Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server blokkeert nieuws websites  (gelezen 741 keer)

Server blokkeert nieuws websites
« Gepost op: 2012/06/06, 12:33:00 »
Ik heb een Ubuntu 11.10 server draaien en was aan het testen met wat pakketjes om er een mooie firewall / IDS gateway van te maken.
Daarnaast heb ik wat handleidingen gevolgd om hem te laten schakelen naar de andere DSL verbinding bij een storing aan de eerste.

Nu kwam ik er achter dat alles naar behoren werkt maar dat alle nieuws websites geblokkeerd worden. Nu.nl, ad.nl, telegraaf.nl maar ook Belgische als hln.be of de New York Times. Er is geen proxy software als Squid geinstalleerd.

Als IDS pakket gebruik ik Suricata maar die is momenteel niet gestart.

Heeft iemand een idee wat er geinstalleerd kan zijn wat deze sites blokkeerd?
Ik kan hem wel opieuw installeren maar ik wil graag weten waar het vandaan komt.

Re: Server blokkeert nieuws websites
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/07, 10:04:38 »
Wat bedoel je met "nieuwe websites", websites die je nog niet eerder bezocht hebt?

In dat geval zou ik het in DNS gaan zoeken. Kun je met bijvoorbeeld nslookup nu.nl wel het IP-adres opvragen?

Re: Server blokkeert nieuws websites
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/07, 12:21:59 »
Ik bedoelde geen nieuwe sites maar niews sites, news op zijn engels. Sites van kranten e.d.

Re: Server blokkeert nieuws websites
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/07, 15:48:15 »
Sorry, verkeerd gelezen... Wel raar...

Abstract gedacht, hoe zou je server kunnen weten wat een nieuwswebsite is? Het lijkt me dat er dan toch ergens een lijst zou moeten staan waar al deze websites in staan. Probeer het volgende eens:
grep -R telegraaf /etcDeze zoekt in alle bestanden in /etc naar de term telegraaf. Mocht je niets vinden, misschien kom je verder met:
grep -R news /etcBij mij op 10.04 Desktop geeft die wel wat resultaten, dus daarin zal je wel een beetje moeten zoeken.
De lijst zou misschien ook nog in /var of /tmp kunnen staan, dus misschien vind je nog iets met
grep -R telegraaf /vargrep -R telegraaf /tmp

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server blokkeert nieuws websites
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/08, 02:35:22 »
Ik zou ook even de logbestanden doorspitten.
Als aanvulling op de commando's van overdenkamp zou je ook nog deze kunnen proberen:
sudo grep -R telegraaf /var/log

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Server blokkeert nieuws websites
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/08, 07:41:45 »
MIsschien handig om bij iedere grep-opdracht, de -i optie toe voegen.
Dan wordt er gezeocht op 'telegraaf' maar óók op 'Telegraaf'.