Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS  (gelezen 1116 keer)

Offline molly w

  • Lid
ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Gepost op: 2020/10/19, 17:03:46 »
Hallo,

Ik werk met Ubuntu 19.10. Ik krijg al diverse keren melding dat me aangeraden wordt deze op te waarderen naar versie 20.04.1 LTS - Ubuntu 19.10 krijgt geen updates meer.
Nu ben ik wat huiverig. Gaat dat goed??? Blijven mijn geïnstalleerde programma's werken? Of is het een schone installatie, waarbij ik veel weer moet installeren? Wie heeft ervaring en wil die delen?
Mijn data staan op een NAS, dus die zijn veilig.

Offline X-E3

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/19, 17:38:44 »
Schone installatie is veruit het beste.
Upgraden kan goed gaan, maar vaak ook goed fout.

Succes Ben

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/20, 07:20:57 »
Een nieuwe  installatie uitvoeren van 20.04.1 LTS is het beste. Voor dagelijks gebruik zijn de LTS releases aan te raden welke 5 jaar ondersteund worden met updates voor de gewone gebruiker.
De tussenversies worden maar 9 maanden ondersteund namelijk.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/20, 09:03:38 »
Een bijkomende reden om vers te installeren: upgrades worden enkel ondersteund zolang de vorige versie nog is ondersteund. 19.10 is niet meer ondersteund. Alleen daarom is je enige optie nu een verse installatie.

Huiverig moet je niet zijn als je goede reservekopieën hebt van je persoonlijke data. Als dat het geval is, kan er niets meer fataal misgaan.

Een verse installatie is niet zó veel werk. De installatie duurt minder dan een uur. Nog een uurtje bij, en je systeem is grotendeels geconfigureerd zoals het vorige. Als je later opeens nog eens een programmaatje mist (wat je blijkbaar niet veel gebruikt), dan is dat er zo bij geïnstalleerd. En al de rest wat je in de praktijk nooit gebruikte, is lekker verwijderd van je systeem.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/20, 11:58:20 »
Schone installatie is veruit het beste.
Upgraden kan goed gaan, maar vaak ook goed fout.

Succes Ben
Misschien off-topic, misschien dan een mogelijkheid om daar een apart topic van te maken?

Het grappige is dat dit kennelijk een Ubuntu aangelegenheid is. Op dit moment ben ik voor iemand (Debian gebruiker) van Stretch (Debian 9) via Buster (de huidige Debian 10) naar Bullseye (de toekomstige Debian 11) te dist-upgraden. Gaat prima zonder fouten .
Bij Ubuntu schijnt dat dus lang niet altijd goed te gaan. Ik ben wel eens benieuwd (puur nieuwsgierigheid) waarom dit bij Debian dan wel goed gaat?
Stopt Canonical er dan zoveel in dat dit bij volgende versies conflicten veroorzaakt?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/20, 14:10:44 »
ook bij Debian gaat het upgraden niet altijd goed. Dit heeft dan (bij mij althans) te maken met hardware die dermate oud is dat deze niet goed meer ondersteund wordt.
Dat het bij debian meestal wel goed gaat heeft, denk ik, te maken met de de ontwikkelingssyclus.
Debian Unstable: continue ontwikkeling van packages dus een soort rolling release
Debian Testing: loopt iets achter op Debian Unstable. Packages komen van Unstable in Testing als er eigenlijk geen echte problemen meer zijn te verwachten.   
Debian Stable: dit is de eindversie, momenteel is dat Debian 10, codenaam Buster. Op een gegeven moment wordt Debian Testing vastgezet en is dit de nieuwe Stable versie. De stable versie krijgt over het algemeen geen grote veranderingen meer.

Unstable betekent niet dat het os unstable is maar dat er nog veel veranderingen en aanpassingen mogelijk zijn. Er zijn mensen die Debian Unstable als Daily Driver gebruiken. Zelf gebruik ik Debian Testing. 
 

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/20, 14:25:10 »
Misschien off-topic, misschien dan een mogelijkheid om daar een apart topic van te maken?

Het grappige is dat dit kennelijk een Ubuntu aangelegenheid is. Op dit moment ben ik voor iemand (Debian gebruiker) van Stretch (Debian 9) via Buster (de huidige Debian 10) naar Bullseye (de toekomstige Debian 11) te dist-upgraden. Gaat prima zonder fouten .
Bij Ubuntu schijnt dat dus lang niet altijd goed te gaan. Ik ben wel eens benieuwd (puur nieuwsgierigheid) waarom dit bij Debian dan wel goed gaat?
Stopt Canonical er dan zoveel in dat dit bij volgende versies conflicten veroorzaakt?
Niet "misschien offtopic" het is offtopic. En dat wist je vanaf het moment dat je het ging posten.  ;)   Had dan per direct een eigen topic geopend, dat scheelt de moderatoren weer opruim, splits en verplaatswerk.. Nu kaap je gewoon iemand z'n topic. Just my 2 cents.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

nahjo

  • Gast
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/20, 17:51:56 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 12:04:44 door nahjo »

