oftewel we wachten op iets, maar op wat?

Kan iemand mij helpen om moonlight aan de gang te krijgen?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/05, 19:42:23 »
Ik kijk zelf ook mijn cijfers op Magister 4.3.31. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, wist ook niet dat daar een plugin voor nodig was. 5.0 zal dan wel anders zijn dan 4.x kan ik de les nu live streamen? XD. Ik weet niet hoe Moonlight werkt, maar zal me er wel op moeten voorbereiden. ;)

Offline joop13

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/05, 19:51:31 »
Ik kijk zelf ook mijn cijfers op Magister 4.3.31. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, wist ook niet dat daar een plugin voor nodig was. 5.0 zal dan wel anders zijn dan 4.x kan ik de les nu live streamen? XD. Ik weet niet hoe Moonlight werkt, maar zal me er wel op moeten voorbereiden. ;)
Ik hoorde vorig jaar al dat Magister op Silverlight gaat werken bij versie 5. Ik heb geprobeerd daar een gesprek over te voeren met de leeuwarders. Maar zij hebben dezelfde houding als velen: Je past je maar aan aan wat wij willen.
Nu las ik dat Moonlight voldoende kwaliteit zou hebben om ook deze versie te kunnen gebruiken. Ik mag het van school testen maar het werkt niet verder dan het plaatje wat ik heb laten zien....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

matioso

  • Gast
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 12:20:00 »
Yep, same here!
Vorige week overgegaan op magister 5. Ik kan thuis niet meer inloggen. En dan de doelstellingen van de overheid over open source.....

Niet gehinderd door enige vorm van kennis die mensen bij Magister, dat is wel duidelijk!

Als iemand de oplossing vindt, hoor ik dat graag!

matioso

  • Gast
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/07, 12:32:04 »
Heh 5 minuten later:

http://go-mono.com/moonlight-beta/

Na installeren en testen de melding:

"Er is een ernstige fout opgetreden in magister". Zien ze toch zelf in dat overstappen op Silverlight een fout is  =D

Offline joop13

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/07, 17:03:42 »
Gezien de houding van de ontwikkelaars van Magister is er geen kans dat ze terugkeren op hun foute weg met Silverlight. 'Gewone' mensen kunnen 'gewoon' hun programma gebruiken met Silverlight XD XD XD >:(
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/07, 17:11:26 »
Gelukkig hebben wij (nog) Magister WEB Portal.
Alhoewel dat ook niet echt goed werkt in niet-IE.

Offline joop13

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/07, 17:15:24 »
Gelukkig hebben wij (nog) Magister WEB Portal.
Alhoewel dat ook niet echt goed werkt in niet-IE.
Wij hebben ook nóg het Web Portal maar de school wil wél bij de tijd blijven dus Magister 5.0 installeren. En daarom ook mijn vraag wie er een oplossing heeft voor dit probleem als je Moonlight wilt gebruiken.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

matioso

  • Gast
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/07, 20:24:31 »
Gezien de houding van de ontwikkelaars van Magister is er geen kans dat ze terugkeren op hun foute weg met Silverlight. 'Gewone' mensen kunnen 'gewoon' hun programma gebruiken met Silverlight XD XD XD >:(

Geweldig dit soort mensen! Totaal incapabel als programmeur zou ik zeggen.

Hopen dat de ontwikkeling van moonlight snel gaat.

Overigens heb ik vandaag een edit gedaan in het artikel over magister op wikipedia. Daarin stond namelijk dat dankzij de overstap op silverlight magister echt cross platform werd (blablabla). Dat is onzin, het wordt namelijk alleen maar slechter.
Het leek wel een reclame praatje. Ik vraag me af wie dat zou hebben geschreven  >:(

Overigens werkt op mijn school de oude versie ook nog (parallel aan de nieuwe) dus we zien hoe lang dat werkt.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/09, 15:26:57 »
WEL POTVERDUERIE.
Onze school heeft nu Magister 5 waardoor ik er NIET in kan!
Iemand een oplossing voor die error?

edit: ik krijg het draaiende dingsel, en dan een alert waarin staat: "Er is een ernstige fout opgetreden in Magister. Magister wordt daarom opnieuw ingeladen." *refresh* en dan weer dezelfde error, *refresh*, error, etc..

edit2: nieuwste versie van Moonlight binnengehaald, en nu zegt 'ie dat er niet eens Silverlight gevonden kan worden. *ZUCHT*
« Laatst bewerkt op: 2009/11/09, 15:34:45 door Luuk58 »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/09, 16:29:29 »
WEL POTVERDUERIE.
Onze school heeft nu Magister 5 waardoor ik er NIET in kan!
Iemand een oplossing voor die error?

edit: ik krijg het draaiende dingsel, en dan een alert waarin staat: "Er is een ernstige fout opgetreden in Magister. Magister wordt daarom opnieuw ingeladen." *refresh* en dan weer dezelfde error, *refresh*, error, etc..

edit2: nieuwste versie van Moonlight binnengehaald, en nu zegt 'ie dat er niet eens Silverlight gevonden kan worden. *ZUCHT*
Dat ga ik ook tegemoet... Aan schelden hebben we niets, is er een oplossing om met een gratis besturingssysteem hiermee te werken?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/10, 10:28:03 »
Onlangs is de school van mijn zoon ook overgegaan naar Magister 5 dus Silverlight.

Hier de reden dat Magister onder Moonlight niet werkt: het zou wel kunnen, maar de maker van Magister, SchoolMaster, ondersteunt dat niet!

Citaat
Het werken met magister is op dit moment enkel mogelijk met Windows. Op andere operating systems wordt het niet meer ondersteund omdat hiervoor wel een alternatieve Silverlight-plugin beschikbaar is maar deze plugin niet wordt ondersteund door Schoolmaster. Met Moonlight zou Magister ook te gebruiken zijn als Schoolmaster dit had gewild
http://wapedia.mobi/nl/Magister_%28SchoolMaster%29

Daarmee is de werking onder Linux (en blijkbaar ook Mac) gegarandeerd onmogelijk gemaakt, je mag voor jezelf invullen wat de reden is, maar in dat kader is het volgende interview van SchoolMaster en een evangelist van MS (zo noemt hij zichzelf), zeer interessant:

Citaat
De visie van Microsoft op Magister 5

Allereerst, wat houdt uw functie ‘user experience evangelist’ in?
‘Het valt onder de afdeling Development en Platform Evangelism. In mijn functie creëer ik enthousiasme voor de platforms en tools van Microsoft , zoals Windows Presentation Foundation, de Expression producten en Silverlight. Het gaat mij met name om de user experience van de producten, dus hoe mensen de software ervaren en hoe ze er mee werken. Ik heb contact met verschillende bedrijven, zoals mediabedrijven (onder andere de publieke omroepen), ontwikkelbedrijven (zoals SchoolMaster) en designers. Ik breng onze producten bij hen onder de aandacht. Daarnaast zoek ik ervaringen uit de markt. Ik bezoek bedrijven die de producten al toepassen en die kunnen vertellen over de mogelijkheden en over de praktijk.’

http://www.schoolmaster.nl/Nieuws/Nieuws/tabid/337/mid/937/newsid937/32/De-visie-van-Microsoft-op-Magister-5/language/nl-NL/Default.aspx

In het interview, uiteraard geen woord over dat ander platformen uitgesloten worden (door SchoolMaster/Magister).
Als het zo moet, laat dat enthousiasme maar zitten....

« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 10:53:52 door markba »

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/10, 10:33:05 »
Maar dit staat er ook op die website: http://www.schoolmaster.nl/Nieuws/Nieuws/tabid/337/mid/937/newsid937/32/De-visie-van-Microsoft-op-Magister-5/language/nl-NL/Default.aspx

"Met Silverlight kunnen zij een applicatie zowel op een Mac, Linux als op Windows gebruiken zonder technische rompslomp. Zij moeten gewoon zorgeloos hun werk kunnen doen, dus Silverlight installeren en zich focussen op het gebruik van de applicatitie."
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/10, 10:36:07 »
Maar dit staat er ook op die website: http://www.schoolmaster.nl/Nieuws/Nieuws/tabid/337/mid/937/newsid937/32/De-visie-van-Microsoft-op-Magister-5/language/nl-NL/Default.aspx

"Met Silverlight kunnen zij een applicatie zowel op een Mac, Linux als op Windows gebruiken zonder technische rompslomp. Zij moeten gewoon zorgeloos hun werk kunnen doen, dus Silverlight installeren en zich focussen op het gebruik van de applicatitie."

De quote gaat over de algemene toepassing van Silverlight en dat daarbij Moonlight een mogelijke oplossing is en dus over niet de specifieke toepassing van Magister. En met nadruk op 'kunnen'.

Door het zo te stellen, wordt de suggestie gewekt dat het geen probleem is, maar dat is het dús wel. Spelen met woorden heet zo iets.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 10:46:53 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/10, 11:30:57 »
Ik denk dat het een gelopen race is, klagen dat Magister op Silverlight werkt (en niet eens met Moonlight dus niet op Linux):

Citaat
SchoolMaster is Microsoft Silverlightpartner. We zijn onderdeel van een selecte club van wereldwijde bedrijven, die met Microsoft meedenkt over de ontwikkelingen op Silverlightgebied. Hierdoor weten wij al in een vroeg stadium met welke ontwikkelingen en technieken Microsoft bezig is en kunnen wij er rekening mee houden in de ontwikkeling van onze eigen producten.

http://www.schoolmaster.nl/Producten/SilverlightMagister50/tabid/445/language/nl-NL/Default.aspx

Met zulke banden en belangen, denk ik dat daarmee elke discussie over cross-platform toepassingen (= ondersteuning andere platforms dan Windows) niet aandacht krijgt die het zou moeten hebben. Cross-platform werken is immers niet het stokpaardje van MS (netjes uitgedrukt).

