Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat wordt opgestart/afgesloten?  (gelezen 1214 keer)

NoiK

  • Gast
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Gepost op: 2007/08/06, 16:25:44 »
hey

wanneer ik ubuntu nu start zie ik sinds 7.04 wel een mooier, gladder ubuntu teken, alleen niet meer de "tekst" eronder die aangeeft wat er wordt opgestart. Is er in 7.04 wel iets te editten om dit wel te zien?

is er ook een manier om ALLES te zien in "text mode" om ff te kijken of alles wel goed verloopt, want ik heb zo nu en dan iets voorbij zien springen maar ik ken het net niet lezen.

Ook wanneer ik ctrl-alt-backspace gebruik gaat ie eerst naar textmode en blijft hij daar ff hangen met een opdracht die hij probeerd te runnen en vervolgens pas naar het inlogscherm. Ik durf alleen niet te zeggen bij welke opdracht hij blijft hangen want het gebeurt de ene x wel en de andere x niet.

Bedankt,
Kees

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/06, 16:48:56 »
Je kan tijdelijk de splash screen die je ziet tijdens het opstarten uitschakelen en extra tekst weer geven.
Dit doe je in het grub menu die je ziet bij het opstarten.
Druk op de 'e' en ga naar de lijn die begint met "kernel" of iets dergelijks.
Hierna weer op de e drukken en het woord "splash" weghalen.
Druk nu op enter en daarna op de b om op te starten.
Als je alle info wil zien tijdens het opstarten moet je naast splash ook quiet weghalen.

Wil je wel de splash zien, maar ook wat basis info, dan laat je splash staan en haal je alleen quiet weg.


Wil je dit permanent aanpassen, dan moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen.
Zoek naar de volgende regels:
Citaat
## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=splash vga=791
De dikgedrukte regel moet je aanpassen.
Ik heb het zo ingesteld dat ik wel de splash zie, en ook wat basis informatie.
De vga optie zorgt ervoor dat de resolutie van de opstart terminal op 1024x768 gezet wordt.

Heb je het aangepast, dan moet je nog één commando uitvoeren:
sudo update-grub

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/06, 16:53:58 »
klopt. Zo gaat het ook:
Citaat van: SSRA
Om een heuse nerdlook te krijgen, dien je eerst je splashscreen eruit te tiefen:  

sudo apt-get remove usplash
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.bak
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Zoek daarna je bootoptie op, daarvan de regel die met Kernel begint. Haal 'quiet splash' uit de regel, en tadaa: een indrukwekkende opstartfase. Alsof je ff onder de motorkap zit te loeren :D...
Of gewoon opstarten in recoverymode als je wil weten wat er gebeurd, dit lijkt mij de beste oplossing omdat die voorbij flitsende tekst na een tijd toch maar verveelt.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

NoiK

  • Gast
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/06, 17:07:19 »
ja het is vooral om ff te kijken of er een foutje ergens opspringt of niet, ik had nl. zelf ook het idee dat ik sinds ik met samba iets heb gemount ik er een error uit kreeg maar ik gaat het ff bekijken

bedankt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/06, 17:08:25 »
Je hoeft usplash helemaal niet te verwijderen. Je hebt er geen last van, dus kan je het beter gewoon geïnstalleerd laten ;)

Bij de handleiding van SSRA komen bij een kernelupgrade de "quiet" en "splash" opties weer terug, omdat ze bij de default boot opties nog steeds staan. Omdat je usplash hebt verwijderd kan dat voor problemen zorgen.

NoiK

  • Gast
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/06, 17:13:08 »
nee ik was ook niet van plan het te verwijderen.. mijn idee was eigenlijk ook alleen ff te kijken of er een foutje optreed, ff onder de motorkap kijken dus..

enige verandering die ik wilde doen is de tekst onder de splash trug te krijgen zodat het meer op 6.06 splash lijkt, waar die tekst standaard aanstaat..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
wat wordt opgestart/afgesloten?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/06, 17:17:38 »
Dan moet je alleen het woord quiet weghalen.

Probeer dat eerst te doen via het grub menu, dat is een tijdelijke verandering die alleen geldt bij die keer dat je opstart.
Als het dan goed is kan je menu.lst aanpassen en sudo update-grub uitvoeren.