Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)  (gelezen 456 keer)

Offline wowo

  • Lid
Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)
« Gepost op: 2014/09/18, 13:49:06 »
Heb een Microsoft Wired 600 Keyboard (model 1576) gekocht en daar heb ik een paar kleine probleempjes mee.
Mijn besturingssysteem is Ubuntu 14.04

De multimediatoetsen geluid zachter, geluid harder en luidspreker uit functioneren maar de start/pauze knop werkt helaas niet

De scroll-lock werkt niet

De pauzeknop werkt niet

Is hier wat aan te doen ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/18, 13:57:35 »
Welke mediaspeler gebruik je voor start/pauze?

Aangaande scroll lock en pauze: ik heb nu vele toetsenborden (zowel laptop als losse toetsenborden) meegemaakt en geen enkele heb ik die 2 ooit werkend gekregen onder Ubuntu. Lijkt me dus een limitatie van Linux.

Offline wowo

  • Lid
Re: Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/18, 14:36:31 »
Aangaande scroll lock en pauze: ik heb nu vele toetsenborden (zowel laptop als losse toetsenborden) meegemaakt en geen enkele heb ik die 2 ooit werkend gekregen onder Ubuntu. Lijkt me dus een limitatie van Linux.
Jammer maar helaas dus. Ik had namelijk een wireless multimediatoetsenbord (KBR0108) van Medion en daar zat een aparte slaapstand toets en die gebruikte ik veel.
Ik hoopte dat de pauzetoets dit ook zou kunnen.
Overigens heb ik de scroll lock toets nog nooit gebruikt. Geen idee ook wat voor een nut dit zou hebben.
Welke mediaspeler gebruik je voor start/pauze?.
Ik gebruik verschillende mediaspelers:
- Met Audacious werkt de start/pauze niet
- Met VLC werkt de start/pauze niet

Ik merk nu pas dat bij Clementine de start/pauze gewoon werkt evenals bij "Video's =Totem"

Vreemd dat deze knop in het ene geval wel werkt en in het andere geval niet. Hoe kan dat?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/18, 14:44:04 »
Je kunt wel een toets toewijzen, daar niet van. Ik bedoelde dat ik het out-of-the-box nooit werkend heb gekregen. Mijn excuses.
Via Systeeminstellingen --> Toetsenbord --> Sneltoetsen kun je elke toets aan iets toewijzen. Je moet dan alleen even de slaapstand-commandoregel weten, die weet ik niet uit mijn hoofd.

Geen ervaring met Audacious, maar bij VLC moet je dacht ik nog MPRIS aanzetten voordat die toets werkt. Dat kun je doen in de instellingen, volgens mij na het aanklikken van Uitgebreid.

Offline wowo

  • Lid
Re: Toestenbord probleem MS Wired 600 Keyboard (model 1576)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/19, 14:41:47 »
Geen ervaring met Audacious, maar bij VLC moet je dacht ik nog MPRIS aanzetten voordat die toets werkt. Dat kun je doen in de instellingen, volgens mij na het aanklikken van Uitgebreid.
Deze instelling kan ik helaas niet vinden bij VLC (2.1.4).
Vind het overigens geen probleem meer dat de start/pauzeknop bij VLC niet werkt want het gaat ook gemakkelijk met de spatiebalk.

Heb verder geleerd dat de werking multimediatoets start/pause toets afhangt van de gebruikte mediaplayer.

De scroll lock toets en Pause toetsen blijken eigenlijk uit het DOS tijdperk te stammen en worden in de praktijk vrijwel nooit gebruikt.

Als ik zin heb, zou ik kunnen uitzoeken om aan de pause knop de slaapstand toe te wijzen.

Ik zet dit draadje als opgelost.

 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS