Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Energiebeheer in laptop  (gelezen 1175 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Energiebeheer in laptop
« Gepost op: 2021/06/22, 09:02:56 »
Afgelopen weekend had een nieuwe installatie gedaan op mijn Clevo laptop van Xubuntu 20.04.2 LTS. De installatie ging goed alleen ik moest nog aan de instellingen beginnen. Daarna zoveel mogelijk de instellijst volgen van Pjotr voor de Mint 20.1 Xfce want dat is nagenoeg hetzelfde. Maar komt het probleem, het energie beheer. Ik heb nu een vinkje staan bij Veiligheid : vergrendel het systeem wanneer het in slaap gaat. Bij scherm alles op Nooit. Bij schermbeveiliging heb ik alles op uit staan.
Nu is het zo als ik normaal opgestart heb en ik klap de deksel dicht dan zie ik het scherm uitgaan maar de pc blijft volgens mij in bedrijf. Dat hoort volgens mij ook zo want ik heb deze zo ingesteld dat bij sluiten het scherm uit moet gaan.
Als andere instellingen ga doen dan bv. schermvergrendeling dan komt wifi niet in of scherm bevries zodat ik geen enkele handeling meer kan die of ik moet de knoppen bedienen Ctrl-Alt-Backspace.
Wie heeft de juiste instelling voor Energiebeheer en Schermbeveiliging want ik vrees voor hardware problemen. :'(
Wie kan mij helpen????
henk@henk-N7x0WU:~$ inxi -Fxz
System:    Kernel: 5.4.0-74-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0 Desktop: Xfce 4.14.2
           Distro: Ubuntu 20.04.2 LTS (Focal Fossa)
Machine:   Type: Laptop System: Notebook product: N7x0WU v: N/A serial: <filter>
           Mobo: Notebook model: N7x0WU serial: <filter> UEFI: American Megatrends v: 7.12 date: 09/06/2018
Battery:   ID-1: BAT0 charge: 37.5 Wh condition: 41.0/43.8 Wh (94%) model: Notebook BAT status: Charging
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core i5-8250U bits: 64 type: MT MCP arch: Kaby Lake rev: A L2 cache: 6144 KiB
           flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 28800
           Speed: 800 MHz min/max: 400/3400 MHz Core speeds (MHz): 1: 800 2: 800 3: 800 4: 800 5: 801 6: 800 7: 800 8: 800
Graphics:  Device-1: Intel UHD Graphics 620 vendor: CLEVO/KAPOK driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0
           Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
           OpenGL: renderer: Mesa Intel UHD Graphics 620 (KBL GT2) v: 4.6 Mesa 20.2.6 direct render: Yes
Audio:     Device-1: Intel Sunrise Point-LP HD Audio vendor: CLEVO/KAPOK driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1f.3
           Sound Server: ALSA v: k5.4.0-74-generic
Network:   Device-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet vendor: CLEVO/KAPOK driver: r8169 v: kernel
           port: e000 bus ID: 01:00.1
           IF: enp1s0f1 state: down mac: <filter>
           Device-2: Intel Wi-Fi 6 AX200 driver: iwlwifi v: kernel port: e000 bus ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0 state: up mac: <filter>
Drives:    Local Storage: total: 232.89 GiB used: 25.76 GiB (11.1%)
           ID-1: /dev/nvme0n1 vendor: Samsung model: SSD 970 EVO Plus 250GB size: 232.89 GiB
Partition: ID-1: / size: 227.74 GiB used: 25.75 GiB (11.3%) fs: ext4 dev: /dev/nvme0n1p2
Sensors:   System Temperatures: cpu: 51.0 C mobo: N/A
           Fan Speeds (RPM): N/A
Info:      Processes: 254 Uptime: 2h 26m Memory: 15.52 GiB used: 1.96 GiB (12.6%) Init: systemd runlevel: 5 Compilers:
           gcc: N/A Shell: bash v: 5.0.17 inxi: 3.0.38
henk@henk-N7x0WU:~$
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/22, 12:45:32 »
Citaat
Ik heb nu een vinkje staan bij Veiligheid : vergrendel het systeem wanneer het in slaap gaat.
En als je dat vinkje nu eens weghaalt (staat bij mij uit)?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/22, 13:06:08 »
Citaat
Ik heb nu een vinkje staan bij Veiligheid : vergrendel het systeem wanneer het in slaap gaat.
En als je dat vinkje nu eens weghaalt (staat bij mij uit)?
@ajjp, bedankt voor de snelle reactie. Het vinkje staat nu ook uit maar hoe moet de rest staan want ik heb van alles al geprobeerd. Ik wilde eerst al Mint 20.1 Xfce ernaast plaatsen of er soms iets hardwarematig aan de hand is. Vanavond kom ik hierop terug want ik moet dringend weg.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/22, 16:47:07 »
In XFCE heb ik het zo staan.
(Schermbeveiliging heb ik bij de opstarttoepassingen uitgevinkt.)

(Excuus voor de slechte kwaliteit van de afbeeldingen.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/22, 16:48:28 »
En bij de opstarttoepassingen...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/22, 18:06:25 »
Sorry Ronaldus, die jij mij gestuurd heb is van Mint 20.1 Xfce. Die van Xubuntu 20.04.2 LTS ziet er anders uit.
Zoals je wel weet heb je een aparte scherbeveiliging.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/22, 19:02:20 »
En de schermbeveiliging van Xubuntu.

