Interactief > Algemeen

Stel jezelf voor (vervolg)

<< < (51/51)

Appelsap:

--- Citaat van: Paul Matthijsse op 2022/06/05, 16:51:27 ---Hallo Appelsap, welkom hier. Ik ben de Linux-wereld ingestapt met Fedora 4, dus bijna tegelijkertijd.

Wat fotografie op Linux betreft, daar bestaan prima programma's voor.

ik doe al m'n bewerkingen en andere nabewerkingen met ART, dat is een afgeleide (kloon of derivaat) van RawTherapee. Verder heb je nog Darktable dat wat mij betreft wat ingewikkeld in elkaar steekt en daardoor een zekere leercurve kent, om het zacht uit te drukken. En natuurlijk is er Gimp. Voor classificeren en dergelijke kun je naar Digikam kijken, een zogenaamde DAM-applicatie (digital assets management).

Ik kreeg een jaar of twee geleden bij de aanschaf van een X-Rite fotospectrometer een jaar lang gratis toegang tot Photoshop CC en Lightroom CC. Heb wel even gekeken natuurlijk hoe een moderne Photoshop eruitziet, maar concludeerde al snel dat ik daar geen extra functionaliteit vond die ik niet ook in opensource programma's ter beschikking heb.



--- Einde van citaat ---

Bedankt voor je reactie, ik ben op de hoogte van deze prima software en gebruik deze ook op de computers waar Linux op staat. Maar voor mijn werk als fotograaf heb ik gewoon fotoshop nodig. Enerzijds word het grootste deel van plugins alleen gemaakt voor Photoshop en de belangrijkste waarom ik kies voor Photoshop is dat deze software vooral voor Retouching nog steeds superieur is. En misschien nog de belangrijkste reden is dat ik Linux eigenlijk voor alles geruik en mijn Mac alleen maar voor werk en dat bevalt me prima. Als ik foto's bewerk buiten mijn werk doe ik dat in Gimp prima maar vooral Fashion fotografie vraagt net iets extra's!

Paul Matthijsse:
Hallo, zoals het gevleugelde gezegde luidt: gebruik de tools die je nodig hebt! Als dat voor jou Photoshop is, dan prima (maar wel een beetje prijzig, hoewel dat voor een prof ook wel weer meevalt).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie