Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot WinXp  (gelezen 6342 keer)

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dual Boot WinXp
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/30, 13:57:24 »
wat heb je nu op je pc staan, alleen windows? wil je een dualboot of een volledige install met ubuntu?

Ik heb bij de installatie van ubuntu dualboot deze handleiding gevolgd, ging prima.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Ik heb met de livecd en gparted  eerst de windows opartitie verkleind, daarna ubuntu geinstalleerd (achteraf met veel te weining ruimte op de / /home partities maar goed. NU heb ik alleen ubuntu op de pc staan, dus ruimte zat! :)

succes met je install!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dual Boot WinXp
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/30, 14:00:09 »
Citaat van: arie
Citaat van: DivinggoD
ik zit net een computer totaal! 2 van 2007 door te lezen en zie hier dat ze voor het wijzigen van partitie's ubuntuĀ“s live cd in combinatie met Gparted ten zeerste aangeraden word!

in dit artikel staat ook dat voor de installatie van ubuntu ik beter eerst met gparted een deel vrije ruimte te maken en dan de automatische installatie van ubuntu te runnen,

klopt dit inderdaad, want dan kan ik van de week, zoniet vandaag tot installatie van ubuntu overgaan!
dat klopt wel
met gparted ruimte vrij maken en Ubuntu tijdens de installatie laten kiezen voor vrije ruimte gebruiken

maar als je voor handmatig kiest kan je voor / en /home een aparte partitie maken
en een aparte /home partitie is wel handig ! ivm backups
ps: sorry voor mijn vraag of je dualboot of cleaninstall wil doen, staat duidelijk in je onderwerp dualboot...hmmmm...zal wel aan de zomertijd liggen:)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Bobbie

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/30, 14:11:01 »
Het vrij maken van ruinte Kan inderdaad met Gparted, wel letten als je Vista gebruikt
is het beste ook met vista de betreffende partie te verkleinen, anders is de kans op crash groot en daarna kan je de rest indelen met Gparted,
bij de installatie kies je ook weer handmatig, dan kan je zien of de koppelpunten (mountpont) goedstaan

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/30, 14:55:41 »
ik gebruik nu xp,

en een aparte /home partitie hoef ik nog niet perse,
het is eerst om ff te experienteren (moeilijk woord)


als ik weet hoe het in elkaar steekt kan ik alsnog een /home partitie aanmaken,
dus gewoon maar kiezen voor automatische installatie?
en ik heb 1 gb geheugen maakt die daar automatisch 2 gb voor swap van dan?

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/30, 15:08:26 »
Citaat van: DivinggoD
experienteren (moeilijk woord)
EXPERIMENTEREN = experiment + eren :)
Het zal wel zo zijn dat je steeds een vrije ruimte zal moeten voorzien voor een home partitie. Persoonlijk zou ik liever manueel gaan (lukte mij wel) omdat je "automatisch" misschien onvoldoende controle en overzicht krijgt. Ik weet het niet want ik heb het niet automatisch gedaan. Je zal echter bij het experimenteren vermoedelijk wel  een home partitie willen aanmaken. Dus waarom niet meteen ?!
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #30 Gepost op: 2008/03/30, 15:19:06 »
omdat al mijn eigen gegevens toch al op mn andere partitie'ties van windows staan , en die gegevens kan ik daar toch gewoon op op blijven slaan of niet?

en met manueeel zit ik met het probleem dat ik nog niet weet hoe het zit met primaire en logische partitie's vandaar

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #31 Gepost op: 2008/03/30, 18:20:59 »
Citaat van: DivinggoD
omdat al mijn eigen gegevens toch al op mn andere partitie'ties van windows staan , en die gegevens kan ik daar toch gewoon op op blijven slaan of niet?
Gegevens kan je gerust laten staan op de bestaande partities.
(niet te hard op "slaan" hoor!)

Ubuntu zal je bestanden meteen kunnen benaderen.
Je kan dat gemakkelijk testen:
- Start je computer met de LifeCD
- Kies met functietoetsen voor de taal en het keyboard layout
- Na een tijdje komt het Ubuntu werkblad te voorschijn
- In hoofdmenu ga je naar Locaties en je kan zo direct naar je bestaande harde schijven en bestanden.
- Bovendien ben je al direct verbonden met Internet !
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #32 Gepost op: 2008/03/30, 20:38:20 »
ja dit heb ik al uitgeprobeerd,
gelukkig werkt dit,

het enige dat me nu nog rest is of ik op deze manier een succesvolle installaite heb,
Citaat
voordat ik de installatie start is het beter met gparted een deel vrije ruimte te maken en dan de automatische installatie van ubuntu te runnen