Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kaarten maken  (gelezen 13357 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
Kaarten maken
« Gepost op: 2009/08/09, 16:52:39 »
Welk programma kan ik het beste gebruiken om een gevouwen kaart te maken.
Dan bedoel ik dus een a-4tje dubbel gevouwen en nogmaals dubbel gevouwen.

Op de voorzijde een foto in een leuke achtergrond, op de 2 middenpagina´s foto´s met tekst en op de achterzijde een plaatje met tekst.

Voorheen deed ik dat in Word (Windows) maar ik neem aan dat er voor Ubuntu een goed alternatief is. Hier was een standaard model voor. Is Openoffice hier voor geschikt of kan ik beter een ander programma gebruiken? Er moeten dan 2 delen op zijn kop op het a-4tje afgedrukt worden zodat na dubbelvouwen alles goed staat.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Wie heeft een tip?
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/11, 13:47:05 »
Ik ben ook heel benieuwd. Ik deed het altijd met het programmaatje picture-it (ook van MS natuurlijk - dus dat zal ik hier wel niet kunnen gebruiken.)


Offline track

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/11, 16:30:12 »
Eenvoudig gevouwen kaarten heb ik met Oo gemaakt door op een oblong formaat twee (of meer) kolommen in te stellen.
Dat was het handigst.  Oo gebruik ik toch al dus hoef ik niet aan nog een ander progje wennen.

Hoe bedoel je meervoudig gevouwen ?  Is het probleem dat een deel ondersteboven moet staan ?
Bij een plaatje is dat makkelijk te doen.  Volgens mij zal er ook een mogelijkheid voor een blok tekst zijn.
(dat zou ik ook eerst in de Oo menu's moeten uitzoeken, in ieder geval zou dat mijn aanpak zijn)

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/08/11, 16:36:23 door track »

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/11, 19:02:52 »
Zoals je het beschrijft bedoel ik, dus a-4tje vertikaal dubbel vouwen en daarna nogmaals horizontaal. Er zijn dan 4 kwartjes nodig in het a-4 waarvan de bovenste 2 op zijn kop staan en de onderste 2 eventueel tegen elkaar staan. Het ene opzijnkop kwartje is dan de voorkant, het andere de achterkant en de 2 rechte zijn dan het midden gedeelte van de kaart.

Ik weet niet wat je met oblong formaat bedoeld, kolommen kan ik wel. Ik zal inderdaad eens met Office spelen. Het is namelijk voor een ander dus zelf doe ik dat soort dingen niet. Maar ik wil wel graag dat ze Ubuntu blijven gebruiken, dus dat houdt in dat ze met Ubuntu kunnen wat ze onder Windows ook doen...

Ik heb via de engelstalige variant van dit forum de tip gelezen (ook daar hebben ze dezelfde problemen...) voor een progje Scribus (zit in Ubuntu) . Daar zou je een standaard vel kunnen aanmaken en dan standaard de vakken in kunnen vullen. Hoewel het progje er goed uitziet, ben ik er nog niet achter hoe ik de plaatjes/tekst op zijn kop krijg. Natuurlijk kan je het met de Gimp wel kant en klaar maken maar dan staat de tekst vast in je plaatje.

In ieder geval is het niet zo makkelijk als een ms-kaarten-maak-programma. Er ligt nog werk voor de ontwikkelaars. Het kan allemaal wel maar de bedoeling is dat het wat eenvoudiger is dan nu. Eventueel een iets minder krachtig programma (want dat is het dus wel, zit krachtig in elkaar, met veel goede mogelijkheden) maar wat gebruiksvriendelijker voor een bepaald doel.

Maar ik zal office eens proberen. Vind dat heel fijn werken met veel mogelijkheden die ik zelf nog niet allemaal snap maar gaandeweg steeds meer ontdek.
Dank voor de tip.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline track

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/11, 21:11:07 »
Met "oblong" had ik "landscape" bedoeld, verder niets.  Mijn schema was: landscape 1 keer gevouwen, voor en achterkant
extra geprint:
voorkant:  ---------- ----------      achterkant:  ---------- ----------
          |          |          |                 |          |          |
          |  blz 4   |  blz 1   |                 |  blz 2   |  blz 3   |
          |          |          |                 |          |          |
          |          |          |                 |          |          |
           ---------- ----------                   ---------- ----------
Het zelfde op èèn vel geprint wordt dus:
           ---------- ----------
          |          |          |
          |  blz 4   |  blz 1   |
          |          |          |
          |          |          |
           ---------- ----------     <-- èèrst hier gevouwen !
          |          |          |
          |    (op zijn kop)    |
          |  blz 3   |  blz 2   |
          |          |          |
           ---------- ----------
En soms is er al een kant-en-klaar patroon ?
Dat had ik laatst voor visitekaartjes gevonden (en gebruikt). Werkt lekker automatisch, en je kunt makkelijk alles instellen.
Alleen voor mijn paar briefkaartjes heb ik het tot nu toe gewoon handmatig gedaan ...

track

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/11, 21:57:38 »
Aha, landscape. De kaartjes die ik bedoel zijn in portait, vertikaal gevouwen en horizontaal. De print is op een zijde, dus niet het papier omkeren, weer wat gemakkelijker. Dus eigenlijk precies zoals het er staat (hoe heb je dat zo hierin gekregen?).

