Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische schil alleen openen indien gewenst  (gelezen 2079 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
grafische schil alleen openen indien gewenst
« Gepost op: 2021/04/10, 15:05:36 »
Goedendag,
Ik heb op een oude computer een serverversie van Ubuntu 20.04 gezet. Om sommige dingen op de server handig en sneller te kunnen doen heb ik er een grafische schil aan toegevoegd (LightDM, Xubuntu).

Met het volgende commando heb ik de schil gestart:
sudo service lightdm startMaar nu wil ik de computer ook op kunnen starten zonder de grafische schil. Normaal heb ik de schil niet echt nodig en het is wat zonde van de capaciteit. Volgens de documentatie zou het commando zijn:
sudo service lightdm stopAls ik dat doe - ik geef dat in de terminal - dan lijkt het systeem vast te lopen, ik kan in ieder geval niets meer. En als ik de computer herstart dan krijg ik gewoon weer het inlogscherm van lightdm en niet de verwachtte terminal mode.

Vraag: Hoe kan ik wel handig schakelen tussen terminal en grafisch?

Tweede probleemstelling:Als ik via SSH de server benader kan ik programma's grafisch opstarten op de client. Is daarvoor eigenlijk de grafische schil nodig op de server of werkt dat ook met alleen de kale servermode?
« Laatst bewerkt op: 2021/04/10, 15:33:11 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/10, 15:06:49 »
Kijk hier eens: https://ubuntuhandbook.org/index.php/2020/05/boot-ubuntu-20-04-command-console/

Je verandert de "target".

sudo systemctl set-default multi-user.target
beëindigt de opstart als de console klaar is.

Met target "graphical.target" is het eindpunt de grafische desktop die we kennen.

De ingreep met "grub" die in de link aangegeven wordt, is niet nodig. Dit verandert enkel de manier waarop het opstartproces visueel verloopt - met een splash screen dan wel met de typische textberichten gevolgd door OK die over het scherm vliegen.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/10, 15:12:30 door vanadium »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/10, 15:08:19 »
Ga ik proberen, dank je voor de zeer snelle reactie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/10, 15:10:40 »
Opletten - ik heb dit herzien, zie mijn vorig bericht!

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/10, 15:24:05 »
Dank je voor je reactie. Inderdaad, "disable" is geen mogelijkheid bij service.
Maar betekent dat dat elke keer als je de grafische schil wil gebruiken dat je grub moet aanpassen?
 
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/10, 15:56:34 »
Pst, nóg eens, en goed terugkijken. Mijn antwoord is geheel veranderd.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/10, 16:10:03 »
Dank je. Je hebt gelijk, iets te veel stappen gedaan, maar dat werkt ook. Inmiddels de oude grub weer teruggezet. En ook dat werkt.

Grafische scherm is op te starten met:
sudo service lightdm start
Na herstart krijg ik weer netjes alleen het terminalscherm.

Als ik het goed begrijp dan gebruikt de grafische scherm bij het normaal opstarten geen geheugen en processorkracht. Er staat alleen wat op de HDD, maar die is toch groot zat. Klopt dit?

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/10, 16:37:46 »
Inderdaad, staat geïnstalleerd op de harde schijf, neemt daar ruimte in, maar doet verder niets, tot het moment dat jij lightdm opstart.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: grafische schil alleen openen indien gewenst
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/10, 16:38:53 »
Dank je!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.