Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GNOME Boxes  (gelezen 2052 keer)

GNOME Boxes
« Gepost op: 2019/12/09, 15:13:16 »
Ter info :
Virtualisatie-software Gnome Boxes schijnt een nieuwe fase te zijn ingegaan. Ik heb het zelf nog niet getest, maar het moet aanzienlijk makkelijker werken dan Virtualbox en zou ook stabieler zijn. Ik trof deze duidelijke engelstalige video aan :
https://www.youtube.com/watch?v=tX2gcGRfKZc

Om GNOME Boxes te installeren (overgenomen uit video) :

Ubuntu 18.04

Installation Command :

sudo apt install -yy gnome-boxes qemu-kvm libvirt-bin

Add user to kvm :

sudo usermod -a -G kvm $USER

Allow users in kvm group to start VM's :

sudo sed -i -e 's/\#group\ =\ "root"/group=kvm/g' etc/libvirt/qemu.conf

Ubuntu 19.10

Installation Command :

sudo apt install -yy gnome-boxes qemu-kvm

Add user to kvm :

sudo usermod -a -G kvm $USER

To get your Guest Additions - like drivers in GNOME Boxes, install the Spice Tools
inside the VM :

sudo apt install spice-vdagent spice-webdavd
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/11, 17:07:02 »
Aanvulling : na installatie van GNOME-Boxes moet je niet vergeten je systeem te rebooten.
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/12, 16:30:43 »
Gnome Boxes zit ook standaard in de repositorys (ubuntu-bionic-universe) of wel in de software winkel van Ubuntu 18.04.
Dus ook op andere manier te installeren als bovenstaande.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: GNOME Boxes
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/12, 17:39:28 »
Gnome Boxes zit ook standaard in de repositorys (ubuntu-bionic-universe) of wel in de software winkel van Ubuntu 18.04.
Dus ook op andere manier te installeren als bovenstaande.

Hopelijk wordt de overige vermelde software dan ook meegeinstalleerd, want die heb je wel nodig ;)
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/12, 17:55:41 »
Ben zelf aan het testen gegaan. Mooi stuk software en stukken simpeler in gebruik dan Virtualbox.

Ik loop alleen tegen een paar issues aan. Heb me de hele middag suf gezocht, maar kan geen antwoorden vinden. Het gaat om het volgende :

1) Ik gebruik als host Xubuntu 18.04. Het autoscalen van een VM gaat helaas niet. Zou dat komen vanwege de Xfce omgeving?? Ik heb wel een workaround gevonden:
Stel de resolutie in de VM in als gewenst en maak vervolgens een snapshot in Boxes. Dan rechtsklik op de VM > properties > tab Snapshots > klik op het tandwieltje > click 'revert to this state' > sluit window > start VM.
 
Heeft iemand een idee hoe het autoscalen werkend te krijgen?

2) Ik zie nergens een optie om bestaande VM's te importeren. Ik zou een Virtualbox VM graag willen importeren in Boxes. Wellicht iets teveel gevraagd omdat de software graag simpel wil blijven, hetgeen uiteraard lovenswaardig is :)? Dus kan importeren van VM's niet in Boxes? En al helemaal niet van Virtualbox VM's?
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/13, 17:24:59 »
Na nog eens lang zoeken vond ik uit 2017 deze instructies om een GNOME-Boxes image te verplaatsen naar een nieuw hostsysteem :
https://nxdn.wordpress.com/2017/02/20/move-gnome-boxes-image-to-another-host/

Ik begrijp het enigszins, maar niet voldoende ben ik bang  ;) Fijn dat iemand de moeite heeft genomen om het publiekelijk te maken, maar het druist natuurlijk wel in tegen het GNOME 'KISS-principe'.

Ik denk dat iedereen die veel gebruikt maakt van virtualisatie-software absoluut een 'export-import-VM-functie' nodig heeft, zoals die -wel- aanwezig is in Virtualbox. Ik kan er in elk geval niet zonder. Ik begrijp dan ook niet dat de makers van GNOME-Boxes deze optie (nog niet?) geimplementeerd hebben ????