Voor Scribus heb ik inderdaad al naar sjablonen gezocht maar niet gevonden. Wel ook voor visitekaartjes.

Met OOo heb ik ook een poos gestoeid maar het is me niet gelukt om de tekst op zijn kop te krijgen. Wel 90 en 270 graden maar waarom nu net niet 180. Dat staat er dus weer niet bij... Ik zal eens kijken of er daar misschien sjablonen voor zijn, of moet ik dan op templates zoeken, is dat hetzelfde?
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Re: Kaarten maken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/11, 23:41:21 »
Met OOo heb ik ook een poos gestoeid maar het is me niet gelukt om de tekst op zijn kop te krijgen. Wel 90 en 270 graden maar waarom nu net niet 180. Dat staat er dus weer niet bij...
Inderdaad bizar dat die optie er niet is, twee keer 90 geeft ook geen 180, zijn ze zeker vergeten...

Offline track

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/12, 01:18:15 »
.. nog even een proefstuk aangemaakt met Oo,
blz 2 en 3 boven (en oprecht), blz 1 en 4 beneden,
ook de tekst gewoon als plaatje uitgevoerd en gewoon 2 keer gespiegeld.

track

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/12, 20:54:00 »
Ik ben nog niet zo goed bekend in GIMP, maar kun je daar niet gewoon maken wat je wilt?

Je maakt wat je wilt maken in vier verschillende lagen,
en die kun je volgens mij wel spiegelen en draaien.

Als je dat voorbeeld dan opslaat hoef je alleen de volgende keer de tekst aan te passen? (En de foto.)

Ik denk dat ik het zo zou doen, totdat ik iets beters vind/hoor. :) Standaard sjabloon zou handig zijn ja.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/12, 20:59:27 »
Haha, gevonden  (hoop ik)

een birthdaycard template voor OpenOffice.

http://templates.services.openoffice.org/nl/node/1055


hoop dat het werkt!!

Groetjes

ri3kj3

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: Kaarten maken
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/12, 21:03:11 »
In Scribus kun je gewoon roteren, door het venster Eigenschappen te openen (F2)
Selecteer het kader en dan Vorm en daar kun je rotatie ingeven maar ook kun je daar schalen.

Zo kun je dus een afbeelding maken  bv Gimp, voeg het in in Scribus en maak in Scribus de tekst.
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline track

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/12, 21:43:17 »
ri3kj3: jouw template is zoiets wat ik eigenlijk bedoelde.  Alleen ik had er nog geen gevonden.
        Dus: maak er iets van.
        Gimp zou ik voor alles wat plaatje heet inzetten, maar niet voor tekst.
        Want dat is daar meer een noodoplossing en niet echt handig te doen.

siaman: ik gebruik voor mijn teksten gewoon Oo en heb weinig zin om nog een ander progje bij te houden.
        Macht van de gewoonte dus.  Maar voor wie scribus gebruikt is jouw tip nog handiger dan bij Oo.

Vriendelijke groet,

track

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/13, 10:21:15 »
Ik ga het allemaal proberen. In OOo is het inmiddels gelukt. Het is voor iemand die net met Ubuntu begint dus nog een hele overschakeling moet doen en dus mag het niet te moeilijk zijn want ze moeten de programma´s ook nog leren kennen. OOo is toch net iets anders dan Word (als is het voor mijn gevoel maar net de naamgeving en het zicht, de werking is voor mijn gevoel zo goed als hetzelfde, zo niet beter).

Bedankt in elk geval voor het meedenken.

Ik ga weer aan de slag ermee.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/13, 10:28:32 »
een birthdaycard template voor OpenOffice.

http://templates.services.openoffice.org/nl/node/1055

hoop dat het werkt!!

Dat werkt dus en is precies wat ik zocht. Hiermee kunnen ze wel aan de slag. Dank je wel.

Ik ga echter voor mijzelf de andere opties ook nog eens proberen, leer ik zelf ook weer wat van.

Groetjes.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Kaarten maken
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/13, 17:40:23 »
Mooi zo, ik heb hem zelf ook opgeslagen, want ik zocht zelf dus ook zoiets.
:)