Offline molly w

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/21, 16:39:31 »
Helder. Ik ben een van de onervaren gebruikers  =D, dus ik neem de adviezen ter harte.
Nu heb ik hier nog een schijf met Linux 19 iso liggen. Echter, mijn (nieuwe) laptop heeft geen dvd/cd-speler. Hoe lossen we dat op?
Dat speelt ook wanneer ik Ubuntu 20 zou installeren. Ik lees wel eens over installeren vanaf een usb-stick, ik heb er een van 8GB, maar die moet dan toch wel een opstart-stick zijn.  Dan moet ik
  • kijken of de laptop boot vanaf usb ondersteunt
  • weten hoe ik een opstart usb-stick maak
  • en kan ik dan het gedownloade iso-bestand er dan gewoon naar toe kopiëren?
« Laatst bewerkt op: 2020/10/21, 16:42:41 door molly w »

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/21, 19:04:10 »
Helder. Ik ben een van de onervaren gebruikers  =D, dus ik neem de adviezen ter harte.
Nu heb ik hier nog een schijf met Linux 19 iso liggen. Echter, mijn (nieuwe) laptop heeft geen dvd/cd-speler. Hoe lossen we dat op?
Dat speelt ook wanneer ik Ubuntu 20 zou installeren. Ik lees wel eens over installeren vanaf een usb-stick, ik heb er een van 8GB, maar die moet dan toch wel een opstart-stick zijn.  Dan moet ik
  • kijken of de laptop boot vanaf usb ondersteunt
  • weten hoe ik een opstart usb-stick maak
  • en kan ik dan het gedownloade iso-bestand er dan gewoon naar toe kopiëren?

In principe kun je heel makkelijk de iso van de DVD/CD naar een USB stick overzetten. Ik gebruik hiervoor het commando

sudo dd if=NAAM.ISO of=/dev/sdb bs=1M
Uitleg:
if= invoer
NAAM.ISO is de volledige naam van de gedownloade iso van Ubuntu
of=  uitvoer
/dev/sdb is de locatie. Je moet wel uitzoeken wat voor jouw USB stick van toepassing is
bs=1M  is de uitvoersnelheid

Let wel, dit is voor onervaren gebruikers zoals jij wat ingewikkelde en riskante kost. Maar wel de makkelijkste en snelste manier om een iso bestand op een USB stick te krijgen. Bovendien --leer-- je op die manier het snelste de Linux manier van werken onder de knie te krijgen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/21, 19:11:30 »
Een bijkomende reden om vers te installeren: upgrades worden enkel ondersteund zolang de vorige versie nog is ondersteund. 19.10 is niet meer ondersteund. Alleen daarom is je enige optie nu een verse installatie.
Beste Vanadium, zojuist even gezocht, maar het is volgens deze link wel mogelijk: https://linuxconfig.org/how-to-upgrade-ubuntu-to-20-04-lts-focal-fossa
Wat mij in dit artikel trof is dat je wel eerst je bestaande 19.10 met een apt upgrade en apt dist-upgrade volledig bij moet werken.
Iets zegt mij dat dit nogal eens wordt nagelaten en daardoor de versie upgrade niet goed werkt.

Volgens deze link https://www.omgubuntu.co.uk/2020/04/how-to-upgrade-to-ubuntu-20-04 moet het ook kunnen.

Verder schrijf je dat 19.10 niet meer wordt ondersteund. Maar tussen releases als 19.10 worden toch 18 maanden ondersteund? Dan valt de 19.10 daar ruimschoots binnen. Of vergis ik mij nu?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/21, 19:55:36 »
Verder schrijf je dat 19.10 niet meer wordt ondersteund. Maar tussen releases als 19.10 worden toch 18 maanden ondersteund? Dan valt de 19.10 daar ruimschoots binnen. Of vergis ik mij nu?
Het is al 7 jaar bekend dat de tussenversies van Ubuntu enkel nog maar 9 maanden ondersteund worden met updates.
https://www.omgubuntu.co.uk/2013/03/ubuntu-to-halve-support-window-for-regular-releases

 ;) :D
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntie versie 19.10 upgraden naar 20.04.1LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/22, 18:18:05 »
Beste Vanadium, zojuist even gezocht, maar het is volgens deze link wel mogelijk: https://linuxconfig.org/how-to-upgrade-ubuntu-to-20-04-lts-focal-fossa[/
Kunnen, mogelijk wel nog, maar als het niet werkt, heb je geen verhaal meer: dit is niet meer ondersteund omdat 19.10 EOL is. Inderdaad, interim releases worden nog maar heel kort ondersteund. Als je op die wagon springt, moet je elke zes maanden mee met de volgende.