De beslissing om Magister om te zetten naar Silverlight is al een tijdje geleden genomen, maar nu pas wordt het effect duidelijk. In zo'n situatie kun je niet verwachten dat, gezien de gedane ontwikkelinspanning, ineens een andere richting gekozen gaat worden.

Waar nog enige 'lucht' in kan zitten, is het uitlokken van een uitspraak wanneer Moonlight dan wél ondersteund gaat worden, dat zou het probleem mogelijk kunnen verzachten. Ik zeg mogelijk omdat Moonlight (ook naar eigen bevinding) niet stabiel of in het geheel niet werkt. Bovendien loopt Moonlight sowieso één versie achter. Voor Magister zou dat geen probleem moeten zijn, want die is blijkens de documentatie gebaseerd op Silverlight 2 (waar Moonlight nu ook op zit).

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/10, 11:51:00 »
Klagen bij de maker van Magister (schoolmaster) heeft geen zin. De kans dat een school overstap op een ander pakket lijkt mij dan groter. Het beste werkt om een soort petitie per school op te zetten (met handtekeningen van leerlingen) om zo Magister te boycotten en vragen voor een fantsoenlijke oplossing. Eventueel meedenken en werk vooraf doen en een aantal alternatieve programma paketten samenstellen, die veel dezelfde mogelijkheden hebben. Denk hierbij ook aan de ondersteuning van het programma (dit is voor scholen heel belangrijk)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/10, 12:07:34 »
Misselijk zoiets, en dat nog wel in het onderwijs, dat van onze belastingcenten wordt betaald...

Ik zou bij de school dreigen met juridische stappen. Mensen worden nu immers op onnodige kosten gejaagd: ze moeten Windowslicenties gaan kopen. Je kunt de school voor de keus stellen: óf ze geven iedereen een gratis Windowslicentie erbij, óf ze passen hun pakket aan.

Als de scholen maar voldoende klachten ontvangen, dan klinkt dat vanzelf wel door bij de maker van Magister. De scholen zijn immers hun klant. En wat de klant wil, zullen zij proberen te leveren.

Pakka

  • Gast
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/01, 09:33:07 »
Ik kijk ook een tijd zeer argwanend tegen de tokkies van Magister. Nu gaat "onze" school binnenkort ook over op versie 5. Wat is de reden dat je Silverlight nodig hebt om een paar cijfers en gemiddelde te laten berekenen?

Weet iemand waar nu Magister 4 en binnenkort Magister 5 de informatie wordt opgeslagen? Ik heb de school sowieso nooit toestemming gegeven om allerlei persoonlijke data via het internet te kunnen ontsluiten maar zeker met versie 5 vraag ik me af op welke server dit staat en hoe het met de beveiliging staat.


Offline gagie

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/19, 15:01:43 »
Behalve dat het dus niet onder Linux draait is het ook onder Windows niet vooruit te branden.
Niet alle vooruitgang is een verbetering.

Maar... zo gecompliceerd is het niet om een relationele database in elkaar te draaien toch?
Of om eens rond te kijken wat de markt nog meer biedt.
Dat is dé manier om van die arrogante lui af te komen, gewoon overstappen op een ander programma of zelf iets in elkaar draaien.