Wanneer iemand weet of die functie er nog komt dan hoor ik het graag?
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/14, 09:15:11 »
zie : https://bytefreaks.net/applications/virtualization/a-couple-of-notes-on-moving-a-virtualbox-vdi-disk-image-to-a-gnome-boxes-virtual-machine
Echt gebruiksvriendelijk is gnome-boxes niet en ik blijf voorlopig gewoon bij virtualbox..


[wat betreft autoscalen > wordt door Vbox GuestAdditions verzorgd en die moet je juist verwijderen volgens het artikel ....]

« Laatst bewerkt op: 2019/12/14, 09:25:12 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: GNOME Boxes
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/14, 17:09:55 »
In het artikel staat oa :
 'We copied the .vdi disk image and we used it to create a new virtual machine in Boxes.'

Ik kan de .vdi disk image zo snel niet vinden. Waar bevindt die zich? En die moet dan naar de images-map in Boxes worden gekopieerd?
Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/14, 18:42:24 »
Nog wat meer getest en de resultaten vallen helaas zwaar tegen >:(

shared folder optie : dataoverdracht is enorm traag. Onwerkbaar.

shared devices optie : twee usb sticks uitgeprobeerd. Na deze op 'ON' te hebben gezet in de guest, zou je verwachten dat je ze ook aantreft. Niet dus.

Dan is er nog de ontbrekende 'export-import VM'-functie.

Ik stop er voor nu mee en blijf voorlopig Virtualbox gebruiken.
Denk dat de ontwikkelaars van GNOME-Boxes nog aardig wat te sleutelen hebben. Het door henzelf opgeplakte predikaat 'State of the Art Virtualization' kunnen ze voorlopig misschien nog beter even in de la laten liggen ;).
Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen..... en vooral hoe lang het gaat duren.

Een boek doet het altijd...

Re: GNOME Boxes
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/14, 18:42:50 »
Wellicht een verborgen map in home.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: GNOME Boxes
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/15, 05:03:08 »
Nog wat meer getest en de resultaten vallen helaas zwaar tegen >:(

Dat begrijp ik als je het vergelijkt met VirtualBox.

Kijk ik naar de beschrijving op de homepage dan wordt er een doelgroep geschetst waarvoor het ontworpen is:

" Boxes is gericht op een typische desktop-eindgebruiker die een zeer veilige en gemakkelijke manier wil om nieuwe besturingssystemen of nieuwe (mogelijk onstabiele) versies van haar / zijn favoriete besturingssystemen uit te proberen, of moet verbinding maken met een externe machine (verbinding tussen thuis en kantoor is een typische use-case). Om deze reden biedt Boxes niet veel geavanceerde opties voor het tweaken van virtuele machines. In plaats daarvan richt Boxes zich op het out-of-the-box laten werken van zaken met zeer weinig input van de gebruiker. "
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: GNOME Boxes
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/15, 16:02:43 »
Begrijp me goed. Ik vind het een prachtig produkt met veel potentie! Alleen denk ik dat mensen die gaan virtualiseren toch vaak computertechnisch iets beter onderlegd zijn dan de 'gemiddelde gebruiker' en bv een export-import-VM-functie zullen (gaan) missen. Persoonlijk vind ik dat zo'n basale en belangrijke functie, dat die in wat voor virtualisatie-software dan ook niet mag ontbreken. Maar dat is uiteraard mijn mening.

Dat het folder-sharen tergend langzaam gaat, het usb-sharen en het autoscalen niet werken (bij mij tenminste) zijn gewoon fouten/tekortkomingen die niets te maken hebben met een doelgroep. Mochten deze zaken bij anderen wel draaien als een tierelier dan verneem ik graag hoe ze dat precies voor elkaar hebben gekregen, want aan deze kant is het treurnis  :'(
 
Maar ik kijk hoopvol naar de toekomst =D
« Laatst bewerkt op: 2019/12/15, 16:05:10 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...