Alles wat automatisch vergrendelt of inwerking treedt, heb ik op uit staan. Ook in Xubuntu bij de opstarttoepassingen de schermbeveiliging uitgezet.

Al die schermen blinken niet uit in duidelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/22, 19:04:26 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline ajjp

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/22, 19:11:18 »
@HWE,
Er lijkt me niets mis met jouw instellingen. Wel kan het mogelijk helpen als je bij Instellingen > Persoonlijk > Schermbeveiliging > Scherm vergrendelen, 'Vergrendelingsscherm inschakelen' op uit zet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/22, 20:33:30 »
@HWE,
Er lijkt me niets mis met jouw instellingen. Wel kan het mogelijk helpen als je bij Instellingen > Persoonlijk > Schermbeveiliging > Scherm vergrendelen, 'Vergrendelingsscherm inschakelen' op uit zet.
@ajjp en Ronaldus, dat kan wel zijn maar het is niet zoals het was namelijk: bij opstart inlogscherm (nu ook)> vervolgens: deksel laptop dicht en weer open >inlogscherm en kon weer verder waar ik gebleven was> vervolgens langer inactief dan ingestelde tijd>beeld zwart, wakker maken dan eerst inloggen.
Nu kan ik het niet meer zo krijgen, misschien een verkeerde instelling of hardware matig wat stuk, grafische kaart, wifi kaart of dekselcontacten. Who knows :'(

Als ik er niet achter kom dan maar een tweede installatie ernaast om instelfout te elimineren. Ik heb namelijk nog garantie. Laptop is van 24/09/2019 en er zit 3 jaar garantie op.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/23, 09:49:48 »
Lijkt mij stug dat het apparaat defect is.

Je kan het altijd nog met iets anders dan XFCE proberen, bijv Mint Cinnamon. Daar vind ik de instellingen al duidelijker, wat proberen ook makkelijker maakt. (Ubuntu zelf weet ik zo niet meer direct.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/24, 11:49:27 »
@Ronaldus, Cinnamon geprobeerd maar met andere instellingen dan van jou lukt het wel. Klapdeksel en grafische kaart moet goed zijn. Werkt zoals ik wil maar ben gewent aan XFCE dus moet ik gaan kijken wat ik ga doe Xubuntu of Mint Xfce.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2021/06/24, 12:26:17 »
De screensaver kan je apart instellen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2021/06/24, 12:31:07 »
De screensaver kan je apart instellen.......
@Ron, die ik nodig want als ik de laptop deksel sluit dan ging de vergrendeling niet in. Ik had alles geprobeerd met schermbeveiliging en zonder. Ik kreeg het maar niet goed
« Laatst bewerkt op: 2021/06/24, 12:33:36 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2021/06/24, 12:39:19 »
Menu > Instellingen > Schermbeveiliging
en
Menu > Instellingen > Energiebeheerder

Maar het starten na een slaapsessie kan (zal) altijd problemen geven, bij mij wel, op alle hardware.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2021/06/24, 13:03:22 »
Je kunt het eens proberen met dezelfde instellingen die ik gebruik in Xubuntu.
Dat is bij:
Energiebeheerder > Algemeen > Knoppen: Vragen-Pauzestand-Pauzestand-Pauzestand
Energiebeheerder > Algemeen > Laptopdeksel: Pauzestand
Energiebeheerder > Systeem > Energiebesparing voor systeem: Pauzestand
Energiebeheerder > Systeem > Veiligheid: geen vinkje bij 'Vergrendel ... ...'
Schermbeveiliging: Schermbeveiliging inschakelen op uit
Schermbeveiliging > Scherm vergrendelen: Vergrendelingsscherm inschakelen op uit

Inderdaad, ik ben allergisch voor Slaapstanden en Vergrendelingen.
Mocht dit ook niet goed werken, dan gedraagt jouw hardware zich waarschijnlijk anders dan de meeste andere.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2021/06/24, 16:49:12 »
Menu > Instellingen > Schermbeveiliging
en
Menu > Instellingen > Energiebeheerder

Maar het starten na een slaapsessie kan (zal) altijd problemen geven, bij mij wel, op alle hardware.
@Ron, dat gaf hij bij mij eerst niet maar later wel. Hadden ze nog maar de oude energiebeheer van de Xubuntu 18.04 LTS die heeft bij mij altijd goed gewerkt. Trouwens de 20.04 ook maar dan een jaar.
Je kunt het eens proberen met dezelfde instellingen die ik gebruik in Xubuntu.
Dat is bij:
Energiebeheerder > Algemeen > Knoppen: Vragen-Pauzestand-Pauzestand-Pauzestand
Energiebeheerder > Algemeen > Laptopdeksel: Pauzestand
Energiebeheerder > Systeem > Energiebesparing voor systeem: Pauzestand
Energiebeheerder > Systeem > Veiligheid: geen vinkje bij 'Vergrendel ... ...'
Schermbeveiliging: Schermbeveiliging inschakelen op uit
Schermbeveiliging > Scherm vergrendelen: Vergrendelingsscherm inschakelen op uit

Inderdaad, ik ben allergisch voor Slaapstanden en Vergrendelingen.
Mocht dit ook niet goed werken, dan gedraagt jouw hardware zich waarschijnlijk anders dan de meeste andere.
@ajjp, werkt ook niet bij mij. Ga nog maar eens een nieuwe installatie doen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Energiebeheer in laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2021/06/26, 22:23:32 »
Bij Xubuntu krijg ik het niet naar mijn zinnen aan de praat maar bij Mint 20.1Xfce lukt dit wel.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)