Offline nanderv

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/17, 15:33:10 »
Het is nog erger.. Het werkt alleen met XP SP2, Vista en 7.. En met intel-based macs.. Dit is wat ik noem crimineel.. Je sluit oude PC's uit (ouder dan 5 jaar), je sluit niet-intel based macs uit en je sluit alle portable devices uit, en je sluit linux uit. Dus dat betekent: geen cijfers kijken vanuit je Iphone, of vanuit een andere smartphone, geen cijfers kijken vanuit je PDA, waarom? Omdat die verdomde noobs niet weten hoe je cross-plathform moet scripten. Het is een web-applicatie.. Snappen ze dan niet dat de hele lol daarvan is dat hij vanuit bijna iedere PC bereikbaar is. met de vorige versie deden ze het ook al niet goed, daar deed hij het alleen in internet explorer (en daar moest je zelfs al 20 seconden wachten op een pagina). Ik hoorde iemand zeggen dat hij eindelijk door had waar usb koffie-apparaten voor zijn.
Als je een web-app maakt, moet je voor vier basisdingen zorgen: 1. Veiligheid, 2. Snelheid, 3. User-interface, 4. compatibiliteit. Magister faalt in ze allemaal. Dat je Internet explorer 1 en 2 niet wilt accepteren, OK.. Maar IE5+ en firefox 1.5+ en iedere chrome zou op z'n minst terecht zijn. En als iemand dan een bug-report naar je stuurt, ga dan niet hem af zitten kraken omdat hij geen internet explorer gebruikt (geef me ongelijk), maar geef dan je fout toe en fix hem. En dat je dan niet test op konqueror en opera.. Shit happens.. als het werkt op al die andere browsers zullen die twee browsers niet de meest rare fouten gaan maken. Ze hadden gewoon een PHP based systeem moeten maken, met html en een mysql database. Werkt veel beter, is veiliger (geen microsoft software), is open, is van overal vandaan bereikbaar.

Misschien moet er maar iemand beginnen aan OpenWebPortal (die bestaat nog niet)? Een open source alternatief voor magister..
« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 15:36:57 door nanderv »

Offline joop13

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/17, 16:37:05 »
Maar ja, Schoolmaster is partner van Microsoft dus ze worden betaald om deze kunsten uit te halen......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/17, 18:30:17 »
Zijn er alternatieven? Dat zou voor mijn school wel handig zijn.

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/17, 19:04:05 »
Magister is mooie software maar qua crossover is Schooltool beter
De Schooltool interface mag nog wel verbeterd worden, maar het begin is er,
« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 19:07:25 door Dooitze de Jong »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/16, 17:55:31 »
Ook hier lopen wij tegen het magister probleem aan. De SGL in Lelystad heeft helaas een verkeerde keuze gemaakt. Ik heb de school erover aangeschreven. Afhankelijk van het antwoord denk ik dat een melding wel op zijn plaats kan zijn.
 
https://noiv.nl/help/meldpunt/

    *  Meldingen over onnodig gebruik gesloten standaarden

Bij het meldpunt kunt u melding maken van instellingen in de publieke sector die het gebruik van gesloten standaarden voor burgers, bedrijven en mede overheden noodzakelijk maken cq. voorschrijven, terwijl er open alternatieven bestaan.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/16, 21:47:14 »
NOiV leverde een hele snelle reactie, ik heb hem maar verwerkt in een mail aan mijn volksvertegenwoordigers:

Citaat

Bij de school van mijn dochter de SGL in Lelystad is het programma
magister 5 in gebruik genomen. Dit is een closed programma dat alleen
onder silverlight2 van microsoft draait op windows XP SP2, Vista en 7 en
met intel-based macs. Wij werken thuis met ubuntu linux en kunnen er
werkelijk alles mee magister5 is voor ons echter niet te draaien. De
opensource versie van silverlight moonlight biedt hier geen uitkomst. Ik
heb de school erover aangeschreven en wacht op antwoord. Ik ben echter
boos over het feit dat een school de kinderen op kosten jaagt door de
aanschaf van closed source software op deze manier af te dwingen. Het probleem is bij veel meer mensen bekend zie deze draad op ubuntu.nl

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/magister-5-0-werkt-alleen-met-silverlight!!/15/

Ik heb dit gemeld bij het NOIV welke mij het volgende antwoord gaven:

citaat:
Het gesloten karakter van Magister is bij ons bekend.
Onderwijsinstellingen hebben een hoge mate van autonomie bij het bepalen
van hun IT-beleid en derhalve hebben wij geen formele bevoegdheden om op
te treden. Wel kunnen wij vragen stellen, zonder dat dit de
onderwijsinstelling tot iets verplicht, ook omdat dit buiten de
bevoegdheden van het ministerie van Economische Zaken, onze
opdrachtgever, valt. Wel kunnen wij dit aankaarten bij het ministerie
van OC&W, zonder dat dit wederom tot iets verplicht is.

Deze reactie ging vergezeld van een telefonische toelichting erg vriendelijk gesprek maar geen actie. "De minister zal zich verschuilen achter de zelfstandigheid van de onderwijsinstellingen".

Toch wil ik deze misstand onder de aandacht van mijn favoriete club volksvertegenwoordigers brengen in de hoop dat zij een minister tot actie kunnen bewegen. Mijn kinderen moeten niet gedwongen worden met de software van een specifieke (dure) leverancier te werken.

Vriendelijke groet,
Frank

link naar de site van magister waarin nog eens fijn wordt uitgelegd dat zij ms-siverlight partner zijn....  http://www.schoolmaster.nl/Producten/SilverlightMagister50/tabid/445/language/nl-NL/Default.aspx
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10