Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw bij Ubuntu.  (gelezen 1066 keer)

Offline natuwes

  • Lid
Nieuw bij Ubuntu.
« Gepost op: 2007/03/08, 11:04:30 »
Hallo, sinds vorige week heb ik Ubuntu 5 geïnstalleerd naast Windows XP-P. Ik heb nog enkele CD's-ROM met versie 5 liggen, dus die heb ik maar genomen. Een bijwerking naar een recentere versie volgt t.z.t. wel: eerst moet ik tijd vrijmaken om alles wat geïnstalleerd is te bekijken en uit te proberen. Ik heb al in de forums gekeken maar heb het antwoord op mijn vraag m.b.t. het kunnen internetten nog niet gevonden.

Het lukt mij (nog) niet om te internetten via Ubuntu. De experiabox en bijbehorende gigaset kan ik niet installeren omdat ik alleen .exe bestanden van KPN heb gekregen voor installatie. Het internet is LAN en draadloos voor een stand alone desk top pc. Nu ben ik van plan om weer gedraad ADSL te gaan internetten, maar dat zal niet voor de herfst worden. En verder wil ik de randapparatuur zonder problemen herkenbaar maken in Ubuntu en ook kunnen gebruiken. Denk daarbij aan webcam, blue tooth dongle, kabel naar mijn GSM toestel (alle via USB 1.1 en 2.0 aangesloten) en de headset en boxen van de computer.

Is er een eenvoudige oplossing te bedenken hiervoor? Ga er maar vanuit dat ik geen verstand van programmatuur heb en dat in principe ook zo wil houden.

Het kan zijn dat een reactie van mijn kant enige tijd op zich laat wachten. Uiteindelijk wil ik definitief af van Microsoftware en alles volledig via Linux laten lopen.

Alvast bedankt.
natuwes

Offline Soul-Sing

  • Lid
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/08, 11:07:42 »
installeer liever de 606 of 610 versie, de 504 versie is al behoorlijk oud.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/08, 11:09:45 »
Erger nog, de 5.04 krijgt geen updates meer. Ik raad 5.04 daarom sterk af; het is onveilig.

Als je een ISO van het internet plukt van een actuele Ubuntuversie (6.06 of 6.10), brand hem dan op lage snelheid (8 x of zo). Zo verklein je de kans op bestandscorruptie.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/08, 11:16:35 »
Citaat van: leoquant
installeer liever de 606 of 610 versie, de 504 versie is al behoorlijk oud.
de 704 versie komt er al aan! feisty....half april

Offline sival

  • Lid
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/08, 11:16:52 »
Hoe je een nieuwere versie kan verkrijgen en evt. branden en installeren:

link

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/08, 11:19:44 »
Klopt, de updates voor versie 5.10 Breezy Badger lopen binnenkort af. Elke release krijgt voor 18 maanden updates en dan wordt er verwacht dat je upgrade naar de volgende versie.
Op dit moment zijn er 3 versies die je kan downloaden:
1. 6.06 Dapper Drake LTS Deze versie zal 3 jaar steun en updates krijgen en is de stabielste.
2. 6.10 Edgy Eft. Deze versie is experimenteler en was in 't begin onstabiel maar de problemen zijn opgelost.

Edgy heeft ook wat nieuwere progjes aan boord.

Downloaden kan hier:
Dapper: http://cdimage.ubuntu.com/releases/6.06.1/release.1/
Edgy:   http://cdimage.ubuntu.com/releases/6.10/release/

Er komt ook een nieuwere versie aan 7.04 Feisty Fawn. Deze komt uit in April maar de alfa versies kun je al downloaden om te testen. De meeste die 'm testen zijn er zeer over te spreken. Maar het blijft een pre-release dus niet installeren als hoofdgebruiks OS, enkel goed om mee te spelen en te testen.
http://cdimage.ubuntu.com/releases/feisty/herd-5/

De cijfers die Ubuntu gebruikt slaan op de maand en 't jaar. 7.04 is dus April 2007.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/08, 12:44:50 »
Plus "versie 5" is moeilijker, langzamer, beperkter, lelijker!

In de versies erna is gestreefd het eenvoudiger, sneller, uitgebreider en mooier te maken.

Offline natuwes

  • Lid
Nieuw bij Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/13, 10:09:03 »
Op aanraden van de beantwoorders van mijn vragen versie 6.10 besteld: ik verwacht die volgende week te ontvangen. Die vervangt dan de versie 5.10 die ik op mijn desktop pc geïnstalleerd heb. De nieuwe versie zal ik dan op mijn schootcomputer installeren naast het andere besturingssysteem. Mocht ik dan nog steeds vragen hebben over het al dan niet werken van de randapparatuur, dan meld ik me weer. Hopelijk functioneert i.i.g. het ingebouwde LAN modem zonder problemen, zodat ik kan internetten. Tot zover bedankt.