Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TV toestel als 2de monitor  (gelezen 636 keer)

TV toestel als 2de monitor
« Gepost op: 2012/03/18, 13:25:51 »
Al sinds de release gebruik ik op m'n werk pc Lucid en daar ben ik zeer tevreden over. Voor die werk pc hou ik het altijd op een LTS versie. Tussenversies test ik op een ndere machine. Zo ook met Unity. Blijkbaar zijn hier veel tegenstanders van. Dat laat ik het midden. Vermits de volgende LTS (12.04) nu standaard met unity wordt uigerust zal men er toch aan moeten wennen. op m'n werk pc heb ik wel een TV toestel aangesloten als 2de scherm en een apart xorg.conf bestand gemaakt dat ik activeer als ik het tv toestel wil gebruiken (films) Dit blijkt onder Unity niet te werken. Onlangs kwam ik in contact met gnome-shell dat blijkbaar zonder problemen naast unity kan draaien. Het configureren van een apart xorg.conf bestand voor het tv toestel schijnt hier ook niet te lukken. Is de nvidia driver de schuld of het gebruik van compiz (in de unity of gnome-shell desktop) Iemand advies of soortgelijke ervaringen ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: TV toestel als 2de monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/18, 20:27:15 »
Unity in Ubuntu 12.04 zal beschikken over redelijk "intelligente" ondersteuning voor een multi-monitor-setup. Ziet Ubuntu geen tweede scherm meer, dan wordt die uit de configuratie gehaald. Wordt het scherm weer herkend, dan wordt dit weer teruggedraaid.

Werken met xorg.conf in Ubuntu 12.04 voor multi-monitor is af te raden, omdat het ten eerste niet nodig is (zie Systeeminstellingen -> Scherm of Nvidia Settings), ten tweede omdat het statisch is, niet zo makkelijk aan te passen als met de GUI.

Re: TV toestel als 2de monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/18, 20:51:36 »
Ten derde omdat xorg.conf nauwelijks nog wordt gebruikt in Ubuntu. Sommige installaties hebben zelfs een lege xorg.conf

Re: TV toestel als 2de monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/19, 08:59:46 »
Ok, bedankt. Momenteel draai ik nog 10.04 en verander  gewoon het xorg.conf bestand om het tv toestel te gebruiken. In /etc/X11 heb ik 2 bestanden : xorg.conf.sharp (met TV) en xorg.conf.nosharp (één monitor) dat ik kopieer naar xorg.conf naargelang de behoeften. Beide bestanden zijn aangemaakt met nvidia-settings. Ik moet dan wel even de xserver herstarten. Een geopend filmbestand schuif ik dan gewoon door naar het tv toestel. In 11.10 met unity en gnome-shell werkt dit niet. Wanneer 12.04 final release uitkomt zal ik dus een andere manier moeten vinden. Hoe zien jullie dat dan in de praktijk met nvidia-settings ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk