Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic  (gelezen 713 keer)

Offline HP

  • Lid
Ik heb hier een PCtje staan, draait Fedora 6 goed op. Ik stop de alternate-i386 Kubuntu CD erin, het keuzemenu voor de taal en daarna het keuzemenu voor wat je met de CD wilt doen verschijnt, als je dan kiest installeren of test CD, dan volgt na het laden van de linux-kernel de foutmelding:

....] invalid compressed format (err=2)
....] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on onknown-block(104,1)

Even zoeken hier op het forum levert een paar aanwijzingen, maar de CD is wel goed naar mijn idee, de memorytest doet het ook; het enige wat opvalt is die laatste (104,1) - bij de meeste mensen die een soortgelijke foutmelding hadden, staat daar (0,0)

Heeft dit te maken met het feit dat er al een OS op de pc staat (een soort beveiliging) of is er toch iets mis met de CD? In een ander systeem probeerde ik de test te draaien maar deze werd afgebroken om de een of andere vage reden. (die cd check tests die hebben bij mij overigens nog nooit gewerkt, daarom neem ik afgebroken tests altijd met een korreltje zout)

bedankt,
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/09, 17:37:18 »
Dit lijkt mij toch echt een probleem met de cd.Het heeft niets te maken met het os wat je nu op de pc hebt staan.Die cd tests schelen je wel een hoop ellende.
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/09, 20:02:23 »
Citaat van: dellkubuntu
Dit lijkt mij toch echt een probleem met de cd.Het heeft niets te maken met het os wat je nu op de pc hebt staan.Die cd tests schelen je wel een hoop ellende.
Ik sla het zelf nooit over bij een installatie, hoeveel haast ik ook heb.

Een gouden regel ter voorkoming van ellende: doe de CD-test bij *elke* computer waarop je wil installeren. De ene CD-speler is de andere niet: soms geeft dezelfde CD geen foutmelding bij computer 1, en wel foutmeldingen bij computer 2.

Je wil alleen installeren op een bepaalde computer, wanneer de CD *op die computer* geen foutmelding geeft.

Offline HP

  • Lid
Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/09, 21:06:41 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: dellkubuntu
Dit lijkt mij toch echt een probleem met de cd.Het heeft niets te maken met het os wat je nu op de pc hebt staan.Die cd tests schelen je wel een hoop ellende.
Ik sla het zelf nooit over bij een installatie, hoeveel haast ik ook heb.

Een gouden regel ter voorkoming van ellende: doe de CD-test bij *elke* computer waarop je wil installeren. De ene CD-speler is de andere niet: soms geeft dezelfde CD geen foutmelding bij computer 1, en wel foutmeldingen bij computer 2.

Je wil alleen installeren op een bepaalde computer, wanneer de CD *op die computer* geen foutmelding geeft.
De logica hierachter ontgaat mij geheel. Maar ik geloof je wel, daar niet van. Mijn ervaring was ook wel eens dat de ene test bijv. 3 fouten gaf, de andere test 5; zelfde CD, verschillende systemen, soms zelfde systeem! En nu ook weer, op het fedora bakkie de kernel panic maar op een oud beessie boven (met Ubuntu 8.04.1 erop) liep de test wel, maar gaf deze een rood-scherm-foutmelding (het kon de md5 checksum zijn ofzo).
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/09, 21:56:57 »
Citaat van: HP
Citaat van: pjotr123
Citaat van: dellkubuntu
Dit lijkt mij toch echt een probleem met de cd.Het heeft niets te maken met het os wat je nu op de pc hebt staan.Die cd tests schelen je wel een hoop ellende.
Ik sla het zelf nooit over bij een installatie, hoeveel haast ik ook heb.

Een gouden regel ter voorkoming van ellende: doe de CD-test bij *elke* computer waarop je wil installeren. De ene CD-speler is de andere niet: soms geeft dezelfde CD geen foutmelding bij computer 1, en wel foutmeldingen bij computer 2.

Je wil alleen installeren op een bepaalde computer, wanneer de CD *op die computer* geen foutmelding geeft.
De logica hierachter ontgaat mij geheel. Maar ik geloof je wel, daar niet van. Mijn ervaring was ook wel eens dat de ene test bijv. 3 fouten gaf, de andere test 5; zelfde CD, verschillende systemen, soms zelfde systeem! En nu ook weer, op het fedora bakkie de kernel panic maar op een oud beessie boven (met Ubuntu 8.04.1 erop) liep de test wel, maar gaf deze een rood-scherm-foutmelding (het kon de md5 checksum zijn ofzo).
De logica is, dat de ene CD-speler wel misschien wel probleemloos de CD kan lezen en de andere misschien niet. Hoe vervuild is de laserkop van het apparaat? En hoe goed is de foutcorrectie in de firmware van het ding? Enzovoorts enzovoorts.

De gegevens moeten foutloos op de harde schijf komen. Daar gaat het om....

Offline HP

  • Lid
Kubuntu 8.04 installeren op PC waarop nu Fedora staat - kernel panic
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/09, 22:42:37 »
okee, ik dacht ook nog even aan fuzzy logics voor wat betreft die cd tests ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]