Ondersteuning > Server en netwerk

Netwerk bouwen

(1/8) > >>

tap:
Ik heb al een tijdje zitten zoeken op dit forum, maar ben de weg een beetje kwijt. Ik zal hieronder proberen de situatie te schetsen zoals die nu is, daarna wat ik graag wil hebben en dan heb ik natuurlijk een paar vragen.

Huidige situatie.

In ons huis die boven de winkel is gevestigd van mijn vriendin hebben wij nu de volgende situatie.
(1) 2x computer via hub naar router en dan door naar het internet. (prive)
(2) 2x computer via hub naar router en dan door naar het internet. (zakelijk)
(3) 1x computer naar router en dan door naar het internet. (zakelijk)

Deze computers zitten niet in een netwerk en communiceren ook niet met elkaar. Ik heb nog wel een oude computer staan die ik kan en wil gaan gebruiken als server (hardware heb ik al gecontroleerd en dat moet gaan werken)
Alle computers gaan draaien op ubuntu.

Gewenste situatie.

Locatie (2) en (3) maken gebruik van een centrale server, waar aan filesharing en mail sharing en printer sharing moet kunnen worden gedaan. Ik bedoel hiermee dat bestanden op de server gedeeld kunnen worden en op verschillende locatie's ((2) en (3)) bekeken kunnen worden. De computers op locatie (1) mogen ook in het netwerk worden opgenomen, maar alleen als dit geen beperking, bv een traag netwerk oplevert.

Vragen

1. Hoe pak ik dit aan? ;-)
2. Kan ik de fysieke structuur zoals beschreven bij "huidige situatie" zo laten of moet ik het ombouwen en alles via de server laten lopen en dan naar de router.?
3. Ik wil graag de bestanden delen door ze op te slaan op de server, en ruimte laten om ook documenten op de eigen hdd op te slaan, maar daardoor zijn ze niet zichtbaar voor andere gebruikers, hoe pak ik dit aan?
4. Er zijn meerdere mail adressen in gebruik, die wil ik centraal binnenhalen via de server (permanent laten checken) en dan laten doorgeven aan de juiste account. Hoe pak ik dit aan.
3. Ik wil graag de ubuntu server versie gebruiken, is dit verstandig, of is er een betere keuze voorhanden?
4. Alle tips die jullie nog meer hebben voor deze uitdaging.

kennywest:
1. Zoals ze bij ons zeggen, met veel courage :)
2. Geen idee, de huidige situatie is nog niet volledig duidelijk. Is dit een correcte weergave van uw huidige situatie:
PC1 ---V
PC2 ->HUB1 --------+
                             |
PC3 --V                  |
PC4 ->HUB2 -- ROUTER - INTERNET
                             |
PC5 ------------------+
Dus alle PCs gaan eigenlijk naar dezelfde router en zitten in hetzelfde netwerk?
Als dat zo is, dan volstaat het de server op één van de hubs in te pluggen :)
3. Daar heb je samba voor nodig (als andere PCs windows zijn). De standaard installatie van samba voorziet dat elke gebruiker op de server een home directory heeft en daardoor alleen toegang heeft op die folder.
4. Hmmm, hiervoor gebruik je best exim (mailserver) in combinatie met fetchmail. Ik heb dat ooit eens geconfigureerd, maar het zit ver :( Misschien heeft iemand anders hier meer ervaring mee.
5. Ubuntu server versie is ok, je mag eigenlijk eender welke versie gebruiken. Ubuntu en Ubuntu server verschillen niet van elkaar (dacht ik). Alleen zal bij een standaard installatie de server versie waarschijnlijk vragen welke services moeten geïnstalleerd worden (mail server, http server, ...). De gewone versie installeert een desktop. De services kan je later toevoegen. It's up to you
6. Keep us posted :)

tap:
Bedankt voor de info so far.

De huidige situatie is geschetst vanaf jouw plaatje.

pc1 en pc2 op hub 1 naar de router toe.
pc3 en pc4 op hub 2 naar de router toe.
pc 5 rechtstreeks naar de router toe.

Maakt dat de situatie iets duidelijker.
Werkt in deze opstelling dat wat jij net zei, de server gewoon bij een hub erbij opzetten?

Alle pc's gaan draaien op ubuntu en worden dan pas toegevoegd aan het netwerk. Heb ik dan nog steeds samba nodig?

Ik zal jullie van mij belevenissen op de hoogte houden, zal wel een project van een week of twee worden.
Ben van plan langzaam de computers toe te voegen.

testcees:

--- Citaat van: tap ---Werkt in deze opstelling dat wat jij net zei, de server gewoon bij een hub erbij opzetten?
--- Einde van citaat ---
Of op de router als daar nog een poort vrij is.

--- Citaat van: tap ---Alle pc's gaan draaien op ubuntu en worden dan pas toegevoegd aan het netwerk. Heb ik dan nog steeds samba nodig?
--- Einde van citaat ---
Samba kan je goed gebruiken voor filesharing maar als alle pc's op linux (ubuntu) gaan draaien zijn er ook alternatieven. Zo is nfs vaak iets sneller of kan je ssh gebruiken voor een versleutelde verbinding.

--- Citaat van: tap ---Ik zal jullie van mij belevenissen op de hoogte houden, zal wel een project van een week of twee worden.
Ben van plan langzaam de computers toe te voegen.
--- Einde van citaat ---
langzaam EN binnen 2 weken? ;)

tap:
Ik ben van plan als het geen verschil maakt om de server via een hub bij de zakelijke sectie toe te voegen en op die manier naar de router door te leiden.

Een versleutelde verbinding heb ik niet nodig, want alles zit achter een router en draait alleen op draad. Is deze aanname correct?

Ik hoop de verschillende systemen voor het eind van de week op ubuntu aan het draaien te hebben, had vanavond de eerste setback omdat de ati kaart van een van de pc-en een beetje moeilijk doet, maar dat hoop ik maandag opgelost te hebben want dan gaat er een nvidia kaartje in.

Is er een markt voor het bijhouden van een soort dagboek? Dan schrijf ik de problemen op die ik links en rechts tegenkom en de oplossingen die ik vind en die me worden aangedragen, dan heeft iemand er misschien ook nog iets aan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie